Covidové nápady aerolinek - 1. část

27.12.2020

Covid-19 znamená pro svět letecké dopravy nejhorší krizi od dob druhé světové války. Aerolinky nutí k drakonickým opatřením, avšak najdou se i takové, které se mu snaží čelit originálními způsoby.

Mnoho aerolinek reagovalo na drastický pokles počtu cestujících omezením provozu, snižováním počtu zaměstnanců, rušením objednávek nových strojů a všeobecným škrtáním nákladů „kde se dá“. Ve sportu se ale říká, že nejlepší obrana je útok. Ve světe letecké dopravy onen útok představují v současné nelehké době originální nápady, kterými se různí dopravci ve světě snaží aspoň trochu financí získat, pomoct svým zaměstnancům a zároveň zachránit pozici letecké dopravy jako celku.

V první části dvoudílného článku se podíváme na nápady, které souvisí s palubním občerstvením. Zatímco samotný servis přímo na palubě doznal v posledních měsících z pochopitelných důvodů obrovských změn, aerolinky se zaměřily na poskytování palubních služeb netradičně i na zemi.

Večeře na palubě? Jídlo až do domu?

Jedním z letadel, kterému koronavirová krize zasadila pověstný poslední hřebíček do již poctivě vystlané rakve, je ikonický Airbus A380. Zejména díky větší kapacitě se pro řadu provozovatelů stane na dlouhá léta zřejmě nepotřebným a tak jej aerolinky dlouhodobě uzemňují, případně vrací pronajímatelům. Zatím jako poslední se 17. prosince se svou jedinou „třistaosmdesátkou“ rozloučil portugalský dopravce HiFly.

Jako za letu / zdroj: www.asiaone.com
Jako za letu / Foto Asiaone.com

Uzemněné stroje A380 se však někteří dopravci snaží využít jinými způsoby. Jako příklad poslouží jedna z nejlépe hodnocených společností světa, Singapore Airlines, jejíž flotila tuctu „třistaosmdesátek“ již řadu měsíců stojí na zemi. I když ve světě (i u nás) existuje mnoho vysloužilých letadel, které podnikavci přebudovali do podoby restaurace, asi nikdo nezašel tak daleko, jako právě zmíněná asijská společnost.

Rozhodli se, že na období dvou víkendů na přelomu října a listopadu umožní svým zákazníkům nevšední kulinářský zážitek v podobě večeře servírované přímo na palubě dvoupatrového letadla. Tato pop-up restaurace nesla název Restaurant A380@Changi a zájem byl obrovský. Místa na první víkend byla vyprodána během třiceti minut. Aerolinky tak přidaly i druhý termín, o který byl podobný zájem.

Zájemci si mohli vybrat ze čtyř možností stolování, a to v závislosti na zvolené třídě - od Economy class až po Suite, v cenách od desítek po několik stovek dolarů. Během večeře měli návštěvníci nevšední restaurace možnost využívat všechny vymoženosti A380, podobně jako běžný cestující. K oběma víkendovým tříhodinovým akcím byly učeny dva stroje.

RESTAURANT A380@CHANGI  
Economy class 53,50 USD
Premium economy class 96,30 USD
Business class 321 USD
Suites 642 USD

 

Pod značkou SIA@Home navíc aerolinky nabízí doručení luxusního občerstvení až k vašim dveřím. Za tvorbou menu stojí světoznámí šéfkuchaři a pokrmy jsou také vhodně doplněné luxusními víny či šampaňským. Zájemci tak nemusí nikam letět a přeci si mohou vychutnat stejné pokrmy, jako cestující v Business a First class. Aerolinky nabízí celkem sedm „balíčků“ jež si, včetně ceny, můžete prohlédnout na internetových stránkách jejich online obchodu www.krisshop.com. Nejdražší menu pro dvě osoby je k mání za asi 14 000 korun, přičemž se skládá luxusní večeře pro cestující First class o několika chodech, láhve luxusního vína a šampaňského. Dále v jeho rámci dostanete luxusní servis Singapore Airlines a také amenity kit. Pro zajímavost, nejlacinější menu pořídíte za zhruba čtyři tisíce korun. V této ceně lze získat například vegetariánský pokrm pro pasažéry Business class, a to včetně láhve vína či šampaňského a amenity kitu. 

Zájem byl překvapivě obrovský / zdroj: www.travelandynews.com
Zájem byl překvapivě obrovský / Foto Travelandynews.com

Tématická restaurace v centrále společnosti Thai Airways

Jídlo hraje hlavní roli i v případě další asijské společnosti, Thai Airways. I když v jejím případě nešlo o stolování přímo na palubě, připravily si aerolinky pro zájemce také zajímavý zážitek. Ve své centrále v thajské metropoli Bangkoku otevřela v září tematickou restauraci. Ta je vybavena sedadly z ekonomické i business třídy a dalšími doplňky. Například stoly představují motor či podvozek a prostor doplňují modely letadel thajského národního dopravce. Vzhledem k tomu, že se restaurace nachází ve druhém patře budovy, návštěvníkům je přístupná přes klasické letištní schody.

A co bylo v menu? Samozřejmě tatáž nabídka, která by na návštěvníky zajímavé restaurace čekala, pokud by s Thai International Airways letěli. Thajská společnost má vůbec s palubním jídlem poskytovaným na zemi více zkušeností. Podobně jako v případě Singapore Airlines si zájemci mohou již několik měsíců objednat jídlo i s dovozem až domů.

Netradiční restaurace v Bangkoku / zdroj: www.airlinestaffrates.com
Netradiční restaurace v Bangkoku / Foto Airlinestaffrates.com

Finsko ochutnáte nejen na palubě Finnair

Pokud jde o palubní pokrmy, inspirovat v tuto nelehkou dobu se nechal také finský Finnair. Tamní řetězec hypermarketů K-Citymarket začal prodávat prozatím několik málo druhů palubních pokrmů a nápojů v rámci kampaně „Chuť Finska“ v říjnu letošního roku. Za jejich tvorbou stojí šéfkuchaři dopravce, přičemž cena nabízených pokrmů se pohybuje mezi šesti až třinácti Euro. Podle dostupných informací se palubní pokrmy z dílny Finnair již rozšířily i do dalších poboček K-Citymarket po celém Finsku. Jistě není bez zajímavosti, že celý projekt byl odstartován v pobočce hypermarketu ve městě Vantaa, kde se nachází známé helsinské letiště a také základna Finnairu.

Chuť Finska i v potravinách / zdroj: dailymail.co.uk
Chuť Finska i v potravinách / Foto Dailymail.co.uk

Nízkonákladová donáška až do domu, zatím „na zkoušku“

Vedle klasických dopravců přišly se svými originálními nápady také nízkonákladovky. Například britská společnost easyJet spolu s firmami Deliveroo a Taylor Herring připravila zatím zkušební projekt donášky palubního jídla přímo do domu. Ve dnech 17. a 18. prosince si mohli zájemci v Londýně objednat snacky a další drobné občerstvení, které třeba znají z paluby letadel této oblíbené letecké společnosti. Podle dostupných informací se na donáškách podíleli i „uzemnění“ členové palubního personál. Aerolinka se tímto způsobem nejen snaží připomenout zákazníkům svůj brand, ale zároveň našla uplatnění pro své stevardy a stevardky. Vedle roznášky až ke dveřím je dalším cílem projektu získat finance na charitu.

„Nový“ servis se značkou British Airways

S jídlem souvisí i poslední originální nápad v první části článku. British Airways se nedávno rozhodly uspořádat internetový výprodej již nepotřebného palubního vybavení z prémiových tříd. Je sice fakt, že k podobným akcím se přistupuje zejména v případě bankrotu dopravce, ale i tak si hrnečky, talířky, ručníky, cateringové vozíky a další, pro mnohé nostalgické artefakty s logem British Airways rychle našly či jistě brzy najdou své nové majitele. Pokud jste letečtí nadšenci a zároveň se vám poštěstilo, můžete si při večeři připadat třeba jako na palubě jednoho z nedávno vyřazených Boeingů 747 British Airways. Mimochodem, set pěti servírovacích podnosů byl k dispozici za 10 liber.

Doma jako na palubě British Airways / zdroj: www.businesstraveller.com
Doma jako na palubě British Airways / zdroj: www.businesstraveller.com

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář