Jaká LSA budeme mít v Evropě?

09.06.2008

Současná legislativní smršť EASA, kdy jsme každý měsíc zaplavováni nejméně jedním NPA (Oznámení navrhovaného dodatku – v podstatě návrh nového předpisu) začíná formovat odpověď, která je však pro mnoho lidí skryta ve změti návrhů nových předpisů a není jednoduché si udělat celkovou představu o funkčnosti navrhovaného nového systému pro evropské sportovní letectví.

Jaká LSA budeme mít v Evropě?
Jaká LSA budeme mít v Evropě? (Zdroj: Aeroweb.cz)
Pro nás, kteří přicházíme z klasického světa UL letadel je to ještě těžší. Každé NPA se zaobírá různou problematikou, jsou značně dlouhá a všechny jsou v angličtině.

Obvykle máme 2 až 3 měsíce na okomentování – opět jen v angličtině. Tady začíná první problém – ne všichni ve sportovním letectví mluví plynule anglicky, takže možnost těchto občanů komentovat a správně reagovat na tato NPA je značně opmezena. Vypadá to, že žádný představitel EU se touto jazykovou diskriminací nezabývá.

Z mého pohledu však hlavní problém leží ve faktu, že jsme bohužel zatím neuspěli s naší koncepcí samostatně stojící evropské kategorie LSA. Tato kategorie by měla být vstupním bodem do leteckého světa a musí být svými pravidly velmi blízká současné kategorii SLZ, jen je potřeba vyřešit problém s užitečnou hmotností. Namísto toho EASA integruje LSA do svých již existujících předpisů.

LAA ČR vidí situaci jinak, LSA v zásadě nejsou novou kategorií, ve skutečnosti tato letadla již v Evropě létají, je ovšem třeba vyřešit problém užitečného zatížení UL a k tomu není nutné tvořit zcela nové předpisy. Ideálně by stačilo jen změnit dvě čísla – maximální vzletovou hmotnost a pádovou rychlost a kompletní systém správy SLZ se dá bez problémů použít.



Každopádně proto aby kterýkoliv z navržených konceptů byl úspěšný je nutné, aby pravidla pro počáteční letovou způsobilost, údržbu, vydávání průkazů a provoz tvořila ucelený a vyvážený systém. Samozřejmě, že vše musí být podpořeno rozumnými nároky na zdravotní způsobilost pilotů.
Jestliže jeden z prvků tohoto systému nebude fungovat, potom jsme stvořili další mrtvou kategorii – JAR-VLA je toho názorným příkladem.

Já osobně preferuji zcela jasně samostatně stojící LSA kategorii, která může vyřešit všechny tyto problémy bez nutnosti uzavírat kompromisy kvůli provozu těžších letadel.

Zástupci České republiky bojovali za samostatně stojící LSA kategorii na všech evropských úrovních, bohužel jsme v tomto úsilí zůstali prozatím osamoceni….

Nový koncept EASA, na kterém jsem se jako člen pracovní skupiny MDM032 podílel přináší některé zajímavé myšlenky, ale z mého pohledu jsou tyto myšlenky pro lehkou část letectví trochu ztraceny v mnoha předpisech. Je také obtížné si představit zda bude tento systém fungovat stejně dobře, jako dnes dobře fungují pravidla pro UL v mnoha evropských zemích.

Například na mnoha našich UL plochách je možné bez problémů provozovat LSA s hmotností 600kg, ale nejsem si jistý, zda to platí i pro letadla do vzletové hmotnosti 1000kg.



Nový navrhovaný systém bude určitě pokrokem pro tradiční piloty všeobecného letectví a výrobce těchto letadel (včetně
Cessny a Cirrusu), ale může být zejména na začátku velmi obtížný pro současné evropské výrobce LSA (jen v ČR jich máme 14!) a také pro nás, kteří chceme létat evropská LSA do 600kg. My přicházíme z UL světa, kde se zrodila většina současných LSA (evropští výrobci drží 66% amerického SLSA trhu!) a svět EASA je pro nás těžko pochopitelný a také mnohem dražší.

V tomto okamžiku bohužel nemáme jinou možnost než si přečíst a okomentovat všechna tato NPA a věřit, že je stále můžeme ovlivnit a doufat že nová pravidla budou fungovat jako ucelený systém.

Jako bezpečnostní pojistku musíme stále ochraňovat Dodatek II, nejméně tak dlouho, než uvidíme, že nový systém je funkční.
Recese v USA vytváří další tlak na evropské výrobce – aby přežili potřebují otevřít evropské trhy pro LSA. Evropský trh tradičních tří-osých aerodynamicky řízených UL vyčkává, co se stane s LSA v Evropě, a následkem toho se prodává méně UL. To může být smrtelná spirála – určitě potřebujeme novou LSA kategorii co nejdříve, ale nejsem si jistý zda Evropa již nepromarnila obrovskou příležitost kterou měla.

Takže má odpověď na otázku z titulku článku je – Ano budeme mít v Evropě LSA kategorii, otázkou však zůstává zda se nám bude líbit.

Zdroj: LAA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář