Slavnostní uvedení nového vrtulníku LZS Ostrava do provozu

12.08.2009

Slavnostní uvedení nového vrtulníku LZS Ostrava do provozu
Slavnostní uvedení nového vrtulníku LZS Ostrava do provozu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dnes v dopoledních hodinách byl slavnostně uveden do provozu nový vrtulník Letecké záchranné služby Ostrava (LZS). Akce byla v deset hodin zahájena přivítáním hostů, mezi něž patřili představitelé vedení Moravskoslezského kraje, Krajského úřadu a města Ostravy, zástupci provozovatele vrtulníku – firmy DSA, a.s., vedoucí pracovníci složek Integrovaného záchranného systému a další hosté, mající vztah k činnosti LZS. V prostorách hangáru LZS Ostrava poté za hojného zájmu medií proběhla tisková konference. O významu letecké záchranné služby pro Moravskoslezský region promluvil náměstek hejtmana pro zdravotnictví Ing. Konečný. Ředitel Územního střediska záchranné služby MS kraje MUDr. Roman Gřegoř pak zmínil nejen důležitá fakta o současnosti letecké záchranné služby Ostrava, ale také o její historii. Právě v srpnu letošního roku totiž uplynulo dvacet let od zahájení provozu LZS v Ostravě. O novém stroji EC 135 T2+ a jeho přednostech hovořil místopředseda představenstva DSA, a.s. a výkonný pilot Daniel Tuček. Současný vrtulník je již šestým typem stroje ve službách LZS Ostrava, doposud zde létaly stroje Mi-2, Bell 206 LIII, AS 355 F2 Ecureuil, EC 135 T1 a EC 135 T2.
Součástí slavnostního setkání byl také ukázkový let nad domovským heliportem nového stroje s volacím znakem „Kryštof 05“ v Ostravě-Zábřehu.

Základní informace o novém stroji LZS Ostrava

Vrtulník EC 135 představuje nejsofistikovanější a nejlehčí vrtulník své třídy. Jeho vynikají technologie stanovila nové celosvětové standardy konstrukce vrtulníků, představující milník při dlouhodobém rozvoji francouzsko-německé společnosti Eurocopter.

Provozovatelem a majitelem ostravského vrtulníku je firma DSA, as., která zajišťuje provoz strojů několika dalších leteckých záchranných služeb v České republice. Veškeré finanční náklady na pořízení nového vrtulníku proto hradila DSA, a.s. Pořizovací cena činila 4,2 milionu eur. Zdravotnické vybavení stroje má hodnotu dalších 1,5 milionu korun a je v majetku záchranné služby. Na pořízení medicínské techniky se významnou měrou podílela společnost Accelor Mittal. Z jejího daru v hodnotě 500 000 Kč byl zakoupeny dva přístroje- flexibilní inkubační fibroskop a ventilátor (přístroj zajišťující pacientům umělou plicní ventilaci).

Základní charakteristiky a technické údaje EC 135 T2+

EC 135 je lehký víceúčelový dvoumotorový vrtulník ve váhové kategorii do tří tun. Po vysazení jedné pohonné jednotky je schopen pokračovat v letu a dokončit misi. Vrtulníky EC 135 T2 společnosti DELTA SYSTEM AIR a.s. jsou  schváleny pro provoz v noci s jedním pilotem. Posádku tvoří pilot, lékař a záchranář. Ve zdravotnické verzi umožňuje převoz až dvou pacientů najednou.

Maximální vzletová hmotnost ……………. 2835 kg - s externím vnějším zatížením 2900 kg.
Maximální rychlost ………………………… 287 km/hod
Maximální vytrvalost letu………………….. 4,5 hod
Maximální dolet…………………………….. 796 km

Délka vrtulníku……………………………… 12,19 m
Průměr nosného rotoru ………………….… 10,20 m
Výška vrtulníku ……………………………   3,62 m

Vrtulníky EC 135 T2 jsou  poháněny dvěma turbohřídelovými motory Turbomeca ARRIUS 2B2, každý motor je schopen trvale dávat výkon 439 kW (589 HP). To znamená, že celkem vrtulník disponuje 878 kW (1178 HP) výkonu. V případě nouze např. při letu na jeden motor je tento jeden motor schopen dávat výkon až 610 kW (818 HP). Motory jsou vybaveny plně elektronickým digitálním systémem řízení a ovládání FADEC (Full Authority Digital Engine Control).

Rozdíl mezi současným EC 135 T2+ a předchozím vrtulníkem

Hlavním rozdílem je avionické vybavení, kdy původní stroj měl klasické přístroje, kdežto současný má tzv. Full Glass Cocpit – všechny funkce jsou zobrazovány na multifunkčních displejích. Stroj je navíc vybaven tříkanálovým autopilotem a jeho interiér je plně kompatibilní pro lety za použití infračervených brýlí (tzv. NWG). Krokem kupředu je také nový druh zdravotnické zástavby (provedla švýcarská firma Aerolite), který umožňuje ergonomičtější manipulaci s pacientem při jeho nakládání a vykládání a péči okolo něj za letu. Vrtulník je také částečně vybaven zcela novými přístroji a pomůckami, část z nich je použita z dosavadního typu.

Dvacet let provozu LZS Ostrava

Letecká záchranná služba v Ostravě oslavila 1. srpna 2009 dvacetileté výročí od zahájení svého provozu. Posádky za tuto dobu absolvovaly více než 12 000 misí v denní i noční době.  Stroje při nich nalétaly téměř 11,5 tisíce hodin.

Zdroj: DSA, a.s.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky