Jak se stát vlekařem

08.11.2007

Je jen málo možností jak bezplatně nebo velmi levně nalétávat další potřebné hodiny jako soukromý pilot. Jedna z cest existuje. Stát se vlekařem. Výhodou je, že tato cesta je velice žádaná u plachtařů.

K tomu, aby se kdokoliv stal vlekařem, je třeba splnit několik podmínek.

Základní předpoklad je, být alespoň soukromým pilotem. Mít celkový nálet 60 hodin a  minimálně 10 hodin na typu letadla, s kterým budete vlekat. Z toho musíte být alespoň 5 hodin jako velitel letadla.
Dále je zapotřebí odlétat druhou a třetí úlohu v osnově AK-MOT. Typové přezkoušení a desátou úlohu pro získání kvalifikace vlekaře.



Tedy od začátku. O létání výcviku PPL se dočtete také na těchto stránkách.
Typové přezkoušení na daný typ letadla. To je část kterou by jste měli učinit jako první. Aerovleky se nejčastěji létají se Zlíny a to s Trenéry nebo se „142-kami“. Na tato letadla je třeba si dostatečně zvyknout a to chvilku trvá. Nechci tím ovšem naznačit, že pokračovací výcvik lze létat jen s uvedenými typy letadel. Samozřejmě jej lze létat i s letadlem například z výcviku PPL. Každopádně touto, výše popsanou cestou by to mělo být levnější a časově méně náročné.
 
Pokud jste již schopni sami přistát s Trenérem, je to vhodný čas začít létat návaznou úlohu číslo dvě. Je to další úloha v osnově AK-MOT po PPL. Obsahuje zdokonalovací výcvik techniky pilotáže v trvání  necelých osm hodin. Cílem je naučit se a zopakovat zatáčky, pády, nouzové postupy,  navigační lety, let v zakryté kabině a základy letů v malé výšce.



Po dokončení druhé úlohy lze navázat na třetí úlohou. Zde je létání o poznání zábavnější, ale bohužel i kratší. Úlohu lze odlétat během čtyř hodin. Pilot se učí létat v minimálních výškách 150m nad terénem. Kromě nácviku adrenalinových nouzových postupů, jsou zde i dva navigační lety. Jeden se létá s instruktorem a druhý v sole. Trojka je prostě paráda.

Posledním stupínkem, kde již musíte splňovat všechny požadavky je úloha deset. Létá se výhradně pro získání kvalifikace vlekaře. Obsah úlohy je 5 startů s větroněm ve vleku. Velitelem větroně musí být pilot s kvalifikací instruktora. V motorovém letadle ale sedíte sami. Létání v aerovleku není tak složité jak se na začátku může zdát. Bohužel může být dosti nebezpečné. Pravděpodobně právě proto je desátá úloha zakončená zkouškou s examinátorem. Praktická část by měla trvat alespoň 15 min. Budete s větroněm ve vleku stoupat, klesat a vše ostatní co si na Vás inspektor sedící ve větroni vymyslí. Nezkouší se ovšem jen praktická část, ale i teoretická. Je tedy zapotřebí se naučit základní informace o letadle a aerovlekovém provozu. Složit krátký test a odpovědět na několik pikantních otázek.



Po zvládnutí všech stupínků Vám již na UCL do průkazu zapíší  TOW a Vy můžete létat aerovleky dle libosti.

Letu zdar

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář