Francouzské Ministerstvo kultury dne 5. května 2025 oficiálně vyhlásilo první sériově vyrobený letoun Concorde, známý jako Concorde č. 1 s přezdívkou "Sierra Bravo", za historickou památku. Toto rozhodnutí ocenilo jeho zásadní příspěvek k vývoji a certifikaci komerčních nadzvukových letadel a potvrdilo významné místo stroje v dějinách mezinárodní letecké dopravy.
Zkušební letoun, který pomohl certifikovat éru nadzvukových dopravních letadel
Concorde č. 1 s registrační značkou F-WTSB sehrál klíčovou roli během procesu získávání certifikace typové způsobilosti a prokázání bezpečnosti letového provozu Concordů. Tomuto sériovému kusu předcházely dva prototypy (Concorde 001 a 002) a dva předsériové exempláře, jež jsou dnes vystaveny poblíž přistávacích drah letiště Paříž-Orly ve Francii a v leteckém muzeu Imperial War Museum v britském Duxfordu.
Památník odvahy a mezinárodní spolupráce v letectví
Zařazení letounu mezi oficiální francouzské kulturní památky představuje završení rozsáhlého procesu pod vedením Národní komise pro dědictví a architekturu. Při detailním průzkumu odborníci vyhodnocovali jak technický stav, tak historický a symbolický význam stroje. Podle prohlášení ministerstva kultury zdůrazňuje tento krok zájem veřejnosti na uchování Concordu pro budoucnost a oceňuje mimořádnou úroveň technické spolupráce mezi Francií a Spojeným královstvím.
Dokonale zachovaný originál v muzeu Aéroscopia
Od roku 2014 je Concorde č. 1 umístěn v muzeu Aéroscopia v Blagnacu nedaleko Toulouse. Majitelem letadla je Akademie letectví a kosmonautiky v Toulouse (Académie de l’Air et de l’Espace, AAE), jejímž zakladatelem byl André Turcat, první pilot Concordu. Stroj se zde nachází v dokonale dochovaném původním stavu, včetně veškerého testovacího vybavení, kompletního kokpitu a pracovního stanoviště palubního inženýra, což návštěvníkům představuje jedinečnou příležitost detailně poznat technologii nadzvukového letounu.
Mezi ikonami francouzského kulturního dědictví
S přidělením statusu historické památky získává letoun nárok na státní podporu, která zajistí dlouhodobou ochranu a financování konzervačních prací. Tímto se Concorde č. 1 připojuje k dalším prestižním francouzským památkám, jako jsou Château de Chambord či zámek ve Versailles, čímž je potvrzen jeho mimořádný národní a historicko-kulturní význam.
Pýcha technologického pokroku 20. století
Celkem bylo mezi lety 1967 až 1979 vyrobeno 20 letounů Concorde, z nichž se dodnes dochovalo 18 kusů, včetně šesti ve Francii. Letouny Concorde představovaly zlomový bod v historii letecké dopravy, kdy dokázaly překročit limity rychlosti a nastavily standard inovativního inženýrství. Zachování Concordu č. 1 připomíná tyto průlomové úspěchy a odráží unikátní, dnes už legendární éru letectví.
Zdroje: AeroTime Aviation News, Francouzské Ministerstvo kultury, Muzeum Aéroscopia Toulouse, Imperial War Museum Duxford