Aviasvit 2010

20.10.2010

Ohlednutí za letošním tradičním 21. leteckým a 7. kosmickým salonem Aviasvit 2010, který se každý druhý rok koná na letišti Kyjev-Gostomel.

Aviasvit 2010
Aviasvit 2010 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ve dnech 30. září – 3. října se na kyjevském letišti Gostomel konal tradiční letecký a kosmický salon Aviasvit 2010. Dalo by se říct „takové malé ukrajinské Farnborough“. A to doslova. Prostory, vystavovateli a počtem letadel má tento salon hodně daleko ke svým západním konkurentům v Berlíně, Paříži či Farnborough. I přesto si zaslouží pozornost odborníků i laické veřejnosti.


Část statické ukázky: An-140, An-22, An-26 a uplně vzadu směrovka An-12

Pro nás je největším lákadlem fakt, že se salon koná na továrním letišti firmy Antonov Design Bureau, která je specialistou na výrobu velkých transportních letadel. Gostomelské letiště je tudíž logicky domácí základnou největšího transportního letadla na světě An-225 Mrija, ale i menších bratrů An-22, An-124, An-74 atd. Tyto transportní stroje se během salonu většinou představují i ve vzduchu. Tento ročník jsme však měli trochu smůlu.


Přistání Ruslanu po letové ukázce

Mrija se totiž víkendového programu pro veřejnost vůbec neúčastnila, jelikož zvítězil obchodní duch společnosti Antonov, a tak se v pátek vydala směr Amerika pro blíže nespecifikovaný náklad. Na jednu stranu je to pochopitelné, avšak když už se pořádá taková prezentační akce jako Aviasvit, tak by tento největší tahák měl zůstat na základně a prezentovat se. Škoda.


An-74 je určený pro přepravu nákladu na středně dlouhých tratích

Trochu též zklamal největší turbovrtulový transportní letoun An-22 Antei. Ten se ve vzduchu také nepředvedl, ale na druhou stranu byl alespoň vystaven na statické ukázce. Pochybuji, že je tento stroj ještě v letuschopném stavu, protože pokud vím, tak naposled létal v roce 2009. Posledních pár letuschopných kusů by tak nyní sloužilo už pouze v ruské armádě. Škoda číslo dvě. Jedinou letovou ukázku z kategorie heavy měl pouze An-124 Ruslan.


An-158 je prodloužená varianta An-148 pro 99 cestujících, první vzlet v dubnu 2010, certifikace se očekává začátkem roku 2011

Jinak letové ukázky byly velice pěkné. Ze začátku si čeští návštěvníci připadali jako doma. Z amplionů zněla samá chvála na typy L-13, L-29, L-39 které se proháněli oblohou. Skupinová slétanost šesti Blaníků, které nad letiště přitáhnul symbol firmy Antonov An-2, také sklidila aplaus tisíců návštěvníků.


Šest Blaníků za Andulou, v pozadí letoun Wilga

Zajímavý byl též závod L-29 s formulí po gostomelském betonu. S Delfínem nataženým na „minimálce“ formule neměla větší problém a cílem se prohnala jako první. Akrobatickou slétanost předvedli tři privátní Delfíni, následováni čtveřicí Albatrosů akrobatické skupiny Rus. Slovo dostal i Albatros sólisty skupiny Baltic Bees.


Zajímavý rychlostní souboj Delfína s formulí

Jediným „tryskáčem“, který pořádně zatopil pod kotlem, byl Suchoj Su-30LL gromovského výzkumného a zkušebního institutu. Verze LL znamená Letayushchaya Laboratoriya, česky létající laboratoř.


Su-30LL

V obřím hangáru firmy Antonov byly umístěny stánky vystavovatelů z celkem 32 zemí světa! Celkem se na aerosalonu prezentovalo 264 výrobců, firem nebo organizací, které více či méně souvisejí s letectvím a kosmonautikou. Nechyběl zde ani stánek společnosti Aerotrade, a. s. z Letňan, která se zde prezentovala jako jediný český zástupce!


Akrobatická skupina RUS

Na zemi bylo k vidění i mnoho malých letadel např. Pilatus PC-12, pestře zbarvené civilní L-39, ruzné typy Yaků, Diamond Twin Star, Tecnam P2006T či ultralight CTLS od Flight Design. Pozornost diváků upoutala i poněkud divně vypadající Andula s jaksi protáhnutým čumákem. Jednalo se o modifikaci klasické An-2 se zastavěným turbovrtulovým motorem Glushenkov TVD-20M. Anduly s turbovrtulým motorem nesou i jiné typové označení An-3.


Turbovrtulová Andula


Ohnivý Albatros

Oproti minulým ročníkům by se dal letošní ročník hodnotit jako podprůměrný díky menšímu množství letových ukázek, ale není nač zoufat. Kyjevský salon vás vždy něčím překvapí, co na západních salonech nezažijete. Milým gestem organizátorů bylo i bezplatné vstupné, což u leteckých aerosalonů není vůbec běžné.


Na letišti Gostomel lze spatřit i letadla, která už mnoho let nelétají a jsou odstavena po různých koutech letiště, aby nepřekážela. Většinou se jedná o prototypy. Tyto části letiště bohužel nejsou při aerosalonu volně přístupné, avšak se zdravou drzostí, opatrností a respektem z místní milice se nechá pár fotek pořídit :-)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář