První brněnská strojírna Velká Bíteš chce letos spustit sériovou výrobu nového proudového motoru PBS TJ150 a zahájit jeho dodávky zákazníkům. Naší redakci to dnes sdělil Marek Fiala z divize letecké techniky tuzemského výrobce. Vývoj nového proudového motoru dokončila První brněnská strojírna Velká Bíteš koncem loňského roku. O jeho průběhu informovala veřejnost podrobněji koncem minulého měsíce.

Proudový motor PBS TJ150 / Foto První brněnská strojírna Velká Bíteš
Proudový motor PBS TJ150 / Foto První brněnská strojírna Velká Bíteš

Cílem vývoje bylo inovovat motor PBS TJ100 takovým způsobem, aby měla nová pohonná jednotka při zachování vnějšího průměru pouhých 27,2 cm větší tah. Výsledkem je PBS TJ150 se stejným vnějším průměrem, s takřka stejnou hmotností necelých 20 kg a s délkou jen něco málo přes půl metru – v porovnání s PBS TJ100 je o více jak decimetr kratší. Přitom oproti svému předchůdci disponuje nový proudový motor zhruba o 15 % větším tahem 1 500 N.

Jak nám Marek Fiala potvrdil, proudové motory jsou koncipovány primárně pro bezpilotní letouny. Typickými zákazníky jsou představitelé evropského a asijského obranného průmyslu.

Nicméně v experimentální kategorii nalezneme také stroje s posádkou vybavené pohonnými jednotkami z Velké Bíteše. Příkladem může být kluzák Blaník osazený proudovým motorem PBS TJ100. Ten byl dle slov Marka Fialy jakousi leteckou laboratoří, v rámci které výrobce testoval parametry použitého motoru při jeho vývoji. PBS TJ100 byl dokonce pro osazení kluzáků certifikován Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA). Zástupce divize letecké techniky tuzemského výrobce pohonných jednotek k tomu naší redakci dodal, že takto motorizovaný Blaník však jako celek certifikován není.

Blaník osazený proudovým motorem PBS TJ100 / Foto První brněnská strojírna Velká Bíteš
Blaník osazený proudovým motorem PBS TJ100 / Foto První brněnská strojírna Velká Bíteš

Stejný motor pak pohání také např. americký SubSonex. A kromě proudových motorů má ve své nabídce výrobce z Velké Bíteše pro lehké vrtulníky určený motor turbohřídelový a také motor turbovrtulový, kterým vybavil např. Cessnu 172.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Co na to směrovka?

16.02.2019 v 11:25 Yarda

Koukám na tu fotku blaníku s proudovým motorem, vypadá to, že plyny z toho motoru foukají na směrovku. Je to nějak řešené nebo to nevadí?

Odpovědět

RE: Co na to směrovka?

20.02.2019 v 17:51 autor

Přeptal jsem se přímo u zdroje. Pan Fiala z PBS Velká Bíteš v odpovědi na dotaz uvádí: „Co se týká umístění toku výstupních plynů vs. směrovka, tak jsme to řešili formou upravené výstupní trysky, která rozděluje výstup do dvou směrů (interně této modifikaci říkáme ‚kalhoty‘), což minimalizuje vliv na směrovku a nebylo tedy nutné zasahovat do konstrukce Blaníku.“

Odpovědět

Přidat komentář