Airbus představil prototyp eVTOL stroje

18.03.2024 2 příspěvky

Do závodu o postavení toho nejlepšího eVTOL letounu se po start-upech začínají přihlašovat i velcí hráči. Nyní ale přišel ten největší - Airbus, který představil svůj prototyp CityAirbus NextGen.

Prototyp eVTOL stroje od Airbusu
Prototyp eVTOL stroje od Airbusu (Zdroj: Airbus)

Evropský gigant v letectví představil stroj na začátku března v německém Donauwörthu, kde zároveň otevřel i nové testovací centrum pro technologie eVTOL a rozšířené městské mobility (AAM).  Do prvního vzletu CityAirbusu NextGen, který je naplánován na tento rok, se bude soustředit pouze na něj. Později se otevře i dalším projektům. Samotný stroj pak má na trh vstoupit během druhé poloviny dekády.

CityAirbus NextGen je narozdíl od konkurence pořádný kolos (Zdroj: Airbus)

 

„Představení CityAirbusu NextGen je důležitý a velmi reálný krok, který děláme směrem k AAM a našim budoucím produktům a trhu,“ uvedl Balkiz Sarihan, šéf městské letecké mobility v Airbusu. Airbus přitom v minulosti neměl zájem o vstup na toto pole, boom okolo této kategorie strojů ho ale donutil změnit názor. Koneckonců, není prvním zavedeným výrobcem, který představil svůj prototyp. Nedávno to například udělal i výrobce vrtulníků Sikorsky.

CityAirbus NextGen na rozdíl od své konkurence není vůbec žádný drobeček. S rozpětím křídel okolo 12 metrů a váhou dvou tun ani náhodou nepřipomíná něco, co by mělo rozšířit městskou mobilitu. S doletem 80 km a maximální rychlostí 120 km/h se navíc nemůže pouštět ani daleko mimo aglomeraci. Airbus o něm přesto mluví jako o „skvěle vhodném pro spoustu leteckých operací v našich městech a komunitách.“ Vypadá to, že v Toulouse ví něco víc...

S rozpětím křídel 12 metrů a hmotností 2 tuny letoun připomíná spíše klasické letadlo

 

Zdroj článku: Airbus/Aerotime

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Budoucnost?

18.03.2024 v 7:25 Radek

Čtyřmístný stroj s 12 m rozpětím. Hmotnost kolem 2 t, ostatní startupy ani hmotnost radši neuvádí. Dvoumístný jsem našel jeden s 800 kg. Baterky jsou těžké. Spíš je problém s tím, jestli výrobce bude garantovat životnost baterií při používání rychlonabíječek. Přes noc baterky dobijí pomalu, ale pokud má stroj létat několikrát denně (80 km dolet?). Kolik ten stroj bude stát? Tohle je vývoj, kdy se čeká, jestli někdo vymyslí lepší baterie. Do té doby slepá ulička. MD500 má průměr rotoru 8,3 m, plný váží 1,2 t, uveze 5 osob. R44 nebo R66 obdobné.

Odpovědět

RE: Budoucnost?

18.03.2024 v 17:12 Vaclav

Prumer rotoru a rozpeti pevneho kridla nemuzete takhle porovnavat. U vrtulniku se pocita "plocha disku rotoru", nebo tak neco. Neexistuje letadlo s rozpetim 8.3 m a nosnosti 1.2 tuny a pokud ano tak ma padovku nekde kolem rychlosti zvuku :)

Baterky jsou tezke, dolet maly, to je jasne. Ale klidne se tam muze casem prosadit nejaky pridavny zdroj energie (turbina, nebo dokonce pistovy jakoby stabilak s konstantim vykonem).

Ale snahu skloubit vyhody rotacnich a pevnych nosnych ploch, stejne jako e-booster pro kolme starty a pristani sleduji se zajmem. 

Autonomni rizeni bude taky orisek, ale v uzce vymezenych rostorech se asi uchyti casem taky. 

Odpovědět

Přidat komentář