Dnes je 21. listopadu 2018

7:25 16:10

Rozbory ÚZPLN: Tecnam proti pravidlům

29. 10. 2018 10 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Letos v červnu se na letišti v Rakovníku konal letecký den 100 let na českém nebi. Přiletěl se na něj podívat i Tecnam z Hořovic, jehož počínání při příletu však budí přinejmenším údiv.

Pětaosmdesátiletý pilot se vydal 9. června se svým Tecnamem z letiště Hořovice k letu do nedalekého Rakovníka, kde se toho dne konal letecký den 100 let na českém nebi. Letoun registrace OK-NDB s pilotem a další osobou na palubě vzlétl krátce po čtvrt na deset a o deset minut později se již chystal k přistání v destinaci.

„Podle schváleného uspořádání prostoru letiště byla RWY09L/27R uzavřena vytýčením bílých křížů na obou koncích. NOTAMem byla vydána navigační výstraha na konání akce a nutnost koordinovat přílet letadel s pokyny stanoviště poskytování informací,“ uvádí okolnosti leteckého dne v Rakovníku závěrečná zpráva vyšetřovatelů z ÚZPLN.

S dispečerem na stanovišti Rakovník Radio se pilot Tecnamu spojil před půl desátou. Podle výpovědi dispečera, jinak držitele průkazu ATPL(A), byla pilotovi předána informace o dráze 09 pravé v užívání, pravých okruzích, lokálním QNH 1012 a uzavření dráhy 09 levá.

O chvíli později se Tecnam doslova prohnal kovovým hrazením oddělujícím provozní plochu letiště a – v tu chvíli naštěstí prázdný – prostor pro diváky na uzavřené dráze 09L. Že se v tu chvíli nikomu nic v letadle ani na zemi nestalo, lze považovat za štěstí.

Na letadle bylo po jeho zastavení znát poškození vrtule, která navíc při srážce s kovovým hrazením „odhodila“ plůtky tak, že poškodily náběžné hrany obou polovin křídla. „Vzhledem ke strukturálnímu poškození obou polovin křídla bude nutná oprava držitelem STC a schválení oprav výrobcem letadla. Proto byla událost překvalifikována na leteckou nehodu,“ vysvětluje závěrečná zpráva. Letadlo bylo rovněž poškozeno na spodní části motorového krytu a na výškovce – vše v důsledku střetu stroje s hrazením.

Letecká nehoda OK-NDB
Letoun OK-NDB přistál na uzavřené dráze a projel do prostoru po diváky ohraničenému plůtky

Chyba nebo ignorance?

Proč se relativně klidné přípravy na letecký den rázem proměnily v dějiště letecké nehody, bylo předmětem následujícího vyšetřování. Dispečer Radio vypověděl, že všechna letadla na finále obdržela informaci o přízemním větru a volnosti dráhy 09R. „Pilot letounu OK-NDB polohu ‚finále‘ nenahlásil, a jelikož jsem v době jeho přistání poskytoval informace k pojíždění a parkování letounům na provozní ploše, které přistály před ním, samotný letoun na finále dráhy 09L jsem nezaregistroval. Všiml jsem si ho až ve fázi výběhu po přistání, kdy projel oplocením západní stojánky. V té chvíli měl již vypnutý motor,“ doplnil svá předchozí slova dispečer Radio.

Co ke svému počínání řekl sám pilot, jinak zkušený letec s více než dvěma a půl tisíci hodinami na kontě? „Obdržel jsem povolení pokračovat do polohy po větru pravého okruhu dráhy 09. Po průletu 3. a 4. zatáčky jsem prováděl přiblížení na dráhu 09. Zde jsem udělal chybu a z původního sestupu na dráhu 09R jsem odbočil na 09L, která byla uzavřená. V druhé polovině výběhu jsem narazil na překážku, která byla na dráze.“

Tedy posuďte sami. Pilot informaci o uzavřené dráze 09L obdržel, což sám potvrdil. Příslušná dráha k tomu byla vyznačena symbolem uzavření, tedy bílým křížem, který byl podle závěrů vyšetřovatelů v zorném poli zrakového vnímání pilota. To, co sám pilot označuje jako svou „chybu“, se z pohledu vyšetřovatelů jeví jako prosté nerespektování řady známých informací.

Podobná „ignorance“ – možná nechtěná či z nervozity – by se snad dala pochopit u začínajícího letce, ale u zkušeného pilota je celá událost zarážející. Zda svou roli při „přehlédnutí“ bílého kříže mohlo sehrát například oslnění sluncem, případně k „přeslechnutí“ přispěl další provoz ve vzduchu či radiový provoz na frekvenci, zpráva nezmiňuje.

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Stříšky

29. 10. 2018 v 8:23 Tomáš

K popisovanému incidentu mám dotaz. Snad mi někdo odpoví. Nikdy jsem letecký den ani žádnou jinou podobnou akci nepořádal a ani se na pořádání nepodílel. K mému dotazu: Provozní plochy letiště jsou ohraničeny červenobílými střiškami. Tyto stříšky ohraničují pochu, na které letadla vzlétají, přistávají nebo pojíždějí. V případě, že se při konání leteckého dne s návštěvou diváků část provozní plochy (pojížděcí plocha nebo paralelní dráha) vyhradí pro pohyb diváků, zajímalo by mě, jestli by se neměli příslušně posunout také ony stříšky, jelikož v původním umístnění už neodpovídá prostoru pro pohyb letadel.  Netuším, jak to bylo v Rakovníku na leteckém dnu. Nebyl jsem tam. Je to jen obecný dotaz. Děkuji.

Odpovědět

RE: Stříšky

29. 10. 2018 v 9:47 Jiri Bergman

Ono jsou mnohdy ty stříšky napevno, resp. po jejich demontáž by se rozpadly, to samé platí pro praporky a případně bílé vytýčení dráhy. Někde to jde, někde ne. Obecně jako problém vidím nerespektování NOTAMů. V Boleslavi máme vždy speciální frekvenci jen pro letecký den. Je na to výstraha, je to na webu, je to uvedeno při registraci na slot... A stejně zhruba 10 procent pilotů přiletí na původní frekvenci. Proč? Protože prostě proto... I relativně zkušení piloti (vystupující v programu :-). Prostě ve vzduchu jsme 2x blbější a ke zmatení stačí málo - splést si pravá, levá. A čím má člověk víc nalétáno, tím těžší je přiznat si chybu a udělat go-around.

Odpovědět

RE: RE: Stříšky

29. 10. 2018 v 15:49 Charlie

You can always go around :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ccq30minme8

Odpovědět

RE: RE: RE: Stříšky

2. 11. 2018 v 20:04 Dav

Unless you are glider pilot :-)

Odpovědět

Hrazeni

29. 10. 2018 v 17:03 Jardaz

Ty plutky tam byly usporadany ve dvojicich (dva cca 2-metrove segmenty plutku zahaknute k sobe) a jednotlive dvojice byly pak navzajem spojene bilo-cervenou paskou. Kdyby to byla dlouha rada do sebe zahaknutych plutku, dopadlo by to asi jeste hur.

Odpovědět

??

30. 10. 2018 v 9:37 robo

Cetl jsem to nekolikrat, nejedna se o preklep??? Petaosmdesatilety pilot??? Pokud ano, je dalsi komentar a rozbor zbytecny...

Odpovědět

RE: ??

30. 10. 2018 v 14:57 Martin

jako kdyby stejnou chybu nemohl udělat i mladší pilot, možná vyšší věk měl na tom podíl, možná ne, ale rozhodně bych takto nikoho neodsuzoval

Odpovědět

..

30. 10. 2018 v 12:44 R.

Pilot, věk 85 let, klobouk dolů....

Odpovědět

RE: ??

30. 10. 2018 v 13:54 Adam Zuska

Pokud jde o překlep, pak nikoliv redakční, neboť v závěrečné zprávě stojí, že pilotovi bylo 85 let. I tak nerozumím té poznámce. Resp. rozumím, ale současně dodávám, že měl pilot podle závěrečné zprávy platné osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy s omezením VDL (což jsou, pokud se nepletu, brýle na dálku). Jistě je možné pochybovat o lecčems, ale od toho jsou tu vyšetřovatelé a ti v tomto ohledu nic závadného, jak vidno, neshledali.

Odpovědět

RE: Věk?

4. 11. 2018 v 2:56 Ajfel

Jenomže to zdravotní osvědčení má nějakou platnost. Není nehoda pádný důvod k jeho přezkumu? Odpovědný pilot by to udělal sám. Zkušenosti a psychická zdatnost jsou dvě různé věci...

Odpovědět

Přidat komentář