Britská společnost Vertical Aerospace přechází na univerzální nabíjecí standard CCS pro své letouny eVTOL, což představuje průlom ve spolupráci a infrastruktuře elektrického létání.
Britská technologická společnost Vertical Aerospace, která patří mezi přední inovátory v oblasti elektrické letecké mobility, oficiálně oznámila, že svůj elektrický letoun VX4 s kolmým startem a přistáním (eVTOL) vybaví univerzálním nabíjecím standardem Combined Charging System (CCS). Tento krok realizovaný ve spolupráci s předními vývojáři elektrických letounů Archer Aviation a BETA Technologies značí zásadní pokrok k vytvoření globální a široce rozšířené infrastruktury pro rychlé nabíjení elektrických letadel.
Jeden standard, mnoho výhod. CCS přinese trhu potřebnou jednotnost
Nedostatek jednotného globálního standardu nabíjení dlouhodobě komplikuje rozvoj elektrického letectví. Přijetí standardu CCS představuje zásadní průlom – díky společnému nabíjecímu systému mohou výrobci, provozovatelé letadel i poskytovatelé infrastruktury lépe spolupracovat, snížit náklady a vybudovat efektivní sdílenou síť. Univerzální řešení podpořila také asociace General Aviation Manufacturers Association (GAMA), která dlouhodobě volá po jednotných pravidlech a standardech v odvětví.
Bleskové nabíjení a snadná integrace – CCS je klíčem k provozní efektivitě
Díky technologii CCS získá eVTOL letoun VX4 možnost extrémně rychlého dobití baterií, spolu s jejich přípravou na další let během pouhých desítek minut. To je klíčové například pro kyvadlové spoje v městských oblastech a významně přispěje ke zrychlení provozu a obratu letadel.
Revoluci v letectví pohání nejen nové letouny, ale právě infrastruktura
Hlavní výrobce dobíjecí infrastruktury BETA Technologies plně sdílí vizi Vertical Aerospace o nezbytnosti společného nabíjecího řešení. „Skutečný pokrok nové generace elektrických letadel nespočívá jen v samotném letounu. Klíčem je robustní a vzájemně kompatibilní nabíjecí infrastruktura dostupná všem výrobcům. Budujeme základy, díky kterým bude elektrické létání moci bezpečně, spolehlivě a efektivně růst po celém světě – a jsem rád, že Vertical Aerospace tuto vizi rovněž sdílí," uvedl Chip Palombini, šéf výroby dobíjecích řešení v BETA Technologies.
Pokročilý, ekologicky šetrný dopravní prostředek již ve frontě zájemců
Vertical Aerospace s modelem VX4 nabízí moderní letoun pro čtyři cestující s pilotem, který produkuje nulové lokální emise. Firma již nyní eviduje přibližně 1 500 předobjednávek od renomovaných světových aerolinií jako American Airlines, Virgin Atlantic nebo Japan Airlines. Letoun VX4 cílí na získání plné certifikace do roku 2028 a společnost avizuje, že její financování je aktuálně zajištěno až do roku 2025.
Cesta k udržitelné budoucnosti letectví vede přes standardizaci
Přijetí jednotného nabíjecího systému výrazně urychluje komercializaci elektrického létání a hraje důležitou roli v globálním boji proti emisím v dopravě. Vertical Aerospace tímto krokem nejen posiluje svou vedoucí roli v rámci eVTOL průmyslu, ale rovněž reaguje na celosvětové snahy o přechod k ekologicky šetrnějším dopravním technologiím, které jsou v souladu s cíli udržitelnosti.
Zálet prototypu je ta jednodušší část. Nejhorší a nejdražší je certifikace a rozjezd sériové výroby. Uvidíme už příští rok, jestli získají dost investorů a jestli se jim podaří splnit, co slibují. Taky bude zajímavé, kolik z těch předběžných objednávek se přemění na skutečné, když zveřejní prodejní cenu za stroj.
Vypadá ten stroj hodně zajímavě, ale co mi stále není jasné - všichni ti noví výrobci podobných zařízení mluví o tom, že vzniká nová kategorie - letadel schopných přistát kdekoliv a pak rychle přeletět např. na velké letiště. Ale taková kategorie tady již je cca 70 let - jmenuje se vrtulníky. Pročpak ho k tomuto účelu používají jen ti nejbohatší? Bude snad rozdíl v ceně hodiny tak propastný, že se tyhle stroje masově rozšíří?
Vypadá ten stroj hodně zajímavě, ale co mi stále není jasné - všichni ti noví výrobci podobných zařízení mluví o tom, že vzniká nová kategorie - letadel schopných přistát kdekoliv a pak rychle přeletět např. na velké letiště. Ale taková kategorie tady již je cca 70 let - jmenuje se vrtulníky. Pročpak ho k tomuto účelu používají jen ti nejbohatší? Bude snad rozdíl v ceně hodiny tak propastný, že se tyhle stroje masově rozšíří?
Tohle by mohlo mit lepsi efektivitu provozu nez vrtulniky (tj vic nakladu nebo rychleji nebo delsi range / min paliva). Dabel tkvi v detailu: spusta hejblatek, kloubu, ted urcite nejaky ridici SW, ruzne "mody", ted do toho pripadne porucha nejakeho senzoru - no uvidime, nechme se prekvapit...
No právě, ono to bude složitý jak vrtulník. V nižší energetickou náročnost startu a přistání nevěřím, vlastní let pak asi úspornější bude. Samozřejmě, že vývoj jde dál, ale zatím podobný stroj Osprey, myslím, že by nebyl nikdy zcertifikován, pro eventuální civilní užití.
Jen mne na tom zaujalo, že naprostá většina firem, co se do těch nejrůznějších e-vtol pouští, nemá žádnou historii letecké výroby. Tradiční výrobci pak vyrábějí stále tradiční letadla. Co to znamená?
Efektivitu to větší proti vrtulníkům může mít jen při překlopných rotorech, a pak to je mnohem složitější. Dolet a rychlost to větší mít nemůže, protože nízká kapacita baterek proti palivu. Takže oproti Robinsonům to má výhodu jen v nulových lokálních emisích a nižší hlučnosti. Stojí to za to tolika zákazníkům? Podle mě ne.
.. V nižší energetickou náročnost startu a přistání nevěřím..
Ja samozrejme nemyslel pri startu a pristani ale lepsi efektivitu letu. Start a pristani s timhle bude extreme narocne na energii, ale start a pristani je minuta. Let muze byt hodina, v tom je ten vtip.
..Efektivitu to větší proti vrtulníkům může mít jen při překlopných rotorech...
Takhle primo to rovnito asi neni. Ty vertikalni rotory se nemuseji preklapet vsechny, ale treba jen cast, nebo dokonce zustat "podel" pokud jsou treba douliste atd atd - zalezi jen na sikovnosti vynalezcu a pak zkusenosti inzenyru...
...protože nízká kapacita baterek...
samozrejme jsem nemyslel baterkove letadlo - uvazoval jsem jen ten VTOL s relativne aerodynamickym kridlem pro dopredny let.
...Stojí to za to tolika zákazníkům? ...
Me taky ne. Ale nekomu treba muze - to prave bude zaviset na tom, jestli to neumre na nejake trapne problemy tech konstrukci (Opet bez komentovani energie v baterkach)
Právě problém vidím spíš v obchodní stránce věci. Technicky se to jistě dá zrealizovat a časem zdokonalit a možná i zlevnit. Ale aby to bylo opravdu výrazně levnější, než vrtulník, bude to muset být hodně rozšířené. A to jsme u vizí 21. století, kdy se nad městy vznáší stovky / tisíce podobných strojů. Upřímě - nedovedu si to představit, a asi ani nechci. I když je jasné, že i to technicky možné je (už dnes lze vidět "dronová světelná show", kdy stovky dronů tvoří nejrůznější obrazce = řízení podobných evtol strojů je reálné).
Ale kolik lidí dnes používá vrtulník k přesunu z města na letiště? Takové vize, že se to bude běžně dělat, byly např. v USA v padesátých letech stejně optimistické, jako tyto plány s evtol.