CMA prověřuje dopady fúze na trh
Britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (Competition and Markets Authority, CMA) dne 30. června 2025 formálně oznámil zahájení přezkumu plánovaného spojení společností Boeing a Spirit AeroSystems. CMA posuzuje, zda transakce odpovídá požadavkům zákona Enterprise Act z roku 2002 a zda nepovede k podstatnému omezení konkurence na jakémkoli relevantním trhu ve Spojeném království.
CMA zároveň vyzvala všechny zainteresované strany k zasílání připomínek a stanovila lhůtu pro rozhodnutí v první fázi přezkumu do 28. srpna 2025. Výsledky tohoto šetření budou klíčové pro další osud celé transakce, protože omezení hospodářské soutěže by mohlo narušit konkurenční prostředí v letectví.
Boeing nabídnul za Spirit AeroSystems 4,7 miliardy dolarů
Fúze byla oznámena v létě 2024. Boeing nabídl za získání společnosti Spirit AeroSystems částku přibližně 4,7 miliardy amerických dolarů. Spirit je jedním z předních světových dodavatelů konstrukčních dílů letadel, včetně trupových sekcí, integrovaných křídel a motorových gondol, a to jak pro civilní, tak pro vojenský sektor.
Strategické spojení má zefektivnit výrobu Boeingu
Akvizice zapadá do širší strategie Boeingu posílit svou výrobní infrastrukturu a obnovit důvěru zákazníků i veřejnosti, zejména po incidentu z 5. ledna 2024, kdy se u letounu Alaska Airlines Boeing 737-9 během letu oddělil uzávěr dveří.
Generální ředitel Spirit AeroSystems Pat Shanahan již v červenci 2024 zdůraznil, že spojení s Boeingem umožní vytvoření pružnější a efektivnější firmy, která sjednotí bezpečnostní a kvalitativní standardy.
Fúze může ovlivnit výrobu v Severním Irsku a Skotsku
Spirit AeroSystems zaměstnává stovky lidí ve Spojeném království, především v Severním Irsku (Belfast) a ve skotském Prestwicku. Místní poslanci britského parlamentu již dříve označili firmu za klíčového zaměstnavatele a důležitou součást britského leteckého sektoru. Potenciální dopady fúze na pracovní místa a výrobu v těchto lokalitách jsou proto bedlivě sledovány.
Airbus převezme část výroby Spirit AeroSystems
Spirit AeroSystems dodává komponenty nejen Boeingu, ale i jeho evropskému konkurentovi Airbusu. Obě společnosti se nyní dohodly na převodu částí výroby určené pro Airbus přímo pod jeho kontrolu, čímž má být zajištěna stabilita a kontinuita dodávek. Spirit zároveň plánuje prodat některé provozy v Belfastu, Prestwicku a malajsijském Subangu, které přímo nesouvisí s výrobou dílů pro Airbus.
Boeing i Spirit slibují důraz na bezpečnost a kvalitu
Prezident a generální ředitel Boeingu Dave Calhoun uvedl, že transakce je v nejlepším zájmu obou firem, jejich akcionářů, zaměstnanců i zákazníků. Sloučená společnost by měla sjednotit výrobní procesy, což podle něj povede k vyšší kvalitě a bezpečnosti produktů.
Také finanční ředitelka Spirit AeroSystems Irene Esteves upozornila na důležitost schválení akvizice ze strany akcionářů a zdůraznila, že po celou dobu procesu bude kladen důraz na dodržování všech bezpečnostních, kvalitativních i regulačních požadavků.
Klíčová transakce pro letecký průmysl
Plánované převzetí Spirit AeroSystems společností Boeing může mít zásadní dopad na výrobní řetězce, zaměstnanost i konkurenci v leteckém průmyslu. Výsledky vyšetřování britského CMA budou mít značný vliv na další vývoj celé transakce a s napětím je sleduje celý sektor.
Zdroje: AeroTime, Reuters, FlightGlobal