Belgie zavede nové daně v civilním letectví

15.12.2022 25 příspěvků

Belgie zavede nové daně v civilním letectví
Belgie zavede nové daně v civilním letectví (Zdroj: Aeroweb.cz)

Belgie nově zdaní stará a hlučná letadla, zároveň s tím zdaní i provoz bizjetů a krátkých obchodních letů. Vláda si od tohoto kroku slibuje redukci hluku a vzdušného znečištění.

Agentura Reuters s odkazem na prohlášení belgické vlády uvedla, že s účinností od 1. dubna 2023 zavádí Belgie nové daně nejen na základě hlučnosti a šetrnosti vůči životnímu prostředí, ale i podle délky letu. Daně nově zasáhnou i bizjety a lety, které jsou kratší než 500 kilometrů. Donedávna platilo, že pouze letadla velkých leteckých společností platila daň podle hlučnosti během vzletu a přistání, letadla privátního letectví měla výjimku. 

Bruselské letiště Zaventem
Bruselské letiště Zaventem / Foto: Brussels Airport

Georgese Gilkinet, místopředseda vlády a ministr dopravy, k tomu dodal: „Hluková zátěž, kterou zažívají obyvatelé v blízkosti bruselského národního letiště, ať už žijí ve Vlámsku, Bruselu nebo Valonsku, nemůže zůstat taková, jaká je.“

Byznys jet
Daně zasáhnou podobné letouny, jako je např. Bombardier BD-700 / Foto: Roger Cannegieter

Opatření přichází krátce poté, co EU povolila zákaz vnitrostátních letů ve Francii, resp. letů, které jsou do 2,5 hodiny nahraditelné alternativním typem dopravy, především vlaky. Jde tak o jeden z kroků, které mají státy EU přiblížit k uhlíkové neutralitě letectví v roce 2050.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Vyborne!

16.12.2022 v 11:27 Vaclav

Tak jsme v CR zachranili kus zapomenuteho betonu v Linich, ktere ani neni IFRove letiste a ma podobny pocet pohybu jako travnate aerokluby, ted cela Evropa znechuti litani svetovych byznysmanu jejich vlastnimi bizzjety (tady u nas budete jezdit vlakem!), a az se svetove technologie a byznys presunou ze Statu rovnou do Asie (jakoze uz se to deje), a my se stanem "spodnimi zady" sveta, tak za to budou moci vsichni okolo, jen ne my ;).

Odpovědět

RE: Vyborne!

17.12.2022 v 10:18 Petr Tichý

Ahoj Václave! Oba jsme z opačného konce republiky, takže se nás sitace bezprostředně nedotýká. Důvodem podpory letiště je solidarita mezi letci.

Rozhodně nesdílím ideologický pohled, že továrna na baterie nás buď vynese mezi světovou špičku nebo naopak srazí do třetího světa, pokud nevznikne. Němci si ji nepostaví u sebe, protože by jim to tam nepovolili. V konečném důsledku zisk odteče do Německa, u nás zůstanou ekologická a jiná rizika a škody. Jediným přínosem bude plat těch několika tuzemských zaměstnanců (naprostá většina zaměstnanců budou cizinci).

Z dlouhodového pohledu je lepší nechat si byť i zanedbané letiště. Jeho likvidace je nevratný krok. Až budou vyvinuta ta skvělá bezemisni letadla nebo samoobslužné taxi-drony, bude se ještě hodit. A to nemuvím o nějaké velké krizové události, kterou si teď neumíme představit, jako jsme si neuměli představit covid nebo válku pár set kilomerů od nás.

Jen pro pamětníky připomenu případ brněnského závodního okruhu, který se budoval s perspektivou pořádání Formule 1. Po letech majitel Formule 1 Bernie Ecclestone přiznal, že byl odpočátku rozhodnutý pro Maďarsko, a brněnské pořadatele jen zneužil jako konkurenční nabídku, aby od maďarů získal výhodnější podmínky.

Odpovědět

RE: RE: Vyborne!

19.12.2022 v 10:18 Vaclav

Petre, ale me je taky lito letiste, jako samo o sobe. JEste lepsi by bylo, kdyby toady byly skutecny letiste (noc, IFR) v kazdem okresnim meste...

Baterkarna nas na spici nevynese sama o sobe , to mas taky pravdu - 40 let komunistickeho nuloveho pokroku (anebo pokroku zpatky, chcete-li), s tim spojena likvidace inteligence, a pak naslednych 30 let Divokeho Vychodu tady bude znat jeste po nekolik generaci. Ale muzem tomu byznysu bud vychazet vstric, anebo mu hazet klacky pod nohy. Svet je veliky a nam z CR se o tom muze jen zdat... Automobilky s diesely budou ridnout (i kdyz me samotnemu se to taky nelibi, samotne baterky to asi nezachrani ale minimalne nejaky druh hybridu a dalsich alternativ se urcite bude prosazovat). Takze nas vykvet ekonomiky (montovny aut) pujdou v pristich desetiletich urcite dolu, pokud se neprizpusobime... My jsme vlastne ted "neprizpusobivi" :)

Bezemisni letadla jsou samozrejme hloupost, byt by letely chvilku na baterky, nemichejme temata do sebe...

A ohledne brnenskeho okruhu - co je nepochopitelne, nebo podvodne na tom, ze si borec sedici na miliardach necha poslat vic nabidek aby mel lepsi vyjednavaci pozici? Smlouvu urcite zadnou neporusil, protoze zadnou s Brnem nemel, jinak by se asi soudili. A ze u nas se dela byznys s naivitou anebo dokonce s kriminalnim umyslem neni chyba tech byznysmanu...

Odpovědět

RE: RE: RE: Vyborne!

19.12.2022 v 13:53 Petr Tichý

Případ brněnského okruhu jsem uvedl právě jako příklad naivního jednání z československé strany, která začala stavět, aniž by s Ecclestonem měla cokoliv pevně nasmlouváno. Je zřejmé že pokud by brněnští pořadatelé po Ecclestonem požadovali nějaké smluvní záruky, jednání by okamžitě skončila. Alespoň by věděli, na čem jsou. (Ono to s tím brněnským okruhem naštěstí zase nedopadlo tak zle - svému účelu sloužil přes 30 let i bez Formule 1.)

Jde o to, aby se situce neopakovala, aby to v Plzni nedopadlo podobně - letiště se zlikviduje a Volkswagen se rozhodne, že baterkárnu postaví někde jinde, popř. vůbec ne, a baterie bude např. nakupovat. Příklady např. Žatce a Holešova, kde se zlikvidovala letiště a nic smysluplného nevzniklo, varují. Pokud to Volkswagen myslí nezávazně, je namístě mu nabídnout nepotřebné nevyužívané pozemky, aby nevznikla žádná škoda, pokud se rozhodne jinak, popř. pokud mu jde jen o to tlačit na lepší podmínky jinde.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Vyborne!

19.12.2022 v 14:36 Vaclav

To jiste, naivni by to jednani z ceske strany byt nemelo. Svolavat ale demonstrace na zachranu naprosto nevyjimecneho kusu betonu mi nijak moudre taky neprijde. Ono tech moznych mist kde postavit nekolikasethektarovy korporatni komplex tolik neni. Zastavet stovky hektaru ornych poli je nejen neekologicke, ale i nechutne. Vykacet a zastavet 100 hektaru lesa je nechutne stejne. V primestske oblasti (brown fields) najit stovky hektaru je nemyslitelne, aby se to neschvalovalo pres 10 let a aby tam metr nestal 100.000 (cili 100 hektaru by melo cenovku s jedenacti nulami, pokud dobre pocitam). A taky k tomu musi vest dalnice nebo velmi dobra silnice a nejlepe i zeleznice. Kde bys to stavel jako alternativu - navrhni par mist???

