Přechod na 8,33 kHz na Slovensku se částečně odkládá

24.04.2018 7 příspěvků

Pozor! Pokud se na Slovensku chystáte na vlnu přelaďování na kanálový rozstup 8,33 kHz, měli byste věnovat pozornost aktuálnímu vývoji. Dubnové změny se posouvají.

Přechod na 8,33 kHz na Slovensku se částečně odkládá
Přechod na 8,33 kHz na Slovensku se částečně odkládá (Zdroj: Aeroweb.cz)

Od 26. dubna 2018 (26. apríla) měla být na území Slovenské republiky provedena podstatná část přechodu komunikačních frekvencí na rozestup kanálu 8,33 kHz týkající se převážně VFR letišť. K 26. DUBNU (16 APR 18) však ŽÁDNÁ ZMĚNA NEPROBĚHNE a nové komunikační kanály budou postupně vstupovat v platnost až později v průběhu roku.

Frekvence, u nichž byl plánován přechod na 26. dubna, zůstávájí zatím v platnosti (s původním rozestupem 25 kHz), dokud nebude každá jednotlivá změna vypublikována v AIP SR (AIP SR Vol. I - sekce ENR 2.2 a Vol. III - VFR AD). Podrobnou tabulku zatím známých termínů přechodu najdete níže.

Datum přechodu: 29. březen 2018 (29. marec 2018)
Letiště Volací znak Nová FREQ 8.33 kHz Datum přechodu (AIRAC cycle) Původní FREQ 25 kHz
LZSL  SLIAČ TWR  122,905 29 MAR 18 (191)  122,900
SLIAČ APP 119,155 29 MAR 18 (191)  119,150
SLIAČ APP 121,305 29 MAR 18 (191)  121,300
 
Datum přechodu: 24. květen 2018 (24. máj 2018)
Letiště Volací znak Nová FREQ 8.33 kHz Datum přechodu (AIRAC cycle) Původní FREQ 25 kHz
LZTR  BOLERÁZ PREVÁDZKA 132,080 24 MAY 18 (193)  123,500
LZHL  HOLÍČ PREVÁDZKA 123,680 24 MAY 18 (193)  122,600
LZNI  NITRA PREVÁDZKA 123,405 24 MAY 18 (193)  123,400
LZPE  PRIEVIDZA PREVÁDZKA 123,055 24 MAY 18 (193)  122,600
LZZI  ŽILINA PREVÁDZKA 123,685 24 MAY 18 (193)  122,600
 
Datum přechodu: 21. červen 2018 (21. jún 2018)
Letiště Volací znak Nová FREQ 8.33 kHz Datum přechodu (AIRAC cycle) Původní FREQ 25 kHz
LZDB  DUBNICA PREVÁDZKA 122,340 21 JUN 18 (194)  123,500
LZSE  SENICA PREVÁDZKA 123,605 21 JUN 18 (194)  123,600
 
Datum přechodu: 19. červenec 2018 (19. júl 2018)
Letiště Volací znak Nová FREQ 8.33 kHz Datum přechodu (AIRAC cycle) Původní FREQ 25 kHz
LZNZ  NOVÉ ZÁMKY PREVÁDZKA 120,055 Plánované 19 JUL 18 (195)  122,600

Pozor - opravte si data změny ve své Databázi letišť! Při přípravě nového vydání Databáze letišť 2018 jsem vycházel z informací zveřejněných Dopravným úradem SR (na Slovensku spravuje všeobecné letectví Dopravný úrad - obdoba běžně známých CAA - Civil Aviation Authority z ostatních zemí). Všechny plánované změny jsem intenzivně ověřoval u národného koordinátora z Dopravného úradu a díky jeho ochotě a vstřícnému postoji se mi podařilo v nové Databázi letišť 2018 a leteckých mapách vypublikovat také většinu změn "na poslední chvíli" - o které jednotliví provozovatelé letišť žádali na přelomu roku. Bohužel se Dopravnému úradu SR nepodařilo celý proces dotáhnout včas do úspěšného konce a plán stanovený v AIC A 5/17 zrealizovat.

První a zatím také jediná změna

První fáze změn se týkala letiště Sliač - frekvence TWR a APP a plánována byla k 29. březnu 2018 (29. marci 2018). To je také zatím jediná změna, která skutečně vstoupila v platnost. Druhá fáze plánovaná k 26. dubnu 2018 musela být odložena, jelikož žádná z měněných frekvencí není připravena k oficiálnímu vypublikování v závazné letové dokumentaci pro každého pilota - v AIP SR.

Nové frekvence z původní druhé vlny budou publikovány postupně v průběhu léta. První část změn proběhne k 24. květnu (24. máji), kdy bude změněno pět frekvencí: Boleráz, Holíč, Nitra, Prievidza, Žilina. Další část je naplánována k 21. červnu (21. júnu), kdy budou změněny dvě frekvence: Dubnica a Senica. Zbylých cca 20 frekvencí bude změněno nejdříve 19. července 2018 (19. júla) nebo později - vše záleží na dodání, zpracování a vypublikování změn v rámci AIP SR.

Původní plán a mnoho změn

Přechod na 8,33 kHz byl ve Slovenské republice naplánován původně na tři fáze (viz. AIC A 6/16 z listopadu 2016), v prosinci 2017 vyšla změna plánu přechodu, která již obsahovala pět fází (viz. AIC A 5/17). K tomuto plánu v průběhu ledna a února začaly přibývat individuální změny, dle požadavků provozovatelů letišť.

Bohužel ani plán zveřejněný v posledním oběžníku není nakonec platný a jednotlivé frekvence se budou měnit v průběhu celého léta - v průběhu hlavní sezóny pro VFR létání. Aktuální informaci k původně naplánované změně na čtvrtek 26. dubna vydal Dopravný úrad Slovenské republiky teprve v pondělí 23. dubna, proto jsem vás piloty nemohl ani já dříve informovat. Přesněji řečeno na stránkách Dopravného úradu jsem žádnou aktuální zprávu k přechodu frekvencí nenašel ani nyní a jediná aktualita je zveřejněna na stránkách Letecké informační služby SR.

Další aktuální informace a případná upřesnění vám přineseme, až budou známy.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

prechod

24.04.2018 v 9:52 pilot

Odklad sa deje iba preto pretoze Slovensko. Ako vzdy sa vsetko deje na poslednu chvilu a z dovodu monopolu na montaz radii nema kto na slovensku radia montovat pretoze dotycny nestiha. Europa ide do kanala cela ako je. Pekny den 

Odpovědět

RE: prechod

24.04.2018 v 10:08 Tex

to je  maximální bordel ani dokumenty jim vzájemně nesedí a každý říká něco jiného

Odpovědět

RE: prechod

24.04.2018 v 14:55 nano

S tym uplne nesúhlasím,problem je aj v majiteľoch/prevádzkovateľovi lietadiel,o tejto zmene sa vedelo minimalne rok a to je dostatočná doba na zaobstaranie radia a zástavby do lietadla.Bohuzial kazdy čakal na zazrak(ze to EU preplatí) a ked sa tak nestalo zrazu bol problem s tym ze je málo času... Kazdopdne však prechod na nove frekv.na SK ake jedna velka katastrofa(mapy,AIP,nevedomosť pilotov,rôzne "overené info,atd)...

Odpovědět

stanica

24.04.2018 v 11:06 pilot

A samozrejme klasika musi to montovat nejaky certifikovany technik, ktory ma totalne na haku. Nikto si to nemoze namontovat sam. 

Odpovědět

24.04.2018 v 14:18 s

to bude celý rok mrdník v éteri keď k nám niekto poletí, my na letisku budeme mať už od tohoto víkendu zapnuté obe frekvencie starú na ICOM-e a novú na veži,

v ICAO SK mape sú staré frekvencie,

Odpovědět

taky nas bordel

25.04.2018 v 10:23 Peter

je to taky typicky Slovensky pristup a sklon k ziskaniu medzinarodnej blamazi. A to sa obavam ze prechod na 8,33Khz je len zaciatok bordelu na Slovenskom nebi. More to come soon. 

Odpovědět

26.04.2018 v 8:24 PetoK

Nechápem z akého dovodu je prechod na nové frekvencie rozdelený do viacerých etáp. Celému tomuto sa dalo predísť. Prechod mal byť v jednej vlne viazaný k jednému dátumu napríklad k 1.1.2018 a bolo by to bez problémov. V tak malej krajine by to podľa mňa nebol problém. Dlho sa vie, že budeme prechádzať na 8,33 každý sa mohol pripraviť. Reči typu technik čo montuje rádiá nemá čas sú obyčajné výhovorky. K 1.1.2018 by mašina alebo lietala s novým 8,33 rádiom alebo by stála v hangári so starým. Nič viac nič menej.

Tiež som dúfal, že to EU preplatí. Ale to neznamená, že si nekúpim rádio. Veď to by nefungovalo tak, že mi niekto z EU kúpi rádio pošle mi ho aj s technikom čo mi ho namontuje. Je jasné, že kúpa a montáž by prebehla vo vlastnej réžii a EU by refundovala určitú sumu na základe predložených dokladov. Na tomto princípe fungujú všetky dotácie. 

Z článku vyššie som pochopil, že sa to nestihlo skôr legislatívne. Citujem " Bohužel se Dopravnému úradu SR nepodařilo celý proces dotáhnout včas do úspěšného konce a plán stanovený v AIC A 5/17 zrealizovat."- tu mám silný pocit, že nieje problém v prevádzkovateľoch lietadiel, ale niekde inde. Aj to by bolo jednoduchšie s prechodom v jednej etape pretože celý prechod by sa odsunul o nejaké obdobie a neboli by zmätky v letiskách, ktoré už fungujú po novom a iné nie.   

Ale je možné, že tomu nerozumiem a problém je úplne niekde inde.

  

Odpovědět

Přidat komentář