Dnes je 20. března 2019

6:06 18:14

Rozbory ÚZPLN: Na pokraji noci

6. 1. 2019 Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Začátkem listopadu loňského roku se pilot Cessny 172 vydal k podvečernímu letu z Příbrami. Při návratu se však potýkal s nedostatkem světla a jeho situace se navíc nadále komplikovala.

Nepovedená přistání

Druhý listopadový den roku 2018 zapadalo na letišti v Příbrami (LKPM) slunce v 16:40 místního času. Doba konce občanského soumraku – rozhodný údaj pro začátek úseku známého jako VFR noc, kdy je možné provádět lety pouze s odpovídající doložkou a na k tomu schválených letadlech a letištích – byla pro tento ten den vypočtena na 17:13 SEČ.

S vědomím výše uvedených časových údajů se onoho dne v 16:05 odlepila od příbramské dráhy 06 Cessna 172 registrace OK-FCA k zamýšlenému letu po trati Příbram – Benešov – Točná – Příbram. Pětatřicetiletý pilot cizí státní příslušnosti s kvalifikací PPL(A) a absolvovaným výcvikem NIGHT vypočetl dobu letu na 37 minut, což v danou chvíli znamenalo plánované přistání dvě minuty po západu slunce, 31 minut před koncem občanského soumraku.

Podle závěrečné zprávy vyšetřovatelů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) střední Čechy pokrývala skoro zatažená obloha se základnami ve výšce 7 000 stop nad úrovní letiště Příbram. Pilot se proto vzhledem ke světelným podmínkám v 16:28, na trati z Benešova na Točnou, rozhodl urychlenému návratu do Příbrami. Dohlednost byla dobrá a vítr klidný.

V 16:38 se Cessna nacházela asi 4 kilometry od cílového letiště, pilot se zařadil do levého okruhu dráhy 06 a pokusil se o přistání. „Pilot ve vysvětlení uvedl, že se postupně 3 x neúspěšně pokusil přistát na RWY 06R. Během prvního přistáni (v 16:42) podrovnal letoun vysoko, a proto provedl go-around. Při druhém přistání (v 16:48) došlo k odskoku a musel znovu opakovat přistání. Také na třetí pokus (v 16:54) se mu nepodařilo přistát,“ uvádí vyšetřovatelé.

Stupňující se tlak z neúspěšných pokusů o návrat na zem nejspíš přispěl ke změně rozhodnutí pilota přistát v Příbrami z opačné strany. Na dráze 24 se pokusil dosednout v 16:59, ale kvůli vysokému podrovnání znovu zahájil průlet a naposledy se pokusil o dosednutí v 17:04, kdy po odskoku raději znovu přidal plyn a začal stoupat.

Pokusy o přistání Cessny zachycené GPS trackerem
Pokusy o přistání Cessny zachycené GPS trackerem / Foto ÚZPLN

Záchrana v Ruzyni

O necelou minutu později již pilot komunikoval se stanovištěm Praha Information, přičemž dispečera požádal o asistenci. Dispečer FIS v rychlosti ověřil, že nejbližším vhodným letištěm pro přistání v noci, která se neúprosně blížila, je pražská Ruzyně (LKPR). Pilot Cessny se tedy s pomocí hlasu ve sluchátkách vydal severně. Dispečer FIS odváděl v tu chvíli skvělou práci, když pilotovi pravidelně hlásil doporučený kurz, upozorňoval jej na terénní překážky v okolí (vrcholky Brd), při stoupání pilotovi připomněl nutnost sledování přístrojů a ve vhodných chvílích se ujišťoval o dostatečné vytrvalosti letounu, jak popisuje závěrečná zpráva.

Cessna následně přes bod Echo vstoupila do ruzyňského CTR a v 17:30 bez potíži přistála na dráze 30, vybavené kromě dráhového a přibližovacího osvětlení také systémem PAPI, zjednodušující dodržení správné sestupové roviny.

Ačkoliv nedošlo k porušení žádného předpisu, oněch pět nevydařených přistání v Příbrami a následná pomoc ze strany dispečera FIC vyústila v povinné nahlášení nestandardní události do systému, pročež se jí začali zabývat také komisaři ÚZPLN, kteří ji nakonec vyhodnotili jako incident.

Z jejich dalších zjištění uveďme, že pilot měl nalétáno celkem 80 hodin včetně pětihodinového nočního výcviku v Ostravě, který absolvoval necelý měsíc před touto událostí a šlo o jeho poslední letovou zkušenost. Lze tedy předpokládat, že měl pro let v noci dostatečně zažité návyky a rozhodnutí nepřistávat v Příbrami za každou cenu před koncem občanského soumraku bylo správné.

Mohlo by vás zajímat

Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář