Dne 17. dubna 2025 vstoupilo Istanbulské letiště (IST) do dějin evropského letectví jako první evropské letiště, které zavedlo provoz na třech nezávislých paralelních drahách. Tento významný okamžik letecké historie zdůraznil současný vzlet tří letadel společnosti Turkish Airlines, kdy každé vzlétalo ze samostatné paralelní dráhy. Událost se zapsala jako důkaz špičkových technologických a operačních schopností istanbulského uzlu.
Globální rozměr unikátního úspěchu
Zavedení provozu na třech nezávislých drahách není významným milníkem jen v rámci Evropy, ale i v celosvětovém měřítku. Pouze velmi málo světových letišť dokáže podobné operace zvládat; mezi nimi například letiště Hartsfield-Jackson v Atlantě (ATL), které patří k nejrušnějším vzdušným přístavům světa, nebo mezinárodní letiště v Hongkongu (HKG), jež tyto simultánní operace zahájilo již v listopadu roku 2024.
Přesnější řízení, vyšší kapacita a úspora času
Díky nově zavedenému systému mohou tři letadla současně vzlétat nebo přistávat na letišti Istanbul, což umožní výrazně zvýšit kapacitu vzdušného provozu. Podle odhadů vzroste hodinová kapacita letiště z původních 120 na 148 letových operací. Zvýšená efektivita provozu zároveň kratší dobou rolování sníží riziko zpoždění a přispěje také ke snížení emisí uhlíku, čímž napomůže dosažení udržitelnějších leteckých operací.
Strategický krok pro Istanbul jako globální letecký uzel
Člen představenstva společnosti iGA Istanbul Airport Mehmet Kalyoncu komentoval tento úspěch následovně: „Tento krok pro nás nepředstavuje pouhý technický úspěch, ale především významný strategický milník. Zavedení trojitých nezávislých operací je jedním z nejdůležitějších pilířů dalšího rozvoje Istanbulského letiště." Svou jedinečnou geografickou polohou na pomezí Evropy, Asie a Afriky se Istanbulské letiště upevní jako klíčový globální hub, který výrazně usnadní propojení světových kontinentů a efektivní mezinárodní přepravu cestujících.
Bezpečnost nade vše díky špičkovým technologiím
Pro úspěšné a bezpečné zavedení trojitých nezávislých operací letiště implementovalo pokročilé technologie, včetně radarových systémů a navigačních zařízení, stejně jako sofistikované protokoly řízení leteckého provozu. Tyto opatření zajistí hladkou koordinaci letadel ve vzdušném prostoru i na letištních drahách a minimalizují riziko incidentů. Kromě toho jsou zde využívány také automatizované systémy predikce letových tras, což ještě dále navyšuje bezpečnost a provozní efektivitu.
Spolupráce jako klíč k úspěchu
Ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu vyzdvihl výjimečnost tohoto úspěchu slovy: „Turecko je po Spojených státech teprve druhou zemí, která takovou praxi zavedla. Díky tomu má dnes Istanbulské letiště jednu z nejlepších pozic ve světovém leteckém odvětví, pokud jde o provozní kapacitu i technickou připravenost." Ministr také zdůraznil klíčovou roli spolupráce mezi Generálním ředitelstvím státních letišť (DHMI), Generálním ředitelstvím civilního letectví (SHGM), společností Turkish Airlines a organizací Eurocontrol, která umožnila bezpečnou implementaci tohoto složitého systému.
Ekologický přínos operací provozu tří drah
Pozitivní dopad na životní prostředí je dalším z přínosů новé konfigurace. Díky možnosti paralelních současných vzletů a přistání se výrazně zkracuje čas pojíždění letounů po pojezdových drahách. Tato změna snižuje spotřebu paliva i množství vypouštěných emisí skleníkových plynů, a přibližuje tak istanbulský uzel k moderním, ekologicky zodpovědným letištím новé generace.
Nový standard evropského letectví
Úspěšné zavedení operací na třech paralelních nezávislých drahách znamená historický zlom nejen pro Istanbulské letiště, ale také pro celé turecké i evropské... m letectví. Toto řešení potvrzuje odhodlání tureckých provozovatelů inovovat, modernizovat a nastavovat nové standardy bezpečnosti a efektivity, díky nimž se letiště IST stává celosvětově uznávaným a respektovaným vzdušným přístavem.
Zdroj: AeroTime