Schválení FAA a pozadí omezení výroby
Omezení produkce bylo zavedeno na začátku roku 2024 po incidentu během letu Alaska Airlines 1282, který vedl FAA k výraznému zpřísnění dohledu nad výrobou a kontrolou kvality u Boeingu i jeho dodavatelů. Před schválením navýšení produkce provedla FAA rozsáhlé inspekce montážních linek i procesů řízení kvality v závodech společnosti.
Podle agentury Bloomberg se Boeing zavázal udržet výrobní tempo 42 letadel měsíčně po dobu nejméně šesti měsíců, pokud to neomezí kapacity mechaniků ani dodavatelského řetězce. Další zvýšení produkce je plánováno na duben 2026, přičemž ke konci roku by firma mohla dosáhnout až 53 vyrobených letadel měsíčně.
Postupná obnova certifikačních pravomocí
Od září 2025 má Boeing znovu částečně obnovené certifikační pravomoci pro vydávání osvědčení letové způsobilosti u modelů 737 MAX a 787. Tento krok umožňuje společnosti úžeji spolupracovat s FAA při schvalování nově vyrobených strojů, přičemž inspektoři úřadu zůstávají trvale přítomni v montážních závodech.
FAA i vedení Boeingu zdůraznily, že bezpečnost a kvalita zůstávají hlavní prioritou při každém dalším kroku ve výrobním procesu. Boeing ujistil, že navýšení produkce bude doprovázeno důsledným testováním a stabilizací výrobních standardů.
Na konci srpna 2025 Boeing evidoval více než 4 800 nevyřízených objednávek na letouny 737 MAX, což vytváří silný tlak na urychlení dodávek zákazníkům. Klíčovou roli v podpoře zvýšené výroby hraje společnost Spirit AeroSystems, která se však potýká s logistickými a dodavatelskými výzvami.
Perspektivy do budoucna
Schválení FAA představuje zásadní krok k obnově důvěry v typ Boeing 737 MAX i samotnou společnost. Boeing se zavázal k úzké spolupráci s FAA a dalšími regulátory, aby zajistil, že všechna vyráběná letadla splňují nejvyšší bezpečnostní standardy. Přestože firmu v minulosti provázely vážné problémy s kvalitou a řízením výroby, nyní se snaží stabilizovat své procesy, posílit reputaci a zlepšit finanční situaci prostřednictvím efektivnějšího a transparentního růstu výroby.
Zdroj: AeroTime