Komunikace při VFR letu na Ruzyň

24.06.2007

Ruzyně - to je Mekka všech lítačů. Kdo by netoužil alespoň jednou přistát jako pilot na velkém řízeném letišti v mezeře mezi Boeingem a Airbusem. Komunikovat s řídícím dispečerem v těch pro laika nesrozumitelných frázích. Vychutnat si final approach na RWY 24.

Komunikace při VFR letu na Ruzyň
Komunikace při VFR letu na Ruzyň (Zdroj: Aeroweb.cz)

Tuto neděli jsem se rozhodl poprvé letět samostatně na Ruzyň s ultralightem. Bez instruktora, jen s baťůžkem zkušeností a dovedností, které jsem měl možnost načerpat při výcviku řízených letů VFR pod vedením zkušeného instruktora Jirky Janíčka. Bylo to zajímavé a kromě svého poučení tímto předávám svoji zkušenost z vlastních chyb pro všechny další VFR piloty přilétající na Ruzyni.

Teda musím předeslat, že Ruzyně byla až završením mého samostatného snažení a taky jsem to slíbil Michalovi, který je právě létáním zcela pohlcen a pokud jej prej nevezmu na Ruzyň, přestane se mnou kamarádit.

Abych se tedy postupně připravil na toto vrcholné číslo, několik dnů předtím jsem si postupy a radiokorespondenci ještě „trénoval“ na řízených okrscích méně vytížených letišť, konkrétně CTR Karlovy Vary, o kterých je popsána tato anabáze.

Prostě jednou člověk musí říct instruktorovi NE. Když Ruzyně, tak pro všechny. :-)

Naplánoval jsem si let ze Sazené přes Ruzyň na Točnou, tedy průlet ze severu na jih s návratem přes CTR Kbely, Vodochody a CTR Ruzyně zpátky na Sazenou.

Po pečlivé přípravě, která zahrnovala nastudování aktuálních NOTAMů, AUPu, AIPu (VFR příletových / odletových tras Ruzyně, mapy pojezdových tras letiště), počasí (min dohlednost pro vstup do CTR je 5 km nebo při žádosti o zvláštní  let VFR je to 1,5 km), přípravy navigačního štítku a dalších asi 15 úkonů, včetně neopomenutí rezervovat letadlo s odpovídačem. Těsně před letem jsem si u osvědčeného Letiště Praha (jeden z asi 4 handlingových operátorů na Ruzyni) objednal handling. Nahlásil imatrikulaci a předpokládaný čas příletu.

Ještě užitečná rada mého instruktora:

Protože je dobré si příkazy a předávané hodnoty od řídících zapisovat, je dobré mít s sebou prupisku a volné listy kam zapisovat. (rada jiného instruktora vše rovnou nastavit na přístrojích se mi moc neosvědčila - nestíhám) Ale to podstatné:  Je dobré mít tu prupisku přivázanou šňůrkou k nákoleníku. Toto se mi již několikrát vyplatilo. Na konci provázku totiž vždycky byla. Ono hledat ji potom mezi pedály ve chvíli, kdy řídící chrlí čísla a povolení není alespoň pro mě ten správný adrenalin.

Vše připraveno, letíme

Po startu ze Sazené jsem naladil ATIS a odposlechl nejdůležitější informace. Runway in use 06, QNH 1015, information Kilo. A protože je Sazená nanejvýše 3 minuty letu ke vstupnímu bodu NOVEMBER, je potřeba navázat spojení s řídícím. Ještě jsem informoval Sazenou INFO, že jsme jižně letiště a že přecházíme na Ruzyně Radar. Musím podotknout, že příkazy řídícího jsou napsány s nejlepší snahou, jak jsem si je zapamatoval. Proto nemusí být na slovo autentické.

Ruzyně RADAR, OK HUG 09, dobrý den
Věž: OK HUG 09 Ruzyně RADAR, vysílejte

Ruzyně RADAR, OK HUG 09, ultralehký Zephyr bez letového plánu ze Sazené do Ruzyně. Vstupní bod NOVEMBER očekávám ve 40 minutě. Informaci Kilo přijal. QNH 1015. SQUAWK CHARLIE 7000, aktuální poloha Sazená, 2000 feetů altitude.

Věž: OK HUG 09, Ruzyně RADAR, Máte povoleno pokračovat, příletová NOVEMBER1,SQUAWK 3317
Máme povoleno pokračovat, příletová NOVEMBER1, maximálně 2500 feetů altitude na QNH 1015, SQUAWK 3317, OK HUG 09

Věž OK HUG 09 radarový kontakt
Radarový kontakt, OK HUG 09

Trasa v řízeném okrsku z naší polohy k dráze vede VFR příletovými body NOVEMBER, BRAVO, ALFA (označovaná právě jako NOVEMBER1). Tyto trasy jsou publikovány v AIPU v sekci VFR lety a obsahuje i předem daná výšková omezení. Už jsem opravdu nemusel v komunikaci „...příletová NOVEMBER1, maximálně 2500 feetů altitude na QNH 1015“ opakovat výšku, ale to mi došlo až když jsem to odvysílal. 

Při dosažení Brava nám řídící oznamuje, abychom se připravili na přistání na dráhu 06, po dosažení Alfy zahájili vyčkávání a přešli na Ruzyně Věž.

Vše jsem potvrdil a svědomitě provedl. Na jindy neutichající frekvenci Ruzyně Věž byl klid, takže po chvíli monitorování ticha jsem se ohlásil.

Ruzyně Věž, OK HUG 09, vyčkávací ALFA
OK HUG 09, Ruzyně Věž, můžete pokračovat nejkratší cestou na finále dráhy 06
Pokračuji přímo na finále 06. OK HUG 09

Vyčkávací ALFA je v poloze po větru levého 06. Po chvíli co jsem míjel práh dráhy 06 se mi ozval řídící:

OK HUG 09, točte base leg 06, přistání povoleno, proveďte rozpočet tak, abyste opustil co nejrychleji na LIMA, Vítr 140, 7 knotů.
Přistání povoleno, rozpočet na přistání LIMA OK HUG 09

Tak rozpočet na Limu mi pravda nevyšel. Pojezdová Lima je skoro v polovině dráhy a já jsem přistál tak 100 metrů za prahem dráhy. K Limě zbýval možná kilometr, ani jsem nebrzdil a co nejrychleji na Limu. Ale o moc rychleji už to nešlo, to by bylo vyhodnoceno jako let. Konečně, odbočuji doprava a za hold pointem zastavuji.


Pojezdová LIMA dráha 06

OK HUG 09, pokračujte v pojíždění a přejděte na Ruzyně GROUND 121.9.
Pokračuji a přecházím na Ruzyně GROUND 121.9

Ruzyně GROUND, OK HUG 09, pojížděcí LIMA
OK HUG 09, pokračujte LIMA, PAPA, stojánka SIERRA 11, dále se řiďte pokyny follow me. Po ukončení letu mi zavolejte telefonem na věž.

Tak to je nadělení, blesklo mi hlavou. Že jsem já něco zvoral!

Na konci Limy už na nás čekal barevný off road follow me, který nás zavedl na stojánku SIERRA 11. Po jeho pokynu jsme vypnuli motor a hurá na kafe. Ujal se nás příjemný pán z handlingu Letiště Praha, zajistil letadlo klíny, zeptal se zda něco více potřebujeme (nepotřebovali jsme).a hurá na kafe.

Tak chlapci, pokud to kafe stihnete do 30 minut, máte to za 400 Kč. Pokud déle, pak si připravte 2.000 Kč, ozvalo se za námi. První částka byla tedy milé překvapení, protože už kolegové na domovském letišti mě varovali, že s PIPER ARCHERem platili naposledy 4 tisíce. Hádejte, za jak dlouho jsme to kafe stihli.

Na nedělním liduprázdném terminálu Jih si tedy rychle objednáváme a teď musím zjistit, co bylo špatně. Dobrý den, my jsme přiletěli tím ultralightem OK HUG 09….

Děkuji, že jste mi zavolal“, ozval se příjemným hlasem řídící z věže. „Prosím, za poslední dobu už jste několikeré malé letadlo, které mi přistálo na prahu dráhy a potom dlouho pojíždělo. Rozumím tomu, že běžně se tak přistává, ale tady je dráha skoro 4 km dlouhá. Mohl byste prosím všem vašim kolegům ultralajťákům a aeroklubákům říct, aby přistávali tak, aby co nejrychleji opustili dráhu?“

. ehm… pokusím se.

„Pak jsem chtěl požádat, aby zastavení a úkony po přistání jste prováděli až na nejbližším křižování pojížděcích drah a ne na vyčkávacím dráhy.“

ehm, určitě.. rozumím.

Neudělalo mi to větší problém, počítal jsem s dostatečnou rezervou, ale poprosím, toto jsou takové 2 rozšířené nešvary, které bych chtěl vzkázat všem, kteří přilétají VFR na Ruzyň.“

Z toho pro mě plyne:

  • I když se do poloviny dráhy nepřistává. Potvrzením příkazu řídícího potvrzuji jeho žádost o provedení přistávacího manévru
  • Povinností pilota je co nejdříve opustit ochranný prostor RWY a vyčkávací místo je právě na hranici tohoto prostoru, tudíž bych jej měl uvolnit bez prodlení.

No, tak je to venku. Já si to budu pamatovat moc dobře a moc dlouho. Zbývá dodat. Učte se z chyb jiných, nemůžete létat na Ruzyň tak často, abyste mohli všechny chyby udělat sami.

Mezitím nám vypršel čas za čtyři stovky a začali jsme ukrajovat z času za 2 tisíce. Zavolali jsme proto rychle z odletové haly místním telefonem na handling, ať si pro nás přijdou, že už chceme letět. V mezičase nás oslovil odbavující policista, byl to nadšenec letectví, protože se ptal: Čím jsme přiletěli, kam letíme, jaké máme doklady a tak. Prostě jako všude, kam přiletíme, budí to velký zájem místních občanů. To se ale už ve dveřích objevuje pán z handlingu a vede nás k odbavení. U magnetického rámu jsem ani nepípnul, tak proběhlo všechno v pořádku. Teď ještě zaplatit přistávací poplatky (vlezli jsme se do prvního limitu) a hurá k letadlu.

Nyní máme namířeno na Točnou

Usedáme do vyhřátého letadla, a protože všechno na řízeném letišti začíná a končí komunikací, jdeme na to. Nejdříve vyžádat povolení na Ruzyně DELIVERY 120.050:

Ruzyně DELIVERY, OK HUG 09, dobrý den
OK HUG 09, Ruzyně DELIVERY vysílejte

Ruzyně DELIVERY, OK HUG 09, ultralehký Zephyr VFR stojánka S11, informaci OSKAR přijal QNH 1015,  SQUAWK CHARLIE 3317, žádám letové povolení na Točnou, výstupní bod ECHO

OK HUG 09, jste schopni odstartovat z křižovatky PAPA dráhy 13?
Ano. Dráha 13, pojezdová PAPA vyhovuje. OK HUG 09

OK HUG 09, vaše letové povolení
Ruzyně DELIVERY, vysílejte

OK HUG 09, jste povoleni na Točnou, odletová ECHO 1, po vzletu z dráhy 13 točte pravou, nastavte SQUAWK ALFA 3311, aktuální čas 1307, pro pojíždění volejte Ruzyně GROUND 121.9

Ruzyně DELIVERY,. jsme povoleni na Točnou, odletová ECHO1, po vzletu z dráhy budeme točit pravou, SQUAWK ALFA 3311, přecházíme na Ruzyně GROUND, OK HUG 09

Ruzyně GROUND, OK HUG 09 dobrý den
OK HUG 09, Ruzyně GROUND, vysílejte

Ruzyně GROUND, OK HUG 09, stojánka S11, žádáme spouštění
OK HUG 09, spouštění povoleno, pojíždějte LIMA, PAPA, až na vyčkávací místo dráhy 13
Spouštění povoleno, pojíždím LIMA, PAPA až na vyčkávací místo dráhy 13, OK HUG 09

V průběhu pojíždění žádám Michala, aby mi nezapomněl připomenout přepnutí odpovídače ze STANDBY na vyčkávacím místě na mód CHARLIE, který na obrazovce dispečera informuje i o aktuální výšce. Zastavujeme na vyčkávacím místě dráhy 13. Rychle úkony, přístroje, klapky, mód CHARLIE.

Ruzyně GROUND, OK HUG 09, vyčkávací PAPA dráhy 13, připraven k odletu
OK HUG 09, přejděte na Ruzyně Věž 118.1
Přecházím na Ruzyně Věž 118.1, OK HUG 09


Vyčkávací PAPA dráhy 13

Ruzyně Věž, OK HUG 09, vyčkávací PAPA dráhy 13, připraven k odletu
OK HUG 09, vstupte na dráhu 13, vzlet povolen. Vítr 120, 8 knotů
Vzlet povolen, vstupuji na dráhu 13, OK HUG 09 

Poznámka: V celé komunikaci s řídícím se nesmí použít slovo vzlet (take-off). Toto se z bezpečnostních důvodů smí použít až v souvislosti s provedením vzletu. Tedy například ve frázi: Potvrzuji vstup na dráhu 13 a vzlet. Ve všech ostatních případech se používá slovo odlet (departure) jako je použito v komunikaci výše.
Tato změna frazeologie byla provedena po katastrofě na Teneriffe.

Zarovnán s dráhou, přidávám plný plyn a vychutnávám si vzlet. I když je pojížděcí PAPA až v druhé třetině dráhy, máme stále před sebou luxusních 1,3 km dráhy. Po vzletu dle letového povolení točíme pravou do kurzu přibližně 190 stupňů na bod TANGO.

OK HUG 09, přejděte na Ruzyně Radar 118.3
Přecházím na 118.3, OK HUG 09

Ruzyně Radar, OK HUG 09, máme TANGO, pokračujeme na ECHO
OK HUG 09, pokračujte, Ruzyně Radar

Vlevo pozorujeme rychlostní komunikaci na Slaný, kudy denně jezdím z práce domů. Zličín, Barrandov, místa odkud většinou já v zácpách sleduji všechna ta přistávající a odlétající letadla. Moc prima pocit. Dosáhli jsme ECHO a tak se ozval řídící.

OK HUG 09, Ruzyně Radar, na Točné očekávejte aerovlekový provoz, SQUAWK 7000, přejděte na vlastní, naslyš.
Informaci o provozu přijal, SQUAWK 7000, přecházíme na Točná Info 123.4, OK HUG 09, naslyš.

Ani se nestačím pokochat Radotínem a nastudovat jak povede nová propojka na dálnici D1, protože opuštěním CTR-ka přímo vstupujeme do ATZ Točné, proto rychle přecházíme na Točná INFO a hlásíme se:

Točná Info, OK HUG 09, dobrý den
OK HUG 09, Točná INFO dobrý den, vysílejte.
Točná Info, OK HUG 09, ultralehký Zephyr z Ruzyně do Říčan, výška 2000 altitude na QNH 1015, západně od letiště vstupujeme do vaší informační zóny a bude to průlet směrem na východ.
OK HUG 09, na letišti navijákový provoz, dráha v používání 10, okruhy pravé, vítr 120 stupňů , 8 knotů, QNH 1012.
Točná Info, QNH 1012, dráha v používání 10, okruhy pravé, informaci o provozu přijal OK HUG 09.

Pokračujeme přes letiště směr Říčany, což je náš další plánovaný vstup do CTR zpátky na Sazenou. Říčany máme za chvilku před sebou, a protože jsem původně plánoval letět do Benešova, což jsme z časových důvodů přehodnotili a museli nad Říčany chvilku kroužit, abych nastudoval nejvhodnější trasu. Po rychlé kontrole mapy a aktuální situace jsem se rozhodl zažádat přímou trasu Říčany - Sazená. Protože CTR, do kterého budeme vstupovat je Kbely, hledám správnou frekvenci v nákoleníku. Mám to.

Kbely Věž, OK HUG 09, dobrý den
OK HUG 09, Kbely Věž, vysílejte
Kbely Věž, ultralehký Zephyr bez letového plánu, z Říčan na Sazenou, výška 2800 feetů altitude na QNH 1012, SQUAWK 7000, aktuální poloha Říčany, žádám průlet vašim okrskem.

OK HUG 09, pro povolení kontaktujte Letňany INFO 120,325
Přecházíme na Letňany INFO 120,325, OK HUG 09 naslyš

Na letňanské frekvenci (asi v zastoupení TWR Kbely) nás povolili až po jejich letiště.  Pro další postup jsme byli odkázání na dnes již několikráte vyzkoušený Ruzyně RADAR

Ruzyně RADAR, OK HUG 09, dobrý den
OK HUG 09, Ruzyně Radar, vysílejte
Ruzyně Radar, ultralehký Zephyr  za VFR bez letového plánu, z Ruzyně na Sazenou, výška 2500 feetů altitude na QNH 1015, aktuální poloha Letňany, SQUAWK CHARLIE 7000, žádám průlet vašim okrskem.

OK HUG 09, pokračujte směr Sazená, nastavte SQUAWK 3311, maximálně 2500 feetů altitude na QNH 1015.
Ruzyně RADAR, pokračujeme směr Sazená, SQUAWK CHARLIE 3311, maximálně 2500 feetů altitude na QNH 1015.

Poté nám řídící potvrdil radarový kontakt a celou trasu až na konec CTR. jsme již nekomunikovali. Z Michalem, který je v angličtině mnohem lepší, jsme luštili o čem zrovna na frekvenci komunikují ostatní piloti. Zachytili jsme tak maximálně imatrikulace a čísla. Na konci CTR Ruzyně nám řídící nařídil nastavit SQUAWK 7000 a přejít na vlastní frekvenci, což jsme také udělali. Po opuštění CTR jsme se opět rovnou ocitli v ATZ Sazené a přímo na finále dráhy 33. Sednout, do hangárů a máme to za sebou.

Skvělé. Byl jsem nadšen, že jsem samostatné pokořování CTR prostorů zvládl (byť s menšími komplikacemi) a že komunikace s řídícími probíhala v pohodě. Dříve jsem míval problémy si zapamatovat všechny informace, které na mě řídící vychrlí. Toto se postupným cvičením velmi zlepšilo a už nemám tak intenzivní noční můry, že mu to nedokážu zopakovat, což velmi přidá na pohodě letu.

 
A jaké jsou vaše zážitky s lety na Ruzyň nebo v CTR?

Co říkají pravidla:

2.22.5.3 Odlety

2.22.5.3.1 Velitelé odlétávajících letadel VFR musí navázat spojení s Ruzyně DELIVERY za účelem předání údajů o letu podle ENR 1.2.1.9.2 a obdržení letového povolení. 2.22.5.3.2

Velitelé odlétávajících letadel VFR bez letového plánu musí předat příslušné údaje o letu, nejméně 10 minut před žádostí oschválení pojíždění na kmitočtu Ruzyně DELIVERY, při žádosti o ATC povolení. Výjimečně lze oznámení (údajů) o letu předat telefonicky na  220 374 198, nejméně 10 minut před žádostí o povolení k pojíždění. Piloti vrtulníků letecké záchranné služby, SAR a Policie ČR předávají údaje o letu bezprostředně před vzletem na kmitočtu Ruzyně TWR, kde obdrží ATC povolení.

2.22.5.3.3 Pro schválení pojíždění musí velitel letadla navázat spojení na kmitočtu GROUND. DELIVERY nebude zvlášť předávat pokyny k přechodu na kmitočet GROUND. 2.22.5.3.4 Schválení k zahájení pojíždění obdrží velitel letadla na Ruzyně GROUND.

1.2.1.9 Předání údajů o letu VFR

1.2.1.9.1 Údaje o letu VFR se předávají příslušnému stanovišti ATS na kmitočtu nebo telefonem, při žádosti o letové povolení, při příletu a průletu, nejméně 3 minuty před vstupem do CTR nebo TMA třídy D a při odletu z řízeného letiště nebo místa v CTR, nejméně 3 minuty (u letů VFR bez FPL z LKPR 10 minut) před zahájením pojíždění nebo vzletem z heliportu, není−li koordinační dohodou stanoveno jinak.

1.2.1.9.2 Údaje o letu

Odlety VFR

  • identifikace letadla
  • typ letadla, *
  • číslo nebo místo stání, případně jiné letiště nebo plocha v CTR
  • letiště určení nebo místo přistání, *
  • výstupní bod z CTR nebo prostor činnosti v CTR, požadovaná hladina (podle vhodnosti),*
  • potvrzení informace ATIS s opakováním QNH,
  • žádost o letové povolení.

Přílety a průlety VFR

  • identifikace letadla,
  • typ letadla, *
  • letiště nebo místo vzletu, *
  • letiště nebo místo přistání, případně prostor činnosti v CTR (podle vhodnosti), *
  • současná poloha a hladina letu (v LKPR dosažení požadované hladiny letu dle AIP ČR, AD 2.22.5.1.1),
  • vypočítaný čas vstupu do CTR,
  • výstupní bod (u prolétávajících letadel), *
  • potvrzení informace ATIS s opakováním QNH,
  • žádost o letové povolení.

Označené údaje * se nepředávají v případě, jestliže byl předložen letový plán

Za podnětné připomínky a doplnění velmi děkuji Martinu Marečkovi

 

 

Vyzkoušejte si pilotovat letadlo na Ruzyň

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář