Vláda podpořila výstavbu gigafactory na letišti v Líních u Plzně

20.10.2022 30 příspěvků

Vláda podpořila výstavbu gigafactory na letišti v Líních u Plzně
Vláda podpořila výstavbu gigafactory na letišti v Líních u Plzně (Zdroj: Aeroweb.cz)

Vláda odsouhlasila záměr koncernu Volkswagen Group na výstavbu továrny na místě nynějšího letiště v Líních u Plzně. O lokalitu koncern projevil zájem v souvislosti s hledáním vhodného místa pro svou novou továrnu na baterie do elektromobilů – tzv. gigafactory.

Letiště Líně / Foto: airportplzen.com
Letiště Líně / Foto: airportplzen.com

Volkswagen se nyní rozhoduje mezi třemi lokalitami. Kromě Česka připadá v úvahu Polsko nebo Maďarsko. Koncern slibuje vynesení definitivního stanoviska do konce letošního roku.

Pokud se Volkswagen rozhodne pro výstavbu továrny v Líních, přípravné práce budou financovány ze státní pokladny. Za demolici letištní infrastruktury stát zaplatí zhruba devět miliard korun. Likvidace letiště se však střetává s odporem z řad letecké i široké veřejnosti. Podobný osud potkal v minulosti bývalé vojenské letiště u Žatce nebo letiště Holešov. Za zachování letiště vznikla mimo jiné petice, která eviduje již téměř 11 000 podpisů.

Protest pilotů proti zrušení letiště v Líních / Foto: plzensky.denik.cz
Protest pilotů proti zrušení letiště v Líních / Foto: plzensky.denik.cz

Na letišti v Líních působí kromě mnoha leteckých provozovatelů a aeroklubu i letecká záchranná služba, jejíž fungování by případná realizace projektu neměla ohrozit.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

jak to je

21.10.2022 v 17:14 Honza

no to je smutný kino , jsme vlastně suveréní stát ,  nebo tady vládne koncern VW  ?

Odpovědět

RE: jak to je

09.10.2023 v 16:03 Pete

Tady vládne mafie, VW do toho netahejte, vsaďte se, že tu žádná baterkárna nebude, jde jen o těch 9 miliard za bourání. Pak poušť. 

Odpovědět

Primátor města Plzně žádá o zveřejnění stanoviska AČR

24.10.2022 v 11:30 Honza

Primátor města Plzně Roman Zarzycký zaslal otevřený dopis předsedovi vlády České republiky Petru Fialovi. Žádá o zveřejnění stanoviska Armády ČR

https://www.plzen.eu/o-meste/aktuality/aktuality-z-mesta/primator-plzne-zaslal-otevreny-dopis-premierovi-kvuli-gigafactory.aspx

Odpovědět

Ekologie

31.10.2022 v 20:27 Wolf

Měli by se domluvit a zaangazovat ekology. Není možné aby se tam nenašel nějaký chráněný brouček nebo žabička i kdyby si je tam měli aktivistů dovést a pak tam nikdo 10 let žádnou továrnu nepostaví. Musí najít něco vhodného co bude v souhlasu s létáním.... Myslím že když se provozovatele firem v areálu na ekologickou podporu složí tak je to vyjde lépe než stěhování jinam. A VW s výhledem že EIA mu 10 let neprojde si vybere raději jiné místo....

Odpovědět

Novy zavod VW na vyrobu baterii bude v Polsku

08.10.2023 v 14:27 mariov8

VW se rozhodl, že nový závod postaví v Nise, v Polsku. Tak jsem zvědavý co se bude dál dít v Líních.

Odpovědět

Sláva

09.10.2023 v 9:34 Radek

Hurá, aspoň VW má rozum. Líně s nutností dovozu dalších tisíců dělníků z Balkánu by pro Plzeň byla katastrofa. Když už vláda byla neschopná nabídnout nějaké vhodné místo na severu Čech nebo Ostravsku, tak je dobře že to nevyšlo. Elektromobily čeká strmý sešup, dokud někdo nevymyslí lepší baterie. V současnosti mají reálný výhled tak na 10% podíl na osobních a 20% na služebních autech, ale ne víc. 80% služebních a 90% osobních aut bude i nadále fosilních. Vodík je pro osobní auta nesmysl (z nádrží pořád uniká), po týdnu stání je čtvrt nádrže pryč. Zákaz fosilních aut je útokem na svobodu střední a nižší třídy cestovat.

Odpovědět

RE: Sláva

09.10.2023 v 12:33 igi

v číne 5% už v roku 2022, pričom podiel EV na predajoch nových áut stále stúpa

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country

o sešupe elektromobilov čítam od roku 2005, zatiaľ sa stal pravý opak 

Odpovědět

RE: Sláva

09.10.2023 v 14:01 Václav

Vuci Polakum prohravame jednu soutez za druhou a jeste nad tim jasame. Zatimco my postavili 140km dalnic oni 2800km. Inu, kdo chce kam, pomozme mu tam. Hlavne ze jsme zachranili kus betonu pro par ultralajtu, vzdyt to letiste nema ani VFR noc. VW ma opravdu rozum, a pujde tam, kde je vitany a ne poslouchat vecne nadavani...Tak hlavne ze je Plzen zachranena....

Odpovědět

RE: RE: Sláva

09.10.2023 v 22:07 Václav

Igi, s temi 5% opatrne, je tam zapocitano nejen BEV ale i PHEV, Cina davala  $10k subsidy na jeden vehikl a uz to snizuje, a je tam v roce 2022 skok zpusobeny utlumem za covidu. a taky tam pisou ze vetsina tech aut ma dojezd cca 200km, protoze oni jezdi hlavne primestsky provoz. To nejsou 3 miliony Tesel...

O sesupu elektroaut jsem ale jsem nikde psat neslysel, jen se usmivam, kdyz nekdo mysli, ze to v blizke budoucnosti prevazne vetsine nahradi spalovaci motor.

Ale zpet k baterkarne, byznys je to samorejme obrovsky a bude jen nase skoda, kdyz zustaneneme bokem, tady souhlasim.

Odpovědět

RE: RE: Sláva

09.10.2023 v 22:56 Petr

...já vím že elektrofanatiky jako Tebe a IGIho nelze přesvědčit logickými argzumenty, ale VW teď zavírá zbrusu novou elektrofabriku ve Zwickau...neboť elektroauta nejdou na odbyt...no koho by to napadlo....a též je nelze ani za konkurence schopnou cenu v Evropě vyrobit....protože Green Deal....Kdepak asi udělali soudruzi z NDR chybu?

Odpovědět

RE: RE: RE: Sláva

10.10.2023 v 11:09 Václav

To se povedlo, tak ja se s Igim uz dva roky hadam, ze elektroauta (natozpak elektro-letadla) nebudou takovy terno, jak to vidi on, a uz jsem strcen do pytle s eletrofanatiky taky ;) I ti Cinani planovali do roku 2020 mit 5 milionu el-aut a meli jeden milion i pres ty masivni dotace.

Na druhou stranu ale tvrdim, ze i 1% - 2% cinskeho trhu je velky byznys stejne jako v Indii, dalne Asii a nakonec bude i v Africe - pokud si nechame ujet vlak kvuli vlastnim predsudkum, nase blbost...

Odpovědět

RE: RE: RE: Sláva

10.10.2023 v 13:55 igi

Potvrdzujem ze s Václavom sa uz dva roky hádame :D

Aj ked neviem preco. Moj pristup vzdy bol a je poukazovanie na udaje - napriklad dnesny realny (rastuci) podiel elektromobilov na celkovej mobilite, alebo dosiahnutelne letove vykony s dnesnymi baterkami. Na zaklade tychto udajov potom vyjadrujem zvedavost, co s tym vieme urobit (napriklad preletiet prtavu krajinu ako je slovensko).

Zda sa ze takato prirodzena zvedavost staci na oznacenie za "elektrofanatika", pretoze po spravnosti treba novu technologiu okamzite a povinne splachnut do zachoda a 15 rokov opakovat ako to uz-uz cele skrachuje a samozrejme treba vytiahnut dotacie :) nuz v tomto nemozem sluzit, lebo som clovek zvedavy, takze sa s Vaclavom hadame ;)

Vaclave, vitam ta v klube elektrofanatikov, zda sa ze na prijatie staci aj to ked o elektropohybovadlach co i len diskutujes ;)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Sláva

11.10.2023 v 12:13 Petr

Omlouvám se, že jsem Tě strčil s IGIm do jednoho mužstva......

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Sláva

11.10.2023 v 15:18 igi

a mne sa kto omluvi? :D

myslim si ze nas rozpor s Vaclavom na temu elektriky sa kludne da viest v odlahcenej rovine, ja so svojimi nazormi nie som zenaty a pri elektrike uz vobec. Absolutne pripustam Vaclavove argumenty.

Len ked niekde vsetci unisono hovoria A, tak je dobre aby k tomu niekto povedal B. Uz len preto aby nebola nazorova bublina. To neznamena ze sme v "muzstvach" (Petre) a uz vobec nie ze sme fanatici. Kto to tak oznacuje je mozno prilis fixovany na svoj nazor.  

Odpovědět

baterkárna může stát jinde

11.10.2023 v 10:32 Karel

Za současné bezpečnostní situace, kdy Rusko obnovilo své velmocenské ambice a muslimové stupňují teroristické útoky, považuju rušení funkčního letiště za krajně nezodpovědný krok. Na jedné straně chceme kupovat F-35 a posilovat armádu, ale zrušíme funkční, dříve vojenské, letiště, které by mohly vojenská letadla použít jako nouzovou plochu a možná by mohlo sloužit i k jiným armádním účelům. Němci za války pod tlakem spojenců museli letadla přesouvat mezi letišti, aby zabránili jejich zničení na zemi. 

Baterkárna může stát jinde. V západních a severních čechách máme spoustu místa po vytěžených dolech. Navíc je zde i vyšší nezaměstnanost, tak že by zde nová pracovní místa byla žádoucí a byl o by zde více potencionálních zaměstnanců. Místo toho zrušíme funkcní letiště a baterkárnu postavíme na jeho místě na Plzeňsku, kde je nezaměstnanost nízká, tak že zde bude nedostatek pracovní síly. Nebudu se zabývat užitečností nebo neužitečností baterkárny, ale k výše uvedenému to považuju postavení baterkárny na místě stávajícího letiště za naprosto hloupé a nezodpovědné rozhodnutí.

Odpovědět

RE: baterkárna může stát jinde

11.10.2023 v 11:01 igi

na tom sme sa tu myslim zhodli

pre buducnost krajiny (hociktorej) je velmi nestastne ak sa rusia letiska, sportove arealy, hvezdarne a planetaria, a stavaju sa obchodne domy s McDonaldom, kinom a wifi zdarma.

ale zavrhnut kratkozraky politicky karierizmus a vypytat si statnikov s viziou moze bohuzial len a jedine volic. A ten si to nepyta.

Odpovědět

RE: baterkárna může stát jinde

11.10.2023 v 12:05 Václav

https://cs.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_(Plze%C5%88-L%C3%ADn%C4%9B)

Najdete mi 700 hektaru po vytezenych dolech, aby to bylo u zeleznice a dalnice, tak aby ta dalnice nekoncila jako silnicka v horach jako u Chomutova? Pokud se nemecky marketak podiva na mapu severnich Cech a secte si, ze desitky tisic kamionu budou prejizdet "Erzgebirge", v zime tam na par dni uviznou.. tak se vydesi vcelku pochopitelne.

Uz se motame v kruhu, i me je lito letiste jako takoveho, ale mame demokracii, mel jste se Karle nechat zvolit a rozhodnout to lepe.

Krome toho, kdyz se divam, jake spolky svolavaji protesty do Lini, tak mam pocit, ze temhle vadi Amici, ale pocitam, ze nova bratrska pomoc z vychodu by jim zas tak nevadila, rozhodne ne tolik, aby tentokrat zacali proti ni bojovat... (opet, cest vyjimkam)

Odpovědět

RE: RE: baterkárna může stát jinde

11.10.2023 v 13:13 Karel

Václave, okolí Sokolova, Mostu, Ústí nad Labem. Jsou tam vytěžené doly a výsypky, kde probíhá rekultivace ... Železnice tam vede.  Němci o tuto lokalitu samozřejmě mít zájem nemusí. Na druhou stranu, mají zájem o Plzeň, ale tam je letiště, což je stavba strategického významu a není v zájmu ČR ho rušit. Jetliže vláda souhlasí s likvidací letiště a stavbou baterkárny na jeho místě, jedná, podlé mého názoru, proti zájmům ČR.

Jako občan s tím nic nenadělám, ale souhlasit s tím nemusím a mám právo na názor, že je to velice špatné rozhodnutí.

Odpovědět

RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

11.10.2023 v 15:10 igi

ako obcan s tym prave nieco urobit mozete, minimalne mozete protestovat a ziskat na svoju stranu mnozstvo ludi, aby ten protest bol pocut. Mozno to nepomoze, ale nie je pravda ze nemozete nic robit.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

11.10.2023 v 21:58 Petr Tichý

Problém s baterkárnou se vyřešil sám. VW se rozhodl pro Polsko. Teď půjde o to, co s letištěm dál.

Odpovědět

RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 8:49 Václav

Nikdo Vam pravo na nazor nebral a brat nebude. (tenhle vykrik snad mel vyznam naposledy za komousu ne?) Neslysel jsem, ze by nekoho za jakekoli nazory zavirali do kriminalu, vyhazovali z prace a z bytu a decka ze skoly za poslednich 30 let. Bavime se o politickem rozhodnuti, vam se nelibi a ja rikam, ze to neni tak jednobarevne, to je cele...

Zbourat letiste muze byt "proti zajmum CR" stejne jako odmitnout miliardovy byznys muze byt "proti zajmum CR". To je otazka analyzy, a nakonec i osobniho pohledu - to neni svata pravda, to je normalni politika, co funguje vsude ve svete (tedy az na vychod, tam byva jen ta jedna shora dana pravda).

Krome toho, 1500metru asfaltu je o par kilaku dal ve Lhote, takze ten aeroklubacky provoz muze velice pohodlne fungovat tam (mnohem lip nez na nasi polovicni trave), pokud se dokazou domluvit. I ten pripadny "Fighter" by tam mohl sednout (jakoze o tom pochybuju, ze to bude kdy potreba, ty casy uz jsou pryc)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 11:50 Petr Tich7

Ty miliardy z byznysu by mělo VW, ČR jen ekologická rizika a potíže s desítkami tisích agenturních pracovníků. Letiště Líně by mělo být začleněné do kritické infrastruktury státu a peníze, plánované na dotace pro VW, investovat do dovybavení letiště tak, aby mohlo přijímat letadla min. C130 Hercules, které jsou standardním vojenským transportním letadlem. Např. v případě havárie JE Temelín bude letiště České Budějovice v bezprostředním okolí, zamořené a tedy nepoužitelné. Karlovy Vary jsou jako základna pro záchranné týmy příliš daleko. Zbývají jenom Líně.

Prostě už nejsme zaostalí křováci, kteří za pár korun prodají, na co si kdo ukáže. Už bychom měli umět rozeznat skutečné trvalé hodnoty od okamžitého (navíc sporného) zisku.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 13:26 Pete

Armáda mlčí, zodpovědní mlčí, zadotujeme bourání , ostatně o tyhle peníze jde a pak se uvidí... No ni? A co zbyde českému muži ? Stánek se suvenýry... ( viz film Lucky Luke, tam to všechno je...)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 13:33 Ilja Petřík

Obávám se pane Tichý, že jste to tou poslední větou bohužel přesně vystihl. Jsme a neumíme. Respektive zvolili jsme si tuhle partičku, která vidí jen vlastní prospěch. Asi by stačilo, pro uklidnění situace, aby armáda, neboli někdo relevantní, nikoliv ministerstvo, konečně řekla naplno svůj názor. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 14:00 Václav

Petre, bez urazky, v cem jsme jako Cesi tak dobri, ze ohrnujem nos nad zahranicnim kapitalem? Umime delat auta lip nez Nemci nebo motorky lip nez Japonci (nemyslim Skodovku dnes, to je VW, ale treba LIAZKu, Skodu 120, nebo dvoutaktni Jawku)? Umime delat hodinky lip nez Svycari? Umime delat byznys lip nez Amici? Lepsi vino nez Frantici? Umime drzet zdravy stat a budovat si nobl jmeno jako Lichtenstejnci? Jedini v cem jsme za 200 let vynikli bylo v RVHP, protoze ostatni soudruzi na tom byli jeste hur nez my, takze to vypadalo relativne ok. Co vlastne umime? Rozkradat, (tady souhlasim s Tebou, ze se hodne rozkradlo: v narode s polamanou pateri se rozkradani dokonce i ocenuje), zavidet a schvalovat vlastni neschopnost na vsechny ostatni. Ale hlavne, ze nejsme krovaci a branime nase Narodni Poklady. Podobny nazor za Klause zabranil Suzuki prevzit za pakatel Jawku, Mercedesu tusim Tatrovku a uz nevim-komu Zetor. Kde jsou ted a kde je Skodovka? Dokud se tady nevychova nova vzdelana elita (a pooomaloucku se to deje), tak s takovyma nazorama budem porad jen narodem kocich a sluzek, a jeste si na tom budem zakladat... To je zase muj nazor.PS: Az bouchne Temelin, tak chci videt ten frkot v Linich :)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 18:05 Petr Tichý

Václave, naše budoucnost by měla být v prodeji vzdělání a znalostí formou vysoce kvalifikované odborné práce, jak to ostatně sám děláš. A za utržené peníze zem zvelebovat, mj. i investicemi do infrastruktury, kam patří i letiště. Montovny, ze kterých zisk odteče k zahraničnímu majiteli a platy agenturním pracovníkům (taky do zahraničí, ale jiného), a nám zbude zdevastovaná krajina a ekologické zátěže (a že jich z chemické výroby bude), by neměly být našim ideálem. Jak praví stará poučka. Bohatství nevzniká tam, kde se pracuje u pásu, ale kde se inkasují dividenty.

PS

Kdyby ta chemická montovna byla takové terno, nechali by si ji němci doma, popř. by se o ni ucházely západoevropské země. Nepustily by ji "divokému východu".

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

12.10.2023 v 19:32 Karel

Václave, jsem si jist, že zničit letiště v hodnotě miliard kvůli pochybné, ideologicky motivované, "investici" by nikde jinde než ve zkorumpované východní evropě neprošlo.

Důvodem, proč této "investici" nevěřím je ten, že zelená církev protlačuje silou nevyspělou a horší technologii (elektromobily) vůči odladěné lepší technoligii (spalovací motory) ve jménu své ideologie (pohádka pro masy), která je pouhou zástěrkou pro přemístění peněz do kapes představitelů zelené církve a jejich podporovatelů. Jenže až na bohaté nadšence a bohaté "věřící" o elektromobily není zájem, protože jsou drahé, mají malý dojezd a dlouhou dobu nabíjení. Pro lidi bez vlastní garáže u domu (typicky na sídlišti) tudíž problematicky použitelné. Situaci navíc ještě zhoršují znevýhodňováním stabilních zdrojů energie na úkor nestabilních dotovaných zdrojů formou různých "eko odpustků", které způsobují nesmyslný růst ceny energií a tudíž dále prodražují provoz elektromobilů.

Lidé čím dál více chápou, že celé zelené šílenství je sprostý podvod a ohromný průšvih. Je jen otázkou času, kdy se to celé sesype a budeme se muset vrátit k efektivním technologiím. Pak je otázka, zda bude o baterky pro elektromobily zájem. 

Prostě potřebujeme vyřešit "úložiště" energie s 5 x vyšší energetickou hustotou, 5 x nižšší cenou, zajistit dostatečné zdroje energie a dostatečnou kapacitu pro její distribuci. Je možné, že nakonec budeme muset pro dopravní prostředky volit úplně jiné technoligie než bateriemi poháněné elektromobily.  

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

13.10.2023 v 13:37 Václav

Petre, naprosty souhlas ohledne te kvalifikovane prace, To ji ale musime umet delat a umet prodat. Ekologicka zatez soucasne nemecke fabriky se neda srovnat s ekologii vrcholneho sociku z 80tych let. Zbytek muzem probrat nekdy u piva ;)

 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

13.10.2023 v 13:45 Václav

Karle:

1. Zkusme se vyhnout pejorativnim oznacenim. Cirkev napriklad pro me vubec nezni negativne, a zeleny aktivista rozhodne nejsem (ve smyslu petic, protestu a podobne), ja vlastne vubec nejsem aktivista, ani kdyz se jedna o letiste :)

2. Nazor na elektromobily mame temer shodny, narozdil od Igiho ;) Ale ty velke dotace jsou napr v Norsku, tam to dotuji z ropy, anebo v Cine, tam me to vubec netrapi. Tak jako tak platim pres 50% dani kumulativne, 0.1% na podporu novinek unesu, i kdyz vetsina z nich se ukaze jako slepa ulicka.

3. Jak uz jsem rekl, ty baterky se proste budou vyrabet v milionech kusu (coz je neco kolem jednoho promile svetove vyroby aut), at my uz to kupovat budem nebo ne, a pokud bychom to chytli za spravny konec, muzem na tom jako zeme vydelat ekonomicky i a nakonec i ekologicky (tady vidite, ze jsme nepoucitelny optimista i co se politiky tyce...)

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: baterkárna může stát jinde

13.10.2023 v 13:48 Václav

a za 4. :)

Line ma mozna ucetni hodnotu miliardy Kc (jakoze tolik stalo ho vybudovat podle soucasnych cen). Trzni cenu ale bude mit tak o jeden az dva rady niz (tj cenu, jakou by dnes za nej nekdo, kdo ty penize ma, zaplatil)

Odpovědět

Přidat komentář