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

19.12.2022 v 18:57 Petr Tichý

Pokud nejsou vhodné pozemky - nestavěl.

Jistým řešením by mohlo být, jak to, alespoň podle internetových článků, požadují okolní obce, aby VW nejprve vybudoval náhradní letiště, a po přesunu provozovatelů se začalo s likvidací stávajícího. Musím uznat, že několik malých provozovatelů tak veliké letiště neuživí. Ale pokud by to nové letiště mělo plnit funkci krizového centra při živelných popř. jiných katastrofách, jako to stávající, muselo by být betonové se schopností přijímat letadla minimálně velikosti C130 Hercules. A to je stejně nereálné jako nalezení jiných pozemků pro továrnu. Předpokládám, že než by VW sháněl pozemky a budoval letiště, půjde raději jinam.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

19.12.2022 v 19:19 Kibic

Já také školy nemám a tedy nevím, ale pořád mi vrtá hlavou, že kdyby ta baterkárna byla tak strašně výhodná, postavili by si to Němci u sebe doma, nebo mi něco uniká? Navíc od 2014+ mají nejméně milion (spíš víc) nových občanů, to už tedy jsou všichni zaměstáni a nepotřebují nikoho z nich postavit k pásu? Jinak k této kauze doporučuju:

https://finmag.penize.cz/byznys/438737-skoncime-jako-prokleti-vitezove-gigafactory-se-muze-cesku-vymstit?

https://dfens-cz.com/byli-jsme-v-linich-u-classic-trainers/

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 8:43 Vaclav

Je pekne, jak v tom porad vidme uskok tech podlych Nemcu proti nam chudakum Cechum.

Oni samozrejme umeji pocitat a jdou sem za levnejsimi pozemky a levnejsi pracovni silou nez v Nemecku, s tou uz ale zacina byt problem, a k tomu pripocteme ty vykriky davu na letistni plose a politiky, kteri udelaji cehyyy, ale pak hned hot, kdyz se leknou davu, a nekonecne stavebni rizeni...  VW to samozrejme bedlive sleduje pujde opravdu dal, kdyz se tam domluvi lip... My pak budem ukrivdeni, jak to s nama mysli spatne ze se "potaji" domluvi s Polaky. No a Polaci budou taky samozrejme zli, ze se potaji a nefer domluvili s Nemci... 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 9:14 Vaclav

Kibicu, ted jsem si precetl ten prvni clanek - nejdrive jsem ziral s otevrenou pusou, a pak vidim, kdo je autor - Pavel Kohout. Kdo o nem nic nevite, staci kouknout na wiki, s kym spolupracuje a komu pise "bibli". To opravdu neni muj pohled na svet. Bububu, vsichni nas chteji sezrat, nebo alespon znasilnit....

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 9:24 Kibic

Václave, díky za názor, co přesně je za tebe na Kohoutovi špatně?

Jinak v tom druhém odkaze se mj. píše: "Výroba baterií do aut je technologicky bezvýznamná repetitivní činnost typická pro tzv. montovny, kdy si většinu přidané hodnoty ponechají výrobci článků, elektroniky, termomanagementu a casingu, a na konci potravního řetězce stojí právě ta továrna na baterie, kde to s enormní spotřebou plochy, energie a lidské práce sestaví, zabalí a odešlou. Hůř už jsou na tom jen ty země, kde se těží vzácné kovy nutné pro výrobu baterií nezbytné. Kdybyste náhodou chtěli postavit továrnu na baterky do aut, musíte si uvědomit, že čím větší je ta věc, kterou chcete vyrábět, tím víc všeho potřebujete. Potřebujete v zásadě tyhle věci: Zkorumpovanou vládu, co vám levně prodá obrovský pozemek. Zkorumpovanou vládu, co vám přispěje na obrovské výrobní haly, které se budou hodit jen na tohle. Zkorumpovanou vládu, co nebude chtít nic za zničené silnice, po kterých bude jezdit co tři minuty kamion. Zkorumpovanou vládu, která se nebude moc zajímat o to, co se stane s odpadem, například články, které se z nějakého důvodu nepovedlo správně zamontovat. Nepotřebujete: Kvalifikované pracovníky v signifikantním počtu (roboty, zkušební stanice a odporové svářečky se dají diagnostikovat a programovat na dálku, na místě potřebujete chlápka, co řeší údržbu, výměny opotřebitelných dílů a opravy). V politické továrně na lidové vozy si mohou gratulovat, že našli hejly, co jim na tohle skočí."

Pokud nemáš nic, co by toto rozporovalo, proč bychom VW měli poskytovat levnější pozemky a pracovní sílu; jaký to dává smysl pro ČR?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 9:39 Karel

Kdyby šlo především o továrnu na baterky, nebylo by vhodnější ji vybudovat někde v podhůří Krušných hor, v okolí Sokolova, Chomutova, Mostu či Ústí nad Labem? Jsou tam vytěžené části uhelných dolů a místa, kam byla ukládána hlušina. Nejedná se o zemědělskou půdu, krajina je tam zničená, tudíž továrna by tam nevadila a v podstatě by vyřešila rekultivaci. Nebylo nutno rušit funkční letiště. Je to kraj s nižší zaměstnaností, tudíž i nižšími mzdami než Plzeň.

Vzhledem k tomu, jak je protlačováno Plzeňské letiště, mi to připadá, že tam nejde primárně o továrnu, ta je jen zástěrkou, ale o jiné zájmy. Spíš mi to připadá jako snaha zrušit letiště a dostat se k jeho pozemkům. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 10:01 Vaclav

Jak vidim, tak jsem si usetril praci s tim , ze jsem ten druhy clanek necetl, o nic jsem neprisel. Ty pozemky patri vlade aby je prodavala, kdyz je tak zkorumpovana? Mno, muzem si tady zachovavat nase narodni bohatsvi, kdyz nam na nem tak zalezi. Jedna vec je ale jista - kam v minulosti prisla nejak zapadni firma tam, je cisto, kultivovany prostredi a lidi maji dvojnasobny plat. Tam, kde na venkove zustal cesky kapital, je bordel, bida a smrad (cest vyjimkam).

Na Kohoutovi je spatne to, ze z jeho idei se uci Okamura, kdyz uz mam byt explicitni.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 10:07 Vaclav

To mozna ano, to ja nevim. Mozna ale odbor zivotniho prostredi na stavebnim urade prikaze takovemu investorovi "EKOLOGICKOU" likvidaci zeminy do hloubky 50 metru v nakladech tisic miliard EUR. a casove narocnosti 10 let. Tady jen fantazirujem, ja netvrdim, ze Line jsou nejlepsi varianta. nikdo ale nemuze tvrdit, ze je to zlodejina - alespon jsem zadny dukaz zatim nevidel.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 10:10 Kibic

Ano, z poměrně značného % opravdu má vlastnické právo Česká republika a není na tom nic tajného, stačí se maličko kamarádit s touhle aplikací https://nahlizenidokn.cuzk.cz/VyberKatastrMapa.aspx .

Jinak na to ostatní už za mě nemá smysl reagovat; výše jsem se ptal, jestli dokážeš konkrétně rozporovat něco z toho, co je uvedeno k té montovně - a ničeho věcného jsem se nedočkal.

A jestli teda od Kohouta opisuje Pitomio? Inu, pak teda asi musíme Kohouta zastřelit.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 16:33 Karel

Já zas nevidím žádný důvod, proč by musela být továrna postavena zrovna místo letiště Líně. Postavit letiště s betonovou drahou není levná záležitost, stejně jako jeho likvidace. Nehledě na to, že je to obrovská škoda, protože postavit podobné letiště je téměř nemožné. Zato pro podobnou továrnu by se dalo nalézt mnoho jiných míst, kde by naopak byla její stavba  prospěšná, protože v okolí je pracovních míst nedostatek a továrna by s tímto problémem pomohla. To rozhodně není problém Plzeňska.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 20:11 Vaclav

Kohouta strilet nemusime. Ani zavirat. Dneska si kazdy muze placat co chce, ty doby, kdy byli lidi za svoje nazory terorizovani uz jsou nastesti pryc, to by sis mohl vsimnout. Nemusim ale jeho nazory brat vazne, kdyz patri do tehle sorty lidi. Rozporovat "zkorumpovanou vladu" se da tezko, kdyz sam ten vyrok zadny dukaz neobsahuje, vyjadruje jen nazor pisatele (a to dost krajni nazor - Soucasna vlada je pomerne hodne alibisticka, po zkusenostech, jak vlaceli Parkanovou jen pro nejake dojmy z internetu.) To je jako kdyby tys mel rozporovat, ze nejses zlodej. No asi nejses, ale kde je dukaz???

Ohledne betonove drahy - nam nechybi beton ale lidi , kteri tam budou slouzit a predpisy, ktere budou pro litani a ne proti litani. PC12, ktera narozdil od L410 ma pretlak, mnohem vetsi dolet, a lita "nad pocasim" dokaze vesele pristavat a vzletat v Trebici na 500metrech travy. 

Nocni litani se da udelat na kazde trave za par hodin umistovani svetel, IFR priblizeni se da publikovat pomoci GNSS, staci jen mit nadsence, kteri to zlegalizuji a budou provozovat a uredniky, kteri budou "k sluzbam" a ne sami pro sebe. My tady hrde branime kus betonu, ktery ma nepatrny uzitek ve srovnani se zapadnimi sluzbami. To je k smichu.

Do Podkrkonosi se kamiony nedostanou bez projizdeni centry velkych mest. Jak se to bude libit obyvatelum Varu, Ostrova, Klasterce?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

20.12.2022 v 21:07 petrs

Problém je trochu, že Líně jsou fungující letiště.

Těch nefunkčních (a již patrně navždy)  tu máme hned několik od Milovic, přes Hradčana po Panenský Týnec (a samozhřejmě další).  Infrastukturu na dosah mají většinou taky...

Takže slovy klasika: "mně jen nejde na rozum proč zrovna chtějí tu Otíkovu  chalupu, předsedo" ... :-) 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

21.12.2022 v 0:18 Vaclav

To taky nevim, ale ze by se na tom Fiala nabalil se mi proste nezda... Je to blizko DE. Je to u dalnice. Letecky provoz kde nic tu nic (co se penez tyce). Neni to pole, ktere se musi "vyjmout z orne pudy"

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

21.12.2022 v 9:46 Kibic

Václave, dobře, zkusme to ještě jednou: co bys k příspěvku níže měl tzv. k věci? "Výroba baterií do aut je technologicky bezvýznamná repetitivní činnost typická pro tzv. montovny, kdy si většinu přidané hodnoty ponechají výrobci článků, elektroniky, termomanagementu a casingu, a na konci potravního řetězce stojí právě ta továrna na baterie, kde to s enormní spotřebou plochy, energie a lidské práce sestaví, zabalí a odešlou. Hůř už jsou na tom jen ty země, kde se těží vzácné kovy nutné pro výrobu baterií nezbytné. Kdybyste náhodou chtěli postavit továrnu na baterky do aut, musíte si uvědomit, že čím větší je ta věc, kterou chcete vyrábět, tím víc všeho potřebujete. Potřebujete v zásadě tyhle věci: Vládu, co vám levně prodá obrovský pozemek. Vládu, co vám přispěje na obrovské výrobní haly, které se budou hodit jen na tohle. Vládu, co nebude chtít nic za zničené silnice, po kterých bude jezdit co tři minuty kamion. Vládu, která se nebude moc zajímat o to, co se stane s odpadem, například články, které se z nějakého důvodu nepovedlo správně zamontovat. Nepotřebujete: Kvalifikované pracovníky v signifikantním počtu (roboty, zkušební stanice a odporové svářečky se dají diagnostikovat a programovat na dálku, na místě potřebujete chlápka, co řeší údržbu, výměny opotřebitelných dílů a opravy). V politické továrně na lidové vozy si mohou gratulovat, že našli hejly, co jim na tohle skočí."

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

21.12.2022 v 10:41 Vaclav

Ten tragikomicky popis je nazor autora, ne svata pravda. Kdyz bych se na to chtel divat jeho ocima, tak vyroba motoru ve Skodovce je jeste stupidnejsi repetitivni cinnost kterou zastanou roboty, nemluve o vyrobe karoserii, kde je spousta odpadu. Kdyby se na to takhle tragicky divali v devadesatych letech, tak skodovka je dnes tam, kde je JAWA nebo LIAZ, kde jsme zachranili narodni bohatstvi pred cizaky na primy pokyn tehdejsiho premiera. Nebyt zapadnich fabrik, co tady investovali, tak jsme tady mohli past kravy jako v Kazachstanu, a orat pole Zetory a do mesta jezdit Favoritem nebo na dvoutaktni Jawe. Je to dost "k veci"?

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Vyborne!

21.12.2022 v 15:58 Kibic

Ale jo, celkem k věci to je, dík. Asi by taky bylo dobrý vědět, ža autor toho 'tragikomickýho popisu' pracoval celý dekády v automotive a o věci ví víc, než my dva dohromady budeme kdy vědět. Tak se vrátím úplně na začátek a shrnu: zatímco u toho prvního odkazu bylo jádro sdělení ve větě "Bohatství je tam, kde se inkasují dividendy. Nikoli tam, kde se pracuje u pásu," druhý odkaz (tj. "bezvýznamná repetitivní činnost" atd.) jsme tu celkem podrobně probrali viz výše - s tím, že ty k tomu máš ty poznatky ohledně bordelu, bídy, smradu, krav v Kazachstánu atd.

A když pominu, že zrovna Kazachstánu vzhledem k jeho nerostným zásobám můžeme jako občané ČR spíš závidět, zůstává nám tu teda ta importovaná prosperita, která po 33 letech reálně vypadá tak, že mediánový Čech má cca třetinový spotřební koš oproti mediánovýmu Němci, chodí často za nějakých pětadvacet v hrubce na šestou k pásu, aby pak dividendy nakonec zkasíroval Helmut s Dieterem - čímž se vracíme opět k odkazu č. 1. Takže jo, určitě tu chceme spoustu dalších fabrik typu montovna, to je přece jasný jak facka.

Odpovědět

Ekoteroristi

16.12.2022 v 13:50 Jirka

Ekoteroristi ještě nikdy nepřišli s řešením, jen se zákazy. Jestli chtějí pomoct planetě, ať dostudují, sednou si do laboratoře a vymyslí tichý bezemisní pohon, který bude použitelný.

Odpovědět

Daně

17.12.2022 v 11:16 Mav

To jsem celý život platil daně za let s obyčejnou cestovkou, a miliardář s bizjetem ne?  Daňová výjimka pro nejbohatší. Proč? :)

 

Odpovědět

RE: Daně

19.12.2022 v 10:20 Vaclav

Jak jsi prisel na to ze miliardar ma danovou vyjimku? Az si koupis auto a urednik vymysli novou dan na tve auto, a pak ti nekdo rekne , ze je to spravedlive abys nemel vyjimku - co mu reknes? 

Odpovědět

(Ne)ochranari

18.12.2022 v 14:31 Igi

Je to celkom paradox, ze uspech protijadrovych aktivistov v minulosti do znacnej miery prispel k problemom, ktore dnes mame. A znovu sa ich snazia riesit uradnicki aktivisti bez domyslenia koncovky.

Odpovědět

Přidat komentář