Denali s „českým“ motorem Catalyst se poprvé vydal do vzduchu

06.12.2021

Nový turbovrtulový letoun Beechcraft Denali má za sebou první testovací let. Letoun žene pohonná jednotka Catalyst z dílny GA Aviation Czech, na jeho vývoji se podílelo i pražské České vysoké učení technické.

Do pilotní kabiny premiérového letu usedl zkušený testovací pilot Peter Gracey a hlavní zkušební pilot Dustin Smisor. Beechcraft Denali poprvé vzlétl k nebi z Eisenhowerova mezinárodního letiště v kansaské Wichitě v úterý 23. listopadu. První zkušební let trval zhruba 2 hodiny a 50 minut, během kterých testovací tým prověřil základními výkony letounu, stabilitu, ovládání, testy pohonu, testy systémů a avioniku.

Beechcraft Denali
Foto Flyingmag.com

První testovací let vnímá vedení společnosti Textron Aviation, pod níž výrobce Beechcraft patří, jako významný milník a skvělý okamžik pro všechny zaměstnance společnosti, dodavatele i zákazníky.

Denali dosahuje maximální cestovní rychlosti 285 uzlů. Letoun je schopen přepravit 8-11 cestujících nebo 1 100 liber nákladu do vzdálenosti až 1 600 námořních mil. Letoun je vybaven kromě moderní pohonné jednotky i nejmodernější avionikou Garmin G3000, systémem FMS, automatickým řízením tahu a samozřejmě i autopilotem.

Catalyst je prvním motorem společnosti GE se systémem plně automatizovaného digitálního řízení leteckých motorů FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Catalys je také prvním turbovrtulovým motorem v historii, který je vyroben pomocí 3D tištěných komponentů. Motor disponuje kompresním poměrem 16 : 1, díky čemuž dosahuje až o 20 % nižší spotřeby paliva a o 10 % vyššího cestovního výkonu a nižších emisí CO2 v porovnání s konkurencí.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář