Také United Airlines chtějí létat elektricky, investovaly do výroby ES-19

15.07.2021 22 příspěvků

Další letecký dopravce oznámil vstup do elektrické mobility v létání. Americká společnost United Airlines potvrdila objednávku první stovky letadel na bázi elektropohonu a zároveň zainvestovala i do jejich výrobce. Vizí společnosti United je, že první cestující se novou generací letadel na pravidelných linkách svezou kolem roku 2026.

Dopravce oznámil nákup letadel ES-19 od švédské společnosti Heart Aerospace a současně také kapitálový vstup do firmy přes svůj fond United Airlines Ventures. United Airlines nejsou jediným dopravcem, který se o stroje švédského výrobce zajímá. V minulosti projevily zájem o koupi letadla také společnosti Air Greenland, Braathens, SAS a Wideroe.

Letoun ES-19
Elektrický letoun ES-19 v barvách United Express / Foto Heart Aerospace

 

Devatenáctimístný letoun má dle plánů společnosti United provozovat společnost Mesa Airlines, která pro United již dlouhodobě zajišťuje lety na kratších trasách. Podle informací výrobce má být letoun schopen doletu až 400 km.

Společnost United Airlines oznámila v nedávné minulosti také nákup stroje pro aerotaxi eVTOL s elektrickým pohonem. Bezesporu se tak jedná o další krok, jak se stát do roku 2050 uhlíkově neutrální aerolinkou.

Otázka alternativních pohonů v letectví je často diskutovaným tématem, zatím ale žádné takové letadlo nelétá v pravidelném provoz. Vývoj však jede na plné otáčky a objednávek stále přibývá. Je tedy vysoce pravděpodobné, že se do běžné letecké dopravy v brzké budoucnosti taková letadla začlení. Letecké společnosti doufají, že během pěti až deseti let bude technologie ukládání energie do baterií natolik vyspělá, že umožní vyrábět malá spolehlivá elektroletadla podobná Heart ES-19. Nové generace menších tichých elektroletadel by mohly přinést například renesanci malých letišť uprostřed velkých aglomerací, kde musí být v současnosti provoz omezen z důvodu hlukových emisí.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Výroba letadel


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Data

15.07.2021 v 15:47 Vaclav

Browsim po internetu sem a tam, a nemuzu najit zadne detaily. Vykon motoru? MTOW,?Uzitecna hmotnost? stoupavost na MTOW? kapacita baterek? hmotnost baterek? 

Tech 400km doletu je pri jakem zatizeni, jake rychlosti? S rezervou 30minut nebo bez?

Obvykle u noveho letadla se vyrobce chlubi temito udaji ....

Proc jsou na internetu jen obecne propagacni reci, jak je to genialni?

Nasel jste nekdo neco vic?

 

Odpovědět

start up

16.07.2021 v 7:13 čáp

technické údaje stroje by bylo zajímavé zjistit, ale ještě víc bych chtěl vědět, jak takovéhlo zcela nové firmy - dnes nazývané start-upy fungují. Kdo je financuje? Z čeho? Člověk by čekal vývoj podobného stroje od zavedených velkých zkušených výrobců se zázemím, ale ona najednou vznikne zcela nová firma, v ní pracuje plno odborníků a vyvíjí úplně nové dopravní letadlo. Kdo a z čeho ty lidi a vývoj platí? Jinak prezentace na jejich stránkách je bombastická, krásné obrázky - jak je dnes zvykem. Ale žádné fotky.

Odpovědět

RE: start up

16.07.2021 v 12:02 igor

princip start-upov nie je ziadne tajomstvo, obvykle ich financuje nejaky venture-kapital, t.j. investor, investicny fond, vacsia firma apod., pripadne je tych investorov viacero. Je to vysoko rizikova investicia, kde sa od zaciatku pocita s moznym neuspechom. Investor na oplatku ziskava obvykle podiel na takejto firme, ktora v pripade uspechu moze priniest velmi vysoke zisky.

 

Zabehane firmy maju naopak niekedy problem rozbehnut taketo cutting-edge projekty, pretoze cela ich struktura je nastavena na spolahlive produkovanie zisku bez vyssieho rizika. Preto v poslednej dobe radsej kupia nadejne vyzerajuci start-up, nez by sa pustali do niecoho rizikovejsieho sami.

Odpovědět

osobne si myslím, že

16.07.2021 v 11:38 Vlado

technické parametre tam nie sú z jednoduchého dôvodu.

Najpravdepodobnejšie ani netušia ako bude finálny pohon vyzerať, keďže je to všetko vo vývoji,

Prezentácia musí byť perfektná, ide predsa o to získať čo najviac investorov.

Parametre čakám o rok dva najskôr.

Odpovědět

RE: osobne si myslím, že

16.07.2021 v 12:40 Čáp

Teoreticky znám princip financování start-upů, i princip marketingového čarování s prezentací. Ale mám z takových firem vždycky dojem, že to je něco, čemu se dříve říkalo "prodavač deště".

Nebo to přijde jenom mně tak nějak "za hlavu", investovat balík peněz do firmy, která se prezentuje "nápadem" a krásnými obrázky?Chápu, že těch investorů je více, ale stejně mi to zhusta často přijde spíše jako metoda, jak se dostat k penězům.

Teď se občas hovoří o zázračných bateriích HE3DA, ale tam snad investoři viděli alespoň funkční prototypy. Mě přijde fantastické a z říše snů, pokud je někdo ochoten investovat do slibů o krásném dopravním elektromotoráku, který bude úplně obchodní pecka, ale až jednoho dne, až budou vyvinuta zcela nová technická zařízení.

Odpovědět

RE: RE: osobne si myslím, že

16.07.2021 v 13:40 Vaclav

Delal jsem roky v technologickem korporatu a jednou globalni sefove zjistili, ze mame malo patentu. Tak se dal prikaz zhora, abychom vymysleli vice genialnich vynalezu, nejlepe pres noc. Co vsechno byli lidi ochotni prezentovat jako navrh na patent - to me opravdu pobavilo. Tohle bude podobny pripad, rekl bych :)

 

Odpovědět

RE: RE: osobne si myslím, že

16.07.2021 v 13:46 Tomáš

Taky jsem se dříve takovým věcem divil. Dříve bych se divil, jak je možné že Evropská komise tváří, že budeme za pár let všichni jezdit elektroauty, jakožto ekologičtější alternativou ke spalovacím motorům. A to i přes to, že se tak nějak ukazuje, že to vlastně není o tolik ekologičtější. V těchto dnech byl představen nový plán, zakázat výrobu aut se spalovacím motorem do roku tuším 2030. Dřív bych se divil, jak je možné prosazovat takový plán, když se zatím pořád jen mluví o tom, že baterky budou v budoucnu lepší, ale stále tak nějak nejsou. Je evidentní, že by to měli být zcela jiné baterie, než se používají dnes, protože na planetě zkrátka není tolik kobaltu, lithia a ostatních drahých kovů, které se při výrobě baterií používají, aby se dostalo na všechny. Navíc se o tyto kovy automobilový průmysl musí podělit se spotřební elektronikou. Taky bych se dřív divil, jak někdo u koho předpokládám základní logické myšlení prosazuje elektromobilitu, pokud se současně neřeší, z čeho budeme ty auta nabíjet? Telepné elektrárny se ruší (což kvituju), ale současně se opouští i cesta atomových elektráren. Pokud si někdo naivně myslí, že bude nabíjet větrníkem nebo solárními panely, doporučil bych mu prostudovat, nakolik ekologická je výroba a výstavba těchto zařízení. Asi se bude divit. Například recyklace lopatek větrných elektráren začíná být dost obtížně řešitelná ekologická zátěž. Takové nabíjení solárními panely si například dost dobře neumím představit na sídlištích. A pokud se tedy vymyslí nějaký jiný zdroj centrálně vyráběné energie, tak by mě zajímalo, jak tuto energii budeme dopravovat k těm majitelům aut? Současná přenosová soustava to nezvládne. No a když tedy budeme budovat novou nebo posilovat tu starou přenosovou soustavu, přemýšlel někdo nad tím, z čeho se ty dráty vyrábějí? Kde se ten materiál bere? A jak takový megaprojetk bude ekologický?

Pak jsem si uvědomil, že lidé, kteří takové plány představují mají dost najivní názory na fungování dnešní společnosti a o fyzikálních zákonech slyšeli naposledy v páté třídě základní školy. Takže dnes už se takovým nesmyslům nedivím vůbec. Zřejmě mají dojem, že fyzikální zákony se dají přehlasovat.

Odpovědět

RE: RE: osobne si myslím, že

16.07.2021 v 14:18 igor

aj firmy ako facebook alebo amazon zacinali ako start-upy. Peter Thiel v 2004 investoval 500 tisic do FB ako prvy vacsi investor. Ked v 2017 svoje akcie predaval, ich cena bola v miliardach. 

V tom je princip financovania start-upov. Ten kto je prvy, nesie najvyssie riziko, ale zaplati pomerne malo za spoluvlastnictvo napadu, ktory moze mat o par rokov multimiliardovu hodnotu.

Samozrejme je na samotnom investorovi, cim sa bude pri investovani riadit. Niekto chce vidiet funkcny prototyp, niekomu staci PPT a sam vie odhadnut realizovatelnost.

Ale uistujem Vas ze ludia ktori sa zivia venture-investovanim rychlo odhalia "prodavace deste" a 9 z 10 firiem odmietnu. Alebo skor 19 z 20. Rozhodne nerozdavaju peniaze len tak, taki su z biznisu rychlo vonku.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: osobne si myslím, že

17.07.2021 v 8:53 RR

Facebook a Amazon ... teď jste uhodil hřebíček na hlavičku. Vypadá to, jako že všechno, co se nazve “startupem” lze hodit do jednoho pytle a podle toho se k tomu chovat? Facebook a Amazon, to jsou takové vykutálené služby, na které se nachytají miliony uživatelů a vlastně to nemusí fungovat úplně. Když se někteří nechytnou, nevadí. Po světě běhají další miliony hejlů, co se třeba chytnou. Jenže letadlo asi nemůžeme postavit na triku s emocemi lidí, který nemusí fungovat úplně na všechny, že? Technologie, těchto “technologických gigantů” dneška nespočívá ve využití poznatků exaktní vědy jako u letadel. Spočívá v mazané aplikaci triků na tu část lidského mozku, kterou máme děděnou ještě po plazech.

Pochopitelně investor, který hraje hru se snadno vydělanýma prachama a zkouší je vrážet do start-upů, nebude ten typ člověka, který aplikuje na svoje rozhodování selský rozum a kritické myšlení technika. Takoví lidé si jako investoři těžko něco vydělají a start-up by podpořili možná každý tisící. Správný investor ovšem pracuje s intuicí, ať už je to cokoli. A když mu ta hra vychází, začne mít pocit, že má na to “nos” a je ochoten podpořit i projekt, který se tváří jako průlom přírodních zákonů, když vykazuje ty správné vnější znaky. Když může člověk vymyslet facebook, proč by nemohl vymyslet elektrické dopravní letadlo, co dá 400 km s dvaceti lidma, no ne? Tihle vědátoři přece vždycky vědí, co dělají.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: osobne si myslím, že

17.07.2021 v 18:49 igor

ono sa dnes lahko mudruje, ze facebook a amazon boli uspech pre to a tamto. Lenze v case ked ziskali prvych investorov toto nikto nevedel. Pojem socialna siet este ani nebol vymysleny a online predaj mimo predajne bol experiment internetovych hipikov. Ak si to predstavujete ze pride nejaky analytik a povie ze toto bude uspech, lebo tuto sa vsetci prihlasia a budu lajkovat jak zmyslov zbaveni, no tak nie. Staci sa pozriet na nakupy Microsoftu, neviem ci sa pri tych akviziciach trafil aspon raz...

 

Takze asi tak k venture kapitalu. Co sa tyka tohto letadylka, rad si ho pozriem v praxi, papier znesie vela. Termin 2026 znie akoby si hodne verili. Alebo nevedia do coho idu... :)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: osobne si myslím, že

18.07.2021 v 11:11 cap

jo, mudruje se lehce. Kazdopadne plati, ze neco jineho je vymyslet zabavu pro miliardy lidi na internetu a neco jinyho dopravak na baterky. Facebook nepotrebuje respektovat fyzikalni zakony, neni k jeho vyvoji nutno postavit x prototypu z opravdoveho materialu, nepotrebuje certifikace a vcelku se da odhadnout, ze vysledkem bude funkcni produkt. 

Elektrodopravak spolehajici na neco, co teprve prijde je mnohem rizikovejsi investice, a hlavne, ten vyvoj bude nutno krmit hodne dlouho. 

Podivejte, jak dopadla 610, a to ji vyvijela tradicni fabrika plna odborniku. 

Tohle ma byt sice zcela nova technika, ale tim spis mi to prijde podezrele optimisticke. 

A jeste jednou se optam-co Zuri? 

Tez velmi ambiciozni projekt leteckych laiku.

Odpovědět

česká firma

16.07.2021 v 13:27 Čáp

Ještě něco z podobného ranku - nevíte někdo, jak pokročila s vývojem VTOL letadla česká firma Zuri?

Odpovědět

RE: česká firma

19.07.2021 v 10:20 Emil

Na Zuri se podívám vždy ve chvíli, kdy na jobs.cz "objevím" jejich inzerát, kde hledají konstruktéra ... :) ... za poslední rok nejméně 3x. Buď "nejsou lidi" nebo tomu konceptu věří hodně málo "lidí praxe". Naopak, zřejmě finančních investorů je dost a podporují i takový projekt. Z hlediska zkušeností modeláře používající elektropohony od "začátku" (cca rok 2000, kdy se "zjevily" první Lipol a první BLDC motory + první "elektronické komutátory(regly)") si nedovedu představit certifikaci "řetězce" motor, regl, stabilizace + příslušný soft  u takového konceptu (pro toho, kdo neviděl, je to "dron s člověkem na palubě")....

Odpovědět

RE: RE: česká firma

20.07.2021 v 16:11 Čáp

Někdy je "nepolíbenost informacemi" dobrá, člověk se pustí do něčeho, co odborníci považují za nemožné. Ale obávám se, že u podobných projektů to zas taková výhoda není. Do dopraváku sice investuje letecká společnost, ale to vůbec nemusí být zárukou úspěchu. I když začít se změnami se nějak musí, třeba to jednoho dne půjde.

Ovšem v současnosti si též nějak nedovedu představit letadlo pro 19 lidí na baterky. To budou muset být pořádný dráty, k těm motorům! Nebo to bude jak lokomotiva, tisíce voltů? To má zase jiné nároky. No, bude to pěkné konstrukční cvičení. Bude zajímavé to sledovat. Ale ZURI slibovali vzlet demonstrátoru - a zatím mají také jen hezké animace...

Odpovědět

elektromotory a chemické akumulátory vypadají jako slepá ulička

17.07.2021 v 10:27 filip

V poslední době se roztrhl pytel s různými názory na letadla, která by měla létat na elektrický pohon. Probírají se různé varianty a akumulátory, dolety a výhody a nevýhody takového pohonu.

Elektrický motor má bezesporu několik výhod. Nemusíte ho před letem dlouho zahřívat, má v celém rozsahu otáček téměř stejný kroutící moment, a i motor chlazený vodou s velkým výkonem je lehký a má přibližně jednu pětinu až jednu čtvrtinu hmotnosti stejně výkonného spalovacího, pístového motoru. Samotný elektrický motor je velmi jednoduchý a s minimem součástek které by mohly selhat.

Tady výhody končí a začínají nevýhody, které znáte z používání jakéhokoliv elektrického automobilu.Vysoká hmotnost baterií snižuje užitečné zatížení letadla, letové výkony, stoupavost i dolet a to radikálně. Zacímco u ropáka si natankujete jen minimální množství- tolik aby jste zvlétli s vysokopoložené krátké plochy a dolétli do nejbližší destinace plus rezerva u eleltroletu současné koncepce vždy povezete celý balík akumulátorů protože jejich oddělování je logisticky složité a nepříznivé z důvodu centráže. Akumulátory prodlužují přistání a to i v případě, že máte letět krátký přelet. Malá výdrž letounu ve vzduchu na „baterky“, která se v současné době počítá na minuty, vyjímečně na hodinu letu při plné MTOW. Nutnost zajistit dobíjení na všech letištích a plochách.

Abychom mohli využít plný potenciál elektrického pohonu, který je z principu do letounu vhodný jako pohonná jednotka, je potřeba napájet ho vhodnou energií, z vhodného zdroje.

V tomto ohledu jsem poněkud skeptický co může vyplodit průměrný eletroinženýr, který je produktem dnešních škol. Obávám se, že následující řádky ho dostanou do kolen a bude drmolit něco o tom, který blb to napsal: „Já ho dostat do pracek, tak uvidí...".

Tak tedy velmi obecně a srozumitelně i pro netechniky nepolíbené skutečnými Maxwellovými rovnicemi a současným statusem Quo.

Abychom využili potenciál elektrického motoru a nebyli v letounech zatěžováni zbytečným balastem, je vhodné naprosto změnit pohled na způsob získávání a udržování „elektrické energie“ a její přeměny v tah.

Prvně potřebujeme pochopit, že „chemické ukládání a přeměna elektrické energie“ z a do standardních Lithiových a různých sirných a LIFEPO akumulátorů je neprogresivní cesta. Dojde k nějakým posunům v kapacitě a snížení hmotnosti - to jistě, ale dovolil bych si předpokládat, že cena a hmotnost chemických článků se o mnoho nezmenší. Tudy cesta k letounům s výdrží současných letadel na kapalné paliva s vhodnou nákladní kapacitou možná povede, ale za cenu skutečně obrovských nákladů. Což je vlastně záměr...

S pocitem, že to šlo udělat i jinak a že jsme mohli mít energii zadarmo, z "éteru". Potřebujeme pracovat  přímo se samotným  elektrickým nábojem, možná jeho částečným uskladněním ve vhodných kapacitorech - ne  s  opakovanou přeměnou elektrické energie do  chemické a zpětnou  přeměnou do elektrického náboje a vším tím balastem, co k tomu patří.

Pak, potřebujeme využít dopředného pohybu letounu a klesání k získávání paliva pomocí vhodného zařízení, které bude sbírat „statickou“ energii a energii éteru do vhodných „kapacitorů“ propojených do „ nechemického akumulátoru“, který pracuje pouze s elektrickým nábojem.  K tomu mohou být použity vhodné sběrače.Zatím jsme se dostali k tomu, že „statickou energii" z draku letounu akorát odvádíme jako škodlivou, nepracujeme ani s rozdíly vysokonapěťových, extrémě rychle  střídavých  a přepolovaných potencionálů a vhodnými materiály, vezmeme-li v potaz celou plochu letounu!

Jako vhodné médium pro dočasné uložení náboje jsou superkapacitory, chcete-li super kondenzátory, (nikoliv ty, které jsou vydávány za nejnovější výkřik současné technologie 2.7 V Maxwell), ale zcela jiné vhodnější, které budou pracovat s vhodným „elektrickým médiem“.

Pod pojmem kapacitor si můžete představit třeba mnohonásobné sériově-paralelní zapojení plochých Teslových cívek s vhodným dielektrikem třeba i vakuem, které mohou sloužit i jako děliče napětí a mohou být součástí křídla. Tím bychom mohli začít tam, kde vyzívají vědu jako nové náboženství.  Samozřejmě k tomu budou potřebovat jinou konstrukci elektromotoru... I na to hoši inženýrští nakonec přijdou.

Ti kteří jsou prosti jakýchkoliv dogmat a dávno pochopili, že šamani, politici, doktoři, vědci jsou zde jen pro zachování systému se jistě zaměří jak takový systém narušit při jeho celkovém zachování. Pod systémem si půžeme představit pole - jakékoliv pole. Tlakové pole, teplotní pole, elektrické pole, magnetické, elektromagnetické, potencinálů, gravitační nebo pole složená atp.  Vyvedeme -li toto pole z rovnováhy předmětem  letadlem,( lodí) v něm pak toto pole má  potřebu tento nerovnovážný stav opravit.

Pokud  vytvoření této díry- nerovnováhy- změny  budeme moci ovládat v což věřím ( pokud se na to zaměříme) pak se tento předmět bude pohybovat ve směru vytvořené nerovnováhy třeba v gravitačním poli. Zjistíme tak například, že křídla vlastně nepotřebujeme. Ale to už je vědecké rouhání že?  Použijme jiné vynálezy, které jsou nám mnohdy utajovány. Technologií je mnohem více, budete-li se zajímat.

 Uvědomění si, prohlédnutí a následné pochopení, že nás neobklopuje pouze stejnosměrný proud, a střídavé napětí, ale i jiné kombinované velmi vysoké napětí přesahujícím řádově  stovky tisíc voltů, které jsou kupodivu pro člověka bezpečné, ( pokud už víte co a jak) nám svobodným aviatikům otevře cestu dál. Ostatně „hromosvod“ původně nebyl  zamýšlen k uzemnění...

Mnozí pak pochopí, že k „létání“ již nakonec nebudeme potřebovat křídla,  že nám postačí „surfovat“ na gravitačním poli, chcete-li vhodným směrovým  rozrušením gravitačního pole se dostaneme do pozice, kde bylo pole rozrušeno a tak dál  libovolným směrem.

Pokud  vám povídání o „elektrifikaci  letadel“ bude inspirací,  budu jedině rád. Netřeba dávat odkazy k jednotlivým tvrzením, vnímavý čtenář si je jistě sám najde a začne se zajímat. Ten který bude tvrdit že to není možné, protože už na základní, střední či vysoké škole ho učili něco jiného je svým způsobem otrokem systému a je tam kde ho "někdo" chce mít. A může dál posílat příspěvky klubu Sysifos...

Možná vás napadne, co to ten člověk zase napsal za kraviny, pak se můžete zamyslet i nad tím, jestli naše vzdělání a vědomosti  nezamrzly v předminulém století a jestli jsme otevřeni novým výzvám. Já ano, co Vy?

Odpovědět

RE: elektromotory a chemické akumulátory vypadají jako slepá ulička

20.07.2021 v 16:53 Tomas

Viz též J.M. Troska - Zápas s nebem. Páčky reostatu a sršící rozsocha. Paprsky smrti Arne Farina a moudrý Nemo vládnoucí své podzemní říši. Utopický technoromantismus má jistě své místo v literatuře, v reálném světě buďme rádi, že můžeme "stát na ramenou gigantů" a využívat znalostí a zkušeností, které popisují svět, jaký je :-)

Odpovědět

Teslova c9vka

19.07.2021 v 23:39 Mike

Co je to přesně - plochá Teslova cíveka s vhodným dielektrikem třeba i vakuem....

 

Cívka má dielektrikum? Jak pracuje přesně cívka jako dělič napětí? Asi mi na ČVUT FEL něco uniklo ... a nebo ne :-)

Odpovědět

Úžasný projekt

21.07.2021 v 7:05 Radek

Takže firma navrhne a postaví elektrické letadlo, které bude mít všechno až na baterie. Pro zálet a nějaké předváděcí lety tam bude provizorní balík lithiových baterek. Na start, okruh a přistání to stačí. No a pak se bude čekat, až někdo vymyslí a začne vyrábět superbaterii, která hodně vydrží a bude levná - může to být za rok (nevěřím), za 5 let, za 20 (možné) nebo taky nikdy (taky možné). Až potom bude třeba získat peníze na certifikaci, která bude pekelně drahá.

Odpovědět

RE: Úžasný projekt

21.07.2021 v 9:34 Igor

nebude sa cakat, EU vypise granty a dotacie, tie ziska zopar firiem co si to vedia vybavit, a po spotrebovani penazi oznamia ze je to tazke a potrebovali by este dalsie peniaze. A az nadide ten spravny cas, okopiruju technologiu baterie 4680 od Tesly aj s vyrobnou linkou a navzajom si pogratuluju k uspechu :)

Odpovědět

RE: RE: Úžasný projekt

21.07.2021 v 15:09 čáp

Takže je to úplně stejný čerpadlo na peníze, jako třeba nejrůznější automatické vrtulníky, studie na možnost využití lehkých letadel pro osobní přepravu, makety čtyřsedadlovek, případně prototypy čtyřsedadlovek. Víceméně jakási obdoba hladové zdi. Aby konstruktéři měli co dělat a zakladateli start upu něco, z občanům sebraných peněz, zůstalo.

Odpovědět

RE: RE: RE: Úžasný projekt

22.07.2021 v 12:39 Igor

myslím že všelijaké tie auto-elektro-drono-taxíky sú financované zo súkromných zdrojov (resp. nezachytil som že by tam boli nejaké štátne dotácie, ale môžem sa mýliť), takže občania sa o svoje peniaze báť nemusia.

Resp. nie kvôli tomuto :)

 

Odpovědět

Hybridni letoun z Ruska ktery uz leta

29.07.2021 v 6:58 Martin

Herec Miroslav Donutil v jednom z svych pribehu pouzil hlasku "... v Rusku, tam je mozne vsechno...".A ted uz chapu jak to myslel...

"Hybridni", 9ti motorova An-2.8x elektricky motor + 1x turboprop. A elektromotory maji dokonce sklopne vrtule.A to jsem si myslel, ze uz me nic neprekvapi... :-)

https://youtu.be/sI32NIvjvic

Opravdu by me zajimaly technicke parametry tohoto unikatniho pohonu.

Odpovědět

Přidat komentář