Létání v době koronavirové

17.03.2020 42 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Koronavirová epidemie

Je létání zakázáno, nebo není? Mimořádná situace v Česku se dotýká nás všech, reálné dopady je ale potřeba rozlišovat případ od případu.

Létání v době koronavirové
Létání v době koronavirové (Zdroj: Aeroweb.cz)

Mám z toho všeho trochu zvláštní pocit.

Na jednu stranu sledujeme takřka v přímém přenosu, jak se nemoc COVID-19 rozprostírá po české kotlině a jak nám stoupají počty nemocných. Vláda se kvůli tomu pokouší omezovat pohyb lidí na veřejnosti na nezbytné minumum, zároveň nás ale její špičky neustále nabádají, abychom udržovali kolečka ekonomiky v běhu.

A tak dál chodíme do práce, cestujeme v ranních i odpoledních špičkách městskou hromadnou dopravou a nadále se pohybujeme v pracovních kolektivech, které pro nás - přiznejme si to nebo ne - představují v podstatě úplně stejné riziko jako sousedící při nedělní mši či lidé u vedlejšího stolu v restauraci.

Konkrétní ustanovení, omezující volný pohyb osob, najdeme v usnesení vlády č. 215. Na jeho základě se dnes na webu Letecké amatérské asociace objevila zpráva, že „volné cestování (létání) se všemi druhy sportovních létajících zařízení, podobně jako jiné druhy volného cestování, je tedy zakázáno“.

Je ale toto tvrzení, podepsané prezidentem LAA panem Alešem Trtilem a panem Jiřím Koubíkem, ředitelem správy LAA, oprávněné?

Létání nikdo nezakázal

Létání jako takové v Česku nikdo nezakázal. Rozhodně ne to „velké“, ale ani to „malé“. Posádky dopravních letadel nejenže mohou cestovat přes hranice tam i zpět, ale nevztahuje se na ně ani povinnost dodržovat při návratu ze zahraničí dvoutýdenní karanténu. Je to logické a obhajitelné. Logistika současného světa vyžaduje rychlý transport věcí - včetně zdravotnických pomůcek či humanitární pomoci - na velké vzdálenosti.

To piloti „malých“ či „lehkých“ letadel jsou v odlišné situaci.

Pochybnost o výkladu LAA může vzbuzovat přinejmenším výjimka, umožňující pohyb osob v přírodě a parcích. „Skutečně si lze představit volnočasové létání jako aktivitu pro pohyb osob v přírodě nebo parcích, a Ministerstvo dopravy v žádném případě nevydalo jakýkoli zákaz 'vnitrostátního' létání," připustil na dotaz Aerowebu pan František Jemelka, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR. „Zde jde o to, zda by takovýto výklad byl obhajitelný v případě kontroly místními hlídkami Policie ČR,“ dodal.

Z hlediska smyslu vládního usnesení jde především o zamezení kontaktu lidí, a tudíž šíření nákazy. Otázkou nicméně je, proč by například vlastník vrtulníku nemohl z vlastního pozemku vyrazit na let po okolí, tedy do přírody, a po čase zase na svém pozemku přistát. Nemluvě například o cestách do práce, za blízkými či do obchodu, které usnesení vlády výslovně umožňuje.

Ministerstvo dopravy má však na věc jasný pohled. „Nepředpokládám, že létání pro soukromé, sportovní a rekreační účely je v souladu se zákazem vycházení a omezení pohybu osob,“ tvrdí tiskový mluvčí resortu.

Letecké školy a letecké práce

A pak jsou tu ta kolečka ekonomiky... Co letecké školy, či provozovatelé leteckých prací? Jak mají přistupovat k nařízení vlády oni?

U leteckých škol je pohled ministerstva zřejmý: „Pokud jde o letecký výcvik, tak by se sice mohlo jednat o výdělečnou a podnikatelskou činnost ze strany poskytovatele služeb, což by šlo chápat jako možnost nadále chodit do práce, ale z hlediska zákazníků (budoucích pilotů) zřejmě nenajdeme v příslušných usneseních vlády oporu pro to, aby mohl být porušen zákaz plošné 'karantény'. Naopak by šlo spíše poukázat na příbuznost s jednoznačně zmíněným zákazem poskytování služeb autoškoly, a to i ve spojení se zákazem poskytování služeb v provozovně (zde letecké škole),“ upřesňuje pan Jemelka.

Nicméně, živí-li se společnost třeba leteckým snímkováním, kontrolou produktovodů ze vzduchu, leteckou vakcinací, přepravou nákladu, službami aerotaxi apod., pak její počínání v principu nikdo nezakazuje a při vnitrostátním provozu ani neomezuje.

Pochopitelně je však potřeba dodržovat pravidla určená dalšími ustanoveními vládních nařízení - zejména dbát na minimalizaci kontaktu osob, důsledné nošení ochranných ústěnek či roušek, dodržování pravidel hygieny a poctivou dezinfekci materiálů. Opřít se v tomto lze například o nařízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) adresované leteckým dopravcům.

Ani malá letadla tak nemusí v době nouzového stavu z nebe zmizet. Celé je to ale o tom, jak zodpovědně k věci přistoupí každý z nás. Není v silách žádné vlády dělat v těchto situacích úplně neprůstřelná rozhodnutí, jde ale o jejich ducha.

Buďme k sobě prosím ohleduplní, nosme roušky a neshlukujme se - tím chráníme ostatní a v důsledku i sebe. Pak se snad najde pochopení i pro naše krásné vzletné záliby.

Co si o opatřeních vlády ve vztahu k létání myslíte vy? Budeme rádi za Vaše názory v diskusi.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Právní výklad

17.03.2020 v 22:54 Pavel

Nejde moc nad tím spekulovat. V usnesení ja jasně napsané: "zakazuje volný pohyb osob na území celé České republiky s výjimkou:"Je jedno jaký prostředkem se člověk pohybuje. Auto, kolo, lod, letadlo, pěšky. Pokud to není uvedeno ve výjimce, tak je to zakázané. Park nebo příroda není vzdušný prostor! Takže vzít si 152 a bouchat okruhy je zakázané. Je potřeba si uvědomit, že celý ten humbuk není jen kvůli šíření, ale i omezení ostatních rizik. Když způsobíte leteckou nehodu, dokážete si představit kolik záchraných složek přijede. Nedej bože budete nakažení a 30 lidí z IZS bude odepsaných a budou muset do karantény. Budou tedy zbytečně chybět jinde. Rozhodně nepodporuji zbytečné strašení a je mi jasné že 99,8% lidí přežije tohle stejně jako rýmu. Uvědomte si ale, že spousty důchodců a lidí s horším zdravím to odnesou. V Itálii jeaktuálně 26 000 pacientů, kteří potřebují nemocnice. Většina z nich se uzdraví, ale přijde vám normální zatěžovat systém ještě více? Děláte to pro svoje rodiče, prarodiče, pro všechny starší lidi. Budete rádi, když vám rodiče zemřou na chodbě nemocnice naprosto osamocení s pocitem beznaděje s posledním přáním vás vidět? Tohle se totiž v Itálii děje. Kdo měl možnot nad ní ted přeletět, tak na frekvenci mohl poznat, že je to "země duchů".Je také smutné, že tu redakce nad tím vůbec spekuluje. Vyzívám tedy všechny. Zkuste se aspoň trošku zamyslet dál než je vaše špička nosu. Nezatěžujte zbytečně systém a nechme co nejvíce prostoru borcům z IZS, nemocnic atd. Protože většina z nás v tomhle umíme prd, tak aspoň "nepřekážejme" a udělejme to minimum o co nás žádají. A třeba vám mamka dá zase na Vánoce ponožky.

Odpovědět

RE: Právní výklad

18.03.2020 v 10:10 Karel

Nemůžu s Vámi souhlasit. O všech opatření je třeba uvažovat s rozumem a ne být hysterický a panikařit. Sportovní letectví nezatěžuje integrovaný záchranný systém ani zlomkem toho, co ostatní činnosti, tak že tento jediný argument je dost manipulativní. Pravděpodobnost přenosu viru na letišti je nesrovnatelně nižší než kdekoli jinde, obzvláště v různých privátních hangárech kde se občas setkají maximálně 2-3 lidé. Problematický může být pouze výcvik či různé fotolety, ale soukromé létání například s rodinnými příslušníky, se kterými je člověk stejně v kontaktu nemá na šíření viru vliv. 

Momentálně spousta lidí blázní a panikaří a tváří se strašně zodpovědně. Všichni najednou nosí roušky. Jednorázové, několik dní bez jakékoli dezinfekce. Mají vlastně na obličeji bakteriální bombu, ale mají pocit, jak jsou zodpovědní a morální. To je prostě jen projev davové psychózy. Očekával bych, že piloti tomuto jevu podléhat nebudou.

Kdybychom věděli, že tento nouzový stav bude trvat řádově několik dnů, dají se aplikovat značně přísná restriktivní opatření a lidé to budou chopni akceptovat a zvládnout. Jenže ono to může trvat i měsíce a ekonomika musí fungovat alespoň v nouzovém režimu. Lidé se musí udržovat ve zdravotní i psychycké kondici, jinak hrozí jejich kolaps a snadnější nakazitelnost jakýmkoli onemocněním. Proto musí lidé chodit ven, věnovat se, alespoň v omezené míře, svým koníčkům a mít i určité sociální kontakty. A proto je třeba přistupovat k nařízení vlády s rozumem a dívat se na to z pohledu účelu, proč byla ta nařízení vydána, tedy omezit vzájemné kontakty mezi lidmi na nezbytně nutnou míru.

Odpovědět

RE: RE: Právní výklad

18.03.2020 v 11:46 Pavel

Jestli vám přijde, že panikařím, tak si to prosím všechno přečtěte ještě jednou. Už z názvu toho příspěvku je dost zřejmné, že se soustředím na právní stránku věci. Ve druhé části na morální stránku a ducha všech nařízení. Ano, možná můj příklad je na limitu extrému, ale tak to je. 

Aktuálně naše společnost letá neomezeně i díky tomu, že jsme opatření zavedli mnohem dříve než ostatní, ochrana a dezinfekce byli samožrejmostí. Smáli se nám. Teď brečí a počítají ztráty. Takže udržet lidi zdravé a mimo karanténu má i pozitivní ekonomický výsledek. 

A jako pilot ničemu nepodléhám, právě že bychom měli být zvyklí předpisy dodržovat a ne hledat možnosti jak něco oje..t. Na druhou stranu s vámi souhlasím a je potřeba se udržovat fyzicky i psychicky v pohodě. Trávit čas v přírodě bez věškeré techniky je taky fajn. Je to na každém z nás jak se k tomu postavíme. Ale jak jsem psal, svět nejsme jen my pane Karle. 

Odpovědět

RE: RE: RE: Právní výklad

18.03.2020 v 12:32 Karel

Nařízení je jedna věc, výklad jiná věc. 2 právníci 3 názory. Nařízení vlády by měla být smysluplná a v demokratické zemi omezovat lidi co nejméně. Jsme svobodní a svéprávní jedinci, nikoli nevolníci. Máme však socialistickou vládu s rázným premiérem, která považuje občany za nesvéprávné (možná tomu tak i je, když byla zvolena) a tak má snahu se k nim chovat jako k malým dětem. Tudíž je naprosto v pořádku se na její nařízení třeba dívat kritickým pohledem, a jak i Vy píšete, hledat ducha těchto nařízení.  

Má samozřejmě smysl dodržovat hygienu, omezit kontakty s jinými lidmi, podobně jako v případě chřipky či jiného infekčního onemocnění. Běžně se v době chřipkové epidemie zakazují návštěvy v nemocnicích. Ovšem zákaz pohybu je již v této situaci za hranou přijatelnosti. Stejně jako pohybem někde v lese nikoho neohrožuji, tak ani pohybem v letadle nikoho neohrožuji. Podobná pitomost je plošné nařízení nosit roušky. Má to smysl například v MHD či obchodě, či v místech větší koncentrace lidí. Na prázdné ulici to význam nemá. Rouška, která není pravidelně dezinfikována je však spíše na škodu. Co dlouhodobé nošení takovéto roušky udělá s imunitou organismu nikdo neví. 

Odpovědět

RE: Právní výklad

18.03.2020 v 15:00 Aleš

Správně jste to napsal. Když jsme tak trochu v háji tak bychom měli lehnout pod hadr a ne vymýšlet skulinky a mezírky jak něco ojebat.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Právní výklad

18.03.2020 v 15:08 Emil

To Karel:

Také nemám "rád":

- kobliáhře a jeho vládu

- že z nás dělá "nesvéprávné"

- jsem docela "hotový" z faktu, že v ochranných pomůckách závisíme na libovůli čínských komunistů (Kde jsme se to, dopr..., ocitli, když musíme pokoutně šít ochranné pomůcky ???)

ale, troufnu si tvrdit, že většina "společnosti" je "hloupá" a svým způsobem nesvéprávná a tak to "vedení za ručičku" je asi potřeba.... Jaká část společnosti, si myslíš, že rozumí pojmům "nesvéprávné", "kritické myšlení" ?

No a když hoodně lidí šije, já zítra jedu k výrobci těchto pomůcek "vypomoci" s engineeringem a ... můj ředitel souhlasí za "fotku na facebook" ... :)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Právní výklad

18.03.2020 v 15:16 Petr

Karle, při vší úctě k Vám, takové je nařízení vlády ČR a Vy jako občan ČR se tímto máte a musíte řídit a ne stále hledat jak to obejiít (chtěl jsme napsat hrubší výraz, který by byl k Vašemu postoji asi vhodněnjší). Nelíbí se Vám to? OK, odstěhujte se do jiné země, kde nemusíte zákony dodržovat. Mě to taky nevyhovuje, ale plně to respektuji, taková situace prostě je. Zákaz "vycházení" = nelítáme. A omezení pohybu jak ho nastavila vláda má hodně velký význam k potlačení šíření. Jak se to nemá dělat vidíte v Itálii. Jen věřím, že nepatříte k těm mnoha co se vrátili z Itálie z lyžovačky (cca 20tis.) z nichž nastoupilo povinnou karanténu s bídou 1.600. Pak se nedivme že jsem tam kde jsme.

Odpovědět

RE: RE: Právní výklad

18.03.2020 v 15:37 Karel

A v čem jsme v háji? Zatím je to předběžná opatrnost pramenící z obavy kolapsu zdravotnictví. Kdyby lidé nepanikařili, měli by i zdravotníci podstatně méně práce. A proč nemají zdravotníci a policie ochranné pomůcky? Vláda je schání půl hodiny po 12-té a ještě se tváří, jací jsou frajeři.

ČR zvolila "čínský" model zákazů a omezení, Británie a Německo zvolilo model značně volného průběhu. Až čas ukáže, který model byl lepší. 

Co se týká přístupu k nařízením a pravidlům, ta rozumná zpochybňuje málokdo a většina je i dodržuje.  Pak jsou zde ovšem ta zbytečná či sporná, kterých přínos je diskutabilní, žádný, nebo přímo škodlivý. Lidi jen obtěžují a tak je obcházejí. A zrovna zákaz cestování, o létání nemluvě, patří do té kategorie velmi sporných. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Právní výklad

19.03.2020 v 8:47 Karel

Petře, mě by zajímalo, zda jste tak zásadový při dodržování všech pravidel, zákonů a nařízení a nikdy jste vědomě nic z toho neporušil. Nikdy nepřekročil rychlost, špatně nezaparkoval, nesnažil se optimalizovat daně, neudělal průlet, nestartoval či přistával s silnějším větru než dovoluje příručka pro dané letadlo, při VFR letu vždy dodržel vzdálenost od oblaků či co já vím co ještě. Pokud ano, pak jste něco jako bílá vrána. Nebo možná spíš Yeti či jednorožec. V opačném případě se tomu říká pokrytectví.

Odpovědět

RE: RE: RE: Právní výklad

19.03.2020 v 9:17 Martin

To Karel:

Jaký máte asi přístup a kázeň v létání, když Vám dělá probém dodržet tyto restrikce?

Je opravdu tak obrovský problém si třeba na měsíc odpustit létání? Je to opruz, ale vzhledem k situaci se to určitě vydržet dá.

To, že nikoho nepotkáte, ještě neznamená, že nikoho nemůžete nakazit. Co člověk, který by po Vás usedl do letadla, kde jste na všechno sahal a podobně? Málokdo má jenom letadlo sám pro sebe.

Každopádně je to prostě jenom o lidech a jejich přístupu a pokud bude víc takových jako vy, tak se budou zákazy jenom rozšiřovat a zpřísňovat.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Právní výklad

19.03.2020 v 10:20 Karel

Martine,

ono je spoustu pilotů, kteří mají letadla pro sebe, ci jen pro velmi uzky okruh lidi, se kterymi jsou i tak v kontaktu. Jsou dokonce i tací, co je mají v privátních hangárech či dokonce na svých soukromých SLZ plochách. Proč by nemohli létat? Koho potenciálně ohrožují? Vy víte, že to bude na měsíc?  Položím Vám stejnou otázku jako Petrovi. Vždy a za všech okolností dodržujete veškeré předpisy, nařízení a zákony, ať si o nich myslíte cokoli? Nikdy jste nic vědomě neporušil? Já nikoho takového neznám, byť to o sobě někteří pokrytecky tvrdí.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Právní výklad

19.03.2020 v 10:38 Martin

Samozřejmě že nedodržuji všechny zákony asi jako každý, ale ty podle mě důležité neporušuji. Což je podle mě i tento případ, ať si každý říká co chce. Není to jenom o tom, že máte svoje letadlo nebo dokonce svoje letiště. Ale taky například o cestě na letiště. Co když se Vám stane například nehoda? Jednak zbytečně zaměstnáte záchranáře a jednak je ohrozíte, pokud by jste byl nakažený. Samozřejmě šance je malá, ale stát se může.

Podle mě je to prostě aktuálně zbytečný. Zákaz neplatí ani týden a už vymýšlíte, jak ho obejít. Nebo spíš co není jednoznačně určené a tak to tedy neplatí.

Jak jste napsal, někdo je pokrytecký, ale očividně jiní jsou zase sobečtí a sebestředný a starají se jenom o svoje potřeby a blaho.

Odpovědět

Hromadný přelet 17.3. mezi 20:00-20:15 ukazuježe se létá dál...

18.03.2020 v 8:08 p.kurfirt

Minimálně 24 proudových letadel s doprovodem ze středních Čech směr severovýchod na Polsko přes Krkonoše dokazuje, že se létá pořád, jen za rouškou tmy...

Odpovědět

korona

18.03.2020 v 8:27 Tomas

U nás také opatrenia teda nie sú resp. sú zatiaľ v rovine odporúčaní. Ja osobne som bol v nedeľu lietať,a poviem Vám to rádiové ticho vo vzduchu bolo priam apokaliptické. To isté v CTR. Úplné ticho. Pôsobilo to na mňa veľmi zvláštne. Trochu offtopic

Odpovědět

Do kamene tesat!

18.03.2020 v 8:34 Petr

Moc pekne napsane. Do kamene tesat, a nekterym lidem idealne vytetovat...

Odpovědět

NOTAM

18.03.2020 v 9:29 Filip

Níže aktualni NOTAM z 16.3. Předpokládá se v něm, že lety GA mohou létat a dokonce překračovat hranice uvitř Schengenu, pokud poletí z/na LKPR. Pokud poletím vrtulníkem nebo letadlem ze svého pozemku na svůj pozemek, nemělo by to být nic proti ničemu. Letiště GA jsou asi všechna zavřena či s omezeným provozem, takže možnost někde přistát je dost omezena. Nehledě na platnost ostatních nařízení o pohybu osob. Letět jako GA do práce a zpět domů je totéž jako autem a nenašel jsem nařízení, které by to zakazovalo. Jako autem - jít se projet pro zábavu do Mostu na okruh nelze, jet do práce a zpět ano.

E) COVID-19V CESKE REPUBLICE BYLA ZAVEDENA DOCASNA OCHRANA VNITRNICH HRANIC. VSECHNY CIVILNI LETY, VCETNE LETU VSEOBECNEHO LETECTVI, ODLETAVAJICI Z UZEMI JINEHO STATU SCHENGENSKEHO PROSTORU A PRISTAVAJICI NA UZEMI CESKE REPUBLIKY NEBO ODLETAVAJICI Z UZEMI CESKE REPUBLIKY A PRISTAVAJICI NA UZEMI JINEHO STATU SCHENGENSKEHO PROSTORU, MOHOU BYT PROVOZOVANY POUZE NA/Z LETISTE PRAHA/RUZYNE (LKPR). VYJIMKU TVORI NAKLADNI DOPRAVNI LETY A DALE LETY ZA UCELEM PATRANI A ZACHRANY, LETYZA UCELEM HASENI POZARU, LETY PRO ZDRAVOTNICKE UCELY VCETNE SEKUNDARNICH A REPATRIACNICH LETU, POZICNI LETY, LETY PRO TECHNICKE UCELY (VCETNE LETU K PROVEDENI OPRAVY A UDRZBY) A LETY ZA UCELEM KONTROLY NEBO OVEROVANI NAVIGACNICH ZARIZENI.)

 

Odpovědět

18.03.2020 v 9:40 Michal

take si myslim, ze fakt bez litani chvilku vydrzime a ze nema cenu spekulovat, jestli je to povolene nebo zakazane. Jestli nekdo nema roupama co delat, tak at se prihlasi jako dobrovolnik a muze rozvazet nakupy seniorum nebo sit rousky - kdyz to umi. 

Odpovědět

18.03.2020 v 9:59 Roman

Naprostý souhlas s Pavlem v prvním příspěvku! Také mě posadilo na zadek, proč zrovna Aeroweb má potřebu hledat v přijatých opatřeních skulinku typu "sejdeme se v 99 lidech když 100 je zakázáno". Ale jako výkop k diskuzi nakonec proč ne.

Jádro věci je v předposledním odstavci. "Není v silách žádné vlády dělat v těchto situacích úplně neprůstřelná rozhodnutí, ale jde o jejich ducha."

Záchranáři, sestřičky, policajti, všechny možné orgány a spousta dobrovolníků dělají maximum,  abychom se k opravdovému průšvihu pokud možno nepřiblížili, jakékoliv volno nepřichází v úvahu, hledají se školky, které by jim hlídaly děti, když oni musí (a hlavně chtějí!) pomáhat. Musíme teď švejkovat a všechno ještě více komplikovat? Když to vezmu z úplně jiné strany - přesně proto hrozí teď za krádež čokolády 8 let vězení. Nezatěžovat systém, který se teď musí soustředit na něco jiného.

Věřím, že na tom nejsme tak blbě, abychom si neuměli představit 2 měsíce bez létání. Až se o tom budeme na podzim bavit, tak si řekneme, že i přes ty komplikace na začátku to vlastně až tak špatná sezóna nebyla.

Hezký je jeden z vtipů, co teď kolují. Poprvý můžeš zachránit lidstvo ležením u telky. Tak to nepo...! 😀

Odpovědět

RE:

18.03.2020 v 10:37 Adam Zuska

Prosím, Romane, kde vyzývám k tomu, abychom se v 99 lidech sešli? Nic takového absolutně netvrdím a nehledám ani jiné skuliny.

Asi největší motivací mi byl příspěvek LAA, na který v textu poukazuji. LAA je organizace pověřená správou určitého spektra letového provozu, nicméně nikdo a nic ji nedává právo prohlašovat věci typu „létání je zakázáno“. Nejenže to není pravda, ale spoustu organizací, které létání regulérně živí, to poškozuje. Považoval jsem za potřebné na to upozornit a na rozdíl od vlastních dojmů prezentovat pohledy k tomu kompetentních organizací.

Aeroweb neříká, co se jak má nebo nemá dělat. Aeroweb jako médium plní funkci „hlídacího psa“ a dává prostor pro výměnu názorů. A ty se - jak vidno - různí.

Odpovědět

RE: RE:

18.03.2020 v 11:26 Petr

To samé ale můžeme říci vám - kde LAA tvrdí, že létání jako takové je zakázáno?Mluví o volném, sportovním a rekreačním létání se sportovními létajícími zařízeními, přesně v souladu s tím, co má LAA na starosti.Takže by bylo dobré, abyste sám věci nepřekrucoval.

Odpovědět

RE: RE:

18.03.2020 v 11:27 Roman

Adame, to byl postup mého vnímání článku. Od překvapení po smíření a vlastně i pochvalu za ten předposlední odstavec. :-) Kromě začátku už to vůbec nebylo o Aerowebu. Jednoduše jsou okamžiky, kdy je dobré na chvíli ustoupit z individuální svobody, a chvilku to prostě vydržet. I když jsme si to ještě 14 dní zpátky nikdo nedovedl představit. Dál bych se asi opakoval.

A diskuze je vždy prima. Samotného by mě zajímalo, jak to kdo vnímáme. Nešel by udělat nějaký průzkum? Většina lidí nebude psát příspěvek...

Odpovědět

RE: RE:

18.03.2020 v 11:58 Pavel

Přijde mi pane Zuska, že jste si špatně přečetl jak usnesení, tak i vyjádření LAA. LAA nikde nezakazuje létání. Pouze upozorňuje, že neexistuje výjímka pro sportovní létání. Pokud budete cestovat v rámci výjimek tak je vše v pořádku. Třeba Lukačevič vrtulníkem. Pokud budete bouchat okruhy, tak je to špatně. 

A aby jste to nepochopili špatně. Nikomu nic nezakazuji. Dělejte si klidně co chcete, je to na zodpovědnosti a svědomí každého z nás. Já jen chci upozornit, že ohýbáte unsnesení, které hovoří celkem jasně. 

Odpovědět

RE: RE: RE:

19.03.2020 v 1:34 Kuba

Petře, máte pravdu, že LAA netvrdí, že létání jako takové je zakázáno. Ale v původním prohlášení apriori prohlašuje, že je zakázálo létat ze SLZ. Cituji: Volné cestování (létání) se všemi druhy sportovních létajících zařízení, podobně jako jiné druhy volného cestování, je tedy zakázáno. A to opravdu není nyní v kompetenci LAA. To měl pan Zuska na mysli. Nechytejme ho tedy za slovo. Všichni se shodneme na tom, že je potřeba používat zdravý rozum a osobní zodpovědnost. Je myslím v pořádku, že výrobci SLZ mohou pokračovat v testech, že SLZ můžeme používat pro osobní dopravu třeba za rodinou na druhém konci republiky. Ale možná i za oním nyní povoleným pobytem v přírodě dle článku a) ve smyslu ustanovení § 5 písm. c) a § 6 odst. 1 písm. b) krizového zákona. Jen je potřeba k tomu přistupovat s rozumem. Duševní zdraví je také důležité....

Odpovědět

Velmi jednoducho

18.03.2020 v 11:46 Matthew

Moj pohlad: Potrebujes lietat pracovne? OK, inak sed doma.

Na tom naozaj nie je nic zlozite. Za to slovo lietat si zaroven moze kazdy dosadit aj akukolvek inu aktivitu. Momentalne ludia potrebuju chodit do prace, ak nemozu pracovat z domu a do obchodu. A potom uz sa len potrebuju nenakazit, pripadne nenakazit nikoho ineho, aj ked si sami myslia, ze nakazeni niesu, co sa o 2 tyzdne moze kludne ukazat ako velmi mylna predstava.

Odpovědět

Aktualizace - dobrá práce

18.03.2020 v 15:10 Adam Zuska

http://www.laacr.cz/Stranky/Aktuality/default.aspx?UID=645

O 100 % lepší práce!

Odpovědět

Je to nevyhnutné?

18.03.2020 v 15:30 Zoltán

Len sa zamyslite, ku koľkým zbytočným kontaktom môže dôjsť pri takom športovom lietaní. Už len to, že idete autom na letisko. Potrebujete do auta tankovať, skracujete servisný interval, a to ešte nedostanete defekt, či inú poruchu. Predpokadám, že väčšina z nás nemá vlastné lietadlo a hlavne nie letisko, tým pádom ku kontaktu dôjde, napríklad aj nedôsledným vydezinfikovaním lietadla. Ak to nie je nevyhnutné, tak to je len neohľaduplné voči všetkým ostaným.

Situácia je nepríjemná pre všetkých. Kvôli partnerke, ktorá pacuje v nemocnici, sme teraz v preventívnej karanténe, a to bude ešte horšie, keď potom za pár týždňov bude toľko pacientov, že už ani domov sa sa nedostane.

Kto nemá toľko ohľaduplnosti v sebe, tak nech sa k tomu postaví sebecky a venuje svoj vzniknutý voľný čas samoštúdiu. Som presvedčený, že každý z nás má rezervy, ktoré môže doma doháňať. Online kurzy, simulátory, knižky..... Kto nevie, čo, nech sa mi ozve.

Odpovědět

Úhel pohledu

18.03.2020 v 15:58 Ook

Z pohledu nařízení vlády podle mě rekreační a sportvní létání není povoleno.

Z pohledu logiky nařízení, tedy omezení šíření nákazy, to vidím takto:

Zajít sám na letiště, bez kontaktu s kymkoliv si vyndat letadlo a proletět se nijak šíření koronaviru nepodpoří.

Ale organizaci para nebo plachtařského provozu jako dobrý nápad nevidím. Plachtařský lid je družný, nedovedu si představit, jak dodržujem rozestupy a neshlukujem se. Nepomáháme si s pasy. O společném letu ve dvousedadlovce nemluvě.

Odpovědět

Zastávám se Karla

18.03.2020 v 19:57 Véna

Pane Karle, trošku je mi líto jak se tu do Vás pustili a musím Vám říct, že s Vámi souhlasim. Nikoho tu nenavádíte, aby zbytečně riskoval, jen se vám stejně tak jako jiným lidem, nelíbí odevzdat svou svobodu stoprocentně do rukou vlády, kterou vede bývalý STbák. Tim spíš, když normálně myslící člověk, po vyslechnutí názoru mnohých odborníků z oboru vidí, že ne všechno má vláda pod kontrolou a zvládá tak jako by měla. Dnes pod záminkou pandemie, nám řekne ať sedímě doma na prdeli a zítra to bude proč?

Odpovědět

RE: Zastávám se Karla

19.03.2020 v 9:00 Karel

To je právě má největší obava. Co nás čeká dále? Jak dlouho to bude trvat? Jaká bude příště záminka k omezení svobody, byrokratické šikaně a zasunutí státní ruky hlouběji do naší kapsy? Bude to zelené šílenství nebo bude příště stačit obyčejná chřipka? 

Odpovědět

Sporné názory na omezení letů v ČR

18.03.2020 v 22:38 Miloš

Dobrý den,je zarážející, že také LAA přispívá k panice koronavirové mánie, že je létání zakázáno. Pokud si někdo zajde zalétat na letiště, nebude tvořit zbytečná, nepotřebná shromáždění, vytlačí si aeroplán a proletí se, nespatřuji v "zákazu létání" logiku.A víte, jak byly parky a lesy o minulém víkendu zaplněné lidmi? Do přírody a parků můžeme a na letiště nemůžete? To mi rozum s prominutím nebere.  Přečtěte si ještě tuto informaci:

SOUHRN OPATŘENÍ A OMEZENÍ LETECKÉHO PROVOZU SOUVISEJÍCÍCH S OPATŘENÍM COVID-19

>>> AKTUALIZOVÁNO 16. BŘEZNA 08:50 UTC (09:50 SEČ)

VŠEOBECNÉ LETECTVÍ A OBCHODNÍ LETY:

Byla zavedena dočasná ochrana vnitřních hranic státu. To znamená, že následující omezení platí i pro překračování hranic se zeměmi Schengenského prostoru.

Bez omezení:

·         Lety uvnitř státních hranic České republiky.

·         Lety přelétávající území České republiky bez přistání v ČR.

·         Lety z a na území mimo hranice České republiky začínající nebo končící na letišti Praha-Ruzyně (PRG/LKPR) - vyjma rizikových oblastí, viz níže.

·         Mezinárodní nákladní dopravní lety bez cestujících na palubě.

·         Mezinárodní poziční lety, lety pro technické účely včetně letu k provedení opravy a údržby.

s pozdravem, Miloslav Mareš

Odpovědět

RE: Sporné názory na omezení letů v ČR

19.03.2020 v 10:21 Ladislav

Přijde mi, že rozhřešení k této diskuzi lze nalézt na www.fligtradar24.com. Speciálně letiště GA v Praze, žijí velmi čilým životem .

Odpovědět

RE: RE: Sporné názory na omezení letů v ČR

19.03.2020 v 16:18 Honza

Povšimněte si ale, že se jedná z 90% o lety leteckých škol, které jsou jasně zakázané! Soukromé lety bych ještě pochopil. Ale letecké školy přímo porušují usnesení vlády. Zakáz prodeje služeb je celkem jasný, pokud není uvedeno ve výjimce jinak a to bohužel není. Čili nechápu, že riskují obří pokuty. Hlavně když ve 152 si pomalu lížete navzájem uši, ajk sedíte blízko sebe. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Právní výklad

19.03.2020 v 11:18 Karel

Martine, já jsem na tom, co se dodržování pravidel, podobně jako Vy. Jde tedy jen o úhlu pohledu, kdy se budeme lišit v tom, co považujeme za důležité. Možná budete někde striktnější než já, jinde to může být i opačně. Vy a někteří další tato opatření považujete za adekvátní, já a někteří další je považují za přehnaná. O tom se můžeme přít donekonečna a dovolávat se zodpovědnosti, solitarity či poukazovat na sobectví či sebestřednost. Bohužel jsou mezi námi i lidé, kteří obecně létání pro radost považují za sobeckou a zbytečnou zábavu, stejně jako třeba jízdu na motorce či sjezdové lyžování. Někteří za to považují i jízdu autem či konzumaci masa. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Právní výklad

19.03.2020 v 19:50 Martin

Přesně tak, provoz letecké školy je poskytování služby, která povolena není. 

Odpovědět

To je neuvěřitelné

19.03.2020 v 15:50 Martin

Účelem všech opatření a omezení je utlumit všechny aktivity nepotřebné pro nejzákladnější životní, bezpečnostní a ekonomický chod státu a společnosti. Místo toho se tady kličkuje mezi paragrafy, že mu někdo omezuje jeho lidská práva a koníčky.

Už tady někdo zmínil situaci zdravotníků a záchranářů. Uvědomuje si tady někdo, jaké dny a týdny oni prožívají ? Makají přesčasy, jsou v první linii ohledně nakažení, bojí se o sebe a o to, že to svinstvo přinesou domů do rodiny. Mají problémy s hlídáním dětí, nevidí se s nimi, zažívají prostě hodně stresu.

A do toho všecho mají vyjíždět třeba k autonehodě zachraňovat nějakého pitomce, co si jel na letiště jen tak sportovně zalétat ?

Odpovědět

RE: To je neuvěřitelné

19.03.2020 v 21:14 Pavel

Přesné.Myslím,že by teď zájmová činnost měla jít stranou a společnost bude muset napnout síly.

By the way.Budeme na to poletování mít prostředky?

Odpovědět

RE: To je neuvěřitelné

20.03.2020 v 9:13 Karel

Pro všechny je to náročné. Všude jsou různá omezení a restrikce, což zvyšuje zátěž lidí, kteří musí pracovat, aby se ekonomika úplně nezhroutila. To by pak byl teprve průšvih, až by nebylo jídlo, léky, benzín ... Není možné čekat, že tato situace pomine jako mávnutím kouzelného proutku za týden či dva. To by se přísná opatření dala vydržet. Zatím však nemáme lék a tudíž je nutno předpokládat, že to potrvá měsíce. Potřebujeme, aby si lidé kromě zdraví udrželi dobrou psychyckou kondici. Ta totiž hraje při léčení i odolnosti proti nemoci velmi významnou roli. Tudíž relaxace je velmi důležitá a je naprostý nesmysl, ne-li přímo zločin, ji zakazovat. Jak dlouho dokáže jet člověk v nouzovém režimu, než se sesype?

Odpovědět

RE: To je neuvěřitelné

20.03.2020 v 16:25 Ivo

Martine mýlite se, účelem krizového plánu je pouze omezit KONTAKT mezi osobama z důvodu snížení možnosti přenosu viru.

Odpovědět

Můj bóže

20.03.2020 v 11:05 pikas

Karle, samozřejmě souhlasím, proto zachovejme zdravý selský rozum, dodržujme základní pravidla (rouška, odstup atd.) a vzhůru do oblak.-)

Odpovědět

RE: Můj bóže

20.03.2020 v 15:07 Petr

Taky si myslím ,že zdravý rozum to chce,v kauflandu je každý den plno jako by  se chystal konec světa ,a na letišti jsem byl já a letadlo,no proč po servisu letadla ho neproletět,ano nedělat skopičiny at to neskončí někde v poli na zádech ,ale jinak raději s rýmečkou ve vzduch než sice zdryvý ,ale v blázinci,to fakt nepomůže,letu zdar.

Odpovědět

tozz tak...

22.03.2020 v 1:09 Jozin

Proč v tomto národě ví každý jednotlivec všechno nejlépe, vše zpochybňuje a furt p@$#je? Chvilku potlačtme moderní touhu po kritickém myšlení a smiřme s jednoznačným nařízením (kua nařízením, ne doporučením). Seďme teď nějakou dobu na prdeli, co nejvíce doma a nedržkujme furt. Pak až se to zlepší, budeme opět zpochybňovat přistání na měsíci, či kulatost země a vládu. Já to taky rád dělám, ale na tento český koníček (myslím to držkování, ne lítání :) teď fakt není prostor. Btw, i já jsem se celou zimu těšil, že si konečně v březnu zalítám.

Odpovědět

22.03.2020 v 12:25 Pavel Valenta

Vážení, obávám se, že nám ta diskuze nějak hroubne. A to je právě důsledek toho před čím varuje pan Karel. Ztrácíme psychickou kondici. Zatím se nikdo nezabývá tím, kolik máme sebevražd, ale věřte že i ve zdravých dobách jich bylo dost. Věřte také, že to bude dřív nebo později téma. Takže pokud někomu zvedne náladu, když si zalétá, tak nechť neváhá a letí! Bojujme proti špatné náladě a nehádejme se!  Děkuji Karlovi za rozumné názory a panu Zuskovi za to, že tuto debatu otevřel. Alespoň se něco o sobě dozvíme!

Odpovědět

Přidat komentář