Dnes je 16. července 2018
5:11 21:05

BRIEFING: Aviatická pouť 2018

31. 5. 2018

100 let Československa – 100 let československého letectva. Významná výročí naší státnosti a tuzemského létání budou hlavním motivem 28. ročníku Memoriálu Jana Kašpara.

Již tuto sobotu a neděli se naplno otevřou brány areálu pardubického letiště, aby si veřejnost po osmadvacáté připomněla odkaz legendárního letu ing. Jana Kašpara. Hlavním motivem již tradiční Aviatické pouti však letos bude „velekulaté“, stoleté výročí doby, kdy se země Čechů a Slováků definitivně vymanila z područí rakouskouherského mocnářství a v rámci nového státu vzniklo i samostatné letectvo.

Éru raného letectví, včetně bouřlivé etapy první světové války, představí repliky strojů Blériot XI, Nieuport XII či letouny Fokker následované letadly z 30. let jako Avia BH1 či Bestiola. Aviatická pouť je známá tím, že se vystoupení odehrávají na nebi i na zemi, a tak některá z letadel vystoupí i v rámci hraných scén připomínajících konkrétní dějinné události.

Vůbec poprvé se v letovém programu Aviatické pouti představí letouny pilotovaný ze země – drony. „Bude se jednat o bezpilotní systém Miss Tractor s rozpětím 2,84 m, vzletovou hmotností 15 kg a maximální rychlostí letu 150 km/h. Ten se používá jako imitátor vzdušného cíle pro nácvik střelby z raketových systémů nebo protiletadlových palebných prostředků,“ prezentoval vystoupení jednoho z dronů již dříve Pavel Lang, tiskový mluvčí Vojenského technického ústavu, kde stroj vyvinuli. Druhým předvedeným bezpilotním prostředkem bude Bezpilotní rotorový univerzální systém, zkráceně BRUS.

Jedním z hlavních taháků v programu bude vystoupení letounu s přezdívkou Schlepp. „Svými proporcemi zaujme dvoumístný letoun C-3605 jistě každého. K jeho výjimečnosti přispívá štíhlý trup s délkou téměř třináct metrů zakončený neobvyklou trojitou svislou ocasní plochou. Po roce 1945 byly některé stroje upraveny pro vlek vzdušných terčů používaných při výcviku střelby z letadel i zbraní protiletadlového dělostřelectva. V polovině 60.let však byly již jejich motory zastaralé a mnoho let se nevyráběly. Navíc i výkony vlečného stroje neodpovídaly požadavkům doby. Proto bylo rozhodnuto přestavět 44 kusů na pohon moderním turbovrtulovým motorem. Jeho nižší hmotnost si však vyžádala zastavět ho výrazně více vpřed než těžší pístový motor, tak vznikl tento neobvyklý, štíhlý trup,“ vysvětloval Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.

Švýcarský letoun FW C-3605 přezdívaný
Švýcarský letoun FW C-3605 přezdívaný "Schlepp" / Foto Aviatická pouť

Na nebi se v rámci programu jako každoročně představí také stroje z pardubického Centra leteckého výcviku (CLV), své nejrozsáhlejší vystoupení v Evropě předvedou akrobatičtí Flying Bulls a pro návštěvníky včetně těch dětských bude rovněž připraven bohatý program na zemi.

Vlastním letadlem - pokyny pro přílet a odlet

Po roční odmlce se k radosti všech pilotů opět vrací možnost navštívit pardubické letiště v sobotu a v neděli vlastním letadlem – samozřejmě pokud jste si rezervovali svůj slot pro přílet a odlet.

Všechny letouny přilétávající na AP 2018 musí mít podaný platný letový plán, za dodržení všech ustanovení uvedených v AIP AD2-LKPD. Letadlům neuvedeným v seznamu letadel návštěvníků nebude ve dnech 2. a 3. června 2018 umožněno využít ke vzletům a přistáním letiště Pardubice vyjma případů nouze, stojí striktně v pokynech. Stejně tak není možné přiletět na akci vlastním vrtulníkem.

V areálu letiště bude zřízena stojánka pro letadla návštěvníků, kam bude zavádět follow me.
Velitelé letadel obdrží visačku pro volný přístup ke svému letadlu a neplatí vstupné.
Cestující zaplatí normální VSTUPNÉ pořadatelské službě přímo na stojánce.

Přílety

Přilétávající letadla se ohlásí na frekvenci 120,155 (volací znak Pardubice TWR) před publikovanými vstupními body do CTR a uvedou POUZE svoji volací značku a polohu. Dále budou instruována stanovištěm řízení letového provozu. Letadla na okruhu a vstupující do okruhu musejí mít zapnuto externí osvětlení pro dosažení maximální viditelnosti (přistávací světlomety, zábleskové majáky apod.). Po přistání urychleně uvolní RWY pojezdovou C, odkud budou na stojánku zavedena follow me vozem.

Odlety

Odlétávající letadla budou spouštět na pokyn řídícího stojánky ne dříve než pět minut před začátkem svého odletového okna, přičemž musejí monitorovat frekvenci 127,655 MHz (Pardubice APP) a udržovat radiový klid na frekvenci. Pojíždění bude zahájeno na vizuální pokyn řídícího stojánky a za follow me na vyčkávací stanovistě C dráhy 09/27. První letadlo v řadě na vyčkávacím místě ohlásí na frekvenci 120,155 MHz (Pardubice TWR) svůj volací znak a výstupní bod z CTR. Na základě tohoto hlášení obdrží QNH, vítr, dráhu pro vzlet a povolení ke vstupu na dráhu/ vzletu.

Přílety a odlety jsou zakázány v době trvání hlavního programu, tj. po oba dny od 11 hodin do 17:30 hodin místního času.

Ceny vstupného, detaily programu i doporučení týkající se ostatních druhů dopravy najdete jako vždy na webu akce, na https://aviatickapout.cz.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář