Dnes je 16. prosince 2018

7:55 16:00

Sen o vlastním ULL letadle tovární výroby

14. 5. 2006 7 příspěvků

Chci mít vlastní letadlo a zajímalo by mě na kolik ta sranda přijde. Platí zde staré známé přísloví, že koupí letadla investice nekončí, ba naopak začínají? Pojďme se tedy na náklady s pořízením letadla a náklady na provoz podívat blíže.

Dříve či později začnete přemýšlet, zda byste měli na to, vlastnit a provozovat svoje vlastní letadlo. Vzhledem k tomu, že lze koupit ULL letoun už od nějakých 95.000 Kč (například Sluku), není tato představa až tak nereálná. My se však v tomto článku zaměříme na koupi a provoz nového ultralehkého letadla továrně vyráběného z aktuální nabídky na trhu.

Pro inspiraci si můžete vybrat z katalogu ULL letadel zde. Mě se zalíbilo éro, které stojí v základní výbavě baťovských 990 000 Kč bez DPH.

Koupě nového letadla

Pokud máte na svém účtu tuto částku přesně, tento odstavec klidně přeskočte. Budu se zde zabývat spíše variantou, že takovou částkou v hotovosti nedisponujete.

Zvolili jsme letadlo, které v základní výbavě stojí 990 000 Kč bez DPH a 19% DPH činí 117 810 Kč. Zřejmou nevýhodu mají ti, kteří hodlají nakoupit letadlo jako fyzická osoba - občan. V tomto případě není možnost odpočtu DPH a tak je konečná cena , kterou zaplatíte 1 107 810 Kč. V případě, že kupujete letadlo jako fyzická osoba - podnikatel (máte IČO) nebo právnická osoba (například společnost s ručením omezeným), pak v případě, že s ním budete podnikat služební cesty, můžete odpočet DPH uplatnit. Více o odpočtu DPH a jak uplatnit náklady na pořízení letounu v účetnictví jsem psal již jednou zde.

Pokud tedy  celkovou částkou nedisponujeme, podívejme se kolik by nás orientačně stál nákup na leasing. Výši leasingové splátky samozřejmě nejvíce ovlivňuje doba splácení. A to čím déle splácíme, tím sice platíme menší částky, ale zato letadlo více přeplatíme. Každý si tuto hranici asi nalezne sám, podívejme se na splátkový kalendář pro období 5-ti let, tj: 60 měsíců s 10% akontací.

Cena letadla bez DPH

        990 000 Kč

Akontace %

10%

Akontace Kč

          99 000 Kč

Navýšení

32%

Doba splácení

60 měsíců

Splátka letadla

          19 602 Kč

Splátka tedy činí v tomto případě 19 602 Kč bez DPH. DPH je připočteno ve výši 19% a podnikatelský subjekt si jej může odečíst. Číslo berte samozřejmě s rezervou, vůbec není vyloučeno, že najdete leasingovou společnost, která vám nabídne lepší podmínky. Další variantou je úvěr, respektive půjčka bankovního ústavu, kde při prokázání schopnosti splácet (zástava, odpovídající plat) také můžete získat lepší podmínky.

Všechny ceny u kterých lze uplatnit odpočet DPH jsou uvedeny bez DPH. Tj.: splátka letounu, cena generální opravy motoru a draku letounu. V opačném případě nutno připočítat 19%.

Další náklady: Pojištění

Každé letadlo musí být ze zákona pojištěno pro případ škody, kterou způsobí. Pro ULL letadla se toto pojištění jmenuje "Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem SLZ na území ČR a SR " a je  ve výši 1 500 Kč za rok. Více informací naleznete zde.

V případě, že je letadlo předmětem leasingové smlouvy, je vyžadováno také pojištění, které bychom mohli nazvat havarijní. Pojištění se využije na krytí škody při havárii letadla, či jeho úplném zničení, které způsobil pilot svojí chybou. Toto pojištění lze sjednat u vybraných pojišťoven a pro ULL letadlo se pohybuje kolem 30.000 Kč za rok.

Hangárování

Další položkou, se kterou je nutno počítat je uložení letadla pod střechou hangáru. Ceny začínají někde kolem 1 500 Kč, spíše však 3 000  a na známějších letištích s větším provozem i 5 000 Kč za měsíc.

Tímto bychom mohli výčet fixních částek, které nás letadlo měsíčně bude stát aniž bychom ještě uletěli jedinou míli, mohli uzavřít.

Celkové fixní náklady měsíčně:

Splátka letadla

          19 602 Kč

Pojištění zákonné

               125 Kč

Hangárování

            3 000 Kč

Pojištění havarijní

            2 500 Kč

Měsíčně celkem

          25 227 Kč

Náklady provozní: Generálka motoru

Máme-li letoun vybaven motorem Rotax 912, pak je předepsaná prohlídka motoru co 100 hodin a doba provozu do generální opravy je 1 500 hodin. Generální oprava stojí 210 tisíc a prohlídka, když je motor nový stojí sice výrazně méně než udávaných 9.000, ale časem se zase přehoupne přes tuto hranici, takže se jedná o průměrnou cenu.

Motor Rotax 912

Generálka motoru

Letová hodina

Cena generální opravy

210 000 Kč

            140 Kč

Prohlídka co 100 hodin

    9 000 Kč

        90 Kč

Celkem náklady na hodinu

 

        230 Kč

Celkem tedy vychází náklady přibližně 230 Kč na jednu letovou hodinu, které je potřeba promítnout do ceny letové hodiny (postupně našetřit), pokud chceme i po nalétání 1 500 hodin mít potřebnou částku na opravu motoru a tím moci létat dále.

Revize draku a vybavení letadla

U některých typů letounů jsou předepsány pravidelné prohlídky draku, popřípadě jiného vybavení letadla (záložní systém, avionika, radiostanice, apod.). Tato cena se liší samozřejmě podle výbavy a typu letounu. U našeho letadla budeme počítat s cenou 20 000 Kč za 1 000 letových hodin, tj.: 20 Kč na letovou hodinu.

Palivo:

Tak to je nejjednodušší kalkulace. Když budeme počítat s průměrnou spotřebou 12 litrů, vychází nám při ceně benzínu 32 Kč náklady 384 Kč na hodinu letu.

Celkem náklady na letovou hodinu nám tedy vycházejí:

Čisté náklady na hodinu letu

Palivo

               384 Kč

Oprava motoru

               230 Kč

Opravy a revize draku

                20 Kč

Celkem náklady na 1 h

               634 Kč

Do nákladů na provoz letadla je potřeba ještě započítat další náklady jako administrativní poplatky LAA, rezervu na různé příhody a drobné nehody, které se jistě v průběhu provozu vyskytnou a nelze je zcela vyloučit. Berte prosím tuto kalkulaci tedy opravdu jako přibližnou se započítáním pouze hlavních finančních nákladů.

Sečteno, podtrženo, v případě, že budeme schopni měsíčně platit fixní náklady nehezkých 25 227 Kč po dobu 5-ti let, budete mít letovou hodinu za hezkých 634 Kč.

Nastává otázka, kdy se to může vyplatit?

Vezmeme-li v úvahu, že letadlo této kategorie si lze pronajmout  již od 1 600 Kč vč DPH na motorovou hodinu, pak jednoduchým výpočtem zjistíme, že mít vlastní letadlo se vyplatí až od nalétání cca 30 hodin měsíčně, kdy je cena za letovou hodinu s vlastním letadlem nižší, než s letadlem vypůjčeným. Znamená to však nalétat 30 hodin v každém měsíci roku. Tedy i v lednu a únoru. Celkový roční nálet, aby se to vyplatilo, je tedy minimálně 360 hodin.

Následující tabulka ukazuje náklady na letovou hodinu vlastního letadla při nalétání různých hodin za měsíc. Například tedy při náletu 10 hodin měsíčně (120 hodin ročně) je cena za letovou hodinu našeho vlastního letadla strašlivých 3 187 Kč a měsíčně zaplatíte (náklady na letové hodiny + fixní náklady) 31 567 Kč.

Nálet hodin měsíčně

5

10

20

25

30

50

Cena motorové hodiny

5 679 Kč

3 157 Kč

1 895 Kč

1 643 Kč

1 475 Kč

1 139 Kč

Celkem to stojí měsíčně:

28 397 Kč

31 567 Kč

37 907 Kč

41 077 Kč

44 247 Kč

56 927 Kč

Samozřejmě se nemůžeme dívat na vlastnictví letadla jen a pouze z finančního hlediska. Má to samozřejmě nesporné výhody. Máte letadlo k dispozici 365 dnů v roce. Můžete se s ním mazlit a dělat různé vylepšení a úpravy. Můžete se vrátit z přeletu, kdy potřebujete a jak to vyjde nebo s letadlem vyrazit na delší cestu bez toho, abyste smlouvali s půjčovnou, kolik hodin musíte minimálně nalétat, aby se jí vyplatilo vám letadlo půjčit.

Cestou, jak snížit tyto náklady na vlastnictví je tzv.: Fractional Ownership, což je honosný anglický název pro to, když letadlo koupíte například s 5-ti kamarády. Pak fixní náklady, které jsem zde počítal můžete vydělit pěti - v našem případě to pak vychází 5. 045 Kč a letová hodina zůstane stále za 634 Kč. A to je už přijatelnější. V tomto počtu myslím nebude ani problém se o letadlo vzájemně podělit. Tato cesta má však také svá mnohá úskalí, tak o tomto tématu zase příště.

Tak co, máte na to?? :-))

A jaký je Váš názor?
Podělte se o svoje zkušenosti k tomuto tématu ve fóru
nebo si přečtěte reakce ostatních čtenářů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

A co když letadlo po 5 letech prodám?

22. 6. 2016 v 10:41 Karel

A co když letadlo po 5 letech nutně nezničím, ale prodám třeba za půlku ceny? Nebo si ho nechám třeba 10 let? :)

Odpovědět

Autor článku si plete pojmy náklady a platby

26. 11. 2018 v 16:43 Václav

Autor článku očividně není ekonom a plete si pojmy. Je pravda, že bude muset udržet po dobu 5 let platby dle článku, pokud bude letadlo financovat popsaným způsobem, ale náklady (odpisy) jsou mnohem nižší - při životnosti letadla 20 let každý rok odepisuji 1/20 pořizovací hodnoty.

Když tedy jen tak by očko odečteme od autorových výpočtů 15000,- Kč měsíčně, které tam nemají co dělat, tak už při měsíčním náletu 10h jsem přibližně na úrovní pronájmu. Když létám 20h, tak už jsem pěkně v plusu. A letadlo můžu občas pronajmout spolehlivým kamarádům a nakonec začne i vydělávat.

Proto tolik lidí má vlastní letadla: protože se to dlouhodobě vyplatí, když létám často.

Špatně nastavené financování mně samozřejmě může položit, než stačím letadlo splatit a užívat si doby, kdy létám, ale nemusím jej (už) splácet.

Odpovědět

podilove vlastnictvi

27. 11. 2018 v 8:41 robo

jen k poslednimu odstavci. Uz vidim jak se v krasnem lete domlouva pet vlastniku na tom kdo poleti. Kazdy dve hodiny denne, neni to same jako jeden deset hodin. A kvuli ekonomice musi nekdo letet i v lednu a unoru. Vyplati se jedine pronajem skole, nebo jina komerce. Uz pri uvazovani o koupi premyslet o tom jak se mi to vyplati je spatny krok. Bud na to mam a chci to, nebo ne. Jina uvaha u UL letadel neni.

Odpovědět

re: podilove vlastnictvi

29. 11. 2018 v 12:49 LN

Jasně že letadlo pro soukromou potřebu se nevyplatí nikdy v tom smyslu, že by peníze čistě přinášelo. Relativně v porovnání s nájmem, se ale celkem jistě vyplatit může, právě že i finančně. Je to opravdu odvislé od toho, kolik byste rádi nalétali ideálně, kolik vám rozpočet dovolí na to vydat,  plus samozřejmě jak jste schopní náklady snižovat zapojením vlastní práce a jak si ceníte jí. A jsem přesvědčený, že i to s tím domlouváním může v určitých konstelacích vycházet, a nejspíš pohodlněji než u školních letadel. Nemusí to být buď anebo. Bod zlomu imho ležívá někde nad 100 hodinami ročně. Hypoteticky, počítejme s těmi pěti účastníky. Dva z nich budou udržovači, v průměru jednou do měsíce si skočí na dvě hodiny. Jsme na 50. Víceméně po celý rok to lze. Další dva budou výletníci, po 6 měsíců v roce každý zaberou jeden víkendový den v měsíci na 5h výlet.  Tohle je 60h, jsme na 110, stále je letadlo obsazené sotva v polovině víkendů a počasí snad dovolí víc. A ten pátý v roce semtam skočí a pak udělá týdenní šňůru o prázdninách, kdy odlétne dalších 40. Jsme na 150+ hodinách a nevychází je to dráž, než kdyby si letadlo pronajímali se stopkami v ruce, a stále si myslím, že by se měli dokázat dohodnout. Třeba i s pomocí toho, že by do společné kasy přispívali podle sezonní/víkendové hodinovky. 

