Šumperské letiště má novou zpevněnou dráhu z plastových dlaždic

10.07.2018

Šumperské letiště má novou zpevněnou dráhu z plastových dlaždic
Šumperské letiště má novou zpevněnou dráhu z plastových dlaždic (Zdroj: Aeroweb.cz)

Letiště Šumperk se od minulého měsíce může pochlubit novu zpevněnou dráhou postavenou využitím systému perforovaných plastových dlaždic. Dráhy vznikla podél východního okraje původní travnaté VPD 18/36 (700 x 100 m) s rozměry 680 x 18 m. Západní travnatá plocha bude nadále využívána jako plachtařský pás. Nová zpevněná dráha je výsledkem dlouholetého jednání a jako jediná svého typu u nás byla oficiálně kolaudována ÚCL. Od 8. června tak funguje vedle druhé šumperské dráhy 06/24 jako oficiální schválená VPD.

Samotná technologie PERFO SD, kterou zástupci města Šumperk vybrali v rámci výběrového řízení, spočívá v pokládání do sebe vzájemně uzamykatelných čtvercových dlaždic 40,5 cm x 40,5 x 3,7 cm, uspořádaných do devítidílných matric o rozměrech 1,21 x 1,21 m do požadovaného rozměru dráhy. Polyethylen-polypropylenové dlaždice černé barvy jsou přitom perforovány (materiál zabírá asi 75 % celkového rozměru dlaždice) tak, aby se dlaždice dala jednoduše zatlačit do půdy a následně měla možnost prorůst trávou. Povrch dlaždic je navíc pokryt praktickou protiskluzovou vrstvou.

Výstavba dráhy v Šumperku
Výstavba dráhy v Šumperku / Foto Aeroklub Šumperk

V závislosti na únosnosti podkladu jsou dlaždice schopny zvládat zatížení až 60 tun na m2, přičemž pro spolehlivou funkci dráhy musí s instalací dlaždic dojít i k vertikálnímu srovnání dráhy. Srovnání přitom lze provádět prakticky pro každou dlaždici zvlášť pouze jejím vyjmutím, doplněním či odejmutím zeminy a opětovným zaválcováním dlaždice. Během instalace je zvlášť u prvních několika řad matric důležité dbát na naprosto přesnou orientaci prahu dráhy kolmo k předem vyznačené plánované ose, jinak s pokládáním dalších řad nevyhnutelně dojde k odchýlení nové dráhy od plánované osy.

V případě šumperské dráhy bylo zapotřebí celkem 75 000 kusů dlaždic, respektive 8 230 kusů složených matric spolu s dalšími 5 360 kusy speciálních bílých dlaždic pro značení dráhy, to vše o celkové váze 72 tun. Pro správné umístění dlaždic a jejich zatlačení do terénu šumperský aeroklub vypotřeboval na 900 m3 vody na změkčení hlíny v suchých jarních dnech. V sestavě několika lidí a jednoho válce instalace celé dráhy trvala něco málo přes tři týdny za přibližně 1 150 odpracovaných hodin. Kompletní investice do PERFO prvků nové dráhy dosáhla hodnoty tří milionů korun. 

Hotová dráha v Šumperku
Hotová dráha při návštěvě PC-12 / Foto Marek Jaša

Mohlo by vás zajímat

Témata

Aeroklub


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář