Startuje Farnborough 2018, letos za nejistoty z Brexitu

16.07.2018

Startuje Farnborough 2018, letos za nejistoty z Brexitu
Startuje Farnborough 2018, letos za nejistoty z Brexitu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dnes startuje na letišti v anglickém Farnborough jubilejní 70. ročník leteckých veletrhů na starém kontinentě, v jehož pořádání se každý rok střídá pařížské letiště Le Bourget a právě britské Farnborough. Týden trvající událost nabídne hned několik velkých novinek mezi dopravními letouny, jako i vždy sledovaný souboj největších leteckých výrobců. Ve čtyřech halách se představí na 1 500 firem z více jak 50 zemí světa, mnoho jejich produktů pak bude k vidění nejen na zemi, ale i ve vzduchu, a to jak v průběhu pracovního týdne vyčleněného pro odborníky, tak i v rámci velké víkendové airshow pro širokou veřejnost.

Jako každý rok se napjatě sleduje souboj dvou leteckých gigantů, amerického Boeingu a evropského Airbusu. Na rozdíl od minulých let, kdy byl trh s drobnými nuancemi rozdělen zhruba napůl mezi oběma výrobci ve všech kategoriích, je od začátku letošního roku zřejmé, že Airbus, který začal za americkým konkurentem mírně zaostávat v oblasti wide-body letounů, naopak začíná dominovat trhu menších, narrow-body letadel, a to jak díky moderním strojům řady A320neo, tak i s přispěním nového A220/CSeries, který se již nyní pokládá za hlavní hvězdu letošního ročníku a zřejmě zažije obrovský zájem ze strany aerolinek.


Airbus A220 bude zřejmě jednou z největších hvězd letošního veletrhu / youtube/Airbus

Alespoň nyní se však nezdá, že by podobné prognózy Boeing zvláště trápily, a to hlavně díky stabilním úspěchům Boeingu právě v kategorii wide-body, kde nadále vedou Dreamlinery a Boeingy řady 777, které v kategorii nákladních letounů prakticky nemají konkurenci. Americký výrobce navíc může těžit z nastalé situace v manažerských strukturách Airbusu, jehož vedení s uplynulým rokem prošlo výraznou personální obměnou s tím, že v blízké době plánuje odchod i samotný výkonný ředitel Airbusu Tom Enders.

Kromě toho si již nyní vynucuje velkou pozornost program Boeingu nazývaný New Mid-market Aircraft (NMA), mnohými již nyní označovaný jako Boeing 797. Tem by měl pomoci americkému výrobci dohnat Airbus v prodeji menších letounů vytvořením stroje, který by kombinoval praktičnost wide-body letounů a ekonomičnost menších narrow-body strojů. Tím by vznikl letoun zcela nové kategorie, který by díky novátorskému konceptu neměl konkurenci. Airbus však již nyní hovoří o vytvoření jakéhosi hybridu letounů řad A330, A320 a překvapivě i A220, který by disponoval podobnou kombinací vlastností, jako plánovaný B797. Vzhledem k tomu, že je uvedení nového Boeingu plánovaná až v první polovině následujícího desetiletí, by přiom mohl mít Airbus dostatek času tak ambiciózní a bezesporu i nákladný projekt opravdu uskutečnit.

Pro Aibus by mohl být Brexit katastrofou

I přes vypjatý boj dvou leteckých gigantů o desítky miliard dolarů se však veletrh konaný trochu paradoxně na anglické půdě nemůže vyhnout skepsi v souvislosti s plánovaným odchodem Velké Británie z Evropské unie. Airbus, kterému britské firmy dodávají, jako i mnohým dalším evropským výrobcům, celou řadu komponent v čele s křídly pro několik typů letounů, se netají výraznými obavami z příchodu Brexitu. Možný nárůst finanční náročnosti výroby a hlavně předpokládaná zdržení v souvislosti se složitější dopravu výrobků a lidí mezi Velkou Británií a zbytkem Evropy samozřejmě ohrožují funkčnost komplexního výrobního řetězce Airbusu propletého celou Evropskou unií s Velkou Británií jako s jedním z hlavních dodavatelů. O to horší je samozřejmě situace za současných obchodních úspěchů, kterých se Airbus v posledním roce dočkal. Jak se navíc ukazuje, legislativní vedení Spojeného království zřejmě stále neví, jak odchod z Evropské unie správně provést, zvláště pak v souvislosti s leteckým průmyslem. Pokud by začátkem příštího roku došlo dokonce k verzi tak zvaného „tvrdého Brexitu", Airbus již prohlásil, že by případné dopady tak razantního kroku byly doslova „katastrofální".

I tak bude bezesporu plno pozornosti zaměřeno na mnoho dalších leteckých odětví, mezi nimi i na vojenské výcvikové a lehké bojové letouny, pro které je překvapivě příhodná doba. Jedním z takových strojů je i letoun Hürjet tureckého TAI, který se po několika letech vývoje poprvé ukázal na veřejnosti. Nemalý zájem je i o českého výrobce Aero Vodochody, který na veletrhu představuje trochu překvapivou novinku v podobě pokročilého F/A-259 Striker. S tou se Aero plánuje prosadit v rámci programu OA-X amerického letectva s cílem vybrat a nakoupit lehké multifunkční bojové letouny pro průzkumné a bojové operace. Velkým lákadlem je však i L-39 NG, nová generace legendárního cvičného letounu, se kterým má Aero do budoucna velké plány.

Stánek Aera Vodochody ve Farnborough 2018
Stánek Aera Vodochody na letošním Farnborough 2018, včetně vizualizace F/A-259 Striker / Obrázek Aero Vodochody

Zájem budí i o regionální letoun Mitsubushi MRJ, první dopravní stroj z Japonska za půlstoletí, kterému se již podařilo v rámci stále nedokončeného testování překonat několik technických nedostatků, přičemž se pomalu stává perspetivním dopravním letounem. Čelit však nově musí společné snaze Boeingu a Embraeru, kteří spojili síly v oblasti dopravních i vojenských letounů a které bude reprezentovat přímý konkurent MRJ i Airbusu A220, Embraer E2.

I na trhu leteckých motorů se s napětím očekává představení nové pohonné jednotky z řady výkonných a zároveň hospodárných motorů LEAP konsorcia CFM složeného z divizí francouzského Safranu a amerického GE Aviation.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář