Proudový letecký „offroad“ Pilatus PC-24 boří zavedené hranice bizjetů

22.03.2017

Proudový letecký „offroad“ Pilatus PC-24 boří zavedené hranice bizjetů
Proudový letecký „offroad“ Pilatus PC-24 boří zavedené hranice bizjetů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ze švýcarského letiště Buochs ležícího necelých 50 km jižně Curychu odstartoval v druhém březnovém týdnu ke svému prvnímu letu třetí prototyp proudového letounu Pilatus PC-24. Stroj naváže na 1 350 hodin testovacích letů předchozích dvou prototypů a bude využíván pro zkušební lety v rámci certifikačního procesu, jehož dokončení očekává předseda představenstva společnosti Pilatus, Oscar J. Schwenk, koncem letošního roku.


Foto Pilatus

Nejedná se o další typický bizjet. Odlišnost je dokonce tak velká, že pro PC-24 výrobce zavedl novou kategorii Super Versatile Jet (SVJ) a hovoří o něm jako o leteckém „offroadu“. Z takového označení lze vytušit, že provoz tohoto stroje není omezen pouze na zpevněné plochy. Připočteme-li k tomu vyváženou délku vzletu 820 metrů při maximální vzletové hmotnosti 8 005 kg (ISA, hladina moře, zpevněná dráha) a délku přistání přes 15m překážku 770 metrů, můžeme dle výrobce letět na více jak 20 000 letišť po celém světě, což je téměř dvakrát tolik, než kam se dostane nejbližší konkurent.

Dalším významným a jedinečným rysem, kterým se PC-24 odlišuje od standardních bizjetů, jsou velké nákladní dveře umožňující naložení standardní palety a kdo chce, může si vzít na palubu třeba i motorku. Nákladní prostor je navíc součástí přetlakové kabiny, je vytápěný a dostupný přímo z prostoru pro cestující. V rámci maximálního užitečného zatížení 1 135 kg lze letoun provozovat v celé řadě uspořádání a vézt až deset pasažérů. Na designu kabiny Pilatus spolupracoval se společností Designworks, součástí BMW Group. Výsledkem spolupráce je šest různých luxusních variant interiérů.


Foto Pilatus

Letoun je jednopilotní, přičemž kokpit je standardně uzpůsoben pro dva piloty, kteří mohou využívat komfortního vybavení, jehož součástí je Synthetic Vision System, Autothrottle, TCAS II, LPV navádění a další. Při maximálním doletu přes 3 500 km, maximální cestovní rychlosti téměř 800 km/h a pádové rychlosti 150 km/h tak můžeme vzlétnout třeba v jihofrancouzském přímořském letovisku Nice a za hodinku a několik málo minut přistát na trávě v Klatovech.


Foto Pilatus

Do modra laděný prototyp s interiérem ve variantě Zermatt s registrací HB-VSA bude představen veřejnosti 22. až 24. května na European Business Aviation Convention & Exhibition (EBACE) v Ženevě. Přesto je už nyní o tento inovativní stroj velký zájem a Pilatus registruje více jak 80 předběžných objednávek.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář