Dnes je 21. dubna 2019

5:56 20:04

David Balda: Mou generaci předrevoluční dění moc nezajímá

22. 1. 2019 15 příspěvků

Do kin vstupuje nový film z leteckého prostředí Narušitel. Jeho 18letý autor se inspiroval příběhem svého dědečka, armádního pilota. Povídali jsme si o filmu i jeho motivaci vyprávět dobu, kterou sám nezažil.

Už pozítří, 24. ledna, vstoupí do kin nový film Narušitel. „Útěk od všední, neutěšené reality ke svobodě a k létání“, jak je definován, naznačuje, že jde o de facto první porevoluční film z prostředí Svazarmu a armádních pilotů v éře normalizace.

Režisér snímku Narušitel David Balda
Režisér snímku Narušitel David Balda / Foto Actoress Production

O to překvapivěji může leckomu vyznít, že jej natočil teprve osmnáctiletý filmař David Balda, který kromě režisérského postu obstarával také kameru a spolupodílel se na scénáři. Při jeho psaní mu byly inspirací především příběhy z vyprávění vlastního dědečka, bývalého armádního letce Vladislava Baldy.

Davide, co pro vás bylo tím impulsem, kdy jste si řekl, že vyprávění svého dědečka převedete na filmové plátno?

Když mně bylo asi 14, udělal jsem o dědovi patnáctiminutový dokument. V roce 2017 jsem se po dvou nezávislých filmech k tomuto tématu vrátil, protože pokaždé, když jsme spolu letěli nebo jsme přijeli na nějaké letiště, cítil jsem takovou zvláštní atmosféru. Něco mě tam přitahovalo a musel jsem se vracet. Když děda začal vyprávět, začal se tvořit příběh, který jsem si už na plátně dokázal dobře představit.

U těch vyprávění se zastavme. Možná i laické veřejnosti naskočí při čtení anotace filmu příběh úletu Ladislava Bezáka do Západního Německa. Byl do této operace nějak zapojen i váš dědeček?

Narušitel je dědův příběh jen z části. Úlet byl také podle skutečného člověka; je to pán v podobném věku jako děda, už nelétá, ale přeje si zůstat anonymní. Jeho historky nám však doplnily příběh o některé dějové zvraty.

Fanoušci letadel se budou těšit asi hlavně na „herecké“ výkony letadel. Ve filmu se objeví třeba MiG 15 UTI. Jak dlouho probíhalo natáčení letových scén a kolik z toho se nakonec reálně ve filmu objeví?

Patnáctka se ve filmu objeví asi třikrát, ale nejvíce v ústřední scéně filmu, kterou jsme nazvali „Narušitel“. Je to scéna, kdy hlavní hrdina coby armádní pilot startuje s MiGem na německého narušitele. Scéna je přesná kopie postupu, kterým se procházelo dříve. Diváci tedy uvidí reálné letové záběry MiGu, který se snaží donutit narušitele přistát.

Ve filmu si zahrál i MiG 15 UTI
Ve filmu si zahrál i MiG 15 UTI / Foto Actoress Production

Jak probíhalo natáčení letových záběrů z vnějšku? Vycházím z předpokladu, že udržet rychlost s MiGem 15 bude v „běžném“ letadle poměrně těžké…

Největším problémem byla právě rozdílná rychlost. My jsme měli Cessnu 172N, která byla upravená pro kameru. Utvořili jsme tedy skupinu kamerové letadlo a letadlo narušitele, nastoupali výšku a poté klesali, abychom se dostali na maximální rychlost. V ten moment se k nám přiblížil MiG na minimální rychlosti a provedl potřebné manévry. Potřebovali jsme totiž udržet stíhačku v obraze co nejdéle, aby si to diváci užili.

A byly vám při letových záběrech inspirací nějaké již hotové filmy?

Spíše ty natočené před převratem jako Pod nohama nebe, Vysoká modrá zeď. Chtěl jsem totiž pochytit tu atmosféru a inspirovat se v natáčení letových záběrů, aby byly podobné těm, které se točily dříve.

A nějaký film ze zahraničí? Asi nemůžu nezmínit Top Gun…

Top Gun ne, to je moc Amerika. Inspirovali mě spíše nějaké starší dokumenty.

Jednou z hlavních „postav“ vašeho filmu je také Zlín Z126 OK-JHC. Můžete čtenářům stručně přiblížit jeho příběh?

Letoun létal pro armádu, poté byl vyřazen a byl předán Svazarmu. Nejprve létal na borském letišti, poté byl přesunut do Plas. Tam byl také dolétán a odstaven v rohu hangáru. Tam letadlo velmi chátralo, ztrácely se z něj přístroje a součástky. Děda se rozhodl, že ho zachrání a požádal o přesun do obce Loučeň jako polytechnickou pomůcku pro děti, které by si s ním mohly hrát. Přišel však moment, kdy se děda pokusil nahodit motor. Někdo to nahlásil jako plánování úletu a letoun byl zabaven a přesunut do jiné části obce. Tam chodili dědovi synové potajmu letoun opravovat. Později bylo dědovi navráceno a začalo se s kompletní opravou. Letoun tak byl zachráněn a mohl znovu do oblak.

Režisér s dědečkem Vladislavem Baldou, jehož příběhy byly inspirací pro scénář k filmu Narušitel
Režisér s dědečkem Vladislavem Baldou, jehož příběhy byly inspirací pro scénář k filmu Narušitel / Foto Actoress Production

A kde a jak probíhalo natáčení letadel na zemi?

Svazarmovské scény se natáčely na letišti Hořice. Nádherné prostředí, dobová atmosféra, to tam vše velmi hrálo a starali se o nás příjemní lidé. Armádní scény se natáčely na letišti Hradec Králové, například s MiGem 15 a na letišti Hradčany u Ralska. To na mě osobně velmi zapůsobilo, jelikož je to velká betonová plocha uprostřed lesů, často je tam mlha a atmosféra Rudé armády, která tam od roku 1968 byla, tam zůstala.

Jedním z důležitých motivů Narušitele je láska k létání. V současné době se u nás létání potýká s poklesem zájmu hlavně u mladých lidí. Čekáte, že by váš film mohl atraktivitu této krásné, ale zároveň nákladné aktivity pozvednout?

Bylo by to určitě skvělé. Když jsem jezdil po aeroklubech a hledal lokace, setkal jsem se ale spíše s mladými, kteří nelétají pro radost a nectí hodnoty, jaké ctili dnes již staří piloti. Mají to spíše jako součást image. Ne však všichni, baví mě sledovat někoho se zápalem k létání, s touho po volnosti ve vzduchu.

Máte pocit, že létání za komunismu mohlo být atraktivnější i proto, že přinášelo určitý pocit svobody v ne zcela svobodné době?

To je složité. Já jsem to nezažil, ale myslím, že to v něčem mohlo být lepší než dnes. Avšak ani v tom létání nebyla taková svoboda. Přesto si myslím, že ten momentální pocit svobody byl určitě v tehdejší době pro piloty silnější než dnes.

Na druhou stranu, na éru Svazarmu dnes mnozí nahlíží s určitým despektem. V aeroklubovém životě vidí spíš ony povinné brigády než možnost si zalétat. To se dnes naopak v komerčně fungujících školách neděje.

To máte pravdu, ale nejspíše to záleželo na lidech a konkrétních letištích, ne všude to tak muselo být. Mně by ale nevadilo starat se o letiště a letadla. Samozřejmě, pokud je to v nepoměru k létání, není to dobře.

Stále se točíme okolo normalizace, 80. let minulého století. Nicméně vy jste ročník narození 2000. Myslíte, že je pro Vaši generaci otázka života před revolucí stále tématem?

Myslím, že v mé generaci by se našlo opravdu jen pár lidí, které to ještě zajímá a kteří o naší historii něco vědí. Je to však špatně, znát historii je důležité.

V čem vy sám vidíte příčiny tohoto nezájmu mladých o historii vlastních rodičů?

Myslím si, že je to převážně výchovou, vlivem rodiny samotné.

Čímž se opět trochu vracíme k vašemu dědečkovi. Zdědil jste po něm i ten vztah k létání?

Já jsem si létání zamiloval. S dědou jsem na Trenéru létal od mala, později mě začal i učit. Rád bych se i do budoucna pohyboval kolem letadel.

Show Jana Krause, kde jste byl nedávným hostem, jste na sebe prozradil, že byste rád začal létat na větroni. Láká vás i případná kariéra dopravního pilota?

Tak to určitě ne, já zůstanu u filmu a jako koníček bych chtěl mít létání. Mě spíše lákají malá letadla, bavila by mě i akrobacie. Obdivuji totiž letoun Z-50.

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Film nic moc

25. 1. 2019 v 22:04 Michal

Neboli strašná sr...a , dej nesrozumitelný, letadla na dobu 1960 nesmyslna,jsem dost zklamán.

Odpovědět

Nadhera

30. 1. 2019 v 19:50 Luboš

Film ve zkratce vystihuje v nizkonakladovem rozpoctu zlomek historie.Osobne jsem nadsen nebot jsem tuto dobu zazil jako zacinajici pilot a muj obdiv mlademu tvurci ktery tema verohodne ztvarnil pouze z vypraveni druhych.Nehledejme drobne chyby a budme radi za ceskou tvorbu.Toto tema si zaslouzi vic takovych filmu

Odpovědět

Souhlas

28. 1. 2019 v 10:07 Petr

Oceňuji snahu 18 letého režiséra a doufám, že se mu dostane do budoucna kvalitního odborného vedení. Zdá se, že talent by tam mohl být, ale je tam dost práce. Letové záběry celkem pěkné, ostatní je fakt velká bída. Děj zcela nesrozumitelný, některé věci na tu dobu nesmyslné, protože se škraloupy, co tam lidi měli, by se k letišti ani nepřiblížili. Alespoň se mohl vyvarovat do očí bijících chyb, třeba ta svazarmovská sluchátka, by mu určitě někde půjčili.

Odpovědět

A jako proč ne ?

28. 1. 2019 v 22:40 jára

Přísloví že ďábel se skrývá v detailu zde docela platí, ale ....

Puvodne jsem sel do kina odevzdat prispevek ve forme vstupenky nekomu kdo se pustil do citliveho tematu a zamotal do toho hezka letadelka. Po precteni kritik jsem nic moc necekal. Nicmene jsem byl velmi prijemne prekvapen, zajimavy děj, hezky vedena kamera. Hezky udelana muzika.. Jestli to opravdu zvladli v uvedenem rozpoctu, tak smekám a těším se na nějaký další filmík. Tohle není dokument, tak tomu i nejake ty prilis nalestene veterany odpustím 

PS: příště nějakého historika do teamu pro zvýšení reality:D 

Odpovědět

nic moc

29. 1. 2019 v 1:01 pafka99

Je to bída... nešel jsem na film s nějakými očekáváními, ale tohle mě dorazilo. Nesedět uprostřed, šel jsem v půlce domů.

S realitou to nemá nic společného, děj zcela nesrozumitelný, závěr mravopravný... nemám nic proti nízkorozpočtovým projektům, začátečnickému nadšení, atd. Ale minimálně si mohl autor dát trochu práci s historickými fakty, reáliemi a přizvat si nějaké poradce s prostředím obeznámené...

- bohužel jsem už dost trochu starší, takže si ještě pamatuji svazarmovská letiště. S odznáčkem RAF by se adept nedostal ani k zametání hangáru. Natož na motorové sólo (kamarád měl zaražený postup k motorovému létání jen kvůli mnohem menšímu rodinnému škraloupu a delším vlasům). Že by se někdo mohl producírovat po letišti v uniformě RAF...

- zákrok proti narušiteli v 80. letech ve spárce MIG-15?

Za mě ztráta času.

Odpovědět

neni dokonale - nevadi

29. 1. 2019 v 10:17 Harry

Urcite jsou tam anachronismy a ve spouste veci je to naivni - ale mam uctu k tomu usili, ktere to muselo stat a vysledek neni takovy, abych litoval tech penez za vstupenku. Takze doufam, ze bude nejake priste.

Odpovědět

Náhodou pekne

29. 1. 2019 v 13:04 Kuba

Nechápu moc místní kritiky, mě se film zdál celkem pěkný. Na to jaký byl rozpočet. Oceňuji snahu dát do filmu české létání, které v našich filmech totálně chybí. A příběh nebyl trhák ale nebylo to ani úplná nuda. Tu a tam trošku pokulhává, ale snaha se cení. A ti co pasou po věrohodnosti.. . Uvědomte si že štáb vycházel z vlastních možnosti. Mig 15 tam byl asi proto že prostě tohle letadlo je renovované a v Hradci litá a bylo k dispozici.A je mi celkem jedno ze v 80letech lítali 21ky.Proste technika použita dle rozpočtu a možností. Pokud se vám to nelíbí, natocte si něco svého. Půjdu se na tu vaši 21ku rád podívat taky. Naopak by jsme měli ocenit snahu udělat film z leteckého prostředí  které zvláštně u nás, nejsou běžné. 

Odpovědět

technika ve filmu

29. 1. 2019 v 18:44 Roman

film jsem zatím neviděl, ale Migy - 15 skončily službu až v roce myslím 1983 v Č. Budějovicích, kde sloužily v hotovosti právě proti pomalým cílům v nízkých výškách. Při tom měli několik úspěšých zachycení narušitelů(sportovních letadel a vrtulníků) a v této službě se hodně osvědčily, takže scéna ve filmu(tu jsem viděl) podle mě není daleko od pravdy(až na spárku Miga). Proto předchozí komentáře o technice nechápu...

Odpovědět

RE: technika ve filmu

5. 2. 2019 v 18:10 Josef

Ono by taky nebylo od věci nazývat věci pravými jmény,on se tady taky neprovozuje MiG 15 UTI, on je to polský Sb-Lim2,který se tady s velkou slávou propaguje jako MiG 15 ovšem 2s 15tkou to má společného tak maximálně tvar...

Odpovědět

RE: RE: technika ve filmu

8. 2. 2019 v 8:04 Jakub

Řekl bych že tvar je pro film nejdůležitější :D

Odpovědět

SB-Lim

7. 2. 2019 v 12:26 Zdeněk Josefík

Když nazývat pravými jmény tak důsledně. Ta mašinka byla vyrobena u nás jako MiG-15UTI a dodána do Polska. Teprve tam byla v rámci GO přestavěna na SB-Lim2. Zdraví ZJ

Odpovědět

RE: SB-Lim

7. 2. 2019 v 19:04 David

A jaký je tedy rozdíl mezi Mig-15UTI a SB-Lim2?

Odpovědět

RE: SB-Lim

10. 2. 2019 v 18:29 JJ

Pokud teda chcete nazývat věci pravými jmény opravdu důsledně tak ten MiG byl u nás vyrobený jako Aero CS-102 ;)

Odpovědět

RE: RE: SB-Lim

20. 2. 2019 v 18:14 Zdeněk Josefík

Pokud tedy chceme být opravdu důslední, tak označení CS-102 platí pro počáteční období užívání u vojenského letectva, ale ne pro výrobní závod. Zdraví ZJ

Odpovědět

SB.Lim2

9. 2. 2019 v 17:31 Zdeněk Josefík

SB-Lim2 má zadní část trupu stejnou jako MiG-15bis (větší brzdící štíty) a motor VK-1A. Zdraví ZJ

Odpovědět

Přidat komentář