Stávková pohotovost u Smartwings: Piloti viní firmu z nelegálního přetěžování

02.06.2025 13 příspěvků

Letecká sezóna 2025 se může výrazně zkomplikovat. V pondělí 2. června vyhlásily čtyři odborové organizace působící u společnosti Smartwings stávkovou pohotovost kvůli dlouhodobým problémům – nedostatku pilotů, přetěžování posádek, častým změnám směn a špatné komunikaci ze strany vedení.

Stávková pohotovost u Smartwings: Piloti viní firmu z nelegálního přetěžování
Stávková pohotovost u Smartwings: Piloti viní firmu z nelegálního přetěžování (Zdroj: Aeroweb.cz)

Důvodem má být zejména systematické porušování pravidel pro odpočinek posádek a plánování práce.

Stávková pohotovost byla vyhlášena od pondělí 2. června a zůstává v platnosti až do odvolání. Po uplynutí deseti dnů odborové organizace vyhodnotí, zda přetrvávají důvody k jejímu trvání — a nevylučují přechod ke skutečné stávce.

„Podporu pro tento krok vyjádřilo více než 90 procent pilotů,“ uvádí předseda Smart Unity Jiří Rolek. Zdůrazňuje však, že jakékoli komplikace v provozu nelze přičítat neochotě pilotů pracovat: „Pokud dojde k omezením letů, je to výhradně důsledkem chronického personálního podstavu. Firma situaci dlouhodobě řeší tak, že nás nutí létat na hraně, nebo dokonce za hranou bezpečnostních a odpočinkových limitů. To už dál nelze tolerovat.“

Kritická situace uvnitř kokpitů

Odbory upozorňují, že Smartwings opakovaně porušuje pravidla pro plánování přestávek a pracovních směn, a to v míře, která podle nich už není bezpečná. Dochází k častému přeplánovávání směn s minimálním předstihem, pilotům je odebírán garantovaný odpočinek, mění se směny méně než 48 hodin předem. V některých případech jsou piloti dle výpovědí odborů nuceni nastupovat na službu s minimem času na regeneraci.

„Pokoušíme se jednat s vedením více než dva roky, z toho téměř rok oficiálně pod hlavičkou odborů. Podmínky naší práce jsou neudržitelné. Úřad pro civilní letectví nedávno zveřejnil výsledky dotazníkového průzkumu o vlivu únavy na letové posádky, z nichž vyplynulo, že situace je opravdu alarmující. Sezona ještě ani nezačala, a už teď chybějí posádky. V polovině května jsme proto vyzvali k jasným krokům, které by situaci měly zlepšit. Reakce však nepřišla žádná, proto vyhlašujeme stávkovou pohotovost od pondělí 2. června 2025,“ říká Jiří Rolek, pilot a předseda odborové organizace pilotů Smart Unity, která zastupuje piloty Smartwings.

„Piloti jsou přetíženi a vystaveni neustálému tlaku, což zvyšuje riziko chyby během letu. Tento systém není dlouhodobě udržitelný a ohrožuje nejen zaměstnance, ale i bezpečnost cestujících,“ uvádí ve svém prohlášení odborová organizace Smart Unity.

Požadavky: stabilita, respekt k pravidlům a bezpečnost

Mezi hlavní požadavky odborových organizací patří:

  • Zajištění dodržování pravidel o minimálním odpočinku a plánování směn podle nařízení EU (zejména EASA FTL),

  • Transparentní a předvídatelné plánování práce bez častých zásahů „na poslední chvíli“,

  • Zastavení tlaků na personál a snižování provozních rezerv,

  • Zlepšení komunikace mezi vedením a posádkami,

  • Zvýšení bezpečnosti letů s ohledem na destinace se zvýšeným rizikem (např. Izrael, Indie),

  • Zvýšení mezd a snížení fluktuace — více než 60 % druhých pilotů je ve firmě méně než 3 roky.

Reakce společnosti: „Vše funguje“

Smartwings tvrdí, že provozní zajištění letní sezóny je dostatečné. Společnost zaměstnává téměř 600 pilotů a provozuje 46 letadel. Ke stávkové pohotovosti se přihlásilo 145 pilotů (což podle tiskové zprávy Smart Unity představuje 99 % hlasujících členů této odborové organizace), což firma vnímá jako minoritu. Zároveň tvrdí, že případná stávka by byla nezákonná.

Co čeká cestující?

Odbory nyní vyzývají zaměstnance, aby neakceptovali libovolné změny směn, které nejsou v souladu s pracovními podmínkami, a plnili pouze to, co jim ukládá zákon a pracovní smlouva. To může vést k rušení nebo zpožďování letů, zejména v době vrcholící letní sezóny.

Jste zaměstnancem společnosti Smartwings? Sdílejte Vaši zkušenost s ostatními. Můžete i anonymně přispět v diskuzi pod článkem. 

 

Zdroje: Smart Unity, Seznam Zprávy, Zdopravy, iROZHLAS

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Piloti

02.06.2025 v 21:14 NoName

Běda firmě kterou budou řídit piloti ...Rolek, CZALPa atd jsou jen likvidátoři firem a exCSA nenažranci a netáhla . Nic více nic méně .  O podpoře 90procent si můžou nechat jen zdát ..

Odpovědět

RE: Piloti

03.06.2025 v 16:39 m

v textu je že myslí piloty v jejich odborové organizaci. což je asi 20% ze všech pilotů. I tak mne teda překvapuje kolik je pilotů v odborech, překvapuje mi že to mají zapotřebí.

Odpovědět

RE: RE: Piloti

04.06.2025 v 9:52 Vaclav

Predstava, ze bych pracoval ve firme, kde si budu pomoci odboru vynucovat na managementu sve predstavy o vedeni firmy me taky desi...

Nedobrovolne jsem byl jen na vojne jako zakladak, jinak vsude jsem zamestnan ze sve vlastni vule.

Aerolinek je vsude dost - v Asii, Africe - treba si tam nechaji diktovat podminky od zamestnancu.

Odpovědět

RE: RE: RE: Piloti

05.06.2025 v 0:26 Petr

...někdy je lepší mlčet, když o tom nic nevíš.....Najdi si na planes.cz články Honzy Kopičky, (teď přiletěl do Prahy s inaguračním letem Etihad) a přečti si, jak se žije a žilo pilotům, kteří museli odejít po likvidaci ČSA neschopným managementem do světa. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Piloti

05.06.2025 v 15:53 Vaclav

Ja Vam taky nerikam, abyste mlcel. Ja zase treba cetl clanky pana Jurka. Nebo znam par americkych pilotu co procestovali cely svet. Zadny z nich by nestavkoval - proste by v takove spolecnosti nepracoval, pokud by si myslel, ze to vedeni je spatne a jinde se to dela lip. A pokud to jinde lepsi neni, tak jsem asi v te nejlepsi spolecnosti a zase nedava smysl stavkovat... V nazoru na CSA se nelisime.

Odpovědět

Don’t feed the trolls

07.06.2025 v 9:36 Insider

I když by asi většině (i odborné) veřejnosti spadla brada když by viděla, jak se management SW k pilotům chová a za jakých podmínek se tam pracuje, přijde mi rozumné, že se tady žádné vylévání srdcí nespustilo, protože to by ničemu nepomohlo.

Nekrmte troly, ani nevíte, kolik bylo ve 4. patře křiku :-), a kancelářský zase dostali pokyn hájit PR firmy (koukněte i na komentáře na idnes apod., tam zapadnou ve větším množství, ale jsou tam). Žádné PR agentury, ale pokyn zaměstnancům. Bizár, co? Držme si palce, jen v jednotě je síla. 

Odpovědět

RE: Don’t feed the trolls

08.06.2025 v 23:14 Insider2

A to já á si zas myslím, že by bylo vhodné veřejnosti vysvětlit, jak se věci ve skutečnosti mají!

Jak dochází k soustavnému porušování norem, což někteří, řádně profiremní, koně mile rádi akceptují s pocitem, že jim to firma jednou vrátí.

Jak si béčkový učitel z ČVUT aka neletový zástupce letového ředitele M.S. dělá černé tečky do deníčku na základě každého denního hlášení plánování nebo dispečinku, bez možnosti, aby se dotyčný člen posádky mohl vyjádřit k "obviněním", ze kterých ho dotyčné oddělení nařklo (v 99% lživě smyšlené).

Jak firma neustále tutálá, banalizuje a zahlazuje incidenty svého vedení - počínaje vyjetím z dráhy cpt. P.N. v Moskvě, přes letet na jeden motor (v té době) šéfpilota cpt. P.V. po - naštěstí - nepovedený náraz do kopce současného šéfpilota cpt. T.N.Nedej bože, aby se ale pak někdo během letu zachoval správně v duchy Safety first a hned musí jít na kobereček vysvětlovat, proč zpozdil ten a ten let, nebo proč ten a ten let odmítl vykonat, nebo si nedej bože nezkrátil svůj odpočinek, aby firma nemusela vyplácet cestujícím zákonné kompenzace kvůli zpožděnému návaznému letu.

Jak firma soustavně porušuje zákoník práce a tvrdí (ústy zmíněného M.S.) že jestli chcete, aby se dodržoval ZP, tak musíte jít pracovat jinam.

Jak se s velkou pompou přidalo 1% ke mzdám, po několika letech neměnných platů, během nichž dosáhla kumulovaná inflace přes 30%, tudíž se vám snížil plat za stejnou práci o 29%.

Jak firma obvolává lidi, které pro výstrahu propustila za covidu, protože se jich chtěla zbavit pro nepohodlnost, a teď je potřebuje zpět, aby se vrátlili, protože jsou před letní sezonou v personální krizi.Mám pokračovat, byl by zájem? :)

Odpovědět

RE: RE: Don’t feed the trolls

09.06.2025 v 6:02 Vaclav

Ja bych v takove firme nepracoval, pokud by to tak bylo...

Odpovědět

RE: RE: Don’t feed the trolls

09.06.2025 v 9:14 MS

Presne! Prosim pokračování. 

Odpovědět

RE: Don’t feed the trolls

09.06.2025 v 11:58 JN

Naprostej souhlas. Když vidím jaké mají podmínky a jak se chovají ke svým zaměstnancům WizzAir, Ryanair, EasyJet a Eurowings, chce se mi brečet. Polskej LOT je co se týče podmínek také úplně jinde, ale ono stačí zajet do Polska a možná by byl člověk překvapenej celkově, jak si žijou. Člověk by čekal, že se bude vykořisťovat spíše v těch nízkonákladovkách, ale vůbec, naopak. Odstavíš letadlo, protože má problém, ještě tě pochválej za správné rozhodnutí a ne jak ve Smartwings, kde se raději letí s letadlem na úkor bezpečnosti a nedej bože by si to člověk dovolil odstavit a odmítl s tím letět. A co se týká překračování bezpečnostních norem a šachování se systémy, o tom ani nemluvě... Zjevně jsme na to odborníci tady v ČR pouze my. Těch průserů měla tato aerolinka více než dost. To se na tu katastrofu čeká? EASA a ÚCL řeší kraviny, ale Smartwings si vesele provozuje podnikání takovýmto způsobem dál. Kdy už se někdo probudí? Bude to ještě před katastrofou, nebo se na ni teprve čeká? A po té katastrofě se opravdu probudíme, nebo budeme oči zavírat dál?

Odpovědět

RE: RE: Don’t feed the trolls

09.06.2025 v 15:01 m

Pokud je to opravdu takto špatné a vyčerpaly se všechny možnosti nějaké domluvy s vedením, tzn náprava je v nedohlednu, pak nerozumím tomu proč piloti neodejdou raději jinam. Ano věřím že to není jednoduchý krok, ale vynucovat si něco přes odbory mi přijde trochu divné.

Jestli firmu řídí nekompetentní idioti, tak se stávkou stejně nic nezmění. Případně pokud je firma na sestupné rovině (finančně, managamentem apod) a není vize nějakého zotavení/restrukturalizace, šel bych asi raději pryč, než zkoušet nějaké tlaky přes odbory. 

Odpovědět

RE: RE: RE: Don’t feed the trolls

10.06.2025 v 19:09 Kuba

Možná proto, že pokud chtějí létat na bázi v PRG tak nemají moc na výběr. Ne každý chce být 14dni mimo domov od rodiny. A v Praze je teď jen Smartwings a Eurowings, kde je základna pilotů velmi malá. Pak už jen bizjety.  Reforma Smartwings jakoukoliv cestou je to co firma potřebuje aby byla vůbec konkurenceschopná. 

Odpovědět

RE: RE: RE: Don’t feed the trolls

11.06.2025 v 17:24 George

Nečekejte to jinde v Evropě jiné. Tlak na nerušení letů, různé podivně znějící otázky z dispečinku a zanechané vzkazy typu - proč jsi těch 500kg navíc nevzal, však kolega to bere ...  company policy - letět a přistát za skoro každou cenu. Nálepkování těch cpt a f/o kteří „nesplnili", vytahování informací co který pilot řekl či nikoliv a samozřejmě trip a člověkem, který by nejraději seděl v kokpitu sám a pro kterého je f/o přítěží. Nějaké peníze navíc to nespraví. Je to primárně o čase. A tak člověk po 2-3 letech nasaje prostředí, udělá si obrázek a zjistí, že je lepší létat na part time a k tomu mít jiný příjem a čas věnovat něčemu jinému než sbírání hodin. Další téma je vytížení pozemního personálu po kterém se také čeká sebeobětování pro firmu.

Odpovědět

Přidat komentář