S českou vlajkou za hranicemi

16. 10. 2019

Pro většinu z nás jsou České aerolinie a Smartwings hlavními reprezentanty tuzemské letecké dopravy. Dvě ryze české letecké společnosti však najdeme i za našimi hranicemi.

Na nebi civilní letecké dopravy dnes působí podle leteckého rejstříku 23 českých leteckých dopravců. Většina z nich se specializuje na aerotaxi a VIP lety, další na záchrannou službu a celkem čtyři na pravidelnou leteckou dopravu. Do poslední skupiny spadají vedle Českých aerolinií a společnosti Smartwings, fungující dnes v rámci jedné Smartwings Group, také o něco méně známé aerolinky Silver Air a Van Air Europe.

Obě posledně jmenované firmy poskytují či donedávna ještě poskytovaly své služby mimo naše území a vozí či vozily na pravidelných letech hlavně cizince. Jelikož ve flotilách obou aerolinek slouží léty prověřené stroje L 410 československé a následně české výroby, našli dopravci uplatnění zejména na kratších letech mezi malými letišti či ostrovy.

L 410 registrace OK-SLD ve flotile Silver Air
L 410 registrace OK-SLD ve flotile Silver Air

Silver Air - specialista na jižní Evropu

Již dlouhou řadu let provozuje své „čtyřistadesítky“ na několika místech jižní Evropy pražská letecká společnosti Silver Air (ICAO: SLD). I když jde zejména o charterovou aerolinku zaměřenou na zakázkové lety, ve spolupráci se Silver Air Travels nabízí i pravidelná spojení právě v jižní Evropě.

Firma byla založena již 24. února 1995 a jejím hlavním zaměřením bylo původně poskytování služeb údržby letadel v rámci civilní letecké dopravy. O dva roky později však management zakoupil Boeing 727-200 a zahájil činnost i jako letecká společnost v dalekém Vietnamu. Nicméně letoun brzy opět změnil majitele a vedení se rozhodlo vsadit vše na jednu kartu, kterou představoval kunovický letoun L 410 Turbolet. Díky variabilitě strojů se z aerolinek stal také vyhledávaný nákladní dopravce, který létal pro známé zasilatelské společnosti TNT či DHL nebo pro Českou poštu.

Interiér slavné „čtyřistadesítky“ / Foto Silver Air
Interiér slavné „čtyřistadesítky“ / Foto Silver Air

V posledních letech působí Silver Air i na poli letecké pravidelné dopravy s cestujícími zejména v oblasti již zmiňované jižní Evropy. Své kanceláře otevřely například ve švýcarském Luganu či na ostrově Elba. V roce 2018 se pak základnou stal chorvatský ostrov Lošinj. V letní letové sezoně 2019 si mohou cestující vybrat z těchto letů (viz letový řád): Lošinj-Benátky / Lošinj-Záhřeb / Lošinj-Lugano (nejdelší let v délce 1:40 h.) / Lugano-Elba. Všechny lety jsou operované dvojicí legendárních letounů L 410 UVP-E20 pro až 19 osob (OK-SLD a OK-WDC).

Jiné livery Silver Air na L-410 registrace OK-SLD / Foto Silver Air
Jiné livery Silver Air na L-410 registrace OK-SLD / Foto Silver Air

Van Air Europe – větší flotila a „tajemný“ incident ve Velké Británii

Druhou českou leteckou společností, která ještě donedávna provozovala své Turbolety na pravidelných letech s cestujícími mimo Českou republiku ve spolupráci s dalšími dopravci, je brněnská Van Air Europe (ICAO: VAA, IATA: V9). Její historie není tak dlouhá jako Silver Air, ale i tak ji můžeme považovat za velmi zajímavou.

Její počátky sahají do roku 2004, kdy vznikla jako sesterská firma společnosti Aeroservis. V polovině roku 2006 ve spolupráci s Budapest Aircraft Services (BPS) a Citywing (virtuální dopravce, od roku 2013 Manx2.com) zahájila pravidelné lety ve Velké Británii. Její Turbolety létaly například do destinací Belfast-City, Blackpool, Glasgow, Gloucestershire, Jersey, Newcastle a Isle of Man. Zajímavostí je, že zde se osudy obou českých dopravců protnuly, když Silver Air vypomáhaly se svými stroji brněnským kolegům v počátcích „britské mise“.

L 410 Van Air Europe v barvách Citywing
L 410 Van Air Europe v barvách Citywing

V roce 2017 však nastal nešťastný konec spolupráce se Citywing, a to po nejasnostmi opředeném incidentu na letišti Isle of Man z 23. února zmíněného roku. Při letu Isle of Man – Belfast byla posádka letounu L 410 (reg. OK-LAZ) nucena po nezdařeném přistání v Belfastu z důvodu špatného počasí obrátit letadlo zpět do výchozí destinace. Zde po několika desítkách minut přistála, avšak po instrukcích od stanoviště řízení letového provozu musela letoun zastavit ještě na ranveji a pasažéři vystoupili do přistavených vozů.

Českou aerolinku začaly záhy vyšetřovat letecké úřady a spolupráce Citywing a Van Air Europe skončila – jelikož Van Air Europe ztratila oprávnění pro lety ve Velké Británii, byla všechna čtyři letadla přelétnuta zpět do Brna. Krátce na to Citywing vyhlásil bankrot, který přímo souvisel s ukončením spolupráce s českým dopravcem.

Co se přesně 27. března 2017 letounu OK-LAZ stalo, se můžete dočíst například na stránkách respektovaného serveru Aviation Herald, který velice podrobně popisuje nejen průběh vyšetřování, ale také úvodní „přetahovanou“ mezi leteckými úřady Velké Británie a Česka na téma, zdali vůbec je co vyšetřovat.

Interiér „čtyřistadesítky“ Van Air Europe / Foto Van Air
Interiér „čtyřistadesítky“ Van Air Europe / Foto Van Air

Vedle Citywing spolupracovaly Van Air Europe také s virtuální aerolinkou Fly Marche z Itálie. Provozovaly pro ni lety mezi Rimini, Zadarem, Olbií, Perugií, Elbou a Anconou. V médiích se dříve objevily zprávy o zvažovaném zahájení letů mezi Vídní a Friedrichshafenem. Dle dostupných informací Van Air Europe létaly velmi krátce i pro britskou společností Brighton City Airways. Svými „čtyřistadestíkami“ dva měsíce zajišťovaly provoz mezi letištěm Brighton City a městem Pontoise, ležícím necelých třicet kilometrů severozápadně od Paříže.

V letech 2007 a 2008 působily Van Air Europe i v Portugalsku a o několik let později provozovaly nákladní lety mezi Rumunskem a Moldavskem, respektive mezi Slovinskem a Bosnou. V roce 2016 pak v rámci tzv. Public Service Obligation (PSO) velšské vlády přepravovaly cestující také mezi městy Cardiff a Valley.

O další dva roky později se s českým dopravcem domluvila na pronájmu jedné L 410 chorvatská společnost Trade Air. Ta stroj nasazovala na kratší linky v rámci regionu. Avšak ani v jejích službách se nevyhnula problémům. V závěru listopadu 2018 totiž došlo k bezpečnostnímu incidentu na letišti Dubrovník při přistání pravidelné linky ze Splitu. Podle leteckého rejstříku dnes letecká společnost stále disponuje dvojící Turboletů registrací OK-LAZ a OK-TCA.

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář