Leonardo a Bombardier se spojují pro vývoj pokročilého námořního hlídkového letounu

04.07.2025

Na pařížském aerosalonu v roce 2025 podepsaly společnosti Leonardo a Bombardier memorandum o porozumění (Memorandum of Understanding – MoU), které otevírá cestu ke společnému vývoji pokročilé námořní víceúčelové platformy. Tento projekt má pro Itálii zásadní význam, protože země dlouhodobě hledá vhodného nástupce stávajícího námořního hlídkového typu P-72A a zvažuje také jiné kandidáty, například japonský Kawasaki P-1.

Global 6500
Global 6500 (Zdroj: Bombardier)

Jako základ pro tuto novou platformu vybrali výrobci pokročilý obchodní tryskáč Bombardier Global 6500, který nabízí slibné parametry pro budoucí vojenské námořní využití.

Global 6500 – moderní platforma pro námořní mise

Bombardier Global 6500 patří do osvědčené rodiny obchodních tryskových letounů Global, které se během posledních dvou desetiletí osvědčily v řadě vládních, vojenských i specializovaných misí. Tato platforma vyniká dlouhým doletem, vysokou provozní výškou a překvapivě nízkými náklady na provoz a údržbu, což z ní činí výhodnou volbu pro náročné mise typu ISR (zpravodajství, sledování a průzkum), AEW&C (letecké včasné varování a řízení), SIGINT nebo námořní hlídkování.

Letoun pohání dva moderní proudové motory Rolls-Royce Pearl 15. Dosahuje rychlosti Mach 0,90, může operovat ve výšce až 15 544 metrů (51 000 stop), a disponuje doletem přes 12 200 kilometrů (6 600 námořních mil). V kokpitu se nachází pokročilé prostředí Bombardier Vision Flight Deck, využívající avioniku Collins Pro Line Fusion se čtyřmi HD displeji, dvojicí průhledových displejů (HUD) se systémem kombinovaného vidění (Combined Vision System) a plnohodnotným syntetickým viděním.

Systém ATOS – klíč k výzvědným schopnostem

Zásadní roli ve vývoji nové hlídkové platformy sehraje systém ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance System) vyvinutý firmou Leonardo. Tento modulární a plně integrovaný systém slouží jako mozek mise – sbírá, slučuje a vyhodnocuje data ze senzorů v reálném čase, a to včetně radarových systémů, elektrooptiky, ESM (elektronická podpora), sonarových bójí nebo komunikace SIGINT.

ATOS je v současnosti nasazován na více než 10 typech letounů a vrtulníků ve službách 16 uživatelů po celém světě. Díky své škálovatelnosti je systém schopen přizpůsobit se různým požadavkům, ať už jde o pobřežní hlídkování, boj proti ponorkám, sledování ekonomických zón nebo záchranné mise.

Výhled a geopolitický kontext

Projekt přichází v době, kdy evropské země, včetně Itálie, čelí rostoucím požadavkům na zajištění námořní bezpečnosti, a zároveň čelí modernizačním tlakům kvůli stárnoucím platformám. Společná iniciativa Leonard a Bombardier přináší evropské řešení založené na komerčně osvědčené platformě, s možností rychlého nasazení a nižších nákladů v porovnání s těžšími vojenskými typy.

Zda se letoun skutečně stane novou vlajkovou lodí italského námořního hlídkování, ukáže až nadcházející výběrové řízení. Již nyní ale kombinace Global 6500 a systému ATOS vypadá jako silný kandidát nejen pro Itálii, ale i další spojenecké země hledající moderní a efektivní námořní víceúčelovou platformu.

Zdroje: Leonardo, Bombardier, FlightGlobal

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář