Dnes je 21. července 2018
5:15 21:00

Vyšel dotisk nejpopulárnější Učebnice létání, je skladem ihned k odeslání

8. 3. 2018 32 příspěvků

Další, v pořadí již 6. aktualizované vydání nejpopulárnější učebnice pro piloty PPL(A) je opět v prodeji! Skladem máme bezmála sto kusů ihned k odeslání.

Učebnice létáníDotisku se dočkalo 6. vydání Učebnice létání, nejpopulárnější publikace svého druhu u nás. Prakticky vysvětlená metodika výcviku PPL(A) autorů Milana Vacíka a Karla Zítka je tak znovu v prodeji v našem e-shopu, a to za 499 Kč (platba převodem), nebo za 549 Kč (platba na dobírku).

Co je v knize nového od vydání z roku 2014?

  • změny související se zavedením předpisu Part-FCL
  • změny související s úpravou pravidel pro VFR lety v noci
  • úpravy související se zavedením služeb RADIO
  • nové odkazy na nové služby (VFR příručka apod.)

Obsah knihy

Prakticky vysvětlená metodika výcviku PPL(A) autorů Milana Vacíka a Karla Zítka.
136 stran čtivého textu, doplněného řadou fotografií a ilustrací.

Témata jako:

  • přímý let a zatáčka
  • jak provést vzlet a přistání
  • let po letištním okruhu
  • vzlet a přistání s bočním větrem
  • zábrana pádu, vývrtka, pád
  • traťové lety a srovnávací navigace
  • základy radionavigace
  • řízené lety
  • lety v noci
  • létání komplexním typem letounu

Koupit Učebnici létání

Prozkoumat další produkty v e-shopu


 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Příručka ULL

9. 3. 2018 v 13:45 Šárka

Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat, jestli někdo nevíte, jestli existuje příručka i pro piloty ULL? Zkoušela jsem hledat, ale nic jsem neobjevila. Děkuji za odpověď.

Odpovědět

RE: Příručka ULL

9. 3. 2018 v 16:38 Vojta

Krásný den,

sice ja na učebnici napsáno "pro piloty PPL(a)", ale velká většina informací v učebnici je platná obecně, tudíž i pro piloty ULL(a). Snad až na to létání v noci, to v ultralightu nezkoušejte ;-)

Odpovědět

RE: RE: Příručka ULL

9. 3. 2018 v 23:33 Šárka

Děkuji za reakci. 😉

Odpovědět

RE: Příručka ULL

12. 3. 2018 v 10:13 Jnatan

V r. 2002 vyšla "Příručka pilota ULL", napsal Josef Zika. Nemám ji - ale ze zběžného pohledu mi přišla rozumná. Pravdu má ale kolega - metodika je stejná.

Odpovědět

RE: RE: Příručka ULL

13. 3. 2018 v 22:42 LN

Ze zběžného pohledu možná, ve skutečnosti mi přišla podivně nevyvážená a celkově ze všech novodobých učebnic bych ji doporučil nejméně, a to i tehdy, když vás zajímá opravdu jenom ULL. Tahle Učebnice létání je výborná v tom, že ukazuje jednoduše "v praxi". K tomu nelitujte času a peněz a aspoň pusťte přes palec Učebnici pilota, to doplní teorii.

Odpovědět

ULL vs. PPL

12. 3. 2018 v 14:49 igi

Ahojte, ked uz riesime ULL vs. PPL, mam otazku ohladom vycviku: Rozmyslam nad pilotnym preukazom uz nejaku dobu, a stale sa rozhodujem medzi ULL alebo PPL. Momentalne by samozrejme bolo ULL financne schodnejsie, a aj lietanie planujem iba pre radost. Ale neskor (ked uz budem bohaty :))) by som chcel mat moznost aj zobrat rodinku alebo priatelov niekam na vylet, pripadne lietat sluzobky apod..

Cize by som si musel robit PPL vycvik a to ze mam ULL preukaz mi nepomoze, dobre to chapem? A naopak - ak mam PPL, mozem lietat vacsinou ULL, alebo tie sa nepocitaju do pozadovaneho naletu hodin?

Predpokladam ze nie som jediny zaujemca kto si kladie tieto otazky...

 

Druha vec, co musim bohuzial zvazit- kolkym z Vas skusenych pilotov bolo pri prvom lete v malom lietadle zle jak psovi? :) Myslim nie trochu divne, ale vazne zle. Je to showstopper, alebo si telo zvykne?

Vdaka za postrehy

Vas dufajme buduci kolega :)

Odpovědět

RE: ULL vs. PPL

12. 3. 2018 v 20:38 Michal Řeháček

Držitel ULL licence během PPL výcviku může dostat úlevu z nutných 45 hodin vve výši 10% z nalétaných hodin na ULL (maximállně však 10 hodin). Zároveň se asi dá asi počítat s tím, že relativně zkušenému ULL pilotovi bude pro PPL výcvik stačit minimální počet hodin - většina studentů bez předchozích zkušeností vyžaduje o pár hodin výcviku víc.

Pokud vím, tak držiteli licence PPL se stačí přeškolit na konkrétní ULL letadlo, nemusí znovu podstupovat ULL výcvik. Nicméně lety ULL nejdou psát do PPL zápisníku, tudíž hodiny nalétané na ULL nejsou rozhodující pro případné obnovování kvalifikací v PPL (hlavně SEP land) ani pro celkový nálet potřebný například pro rozšíření PPL o IR nebo na CPL.

S PPL (a letadlem pod ÚCL) je jednodušší cestovat po Evropě. Situace s ULL se v tomto směru zlepšila, ale ULL je pořád národní kvalifikace a let s ULL do ciziny vyžaduje nemalé množství studia přesných pravidel pro uznávání kvalifikace a papírů od letadla, a v některých případech i byrokracii a poplatky navíc. Pokud třeba časem plánujete i dlouhé služební cesty po Evropě, bude se vám PPL hodit i pro případnou kvalifikaci IR. Noční doložka je též možná jen s PPL.

Zvažoval jste LAPL? To je takový mezistupeň mezi ULL a PPL. Umožňuje řídit velká (neULL) letadla do 2tun MTOW, maximálně se 4 osobami na palubě a je mnohem jednodušší rozšířit ji na PPL. Narozdíl od PPL je vázaná na konkrétní typ letadla, ale má menší požadavky na výcvik.

Já se během první poloviny PPL výcviku pozvracel dvakrát. Pak si jednak tělo zvyklo a jednak jsem se naučil nedělat věci, které k těmto problémům přispívají. Jednou to bylo, když instruktor řídil a já fotil a čuměl do foťáku a ne ven, podruhé když jsem seděl vzadu a taky moc nekoukal ven. Od cca poloviny PPL výcviku to bylo úplně v pohodě - i později během IFR letů při průletu turbulentních mraků, kdy navíc nemám výhled ven, necítím ani náznak problémů.

Odpovědět

RE: RE: ULL vs. PPL

13. 3. 2018 v 12:46 Martin

Jen upřesním:

1. odstavec: 10% z nalétaných hodin jako PIC na UL

2. odstavec: přeškolení na typ + zkouška s inspektorem UL (teorie + praxe). Na základě toho je vydán průkaz pilota UL. Poté si pilot vede dva zápisníky odděleně.

Poslední odstavec: Ano, mozek si postupně zvykne. Viz. článek MUDr. Melechovského zde na aerowebu: https://www.aeroweb.cz/clanky/991-velmi-nechutne-tema

Odpovědět

13. 3. 2018 v 18:41 Igi

Priatelia, dakujem za Vase reakcie. Ten LAPL vycvik vyzera ako dobry kompromis, pozriem sa na to podrobnejsie. Tiez dakujem za povzbudive slova ohladom kinetozy, hadam budem schopny "to rozchodit" :)

Odpovědět

LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

13. 3. 2018 v 22:12 Martin

Schválně se zkus zeptat v letecké škole. Všude ti řeknou, že LAPL je na nic a ať si pořídíš rovnou PPL. LAPL = min. 30 hodin výcviku, PPL = min. 45 hodin výcviku. To už není velký rozdíl. Stejně po získání průkazu budeš lítat dál. Jestli tedy těch dalších 15 hodin poletíš s vlastním průkazem LAPL nebo v rámci výcviku na PPL, to je přece úplně jedno. LAPL se pak blbě rozšiřuje např. na EIR.

Odpovědět

RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 8:25 igi

je nejaky casovy limit, dokedy je potrebne ukoncit vycvik PPL? predsa len s LAPL preukazom by som lietal podla aktualnych financnych moznosti, cize tych zvysnych 15 hodin mozem lietat trebars 2 roky, nie?

Odpovědět

RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 10:48 Lubor

... 15 hodin rozdělit na 2 roky? To raději ne. Jen si představ, že to dělá 7-8hod. ročně a za předpokladu, že - zejména v začátku - budeš hodně zapomínat, tak de-facto z tebe bude věčně nerozlétaný začátečník. To raději ještě chvíli počkej, abys pak mohl výcvik udělat vcelku bez mezer, aby to mělo "lajnu" a měl jsi na čem stavět.

Odpovědět

RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 12:46 LN

S tím jistě nelze než souhlasit. Bez ohledu na volbu ULL/PPL/LAPL, člověk by měl být (přinejmenším finančně) připravený odlétat řekněme 40 hodin během prvního roku a pak 15 v dalších. Za sebe můžu potvrdit, dá se to srovnávat s autoškolou a řidičskými začátky, týden nesedět v letadle mi vždycky přišlo jako měsíc v autě. Představ si, že na jízdy chodíš po měsíci a potom s řidičákem sedneš za volant po půl roce na hodinu a pak zase. I když si nerozbiješ tlamu, budeš si to myslíš vždycky tu hodinu užívat?

Každopádně, bez ohledu na to, co je rozumné a není: existuje nějaký limit na rozcourání PPL/LAPL výcviku? Jednak úřední, jednak co obvykle školy dovolí? 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 15:10 igi

no mne moj znamy (pilot) hovoril ze viac ako 30 hodin rocne zrejme nenalietam. Ale to uz je asi ta faza rozlietaneho pilota.

Cize z financneho hladiska budem pocitat prvy rok ziskanie licencie, druhy rok cca. 40 hodin nalet, a dalsie roky uz su pomerne irelevantne z hladiska planovania (kedze vyska mojho prijmu sa meni pomerne casto...), kazdopadne je jasne ze lietanie nie je hobby pre chudobnych :)

Z toho vychadza ze pokial chcem lietat vacsie stroje nez UL, tak je asi fakt lepsi ten PPL. Odlietam si to tak ci tak, takze nejakym LAPL vycvikom by som si asi len skomplikoval zivot.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 15:51 LN

Finance: to ne, s PPL/LAPL letadly opravdu, pokud jsi běžný smrtelník a budeš si sám platit pronájem, asi těžko víc než těch 30 hodin ročně nalétáš. S vlastním ULL to může být úplně jiné, tam už je to jenom o tvých nárocích a možnostech. To je aj pre chudobných, může tě to vycházet levněji než auto. 

Smysl LAPL (proti PPL) se už párkrát probíral tady i na FB, zapátrej. V kostce by se asi dalo říct, že jediné tvrdé důvody jsou pro něj medical a proti němu nonEU cizina. Všechno ostatní je asi pro hobby použití podružné a koneckonců v případě potřeby lze celkem snadno přejít oběma směry. A drtivě převažující názor je, že pokud tě nenutí právě ten medical, tak nemá smysl se odlišovat od hlavního proudu a v lecčems si potenciálně komplikovat život. Jiné výhody totiž LAPL prakticky nemá - o tolik jednodušší na zvládnutí ten výcvik není a hodinové ceny jsou stejné. Dá se říct, že PPL létání tě bude stát stejně jako LAPL, akorát ke zkouškám půjdeš o něco později. 

Koneckonců počet získaných LAPL licencí (tuším 2 za rok v ČR?) hovoří za vše.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 19:54 Ris

Já si myslím, že to chce lítat, lítat a zase lítat. Asi jen velcí frajeři (ale pravda, máme jich v letectví asi hodně) jsou v pohodě, když mají nálet 90 hodin a pak si udržují “kvalifikaci” deseti hodinama ročně. Pro normálního smrtelníka je to spíš “o držku”. Ale někomu to asi bude fungovat, každý jsme jiný.

Co takhle koupit si nějaké jednoduché ULL, které se chová jako letadlo a něco se na něm člověk naučí (ne nějaké rychlé laminátové dělo, jak je dnes moderní) a lítat s malými náklady, ale raději častěji?

Jestli chcete k tomu držet PPL pro budoucnost, tak klidně, pak možná i ten malý roční nálet nebude tak vadit. To už si musíte spočítat sám, zda dojde v budoucnosti na nějaké “velké” létání nebo ne. Ty služební cesty bych si zase tak moc nemaloval, většinou je to jistější autem. Schválně se zeptejte kolegů, kolik je tak asi v roce dní, kdy je to na pohodový VFR let a současně podmínky vydrží po několik dní na delší trati. Myslím si, že pro VFR lítání není ideální, když člověk někde musí být v určitý den na čas a pak se v určitý okamžik musí vrátit. Pokud jsem na výletě, tak to není tak kritické, ale v práci... Dle mého soudu předpoklad pro nějakou nepříjemnost.

Odpovědět

Zkušenost z praxe

14. 3. 2018 v 20:06 baks4c

Pokud pro PPL nemáš praktické využití, např. aerovleky nebo nechceš pokračovat na profesionálního pilota, má smysl si ho dělat jen tehdy, pokud nemusíš vůbec počítat peníze, a je ti zcela jedno, kolik tě létání stojí. Z mého okolí si ho udělalo několik lidí jen tak - "když už si dělám piloťák, tak ať to stojí za to". Po čase, když vyprchalo prvotní nadšení, začínalo se jim čím dál víc zajídat platit za letovou hodinu 5 až 6 tisíc. Nálet se postupně snižoval, až nakonec přestali létat úplně.

Pro hobby létání je dostačující UL, a je za polovinu peněz. Nemůžeš sice vzít víc než jednoho cestujícího, ale uvidíš sám, kolik známých se ti podaří přesvědčit, aby s tebou letěli (a kolikrát). Bude komplikovanější letět do některých zemí, ale kolikrát poletíš do zahraničí např. s Cessnou, když si spočítáš, že tě takový výlet bude stát 30 tisíc a víc. Navíc když zjistíš, že tě létání až tak nebaví nebo mu nemůžeš přizpůsobovat svůj život (létá se tehdy, kdy je počasí, a tehdy si musíš udělat volno - naopak to nefunguje), nebude to tolik vyhozených peněz.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 20:06 igi

este jedna otazka a uz dam pokoj :) Spominali ste ze ako pilot UL mozem dostat "zlavu" 10 hodin z povinnej osnovy PPL. Ako by sa to prejavilo financne? Mozem to pocitat ako defacto 10 letovych hodin, cize (podla typu lietadla) moze uspora dosiahnut povedzme aj 2 tisic eur?

Doteraz som totiz vychadzal z toho, ze ak si ako pilot UL budem chciet urobit PPL, tak som naklady na UL vycvik platil vlastne zbytocne. Ak by sa ale uspora 10 hodin v PPL vycviku financne co i len blizila nakladom na UL vycvik, tak uz nemam co riesit :)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 23:02 LN

Naprostý souhlas s kolegou Ris. Sice o tom zatím jen teoretizuju, ale a) vlastní ULLa je myslím na létání pro zábavu podstatně lepší volbou než najímané plnokrevné letadlo, na zlomek času za stejné peníze, b) jako způsob dopravy VFR opravdu není moc vhodné - dá se říct jen tam a tehdy, kde je možné i pár minut před odletem z toho vycouvat a jet po zemi a letadlo nechat, kde je, bez dalších nepřijatelných nákladů. Čili prakticky je podmínkou, aby to letadlo bylo vaše. A aby nebyl problém dorazit později, sehnat a zaplatit hangárování, taxíky, všechno možné prostě nejsme v US, po Evropě je většinou auto nebo veřejná doprava praktičtější přízemnější volbou. Pokud sama cesta není cíl.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

14. 3. 2018 v 23:24 LN

O té úlevě tu psal už zkraje Michal Řeháček. 10% z náletu na ULL, maximálně 10 hodin. Čili pokud budeš mít nálet 100 hodin PIC na ULL (což tě bude v komerčím modelu stát řekněme 200-250 tis Kč), tak můžeš ušetřit 10 PPL hodin čili 30-40 tis Kč. Čili ne, takhle rozhodně neušetříš. Co ti z ULL pomůže, je faktická praxe, že zkrátka dříve budeš lepším pilotem. Ale o osnovách a předepsaných minimech to není. Nešpekuluj o každém euru a minutě, fakt to nemá význam. Ale na to přijdeš až později.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

15. 3. 2018 v 9:07 igi

nemyslel som to tak, ze by som si robil UL aby som usetril. Jasne ze tie nalietane hodiny na UL ma vyjdu daleko viac nez co usetrim na tych 10 hodinach. Islo mi skor o to, ci sa mi pri vycviku PPL aspon trochu vrati fakt, ze uz som pilot UL. Predsa len malokoho by nestvalo zaplatit 3tisicky€ za jeden kurz a potom dalsich 6tisic€ za druhy kurz, hoci uz je rozlietany pilot.

Ako tak citam Vase postrehy, zacina mi UL davat stale viac zmysel. Clovek nemoze vediet ci ho to po roku neprestane bavit, nejake pravidelne cestovanie s VFR asi nehrozi, a rodinna dovolenka vlastnym lietadlom je luxus pre hornych 10tisic.

Takze pokial nie som v situacii, ze nejaka ta stovka eur su pre mna drobne, tak nema zmysel sa zamyslat nad PPL. A ked sa do tej situacie dostanem a zatuzim po PPL, mozno mi odpustia 10 hodin z osnovy, co mi bude aj tak jedno lebo uz budem za vodou :)))

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

15. 3. 2018 v 10:31 Lubor

Ano, létání něco stojí, ale na Tvou otázku ohledně ušetření nákladů existuje odpověď nikoli přes peněženku (jak již podotknul LN). Je to o Tvých dovednostech. To, že jsi investoval do výcviku ULL znamená, že již máš nějaké dovednosti, návyky a zažité postupy, které si ničím nepolíbený adept PPL výcviku musí teprve vytvořit. Proto ta úleva. Nálety během výcviku jsou jen minimální nutné nálety (dlouhodobá statistika), nikoli nálet, který se bude týkat právě tebe. Kolik v reálu nalítáš bude záležet zejména na Tobě a Tvé svědomité přípravě, a pak na instruktorovi, který ti bude zkušenosti předávat. Budou věci, které Ti půjdou skoro hned a budou věci, které budeš muset vstřebat. Proto těch standardních 40 hodin a přimlouval bych se aby sis udělal víc letů podle přístrojů, protože těch pár kousků akorát bude znamenat, že budeš vědět, že "je to mazec", ale určitě to nebudeš mít zvládnuté. IGI, stanov si cíl být dobrým pilotem, nikoli udělat výcvik s minimem nákladů (vím, je příjemné ušetřit, ale pokud již zvolíš variantu PPL výcvik, dej tomu co to potřebuje). Dobrým pilotem můžeš být i na ULL.

Odpovědět

Opravdu "vyhozené peníze"?

15. 3. 2018 v 10:43 Lubor

Prostředky vložené do výcviku nikdy nebudou vyhozené, pokud ten čas neproflákáš, ale necháš se formovat. Každý let Tě něčemu přiučí. Snaž se vždy si něco odnést. Buď rád za každou minutu, kdy vedle Tebe je další pár zkušenějších očí, se kterými si můžeš vyzkoušet věci, které sám cvičit nemůžeš, ale které Tě mohou potkat. Investicí do svého výcviku se prostě dostáváš na jinou úroveň.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: LAPL - Licence Akorát Pro Lenochy

15. 3. 2018 v 11:09 LN

Ano, náskok z ULL ti při případném upgradu určitě pomůže. Jednak se místo na "udržet se ve vzduchu" budeš se moct soustředit na pokročilejší věci a ty hodiny využiješ efektivněji a výsledek bude, že "po absolvování kursu" na tom budeš podstatně lépe, než kdybys začínal od nuly. Budeš létat víc v pohodě, s rozvahou a rezervou. A to je to, na co by ses měl soustředit (zvlášť když tě budou chytat choutky, které UL nemůže plnit), ne na datum a rekordně nízký počet řádek v deníku, kdy jsi dostal bumážku. Druhý aspekt, jak ti to přímo pomůže v PPL výcviku respektive zkouškách, je něco, čemu se říká decision making. I kdyby ne tvůj instruktor, tak nejpozději examinátor se ti bude snažit předhazovat různé svízelné situace a sledovat, jak se rozhodneš postupovat. Nejde jenom o obligátní nouzák, ale i všelijaké plánování letu s ohledem na vývoj počasí a podobně. A můžeš se nabiflovat všechny učebnice odzadu dopředu, osobní zkušenosti v tom nenahradíš. Takže předcházející UL praxe ti bude výhodou i v tom, že tě s menší pravděpodobností budou čekat další pokusy a neplánované protažení výcviku.

Odpovědět

licencie

16. 3. 2018 v 1:24 PetoK

Igi nepoznám ťa neviem koľko máš rokov, ale ako dedukujem z tvojich príspevkov zabudni na služobky, dovolenky pri mori s rodinou a neviem čo ešte s lietadlom. Ak chceš lietať lietaj podľa toho na čo máš peniaze. Je lepšie lietať ULL s náletom 80 - 100h ročne ako PPL s 20h. Fyzika funguje rovnako na dvojmiestnom Tulákovi aj na dvomiestnej Cessne. Samozrejme s ULL sa ďalej nepohneš jednoducho budeš lietať za VFR, ale je to vždy lepšie ako sedieť nad klávesnicou doma pri compe a slintať nad tým čo by bolo keby bolo. Ako píšeš ak raz budeš bohatý potom ti bude šuma fuk či si priplatíš 6 - 7 tisíc € za výcvik PPL, ale budeš mať obrovskú výhodu budeš rozlietaný s určitými skúsenosťami a nálet zostane v tebe ten ti nikto nezoberie.

Na záver ak plánuješ nalietať 15h ročne a je jedno s akým preukazom potom si výcvik ani nerob. Pri tomto nálete s veľkou pravdepodobnosťou z teba nikdy vylietaný pilot nebude.

Ja som si 25 rokov myslel, že letectvo finančne nezvládnem. Mal som šťastie stretol som človeka, ktorý ma doviedol až k staršiemu, ale vlastnému ULL. 

Odpovědět

RE: licencie

16. 3. 2018 v 8:38 igi

:) si ma vcelku trafil, sedim a slintam. Ale Vase komentare mi velmi pomohli sa zorientovat, takze uz som viacmenej rozhodnuty ist do toho ULL.

Lepsie lietat Stinga, ako snivat o Cirruse :)

Odpovědět

16. 3. 2018 v 13:06 Ris

Sice jsem si říkal, že už do diskuse vstupovat nebudu, ale teď mi to jaksi nedá. A prosím kolegy, aby případně můj názor zkorigovali. Já mám totiž dojem, že člověk, který nemá nalétáno 500+ hodin a používá slova jako “Sting” nebo “Cirrus”, přece jen potřebuje ještě prodělat nějaký vývoj, než zasedne za knipl. Připadá mi, že tahle letadla z člověka pilota neudělají. Vím, zní to jako klišé a mnohokrát to tu bylo “přemleto”, ale teď jsme ve zcela konkrétní situaci člověka, který je na začátku a hledá. Ano, nějak to letí, dokonce rychle (ale proč rychle? Jestli chci lítat pro radost, tak to poslední, co potřebuju, je, aby to bylo rychle odbyto), je to samý displej, je tam ticho. A kdo ví, co to udělá, když se s tím neletí opatrně? A kolik asi času budu mít na to, abych to vyřešil, když se stane něco, co nechci? Musím říct, že jako člověku, který létá pro radost (PPL, při posledním prodlužování průkazu jsem opsal ze zápisníku do formuláře asi 50 hodin za posledních 12 měsíců, od ledna 2018 mám v zápisníku asi 8 hodin), mi tyhle stroje vůbec nic neříkají. Já až budu “velký”, tak si stejně nekoupím Cirruse, ale nějaký pěkný dvojplošník. Jungmanna, Stampe nebo tak něco.

Odpovědět

RE:

16. 3. 2018 v 16:00 LN

Zkušenost nemám ani s jedním zmiňovaných letadel. Nicméně tady bych se kolegy igi trochu zastal. Jestliže sní o cestování Cirrusem a patrně tedy vezme zavděk kategorií Sting, nemusí to přece znamenat ani pilotní, ani osobnostní nezralost. Někomu imponuje bush flying, někomu létající aparáty alá rogallo, někomu dálkové přepravníky. Každému soudruhovi podle jeho potřeb, každý zraje k něčemu jinému. A ani si nemyslím, že by rychlé lamináty nutně produkovaly horší piloty než továrny na vztlak. Je lepším pilotem ten, kdo se naučí ovládat všechna možná udělátka, nebo ten, kdo je v letadle vůbec nemá? Je lepším pilotem ten, kdo musel od začátku dávat bacha, nebo ten, kdo sedlal něco blbovzdorného? O tom to myslím není. A jestli bude výcvik létat cojávím na Echu a pak přesedlá na Stinga nebo naopak na Eurofoxe - proč ne? Nejspíš bude buď po škole pokračovat na školním letadle (řekněme přijatelně bezpečném) nebo jestli si časem pořídí/nějak se dostane k něčemu soukromému.. hádám, že finance dovolí spíš něco archaičtějšího než jankovatou moderní stíhačku.

(... leda že by se mu i mezi starými/levnými letadly povedlo natrefit na nějakou problematickou konstrukci, ale to je zas ještě jiné téma.)

Odpovědět

RE: RE:

16. 3. 2018 v 20:51 igi

Cirrus som spomenul, pretoze je to krasavec, a Stinga preto ze som v nom uz letel. Nic viac za tym nehladajte :)

Co sa tyka zaciatku a hladania, ano ako pilot som kniha nepopisana, ale roky som sa venoval RC modelarstvu, takze fyzika letu mi nie je uplne cudzia, rovnako ako fakt ze v realnom svete sa neda urobit reset. Myslim ze respekt by mi ako pilotovi nechybal.

Odpovědět

RE: RE: RE:

17. 3. 2018 v 8:03 baks4c

Vzhledem k tomu, že píšeš slovensky a počítáš v Eurech - chystáš se létat na Slovensku nebo u nás? Na Slovensku, pokud vím, neexistuje kategorie UL pilotních průkazů (kategorie UL letadel ano) a UL letouny se tam létají s PPL. Piloti UL z České republiky musejí na Slovensko každoročně žádat výjimku, aby tam mohli létat.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE:

17. 3. 2018 v 23:09 PetoK

Baks4c nemáš pravdu. Na Slovensku existuje občianske združenie Slovenská federácia ultraľahkého lietania, ktorá združuje pilotov lietajúcich športových zariadení (aj ultraľahkých lietadiel). Vydáva a predlžuje pilotné preukazy, dozoruje stavby, vydáva a predlžuje PLS a iné. Kto chce naštudovať www.sful.sk

Výnimka pre zahraničné lietajúce aparáty sa žiada pre iné.

Nechcem mudrovať len upresňujem informáciu.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE:

18. 3. 2018 v 10:34 baks4c

To je zajímavé, proč tedy po pilotech z ČR vyžadují tzv. "výjimku z leteckých předpisů", o kterou se žádá na Leteckom úradě Slovenskej republiky, když je na Slovensku ekvivalentní kategorie pilotních průkazů i letadel?

Odpovědět

Přidat komentář