Aviodrome – místo leteckým nadšencům zaslíbené

15.06.2019

Budete-li mít cestu do Holandska, vřele vám doporučuji k návštěvě Aviodrome, největší letecké muzeum v zemi tulipánů, ležící asi hodinu cesty od Amsterdamu.

Aviodrome – místo leteckým nadšencům zaslíbené
Aviodrome – místo leteckým nadšencům zaslíbené (Zdroj: Aeroweb.cz)

Luchtvaart-Themapark Aviodrome, jak zní celý název muzea v holandštině, se nachází asi osm až devět hodin cesty automobilem z Prahy, a tak je logické jeho návštěvu propojit například s exkurzí po nedalekém Amsterdamu. Nespornou výhodou zdejší atrakce je fakt, že se nachází přímo u místního letiště Lelystad, které je považováno za největší letiště pro všeobecné letectví v Nizozemsku, a proto sem můžete přiletět i vlastním letounem.

Vstup do muzea
Vstup do muzea

I když z letiště Lelystad neoperují žádné pravidelné linky, v minulosti s touto myšlenkou některé aerolinky koketovaly a letiště dnes funguje jako záložní pro amsterdamský Schiphol, se kterým má společného i vlastníka (Schiphol Group). Samotné muzeum sem bylo přesunuto právě ze Schipholu v roce 2003, kde pod různými názvy a v různých podobách fungovalo od 60. let minulého století. I po svém znovuotevření si prošlo těžkým obdobím, když bylo na krátkou dobu z důvodu bankrotu uzavřeno. Naštěstí jej převzal a opět zpřístupnil nový majitel.

Plánek muzea s vystavenými exponáty
Plánek muzea s vystavenými exponáty / Foto Aviodrome.nl

Více než 100 letadel na jednom místě

Pakliže přijedete vozem, můžete využít místního parkoviště (6 Eur na den), které se nachází přímo u vchodu do muzea. Prakticky hned u dveří vás uvítá raritní druhý prototyp Fokkeru F-50 (reg. PH-OSY), který je vlastně přepracovaný stroj F-27 a stíhací letoun Hawker Hunter. Poté, co vám zkontrolují vstupenky (doporučuji online nákup předem), vejdete do hlavní haly, kde se nachází obrovská prolézačka a skluzavka pro děti, restaurace, obchod se suvenýry a další zázemí. Příběh historie nejen holandského letectví se však začne odvíjet až po vstupu do hlavní výstavní haly, která je rozdělena do několika sektorů, od počátku letectví až po současnost. Jsou zde vystaveny stroje (nejen letadla) z období před první světovou válkou, let 1914 až 1918 (například rudý trojplošník Fokker Dr.I Manfreda von Richthofena) či meziválečných roků, kdy se celosvětově rozvíjela letecká doprava.

Slavný trojplošník M. von Richthofena
Slavný trojplošník M. von Richthofena

Zajímavostí je dobová prodejní kancelář KLM či další exponáty s logem tohoto dopravce. Dále zde najdete místa, kde se promítají dobové letecké dokumenty. Překvapivě pak působí pohyblivá maketa dopravního letadla, kde můžete zažít pocity cestujících z 20. či 30. let. To už se však dostanete do meziválečného období, s expozicí například o leteckých soutěžích, a posléze do části, která popisuje napadení Nizozemska Německem v květnu 1940. Této expozici vévodí španělský transportní letoun CASA 352L (licenčně vyráběný německý Junkers Ju-52) s figurínou vyskakujícího výsadkáře.

Německý výsadkář nad Holandskem
Německý výsadkář nad Holandskem

V následující hale vás čeká řada různých létajících strojů. Od námořních helikoptér, vesmírných exponátů, malých či větších vojenských strojů až po velké dopravní stroje Douglas DC-3 (nesoucí jméno po proslulém pilotovi Ivanu V. Smirnovovi) a slavný Lockheed L-749 Constellation (v barvách KLM). Legendární letoun se do muzea dostal z USA v roce 2002 po dlouhých opravách. Další dva roky práce na jeho obnově strávili odborníci v Holandsku. Je zde i připomenutí holandského námořního letectva v podobě modelu letadlové lodě HNLMS Karel Doorman, kterou Nizozemí zakoupilo z Velké Británie (HMS Venerable) v roce 1948 a provozovalo dalších 20 let (poté se loď dostala do Argentiny, kde sloužila pod názvem Veinticinco de Mayo).

Slavná „Connie“
Slavná „Connie“

Některé exponáty jsou volně přístupné, přičemž expozici doplňuje i několik pootevřených kokpitů. Zpravidla u větších letadel na vás pak čeká i místní personál, hrdí aviatici, kteří vám bez problémů a rádi vše anglicky vysvětlí. Nicméně právě jazyk je jedinou nevýhodou zdejšího muzea. I když personál anglicky hovoří, drtivá většina popisků je pouze v holandštině, přičemž webové stránky na tom nejsou o moc lépe.

Jumbo KLM i replika letiště Schiphol

Pakliže se dostanete až na konec hlavní haly leteckého muzea, jste vlastně teprve v polovině prohlídky a druhá, možná zajímavější část pod širým nebem, na vás ještě čeká. Zamiřte tedy přímo z prvního patra nástupním mostem na palubu největšího exponátu, Boeingu 747-200, který zde hrdě hájí barvy KLM. Vyroben byl v roce 1976 a mezi roky 1978 a 2003 sloužil výhradně u nizozemského národního dopravce, který jej pojmenoval Louise Bleriot. Do Aviodromu se dostal za symbolické 1 Euro strastiplnou cestou, jejíž záznam lze nalézt na internetu. Prohlédnout si můžete takřka vše, a to včetně obou palub a kokpitu.

Neméně slavné Jumbo v barvách KLM
Neméně slavné Jumbo v barvách KLM
Business class na palubě Jumba
Business class na palubě Jumba

Poté, co Jumbo opustíte po schodech a ocitnete se vedle něj, můžete letoun ještě prozkoumat zvenku, případně se přesuňte na místní „spotterskou vyhlídku“, která se nachází hned vedle. I když je letiště Lelystad v současné době bez pravidelné linky, svou základnu zde má například nejstarší letuschopný stroj Catalina, který hrdě nese pojmenování po nizozemském druhoválečném námořním hrdinovi, kontradmirálovi Karlu Doormanovi.

Létající člun Catalina
Létající člun Catalina

Zatímco děti můžete nechat na jednom z tematicky laděných dětských hřišť, mohou vaše kroky vést do Hangáru 2, před kterým stojí Beechcraft D-18 z filmu o Jamesi Bondovi Chobotnička. Uvnitř budovy spatříte reálnou rekonstrukci budoucích exponátů muzea (například Douglas DC-2 KLM, který nese název Uiver po první letounu tohoto typu u holandské společnosti). Také na „statické“ ukázce na vás čeká nejedna letecká lahůdka. Vojenskou část zastupují například letouny MiG 21 v barvách letectva Německé demokratické republiky, Saab Viggen, F-104 Starfighter, hlídkový a protiponorkový Lockheed P-2 Neptune či legendární Spitfire. V případě prvních dvou letounů jsou kokpity volně přístupné. Volně přístupná je pak i legendární Andula, tedy Antonov An-2.

Vojenský koutek
Vojenský koutek

Jedním z nejzajímavějších exponátů venkovní expozice (i když nejde o letadlo) je věrná replika terminálu amsterdamského letiště Schiphol z roku 1928. Uvnitř jsou dobově vybavené místnosti včetně odletové haly a věž je přístupná jako jedinečná vyhlídka na celé muzeum. Stráž před touto krásnou budovou navíc hrdě drží tři letouny dlouhé historie KLM – Fokker F-27 (nejstarší letuschopný), Fokker 100 a Douglas DC-4 Skymaster.

Historie KLM na jednom místě
Historie KLM na jednom místě
Replika letiště Schiphol z 20. let minulého století
Replika letiště Schiphol z 20. let minulého století

Předpokládám, že také vám zabere prohlídka několik hodin a v tuto chvíli byste tak již měli být znaveni. Proto doporučuji celou prohlídku zakončit v místní restauraci. Při odchodu neopomeňte projít obchůdkem se suvenýry, kde je, jak jinak, svými produkty silně zastoupen národní letecký dopravce KLM.

Ideální místo v ideálním počasí
Ideální místo v ideálním počasí

Návštěvu muzea Aviodrome mohu jen doporučit. Když pominu jedinou vadu na kráse v podobě často chybějících popisků v anglickém jazyce, je stále na co se dívat. Srdce mnoha leteckých nadšenců zde zaplesá a na své si zde přijdou i děti. Jak uvnitř, tak venku na ně čeká řada klouzaček, prolézaček a hřišť. Důležité je sledovat také internet, kde se dozvíte, zda se v muzeu v době vaší návštěvy zrovna nekoná nějaká zajímavá akce.

Pohled na venkovní expozici z věže repliky letiště
Pohled na venkovní expozici z věže repliky letiště

Mohlo by vás zajímat


Témata

Letecká muzea


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář