Airbus předal Wizz Air první A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF

27.05.2025 1 příspěvek

Evropské nízkonákladové letectví zaznamenalo významný historický milník. Dne 20. května 2025 převzal maďarský dopravce Wizz Air první letoun Airbus A321XLR vybavený moderními motory Pratt & Whitney GTF. Slavnostní předání proběhlo v závodě Airbusu v Hamburku, kde se letouny řady A320 finálně kompletují. Wizz Air se tím stal nejen prvním světovým provozovatelem verze A321XLR s motory GTF, ale zároveň prvním evropským nízkonákladovým dopravcem, který tento typ zařadil do flotily.

Airbus předal Wizz Air první A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF
Airbus předal Wizz Air první A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF (Zdroj: Wizz Air)

Slavnostní přijetí v Hamburku

Ceremoniálu se zúčastnili zástupci Airbusu, výrobce motorů Pratt & Whitney (součást skupiny RTX) a vedení Wizz Air. Následující den byl nový letoun přelétnut na domovskou základnu společnosti – letiště Londýn Luton. Let trval 1 hodinu a 38 minut.

Kabina Airspace: nový standard komfortu

A321XLR pro Wizz Air je konfigurován v ekonomické třídě se 239 sedadly. Cestujícím však přináší nadstandardní zážitek díky kabině nové generace Airspace. Ta nabízí pokročilý systém osvětlení s proměnlivými režimy, které reflektují jednotlivé fáze letu – od nástupu přes servis až po odpočinek. Výsledkem je příjemnější atmosféra a menší únava při delších letech.

Výhradně Airbus. Flotila Wizz Air dál roste

Wizz Air dlouhodobě spoléhá výhradně na letadla Airbus. Aktuálně provozuje přes 230 letounů rodiny A320 a má objednáno dalších 295 strojů. Flotilu tvoří mimo jiné:

  • 110 kusů A321neo s motory GTF,

  • 67 starších A320ceo s motory IAE V2500,

  • a nově i 47 objednaných A321XLR s motory GTF.

Strategické partnerství se společnostmi Airbus a Pratt & Whitney se tak dále prohlubuje.

GTF: motory budoucnosti

Podle Ricka Deurlooa, prezidenta divize komerčních motorů společnosti Pratt & Whitney, přinášejí motory GTF zásadní výhody:

„A321XLR s motory GTF otevírá novou kapitolu v efektivitě, hospodárnosti i ekologii leteckého provozu. Pro dopravce jako Wizz Air znamená tento typ rozšíření možností a zvýšení konkurenceschopnosti.“

Motory GTF přinášejí o 16 % nižší spotřebu paliva, nižší emise CO₂ a výrazné snížení hluku.

Směrem k udržitelnému létání

Airbus se zavázal, že do roku 2030 umožní provoz svých letadel na 100% udržitelné letecké palivo (SAF). A321XLR je už nyní certifikován k provozu se směsí obsahující až 50 % SAF, což výrazně snižuje uhlíkovou stopu každého letu.

Efektivita, dolet a ekologie: silná kombinace

A321XLR je navržen jako dálková verze úspěšného modelu A321neo. S doletem až 4 700 námořních mil nabízí nízkonákladovým aerolinkám možnost létat na transkontinentálních trasách bez potřeby přestupu. Ve srovnání s konkurenčními letadly stejné velikosti dosahuje:

  • až o 30 % nižší spotřeby paliva na cestujícího,

  • významného snížení emisí CO₂ a hlučnosti,

  • a nižších provozních nákladů.

Wizz Air tak získává letoun, který nejen podporuje růst společnosti, ale zároveň přispívá k udržitelnější budoucnosti letectví.

Zdroje: Aerotime, RTX News, Airbus

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

No vida

Včera v 6:17 Vaclav

..i v Evrope existuji uspesne aerolinky, prestoze nad nimi mnozi ohrnuji nos...

Odpovědět

Přidat komentář