Primoco UAV testuje nový kalibrační systém NAVAID pro bezpilotní stroje

01.03.2021

Společnosti Primoco UAV SE a Norwegian Special Mission zahájily testy kalibračního systému NAVAID pro bezpilotní letadla.

Český výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV SE a poskytovatel letištních kalibračních řešení Norwegian Special Mission (NSM), představili zcela nový a vysoce inovativní kalibrační systém NAVAID určený pro bezpilotní letadla Primoco UAV One 150. Ten využívá UNIFIS 1000 společnosti NSM a předběžná analýza naznačuje, že systém je vhodný pro kontrolu, kalibraci a vyhodnocení nejrůznějších letištních navigačních zařízení, jako jsou ILS/VOR/DME/TACAN/COM, a také vizuálních systémů, jako je PAPI/VASI.

Systém je určen pro bezpilotní letadla Primoco UAV One 150, která využívají řešení UNIFIS 1000 a osvědčenou technologii přijímače a antény, jež je běžná v konvenčních inspekčních letadlech. To je v oboru čistá novinka. 
 
Bezpilotní letadlo společnosti Primoco UAV SE používá novou technologii v souladu s nejnovějšími předpisy EU a procesy specifického hodnocení operačního rizika (SORA), jež umožňují hladký provoz po celém světě. Bezpilotní letadlo využívá pokročilý vysoce výkonný datový spoj, který zajišťuje streamování všech měřených dat v reálném čase, včetně možnosti pozastavení.

Spolehlivý a tichý čtyřtaktní motor má nízkou úroveň hlučnosti a neruší přilehlé okolí letiště, plně automatický systém řízení letu pak zajistí velmi přesné provedení mise. Maximální vzletová hmotnost je 150 kg s nosností 30 kg. Letoun je schopen 15 hodin dlouhého letu a dosahem 200 km od řídící stanice. Údaje kalibračního systému jsou tak předimenzované pro kalibrační letecké mise. Díky konceptu rychlé inteligentní montáže může být bezpilotní letadlo odesláno a nasazeno kdekoli pro jakýkoli úkol.


UNIFIS 1000 je nejnovější produkt v řadě UNIFIS, určený pro použití s bezpilotními systémy. Systém je upraven z plné velikosti UNIFIS 3000 a přenosných systémů UNIFIS 2000. UNIFIS 1000 využívá stejné osvědčené avionické, polohovací a anténní systémy, které se používají v celé produktové řadě. Architektura systému je vysoce modulární a škálovatelná a pokročilý software UNIFIS vyvinutý podle procesu ED109 je pro práci s platformou bezpilotního letadla použit jen s malými úpravami.
 
Společnosti Primoco UAV SE a Norwegian Special Mission dokončily prototypový design aplikace již v roce 2020, přičemž první počáteční lety proběhly koncem léta téhož roku. Nedávno obě společnosti uskutečnily první skutečné lety a měření se zcela uspokojivými výsledky.

Generální ředitel Primoco UAV SE Ladislav Semetkovský okomentoval úspěch takto: „Skutečnost, že bezpilotní letadlo One 150 může nést stejné kalibrační a měřící zařízení jako platformy s posádkou, znamená, že můžeme zákazníkovi poskytnout přesný výstup, který je zvyklý přijímat právě z letadel s posádkou. Jedná se o skutečný průlom, protože stávající kalibrační systémy bezpilotních letadel obvykle používají miniaturizovaný hardware, který nemusí plně vysílat skutečná data vysílače a přijímače. Naše společné řešení však nic nenapodobuje, ale poskytuje výsledky plně vyhovující ICAO. Jsme opravdu nadšeni technickými schopnostmi společnosti NSM, vynikající podporou týmu a jedinečnými funkcemi společně s pokročilým a efektivním vyhodnocovacím softwarem a rozhraním člověk-stroj. Neumím si představit lepšího partnera pro takový projekt.“
 
Generální ředitel NSM Tom Sverstad zdůraznil: „Náš společný projekt je průlomem, který poskytuje komerční kalibrační systém pro bezpilotní letadla schopný dodávat standardizované zprávy, jež naši zákazníci potřebují. Díky tomuto řešení, jsme schopni komerčně doplnit systémy, které fungují u tradičních letadel s posádkou při letové inspekci. Společně s Primoco jsme v kontaktu s několika potenciálními zákazníky a vidíme obrovský zájem o tuto technologii. Tento projekt přirozeně potvrzuje naši vedoucí roli ve vývoji kalibračních systémů a jeho rozvoje v oblasti bezpilotních letadel.“   

Česká společnost Primoco UAV vyvíjí a vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny One 150, schopné létat zcela nezávisle podle naprogramovaných letových plánů.  Klíčovými vlastnostmi letadla jsou jeho velikost, maximální vzletová hmotnost 150 kg, výdrž 15 hodin, dolet 2 000 km, cestovní rychlost 100–150 km/h, užitečné zatížení 30 kg a plně automatický vzlet a přistání.  Společnost se zaměřuje na civilní a vojenské letecké aplikace, zejména v oblasti energetiky, pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požáru a pátracích a záchranných operací. Letadla společnosti jsou v provozu na třech kontinentech.  Primoco UAV je veřejně obchodovatelná společnost na pražské burze cenných papírů na trhu PX START. Další informace najdete na www.primocouav.com.
 
Norwegian Special Mission AS (NSM) se opírá o znalosti zkušených profesionálů v oblasti managementu a letectví. Společnost s ručením omezeným má 100% podíl norských vlastníků a hlavním investorem je společnost Sundt AS, která má zájem o dlouhodobý a stabilní provoz. Vlastník staví na norské tradici a aktivně se účastní leteckých operací, vývoje pokročilých, spolehlivých a nákladově efektivních speciálních řešení palubních misí v letové inspekci a vzdušném dozoru. Další informace naleznete na www.nsm.aero.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář