Jako základ pro tuto novou platformu vybrali výrobci pokročilý obchodní tryskáč Bombardier Global 6500, který nabízí slibné parametry pro budoucí vojenské námořní využití.
Global 6500 – moderní platforma pro námořní mise
Bombardier Global 6500 patří do osvědčené rodiny obchodních tryskových letounů Global, které se během posledních dvou desetiletí osvědčily v řadě vládních, vojenských i specializovaných misí. Tato platforma vyniká dlouhým doletem, vysokou provozní výškou a překvapivě nízkými náklady na provoz a údržbu, což z ní činí výhodnou volbu pro náročné mise typu ISR (zpravodajství, sledování a průzkum), AEW&C (letecké včasné varování a řízení), SIGINT nebo námořní hlídkování.
Letoun pohání dva moderní proudové motory Rolls-Royce Pearl 15. Dosahuje rychlosti Mach 0,90, může operovat ve výšce až 15 544 metrů (51 000 stop), a disponuje doletem přes 12 200 kilometrů (6 600 námořních mil). V kokpitu se nachází pokročilé prostředí Bombardier Vision Flight Deck, využívající avioniku Collins Pro Line Fusion se čtyřmi HD displeji, dvojicí průhledových displejů (HUD) se systémem kombinovaného vidění (Combined Vision System) a plnohodnotným syntetickým viděním.
Systém ATOS – klíč k výzvědným schopnostem
Zásadní roli ve vývoji nové hlídkové platformy sehraje systém ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance System) vyvinutý firmou Leonardo. Tento modulární a plně integrovaný systém slouží jako mozek mise – sbírá, slučuje a vyhodnocuje data ze senzorů v reálném čase, a to včetně radarových systémů, elektrooptiky, ESM (elektronická podpora), sonarových bójí nebo komunikace SIGINT.
ATOS je v současnosti nasazován na více než 10 typech letounů a vrtulníků ve službách 16 uživatelů po celém světě. Díky své škálovatelnosti je systém schopen přizpůsobit se různým požadavkům, ať už jde o pobřežní hlídkování, boj proti ponorkám, sledování ekonomických zón nebo záchranné mise.
Výhled a geopolitický kontext
Projekt přichází v době, kdy evropské země, včetně Itálie, čelí rostoucím požadavkům na zajištění námořní bezpečnosti, a zároveň čelí modernizačním tlakům kvůli stárnoucím platformám. Společná iniciativa Leonard a Bombardier přináší evropské řešení založené na komerčně osvědčené platformě, s možností rychlého nasazení a nižších nákladů v porovnání s těžšími vojenskými typy.
Zda se letoun skutečně stane novou vlajkovou lodí italského námořního hlídkování, ukáže až nadcházející výběrové řízení. Již nyní ale kombinace Global 6500 a systému ATOS vypadá jako silný kandidát nejen pro Itálii, ale i další spojenecké země hledající moderní a efektivní námořní víceúčelovou platformu.
Zdroje: Leonardo, Bombardier, FlightGlobal