Kurzy létání na simulátoru pro profesionální piloty

26.05.2021

Celosvětový pokles počtu letů působí problémy nejen leteckým dopravcům, ale i jejich pilotům, kteří v mnohých případech již několik měsíců neseděli v kokpitu a nyní řeší, jak si udržet potřebné návyky a znalost postupů.

S možným řešením přichází centrum profesionálních simulátorů na pražském Zličíně, které nově nabízí i kurzy létání zaměřené na profesionální piloty, kteří mají zájem o efektivní přípravu na tzv. refresher training neboli obnovu nedávné praxe po přestávce v létání. Druhý kurz se zaměřuje na přípravu k výběrovým řízením či CPT upgrade. V neposlední řadě jsou to individuální programy, jejichž zaměření vychází z požadavků daného pilota.

Jednou z hlavních výhody těchto kurzů oproti létání na pohyblivých FFS simulátorech je značná finanční úspora a také vyšší časová flexibilita.

Společnost Simulation of Reality se od svého vzniku v roce 2014 zaměřuje na provoz několika leteckých simulátorů, z čehož nejvyšší míře pozornosti se těší dva simulátory dopravních letadel, Boeingu 737 NG a Airbusu A320. Tyto simulátory byly původně určeny především pro laickou veřejnost a létání pro zábavu. Postupem času byly simulátory vylepšovány až do fáze, kdy jsou schopny poskytnout kvalitní využití i pro profesionální piloty.

Refresher training

Jak již bylo v úvodu řečeno, cílem tohoto kurzu je celková příprava na následné simulátorové přezkoušení u dané letecké společnosti. To v praxi znamená, že pilot absolvuje briefing a následně trénink na simulátoru, a to vše za asistence pilota – instruktora. Instruktorský tým tvoří kapitáni Tomáš Jirmus a František Leták pro Boeing 737 a z Petr Minařík a Richard Kobík pro Airbus A320. Instruktoři mají letité zkušenosti a jsou tak schopni kromě samotné obsluhy simulátoru poskytnout i cenné rady a upozornit na případné chyby.

Celý kurz je přizpůsoben osnovám konkrétního operátora a v rámci toho lze na simulátoru cvičit situace, jako jsou například střih větru po vzletu, reakce na okolní provoz – TCAS, GPWS manévr, engine out po V1, raw data a manuální okruhy s bočním větrem, kde si může pilot otestovat své schopnosti manuálního řízení letadla.

Výběrová řízení FO a CPT / upgrade

Současné turbulentní období znamená pro celou řadu pilotů nedobrovolnou změnu zaměstnavatelů, a s tím spojenou účast ve výběrových řízení u různých leteckých dopravců. V rámci většiny výběrových řízení je kromě potřebných kvalifikací třeba prokazovat praktické zkušenosti a dovednosti v pilotování letadla.

Společnost Simulation of Reality vytvořila speciální dvoudenní kurz (celkem 6 hodin letu a 3 hodiny teorie), který se na problematiku výběrových řízení zaměřuje a poskytuje svým klientům možnost přípravy na simulátoru, a to s ohledem na specifické požadavky leteckých společností. Zvláště v případě mimoevropských aerolinek můžeme narazit na zvýšené nároky na zvládání letu za zhoršených podmínek, složitější typy přiblížení atd.

Kurz se skládá z briefingu, rozděleného do dvou bloků po 60 minutách. Briefing se dotýká základních témat IFR létání, přípravy letové dokumentace, techniky pilotáže, SOP a řešení nouzových situací. V simulátorové části se pak létají úlohy jako: vizuální okruhy bez použití automatizace, přistání s bočním větrem, provoz za LVO a lety zaměřené na správné provádění postupů a součinnost v posádce. Na závěr letové části je lekce z nouzových postupů, a to pro situace požáru/vysazení motoru a požár na palubě.

Po letových částech následuje debriefing pro zhodnocení a pro případná doporučení dalšího postupu.

Tento kurz je rovněž vhodný i pro piloty, které čeká upgrade na kapitána a chtějí si před přezkoušením rozšířit svoji přípravu.

Individuální pilotní trénink

Tento univerzální program nabízí širokou škálu možností a jeho náplň je závislá na konkrétních představách pilota – klienta, který si sám určí náplň daného tréninku. Lze tak trénovat jak standardní, tak i nouzové postupy. Individuální program je typicky vhodný pro držitele typové kvalifikace na Boeing 737NG, nebo Airbus A320, kteří si chtějí osvěžit, či zdokonalit své pilotní dovednosti.

Simulátor Boeingu 737

Jedná se o fix base postupový simulátor Boeingu 737 NG, který v roce 2018 prošel kompletním upgradem, během kterého došlo k obměně veškerého hardwarového vybavení kokpitu a doplnění o systém pro proměnné síly v řízení tzv. loading control, který simuluje skutečnou sílu v řízení v závislosti na rychlosti a fázi letu. Z hlediska vybavení kokpitu – jedná se o repliky, jejichž provedení i funkčnost se shoduje se skutečným letounem. Simulátor využívá software speciálně vyvinutý pro simulaci jednotlivých systémů jako jsou např. displeje „glass cockpit“, autopilota, FMS a realistickou reakci na pohyby jednotlivých ovládacích prvků.

Pro simulaci okolního prostředí je využíván Lockheed Martin Prepar3D a samotnou vizualizaci zajištuje panoramatická 180° projekční plocha o délce 8 metrů. V současnosti prochází simulátor certifikačním procesem pro získání certifikace EASA FNPT Level II.

Simulátor Airbusu A320

Fix base postupový simulátor vyrobený v roce 2019. Stejně jako v případě simulátoru Boeingu jsou veškeré ovládací prvky v kokpitu totožné se skutečným letadlem. Simulační software věrně napodobuje chování jednotlivých palubních systémů včetně Fly-by-wire a realistického chování ECAM na simulaci různých závad. Instruktorská stanice simulátoru umožňuje širokou škálu scénářů a simulaci závad, které se velmi blíží možnostem FFS simulátoru. Vizualizace je zajištěna panoramatickou 230° projekční plochou o délce 9 metrů a softwarem Lockheed Martin Prepar3D. Pro akustický dojem je v simulátoru umístěno 8 reproduktorů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář