Americká vláda oznámila, že od října 2025 zavede nová omezení pro lety z Mexika do USA. Opatření jsou reakcí na politiku mexických úřadů, kterou Spojené státy považují za nesoulad s dvoustrannou dohodou o letecké dopravě z roku 2015. Podle amerického ministra dopravy Seana Duffyho budou muset všechny mexické osobní, nákladní a charterové lety nově získat individuální schválení letového plánu od amerických úřadů. Opatření zůstanou v platnosti, dokud americká strana nevyhodnotí, že jsou její aerolinky v Mexiku férově a transparentně obsluhovány.
Spor o letiště Felipe Ángeles
Jádrem sporu je rozhodnutí mexické vlády přesunout část letového provozu z letiště Mexico City (MEX) na nové letiště Felipe Ángeles (NLU). To se nachází zhruba 50 kilometrů od centra metropole a jeho použití je v mnoha případech pro zahraniční dopravce logisticky i komerčně nevýhodné.
Spojené státy tvrdí, že přesun výrazně zvýhodňuje mexické aerolinky, které mají výhodnější časové sloty na hlavním letišti MEX. Systém přidělování slotů v Mexiku kritizují USA pro neprůhlednost a nepředvídatelnost, což považují za překážku rovného přístupu zahraničních dopravců.
Delta a Aeromexico pod tlakem
V důsledku tohoto sporu zahájilo americké Ministerstvo dopravy také proces, který může vést k odebrání antitrustové imunity pro společný podnik Delta Air Lines a Aeromexico. Tato aliance vznikla v roce 2016 a umožňuje sdílení kapacit a koordinaci letů mezi USA a Mexikem.
Společnost Delta označila krok jako bezprecedentní a varovala, že by mohl negativně ovlivnit spotřebitele i ekonomické vazby mezi oběma zeměmi.
Dopady na globální trh
Přestože jsou opatření zaměřena především na americké a mexické dopravce, jejich nepřímé dopady mohou pocítit i evropští dopravci zapojení do codesharových letů, nákladních operací nebo přepravní spolupráce s mexickými partnery.
České charterové lety, například do Cancúnu, mohou být v budoucnu ovlivněny například změnami letišť, zpožděními nebo sníženou provozní efektivitou v rámci mexické infrastruktury.
Co bude dál?
Další vývoj bude záviset na jednání mezi americkými a mexickými úřady a jejich ochotě přistoupit na vzájemně výhodné úpravy letového provozu. Pokud se nepodaří spor vyřešit diplomatickou cestou, může dojít k narušení letecké konektivity v regionu i mimo něj, včetně transatlantických operací.
Zdroj: AeroTime