Odpovědět

RE: re: podilove vlastnictvi

30. 11. 2018 v 8:09 Čáp

Letadlo pro zábavu - většinou ultralight - se nekupuje, aby se vyplatilo. To se pořizuje pro radost. Nelze vše vyjádřit penězi. A sportovně létáme přeci z jiných důvodů, než finančních. Letadlo prostě chcete, tak si ho pořídíte. Často je to nevýhodné, často nás to stojí plno peněz, plno práce. Ale na druhé straně těch výdajů stojí krásný stroj, který je náš a tuze nás baví. A můžeme si ho vytáhnout z hangáru kdykoli a letět kamkoli, můžeme ho ošetřovat, nesmyslně draho vylepšovat, baví nás to, proto to děláme. Kdo dobře počítá jestli se to vyplatí finančně, vlastní stroj si pořídí zřídkakdy. Nevychází mu to totiž.

Odpovědět

RE: RE: re: podilove vlastnictvi

1. 12. 2018 v 9:13 baks4c

Kalkulace pronajmout / koupit svoje byly aktuální v devadesátých a nultých letech, kdy byl přehršel letadel k pronajmutí. Dnes je situace naprosto jiná. Jak odezněla móda létání mezi zbohatlíky, kteří letecké školy živili, většina škol postupně ultralighty rozprodala a přeorientovala se na letadla GA. Např. v Brně si už pomalu není co pronajmout. Ta poslední stará letadla, která ještě zbyla, jsou u provozovatelů na okraji zájmu, úměrně tomu kolik (ne)vydělají. Finanční kalkulace nezohledňuji i další faktory, možná daleko důležitější: Svoje letadlo mám i proto, abych měl přehled o jeho technickém stavu - na pronajatých letadlech jsem za 450 letových hodin 5x řešil částečné vysazení motoru, většinou následkem zanedbané údržby. Svoje letadlo taky nikomu nepůjčuji - těch pár korun mi nestojí za to, aby někdo s letadlem někde praštil, a pokud se letadlo vyloženě nerozlomí, tak mi to zatajil. A já se pak se svým letadlem bál létat, co na něm kdo z pronajímatelů poškodil. Jistou roli hraje i právní odpovědnost za technický stav půjčeného letadla. Faktor odpovědnosti ale vstupuje do hry i tehdy, pokud vezmu někoho na palubu - zodpovídám za jeho bezpečnost. Což u půjčovaného letadla, u něhož si nejsem jistý jeho stavem, je dvojnásobné riziko.

Odpovědět

podíllové vlastnictví a pronájem

2. 12. 2018 v 17:39 bob

správně...vlastní letadlo, když už jsem se rozhodnul si je koupit se nepůjčuje..angličani mají něco podobného o dýmce ...vkládám vlastní prostředky k tomu, aby mi to lítalo a vypadalo k obrazu mému.A I když je stále v aeroklubech zafixována idea stylu "když mu tu umožníme hangárovat, ať nás nechá na jeho letadle i létat"nemám zájem, aby mi na vlastním letadle lítal kdejaký hejhula.

Letadlo jako investice je úplně jiná kalkulace než "hobbystroj a domácí mazlík"

Jako investici to koupím a se související kalkulací to pronajmu do letecké školy a půjčovny..a smířím se s tím, že zrovna do toho letadla už nikdy nesednu právě s tím vědomím, že kdejaký hejhula zatají, co s tím provedl, kde mu to vysadilo, kdy mu zamrzl karburátor, kdy s tím praštil protože prostě nezvládl...a kdy s tím odstartoval dřív než záhodno...protože počítadlo motohodin. A až projde doba účetně-odpisová, možná to vydělá, ale spíše nikoliv. Protože těch 300 hodin za rok, aby to mělo smysl eroplánek nikdy nenalítá.

To je odpověď...nikdy to nebude výdělečná záležitost, nejvýše vylej-nalej ale pořád spíše mějme na paměti tu starou pravdu:Chcete -li být v letectví milionářem, začnete jako miliardář.

 

 

 

 

Odpovědět

Přidat komentář