Letiště Amsterdam Schiphol zavedlo systém inteligentního přiblížení NATS

23.03.2023 5 příspěvků

Letiště Amsterdam Schiphol zavedlo systém inteligentního přiblížení NATS
Letiště Amsterdam Schiphol zavedlo systém inteligentního přiblížení NATS (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nový systém inteligentního přiblížení má přinést menší zpoždění, snížit hluk a emise. Systém vyvinula britská společnost National Air Traffic Services (NATS) a už v roce 2015 byl systém implementován na letišti Heathrow. NATS také poskytuje služby řízení letového provozu na trati letům v oblasti Spojeného království a poskytuje i služby řízení letového provozu na čtrnácti britských letištích.

Inteligentní přiblížení je zatím jediný světový systém založený na časovém příletovém spacingu (TBS - Time-based Arrival Spacing). Systém má výrazně redukovat zpoždění, také má snížit vyprodukované emise a hluk.

B747 v AMS
Boeing 747 sice už u KLM nelétá, ale ostatní provoz se bude těšit menším zpožděním / Foto: Marco Verch

Systém je přelomový v tom, že separaci provozu nepočítá na základě vzdálenosti, ale na základě času. Systém pro výpočet intervalu mezi provozem využívá data z aktuálního počasí a bere v potaz i typ letadla. Výsledná informace se ukáže v podobě grafu na obrazovce řídícího letového provozu. Zavedení systému předcházela tříletá příprava poskytovatele služeb řízení letového provozu v Nizozemsku. Řídící si mj. slibují efektivnější řízení provozu za silného protivětru.  

Letiště Schiphol v Amsterdamu se tak stalo třetím letištěm na světě, které tento systém využívá. Po Londýn Heathrow zavedlo systém inteligentního přiblížení letiště Toronto Pearson v létě 2022. Na Heathrow zamezil systém od svého zavedení v roce 2015 přibližně 63 % zpoždění spojená s protivětrem a umožnil navýšit frekvenci přistání za silného větru o 2.9 přistání za hodinu. 

EUROCONTROL začal s výzkumem TBS už v roce 2000 a NATS se poté stalo součástí projektu SESAR (Single European Sky ATM Research). Podle vyjádření NATS zamezil systém inteligentního přiblížení pouze za listopad 2015 přibližně 25 000 minutám zpoždění.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Zvláštní cisla

23.03.2023 v 16:24 Pepa

2.9 pohybů za hodinu navíc jen v případě silného protivětru zamezilo 63 % všech zpoždění? To je trochu blbost, ne..

Odpovědět

společnost National Air Traffic Services (NATS)

23.03.2023 v 16:39 Martin

Nie že by to teda nemohla byť pravda, ale pre poriadok sa možno patrí napísať, že NATS je britský poskytovateľ navigačných služieb pre dopravné letectvo. Tak ako ANS CZ a LPS SR v ČeskoSlovensku.

Odpovědět

RE: společnost National Air Traffic Services (NATS)

24.03.2023 v 14:28 Ondra Türke

Děkuji za upřesnění pro čtenáře :)

Odpovědět

RE: RE: společnost National Air Traffic Services (NATS)

29.03.2023 v 8:38 Martin

ROGER :-)

Odpovědět

cista teoria

01.04.2023 v 0:19 Jan

Vcera sme pristavali na drahu 27 za B737-800 od KLM a navektorovali nas 3 NM za neho, vo vzdialenosti 15NM od prahu drahy s tym ze mame drzat 180 KIAS a potom 160 KIAS do 4NM. Zaroven EHAM TWR riadila zaroven RWY24 na vzlety a vsetku prevadzku na RWY22 , tak nam dal clearance az 1 NM final. Taku turbulenciu v uplave som uz davno nezazil. Po pristati islo hlasenie. Tento ich time separated approach je cista teoria a ostatne lietadla za nami hlasili ze spomaluju kvoli wake turbulence. Nabuduce spravim to iste. 

Odpovědět

Přidat komentář