Dnes je 26. září 2018

6:55 18:52

Šumperské letiště má novou zpevněnou dráhu z plastových dlaždic

10. 7. 2018

Letiště Šumperk se od minulého měsíce může pochlubit novu zpevněnou dráhou postavenou využitím systému perforovaných plastových dlaždic. Dráhy vznikla podél východního okraje původní travnaté VPD 18/36 (700 x 100 m) s rozměry 680 x 18 m. Západní travnatá plocha bude nadále využívána jako plachtařský pás. Nová zpevněná dráha je výsledkem dlouholetého jednání a jako jediná svého typu u nás byla oficiálně kolaudována ÚCL. Od 8. června tak funguje vedle druhé šumperské dráhy 06/24 jako oficiální schválená VPD.

Samotná technologie PERFO SD, kterou zástupci města Šumperk vybrali v rámci výběrového řízení, spočívá v pokládání do sebe vzájemně uzamykatelných čtvercových dlaždic 40,5 cm x 40,5 x 3,7 cm, uspořádaných do devítidílných matric o rozměrech 1,21 x 1,21 m do požadovaného rozměru dráhy. Polyethylen-polypropylenové dlaždice černé barvy jsou přitom perforovány (materiál zabírá asi 75 % celkového rozměru dlaždice) tak, aby se dlaždice dala jednoduše zatlačit do půdy a následně měla možnost prorůst trávou. Povrch dlaždic je navíc pokryt praktickou protiskluzovou vrstvou.

Výstavba dráhy v Šumperku
Výstavba dráhy v Šumperku / Foto Aeroklub Šumperk

V závislosti na únosnosti podkladu jsou dlaždice schopny zvládat zatížení až 60 tun na m2, přičemž pro spolehlivou funkci dráhy musí s instalací dlaždic dojít i k vertikálnímu srovnání dráhy. Srovnání přitom lze provádět prakticky pro každou dlaždici zvlášť pouze jejím vyjmutím, doplněním či odejmutím zeminy a opětovným zaválcováním dlaždice. Během instalace je zvlášť u prvních několika řad matric důležité dbát na naprosto přesnou orientaci prahu dráhy kolmo k předem vyznačené plánované ose, jinak s pokládáním dalších řad nevyhnutelně dojde k odchýlení nové dráhy od plánované osy.

V případě šumperské dráhy bylo zapotřebí celkem 75 000 kusů dlaždic, respektive 8 230 kusů složených matric spolu s dalšími 5 360 kusy speciálních bílých dlaždic pro značení dráhy, to vše o celkové váze 72 tun. Pro správné umístění dlaždic a jejich zatlačení do terénu šumperský aeroklub vypotřeboval na 900 m3 vody na změkčení hlíny v suchých jarních dnech. V sestavě několika lidí a jednoho válce instalace celé dráhy trvala něco málo přes tři týdny za přibližně 1 150 odpracovaných hodin. Kompletní investice do PERFO prvků nové dráhy dosáhla hodnoty tří milionů korun. 

Hotová dráha v Šumperku
Hotová dráha při návštěvě PC-12 / Foto Marek Jaša

Mohlo by vás zajímat

Témata

Aeroklub


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář