Jak jsme letěli na Elbu I.

19.05.2006

Loni v květnu za mnou přišel kamarád, že potřebuje odvézt na loď do Itálie a nechce strávit den a noc v autě. Dohodli jsme se tedy, naplánovali a tady je záznam naší cesty. Plán zní: letíme na Elbu.

Jak jsme letěli na Elbu I.
Jak jsme letěli na Elbu I. (Zdroj: Aeroweb.cz)

Trasu jsem naplánoval východně podél Alp přes Graz, Ljublaň, Portorož. Zde dočerpat palivo a hurá do Itálie: Trieste, Benátky, Elba. To celé ve čtyřech dnech. Prosté. Nad celou Evropou je krásně. Máme úplně novou Cessnu 172 firmy Xair, 180 koní, IFRově vybavenou, s autopilotem, dvěma GPS … co víc si přát.

Čtvrtek .

V pět hodin ráno se scházíme na Ruzyni (kamarád, druhý pilot a já) připraveni vyrazit na jih, za sluncem. Hned na začátku nás mírně překvapí, když nám na Ruzyni tvrdí, že žádný letový plán na naše letadlo nemají. Vše se ale vyjasní a my po chvíli pojíždíme na dráhu 13. Chystáme se na odlet před východem slunce. Zdá se, že celá Ruzyně ještě spí, ale jak se blížíme k dráze, 737 ČSA již žádá pojíždění, tak nejsme sami. Konečně stojím na dráze. Dávám plný výkon. Jakmile jsme ve vzduchu, točíme na jih, abychom opustili CTR nad Radotínem. Díky tomu, že v noci se smí v CTR letět výše než během dne, máme pěkný výhled na ještě spící Prahu. Po chvíli míjíme Cukrák a nabíráme kurz na Stockerau. Ve výšce 2 km přelétáme Nové Mlýny, Znojmo a hranice. Pozorujeme východ slunce. Nevím čím to je, ale vím jistě, že nejkrásnější východ slunce můžete pozorovat právě z letadla. Hlavním záměrem brzkého startu bylo, abychom letěli podél Alp při ranním slunci, což je ideální pro fotografování.

přelet Alp  

Opravdu to stálo zato, ale záhy jsme zjistili, že plán odletět brzy ráno měl určité slabiny. Zatím ale přelétáme Graz a vstupujeme do Slovinského prostoru. Je znát, že zde byly povodně; na loukách podél řek vidíme rozlitou vodu. Blíží se naše první destinace, začínám klesat a na oblastní frekvenci si kontroluji počasí v Portoroži. A zde se ukázala ta slabina plánu - letiště je otevřeno až od osmi. Je 7:30 a tak vyčkáváme nad pobřežím, obdivujeme přístavy plné jachet, solná pole, město. Ještě, že jsme se zdrželi na Ruzyni, jinak bychom čekali déle. Přistáváme, končí první dnešní let.

přistání v Portoroži  

Jediné větší přímořské město Slovinska má letiště menší než Karlovy Vary, ale je tam docela provoz. Dnes je tu na ploše asi 20 letadel, o víkendu tu prý bývá i dvojnásobek. Létají sem hodně Němci, Rakušani a samozřejmě Italové. Po výborném obědě v místní restauraci podáváme letový plán a odlétáme na krátký přelet do Itálie. Navigace je zde jednoduchá - prostě letíme podle pobřeží. Cíl: letiště Terst. Je tu hodně průmyslu, nákladní přístavy, překladiště rudy. V této části severní Itálie je VFR létání možné pouze po VFR trasách. Letíme po jedné z nich a ta nás vede místy nad pevninou, jinde nad mořem docela daleko od břehu. V Terstu přistáváme jen kvůli odbavení. Letiště je podobné Brnu, potkáváme tu MD80 Alitalia a ATR Air Dolomity. Startujeme k poslednímu letu dnešního dne. Jsme opět nad mořem a pokračujeme jihozápadním směrem.

přelet na Jadranem  

Pod námi ubíhají nekonečné kilometry pláží. Slunečníky vytvářejí na žlutém písku zajímavé obrazce a lákají ke koupání. Ale je ještě zima – jen málokdo je na pláži nebo ve vodě, naopak lodí na moři je spoustu. Sportovní rychlé čluny, plachetnice, dále od břehu pak vidíme několik tankerů a obchodních lodí. Přilétáme k našemu dnešnímu cíli: Benátkám. Teprve shora vynikne, jak vlastně Benátky vypadají. Několik různě velkých ostrovů v dlouhé úzké laguně. Na jednom z nich, jen dva kilometry od vlastního středu Benátek, je letiště St. Nicholas. Malé sportovní letiště s travnatou plochou. Před přistáním si ještě uděláme zatáčku 360 stupňů, abychom si prohlédli město, a pak už na finále. Dráha vede až k moři; její nadmořská výška je jen půl metru. Snad tu nebude vysoký příliv a neodpluje nám letadlo.... Ubytovali jsme se v kempu kousek od letiště a jdeme na trajekt do Benátek.

Letiště v Benátkách  

Pátek .

Ráno kontrolujeme počasí, balíme a snídáme přímo pod křídlem naší Cessny. Ještě rychlá kontrola letadla a už nahazujeme motor. Dráha není zrovna dlouhá, navíc je horko, ale 180 koní nás s přehledem zvedá už v polovině dráhy. Znovu si z výšky prohlížíme Benátky. Amsterdamu se sice říká Benátky severu, ty opravdové jsou ale úplně jiné, zajímavější. V Benátkách na vás dýchne historie. Škoda jen, že tu není méně turistů.

Benátky turistické  

Další půl hodiny pokračujeme podél pobřeží. Stejně jako včera máme nalevo moře a napravo jakoby nekonečnou lagunu. Celou dobu jsme na spojení s oblastním řízení provozu. Zhruba v polovině cesty nad pobřežím nás upozorňují, že naproti nám poletí stíhačka. VFRové trasy tu mají stanoveny rozdílné výšky pro opačné směry letu. A skutečně, po chvíli ji vidíme, jak prolétá 150 metrů nad námi. Je kanárkově žlutá a podobá se české L29 Delfín. Letí také po VFR trase jako sportovní letadla. Dodatečně se dozvídáme, že dnes byly stávky leteckých dispečerů, my jsme ale nic nepozorovali. O nás bylo postaráno se vším všudy.

přelet pobřeží Jadranu  

Opouštíme pobřeží Jadranu a stáčíme se do vnitrozemí.

Zácpa na italské dálnici  

S určitou škodolibostí pozorujeme dopravní zácpy na italských dálnicích. I zde ve 500 metrech je 30°C. Nechtěl bych stát v koloně tam dole. Poletíme jižně od Bologne a potom napříč přes centrální masiv.

Italské centrální hory jsou vysoké a strmé. V jiné oblasti by asi byly zcela vyprahlé. Zde jsme ale kousek od moře a tak tu jistě není nouze o vydatné srážky. Hory jsou hustě porostlé stromy a keři. V nejvyšším bodě jsme na FL 55. Přední strana „boty" se již blíží, přecházíme na oblastní řízení v Pise. Po přeletu hor postupně vyklesáváme.

V dálce již vidíme ostrov Elba, je mírně protáhlý, asi 13 x 8 kilometrů velký. Na ostrově je 1300 metrů vysoká hora, takže je vidět z daleka. Letiště je na jihu za vysokým hřebenem. Přílet ze severu vede skrze úzký kaňon. Hlásím se věži a klesáme k severnímu okraji ostrova. Chvíli poté se ozývá Beechcraft 5 km jižně od letiště a hlásí finále. Je rychlejší a podle hlášení blíže letišti než my. Odhaduji, že za dvě minuty bude na zemi, proto volám věž, že počkáme a půjdeme na přistání jako druzí. Zatím se vracíme nad severní část ostrova. Je zde starobylé město, přístavní pevnost a hrad - to bude nejspíš ten Napoleonův.

 

Pokračování zde…

 

Jan Chalupník létá pro společnost Xair,
která Vám zajistí, co potřebujete, www.Xair.aero

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář