Debata o prodloužení věku pilotů: Strategický krok pro leteckou bezpečnost v USA

22.07.2025

Zvýšení věkové hranice pro komerční piloty z 65 na 67 let je znovu na stole – tentokrát s podporou části amerického Senátu. Argumentem je zachování zkušeností a zmírnění dopadů nedostatku pilotů. Proti stojí odbory i přetrvávající mezinárodní limity.

Debata o prodloužení věku pilotů: Strategický krok pro leteckou bezpečnost v USA
Debata o prodloužení věku pilotů: Strategický krok pro leteckou bezpečnost v USA (Zdroj: Aeroweb)

V posledních týdnech sílí diskuse o prodloužení věku odchodu do důchodu pro komerční piloty z 65 na 67 let. Návrh, který podporuje bipartisánská skupina amerických senátorů, vychází z potřeby udržet ve službě zkušené piloty a tím podpořit bezpečnost a stabilitu letecké dopravy.

Mezinárodní pravidla a zdravotní požadavky

Stávající limity dle ICAO

Podle pravidel Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) je horní věkový limit pro piloty na komerčních letech stanoven na 65 let. Přesto některé státy, například Japonsko nebo Austrálie, umožňují odchylky na domácích linkách.

Přísnější lékařský dohled po šedesátce

Piloti starší 60 let podléhají častějším a přísnějším lékařským prohlídkám. Kromě klasických vyšetření se sledují i kognitivní schopnosti a stav kardiovaskulárního systému, aby bylo zajištěno, že jsou i nadále schopni bezpečně vykonávat svou profesi.

Pokusy o změnu pravidel a odpor odborů

Neúspěch návrhu v roce 2023

Naposledy se pokusili američtí zákonodárci prosadit zvýšení věkové hranice v roce 2023. Návrh byl nakonec zamítnut, a to zejména kvůli obavám o bezpečnost a výraznému odporu pilotních odborových organizací.

Evropský přístup: opatrnost a individualizace

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) i nadále trvá na limitu 65 let, nicméně diskutuje se o možnosti individuálního posouzení zdravotní způsobilosti pilotů, které by mohlo v budoucnu přinést větší flexibilitu.

Geopolitické pozadí: boj o vliv v ICAO

Američtí senátoři zároveň upozorňují, že pokud se Spojené státy nebudou aktivně podílet na aktualizaci mezinárodních pravidel ICAO, hrozí, že větší vliv získá Čína. Situaci komplikuje i fakt, že USA momentálně postrádají svého stálého zástupce v ICAO.

Situace v České republice

Důchodový věk a realita v kokpitu

V České republice je zákonný důchodový věk stanoven na 67 let pro osoby narozené po roce 1988. To kontrastuje s věkovými omezeními pro piloty v mezinárodním i evropském měřítku. Podle Asociace leteckých dopravců (IATA) by navíc prodloužení aktivní kariéry mohlo pomoci zmírnit globální nedostatek pilotů, který se prohloubil po pandemii.

Budoucnost regulací: bezpečnost vs. dostupnost pilotů

Diskuse o prodloužení věku pro komerční piloty odráží širší napětí mezi důrazem na bezpečnost, demografickými změnami a potřebami trhu. Zatímco USA směřují k uvolnění pravidel, Evropa sází na přesná zdravotní data a individuální přístup. Rozhodnutí ICAO by tak mohlo zásadně ovlivnit budoucnost letectví po celém světě – včetně Česka.

Zdroj: Flying Magazine

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář