Na co se často ptáte ohledně motorového paraglidingu

05.06.2006

Občas přistanu se svou motorovou padákovou krosnou někde u vesnice, abych si vychutnal místní klima a pak se mi stává, že se ke mě seběhnou místní občané a začnou mi klást spoustu otázek, které laika ihned napadnou. Pokusil jsem se zde sepsat ty nejčastější od úplně laických, až po ty velmi zasvěcené.

Na co se často ptáte ohledně motorového paraglidingu
Na co se často ptáte ohledně motorového paraglidingu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Co to je motorový paragliding?

Motorový paragliding, též se můžete setkat se zkratkou MPG (Motorový ParaGliding) nebo anglicky PPG (Powered ParaGliding), je komplet paraglidingového křídla a motorové krosny, který umožňuje pilotovi dostat se do vzduchu aniž by potřeboval vylézt na kopec. Pokud chcete létat jako pták (nízko a obratně) je tento způsob ten nejvhodnější.

Je to bezpečné?

Tak jako jiné sporty je i tento spojen s určitou mírou rizika, kterou si pilot může sám regulovat stylem létání, respektováním meteorologických podmínek, důslednou předletovou přípravou a nepodceňováním rizik. Pod vedením zkušeného instruktora lze získat velice dobré návyky a zkušenosti, které činí tento druh sportu né více nebezpečným, než třeba jízda automobilem. Nejvíce nehod vzniká podceněním meteorologických podmínek (silný vítr, mlhy, bouřky) a přeceněním vlastních schopností. Také se říká (a to platí pro všechny druhy létání), že rekreační piloti jsou napůl mrtví. Takže pokud chcete létat jednou za půl roku, to raději hrajte tennis.

Potřebuji pro motorový paragliding pilotní průkaz?

Ano. Pro získání pilotního průkazu je zapotřebí absolvovat kurz, který obvykle trvá 5-10 dnů. Některé školy vyžadují, aby uchazeč o výcvik měl již pilotní licenci pro paragliding (PG), ale není to podle předpisů podmínka.

Mám pilotní průkaz na PG nebo ULL nebo PPL. Budu mít nějakou úlevu?

Ne. Nic se nezapočítává. Létání s paraglidingovým křídlem a motorovou krosnou má svoje specifika, tudíž je potřeba absolvovat celý kurz.

Co je na MPG létání nejtěžší?

Starty. Máte na zádech krosnu o váze 35-55 kg, musíte se rozeběhnout na rychlost cca 20 km/h (za bezvětří) a přitom udržet paraglidingové křídlo nad sebou ve směru letu. Váha krosny vám brání včas rozpoznávat reakce padáku nad vámi. Fáze vzletu, zejména za bezvětří je na tomto druhu létání nejtěžší. 

Mohu startovat z rovné plochy?

Ano. Pro start stačí jakákoliv rovná plocha. Pole, louka. Ke startu samozřejmě nepotřebujete ani žádnou další osobu pro asistenci (jako například u větroňů).

Jak dlouhou plochu potřebuji pro start a přistání?

Pro start je zapotřebí, aby nejlépe 150 metrů před vámi nebyly překážky. Přistát lze ještě na mnohem menší ploše. 

Jak vysoko mohu letět?

Podle předpisů maximálně do výšky FL 60, což je 1 800 metrů. Nicméně celý komplet je schopen vystoupat až do výšky kolem 4 km.

Jak rychle mohu s motorovým paragliderem letět?

Tak rychle, jak letí paraglidingové křídlo. Rozsah se pohybuje od 35 km/h až po cca 50 km/h pří použití speed systému, kterým je každé křídlo standardně vybaveno. Pro MPG se používají méně rychlá, ale o to bezpečnější paraglidingová křídla kategorie A. K této rychlosti pak ve vzduchu musíme připočítat rychlost větru. Letíme-li tedy s větrem v zádech, který fouká 18 km/h letíme 53 km/h. Opačným směrem pak 17 km/h.

Co se stane, když přidám plyn?

Paraglidingový komplet s motorem letí v jakékoliv poloze přípustí plynu v podstatě stále stejnou rychlostí. Po přidání plynu způsobí tlačná síla motoru za pilotem zvýšení úhlu náběhu křídla a to se projeví pouze větším stoupáním, nikoliv však zvýšením rychlosti. Stoupání se běžně pohybuje od 1,5 do 3 m/s. Při stoupání 2 m/s se do výšky jednoho kilometru dostanete za cca 10 minut. Při uvolnění plynu klesáte cca 1,5 m/s. 

Jaká je maximální rychlost větru pro let?

Vítr by neměl foukat rychleji než cca 5 m/s tj.: 18 km/h. Jednak proti většímu větru to už moc neletí, ale hlavně vznikají při zemi nepříjemné turbulence, které nejsou již vůbec příjemné a ohrožují bezpečnost letu málo zkušeného pilota.

Jak daleko mohu letět?

Délka letu závisí na větru proti kterému letíte a obsahu paliva, které si vezete s sebou. Běžné krosny mají nádrž na 10 litrů paliva a spotřebu kolem 5l za hodinu. Takže za bezvětří můžete letět cca 2 hodiny rychlostí 35 km/h a to je vzdálenost 70 km.

Co se stane když mi vysadí motor?

Nic vážného. Letíte jako při bezmotorovém paraglidingu. Při létání je zapotřebí mít vždy vyhlédnutou vhodnou plochu pro přistání.

Co když nemám tolik síly rozběhnout se s paramotorem na zádech?

Existují motorové tříkolky, které mají kolečka a start se provádí v sedě, přidáním plynu a rozjetím tříkolky.

Mohu létat s motorovým paraglidingem i v zimě?

Ano. V podstatě nejlepší období. Když opominu, že je potřeba se teple obléct, vše ostatní je výhodnou. V zimě je větší učinost vrtule, spalovacího motoru a není termická konvekce.  Přečíst si můžete také zde.

V jakých podmínkách je nejlepší s paramotorem létat?

Vítr u země do 5 m/s, bez srážek, dohlednost nad 5 km a zejména v době kdy jsou 2 hodiny do západu slunce nebo maximálně 3 hodiny po východu slunce, kdy už/ještě není termická aktivita. Narozdíl od bezmotorového paraglidingu nás termika obtěžuje zbytečnými turbulencemi ve vzduchu a nechtěnou změnou výšky. Letět v poledne termického dne je utrpení.

Lze s paramotorem létat i termiku?

Bylo by to ideální. Odstartovat s pole, vypnout motor a vydat se na přelet s využitím stoupavých proudů. Bohužel konstrukce krosny a zejména její hmotnost nedovolují takovou ovladatelnost padáku jako při použití paraglidingové sedačky. Let v termice je značně nepříjemný a náročný na pilotáž s omezenou možností reagovat na chování padáku v turbuletním termickém prostředí.

Je paramotor jednoduchý pro přepravu?

Ano. Celé "letadlo" složíte do kufru běžného osobního vozu a můžete jej mít kdekoliv jedete. Odpadá také samozřejmě starost o hangárování a s tím spojené poplatky.

Kolik stojí paramotorový komplet a pilotní průkaz.

Starší MPG komplet lze pořídit do 60.000 Kč. Nové vybavení přijde přibližně na 150.000 Kč.  Psali jsme o tom více zde. Nejčastěji budete měnit vrtuli a ta standardní dřevěná stojí od 3.000 Kč. Kurz pro získání pilotní kvalifikace se zapůjčením celé výbavy se pohybuje od 6 do 12.000 Kč.

Existují půjčovny paramotorových kompletů?

Nevím o nich. Vzhledem k tomu, že při sebemenším škobrtnutí při startu to odnese vrtule v hodnotě 3 - 15.000 Kč a neexistuje možnost pojištění, se do toho nikdo moc nehrne.

Jaký si vybrat paramotor pro motorový paragliding?

Přečtěte si zde..

Mohu letět s paramotorem do zahraničí?

Není potřeba mit odpovídač SSR. Vyžaduje/valo to ze sousedních států jen Maďdarsko a i tam jde vyjednat vyjimku. Jako snad jediná země Unie, má Rakousko všeobecný zákaz létání s MPG mimo ATZ letišť. Jinde po Evropě jsem se s dalšími restrikcemi nesetkal.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář