USA reagují na nedostatek řídících letového provozu. Pomůžou nové bonusy i jednodušší nábor

03.05.2025

Spojené státy čelí nedostatku řídících letového provozu, což vede k zavedení nových opatření včetně finančních bonusů a zjednodušení náborového procesu. Tyto iniciativy mají za cíl rychleji a efektivněji zaplnit pracovní místa v tomto klíčovém sektoru.

USA reagují na nedostatek řídících letového provozu. Pomůžou nové bonusy i jednodušší nábor
USA reagují na nedostatek řídících letového provozu. Pomůžou nové bonusy i jednodušší nábor (Zdroj: ŘLP ČR)

Ve Spojených státech dlouhodobě chybějí kvalifikovaní řídící letového provozu. Reakcí na tento kritický problém je nový soubor opatření, která oznámil americký ministr dopravy Sean P. Duffy. Iniciativy mají za cíl výrazně urychlit nábor nových specialistů i zlepšit podmínky stávajících pracovníků. Podle ministra se novými kroky přiblíží řešení personální krize, která tento důležitý sektor trápí už řadu let.

Finanční bonusy mají motivovat zkušené i nově příchozí řídící

Jedním z klíčových opatření jsou finanční bonusy, které cílí jak na zkušené zaměstnance plánující odchod do důchodu, tak na nově příchozí pracovníky:

  • Bonus za odložení důchodu pro zkušené pracovníky Řídícím letového provozu blížícím se k důchodu bude vyplacena jednorázová finanční odměna ve výši 20 % ročního platu za každý další rok, který zůstanou ve službě.
  • Odchodné a příplatky pro nováčky Nově nastupující zaměstnanci a absolventi akademie řízení letového provozu FAA získají při úspěšném zakončení základního výcviku jednorázový náborový bonus 5 000 dolarů. Navíc ti, kteří budou přiřazeni na jedno ze 13 problematicky obsazovaných pracovišť, obdrží dodatečnou prémii 10 000 dolarů.

Rychlejší nábor a modernizace procesu školení

Další kroky směřují k výraznému urychlení samotného procesu náboru i přípravy budoucích řídících letového provozu:

  • Zkrácení administrativní zátěže FAA se zaměří především na snížení čekacích dob při získávání zdravotních a bezpečnostních clearancí, čímž umožní plynulý přechod kandidátů do výcviku.
  • Zvýšení kapacity školících center Počet instruktorů na klíčové Akademii řídících letového provozu ve městě Oklahoma City se významně navýší. Zároveň vznikne zcela nové výcvikové středisko, což umožní efektivnější přípravu většího počtu kontrolorů.

Nábor se zjednodušil. Počet kroků klesl téměř o polovinu

Výrazným zlepšením prošel i samotný postup přijímacího řízení. Ten měl původně osm kroků a nyní se úspěšně zkrátil na pouhých pět. Tato racionalizace celého procesu umožnila zkrátit průměrnou délku náboru přibližně o pět měsíců. Díky tomu se již více než 8 320 zájemců dostalo rychleji ke klíčovým vstupním testům ATSA (Air Traffic Skills Assessment), které jsou podmínkou pro zařazení do výcvikového procesu.

Profesní organizace vítají nové kroky ministerstva

Pozitivní ohlasy již zaznívají od samotných odborníků i profesních sdružení. Například dočasný správce FAA Chris Rocheleau ocenil, že první zájemci již využili nových pravidel a nastoupili do výcviku. Národní asociace řídících letového provozu (National Air Traffic Controllers Association – NATCA), významná profesní organizace zastupující zájmy pracovníků v oboru, označila přijatá opatření za „podstatný krok vpřed“. Podle sdružení tyto změny významně pomohou obnovit pracovní síly a přispějí k dalšímu rozvoji infrastruktury řízení vzdušného provozu.

Do roku 2025 chce FAA najmout více než 2 000 nových řídících

Ministerstvo dopravy a FAA si stanovily ambiciózní cíl – do roku 2025 přijmout minimálně 2 000 nových specialistů na řízení letového provozu. Díky novým finančním pobídkám a zefektivněnému procesu náboru a školení se očekává výrazné zlepšení situace a modernizace systému řízení provozu v USA.

Více informací, fotografie a další materiály

Kompletní tiskovou zprávu v anglickém jazyce najdete na stránkách amerického ministerstva dopravy a FAA. Pro lepší představu o plánovaných změnách jsou zde k dispozici také grafiky a fotografie včetně oficiálních log FAA a NATCA.

Zdroje: AVweb, FAA Press Releases, U.S. Department of Transportation News

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář