Letoun VL3 uskutečnil 4. dubna svůj první let s francouzským turbopropem TurboTech TP-R90 a vyvolal tak v komunitě všeobecného letectví značný rozruch. Letoun bude oficiálně představen a k vidění koncem dubna na veletrhu AERO Friedrichshafen 2022.

Zkušebním pilotem prvního letu byl generální ředitel společnosti Jean-Baptiste Guisset. „Pokračujeme v testech, abychom ověřili výkon, ale výhody jsou viditelné již nyní: žádné vibrace, tišší než VL3-915, vyšší spolehlivost a TBO násobená dvěma.“ TBO, tedy čas mezi generálními opravami, se u novinky udává 3 000 hodin a spotřeba paliva by se mohla dostat pod 20 litrů na hodinu, přičemž dodejme, že cena kerosinu je nižší než u běžně používaných paliv.

Schéma turbopropu VL3
Zjednodušené schéma turbopropu TurboTech TP-R90

Dále uvedl, že „letoun je díky elektronickému řízení FADEC snadněji ovladatelný než tradiční pístový letoun“. Po šesti měsících vývoje bylo provedeno více než 50 hodin pozemních zkoušek, včetně 30 hodin zkoušek plného výkonu. „Za posledních osm dní jsme úspěšně provedli více než 20 letových hodin a simulovali všechny možné poruchy, bez jakýchkoli technických problémů,“ uvedli představitelé v tiskové zprávě z 13. dubna. 

JMB Aircraft není první výrobcem, který usiluje o instalaci turbopropu do draku svého ultralehkého letounu. Pokusy o zástavbu často končí na vysoké ceně motoru a spotřebě paliva. Dle prvních údajů poskytnutých výrobcem nejrychlejších UL letounů vypadá budoucnost velice slibně. Otázkou nicméně zůstává, kde a jak bude takový letoun certifikován; například tuzemská legislativa v tomto ohledu neumožňuje letoun schválit jako ultralight, letoun zařazený do kategorie experimental má zase jen omezenou provozní využitelnost.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

turbina

20.04.2022 v 12:46 Tomas

Paci sa mi to a dokazuje to jedine.. v letectve je buducnost a napreduje sa.

Odpovědět

spolahlivost

20.04.2022 v 16:02 igi

pokial su turbiny spolahlivejsie a tichsie nez piestove motory, tak tomuto trendu by mala ist regulacia s nadsenim naproti

 

p.s. chapem ze spotreba je vyssia, ale pokial je TBO dvojnasobne tak ako to potom celkovo vychadza s nakladmi?

Odpovědět

RE: spolahlivost

20.04.2022 v 20:22 Vlado

cena turbíny je x násobok piestového motora. Ak som to dobre zachytil, tak to štartuje okolo 150tis €, čo je v porovnaní s cenami rotaxov kusisko inde. Plus tá certifikácia.

Samozrejme taká turbínka má kopec iných výhod a musí to s tým lietať veľmi pekne.

Odpovědět

Certifikace

21.04.2022 v 0:31 Martin

Teda doufám že to projde celou řádnou certifikací podle CS-23. Delegovat na LAA ještě turbopropy by bylo na hlavu postavený. S cenou toho motoru to bude stejně příliž drahý aby si to někdo stavěl sám doma v garáži.

V čem by se ale naopak EASA mohla pochlapit je aby přišla s nějakým rozumným Class-ratingem ve stylu "SET LAND FEDEC", něco s omezením SLPC only. Jestli se ty malé turbopropy rozšíří bylo by fajn aby člověk nemusel mít sbírku class ratingů typu "CESSNA SET", "PIPER SET", "ZLIN SET" apod. Zvlášť pokud se to všechno bude podobně, dostatečně blbuvzdorně.

Docela by mě zajímalo zda by se dalo využít ohřátého vzduchu z kompresoru k výhřevu náběžek. Jestli to dokáže toho stlačeného vzduchu vyrobit dost.

Odpovědět

RE: Certifikace

21.04.2022 v 10:31 Václav

Turboprop pouziva vsechen stlaceny vzduch do spalovaci komory (Narozdil od od soucasnych turobofan, ktere z nej vyuziji jen cca 10-20%, pres 80% je bypass)

Cili odebirat tenhle stlaceny vzduch by bylo jako zmacknout dekompresi u pistovych motoru. Nehlede na to, ze ten vzduch je ohraty prave tim stlacenim (pocitam kolem 10-20 baru). Pokud bys ho "ufouknul" do normalniho tlaku, zase by se ochladil.

Dokonce i nejnovejsi Turbofany (B787) od toho upousteji (tzv Bleedless aircraft) a maji jen elektricke kompresory na air condition. Je to ve vysledku uspornejsi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bleed_air

ZLIN SET me pobavil. Toho bych se nebal, vzhledem k cesko(slovenskym) GA inovacim za poslednich 60 let :)

A kdyz muze LAA certifikovat lehka letadla s pistakem nebo i uplne bez motoru (pokud jsou schopna pristavat dostatecne pomalu a jsou dostatecne lehka, tudiz dostatecne bezpecna pro posadku i okoli na zemi), proc by nemohla certifikovat experimentalni turboprop nebo dokonce jet za stejnych podminek. Ja vim, ze je to dnes explicitne vylouceno, ale libilo by se mi to.... A zase by to mohlo posunot vyvoj dopredu, stejne jako u malych pistovych letadel.

 

Odpovědět

RE: RE: Certifikace

22.04.2022 v 19:36 Tom

co spaliny za turbínou ? na to odmrazování?

Odpovědět

RE: RE: RE: Certifikace

24.04.2022 v 8:49 Václav

No, pokud je to mezi kompresorem a turbinou, tak to taky ubira vykon, pouzitelne je to pry hlavne pri klesani,pri stoupani to dokonce muze chcipnout (viz Wiki nize). A nejmensi letadlo, kde to jakz takz je implementovano je Cessna Citation Jet...

Leda ze by to bylo u turbopropu az za turbinou, ale pak u pistoveho motoru bychom uz dnes mohli ohrivat nabezky vyfukovymi plyny a zadny vykon motoru by nas to nestalo :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_protection_system

Bleed air systems are used by most large aircraft with jet engines or turboprops. Hot air is "bled" off one or more engines' compressor sections into tubes routed through wings, tail surfaces, and engine inlets. Spent air is exhausted through holes in the wings' undersides.

A disadvantage of these systems is that supplying an adequate amount of bleed air can negatively affect engine performance. Higher-than-normal power settings are often required during cruise or descent, particularly with one or more inoperative engines. More significantly, use of bleed air affects engine temperature limits and often necessitates reduced power settings during climb, which may cause a substantial loss of climb performance with particularly critical consequences if an engine were to fail. This latter concern has resulted in bleed air systems being uncommon in small turbine aircraft, although they have been successfully implemented on some small aircraft such as the Cessna CitationJet.[10][11]

"

Odpovědět

Mala turbina

21.04.2022 v 13:37 Tomas

Pri vykonu 1000 HP jsou vyhody turbiny proti pistum celkem zrejme. Problem je downsizovat tu turbinu do vykonoveho spektra 100 -200 HP. Ten francouzsky start-up se prave o to pokousi, i pro ne je to experiment, pokud vim, tak zadnou certifikaci na ten motor jeste nemaji. Pokud se jim to ale povede, tak bude v GA slusna revoluce.

Odpovědět

RE: Mala turbina

22.04.2022 v 18:30 Tom

Je to právě jen 100 hp, ale "mega" krouťák, po startu stoupá jako rychlo-výtah! 👍😎

konstrukčně odvozeno z APU. Jestli obrázek nekecá, měla by to být poměrně jednoduchá konstrukce - radiální kola z 1 kusu materiálu, tedy nikoliv jednotlivé lopatky.

Třeba to časem bude za rozumnou cenu.... 

S EASA to s tou změnou předpisů asi bude na hodně dlouho....🤕🙈😢😢

Odpovědět

Bristell

21.04.2022 v 15:58 Vlado

včera som zachytil, že aj Bristell túto turbínku osadil do svojho lietadielka. Opticky to vyzerá cool:-)

Odpovědět

Přidat komentář