Bude z letiště Plzeň-Líně baterkárna, nebo spíš další Holešov?

11.09.2022 15 příspěvků

Určitě není rozumné ani nutné snažit se porozumět úplně všemu kolem sebe. Avšak informace, které poslední dobou do redakce přicházejí, opravdu není snadné pochopit, a to ani při maximálním úsilí – posuďte sami:

Vláda této země letos na konci července schválila záměr, na jehož základě bývalému vojenskému a později civilnímu letišti Plzeň-Líně (LKLN) hrozí zánik a přeměna v průmyslovou zónu. Ministerstvo obrany ČR (MO) mělo prostřednictvím ministryně Jany Černochové do konce srpna dát vládě informaci, zda Armáda České republiky (AČR) toto funkční letiště potřebuje, či nikoliv.

Máme-li však zároveň jinou informaci, a sice že totéž letiště přitom ještě před třemi lety to samé Ministerstvo obrany označovalo za strategické, a od té doby ve světě přitom spíš poněkud „přituhlo“, přemýšlíme, zda jsme tu byli vládním úředníkům pro legraci už před těmi třemi lety, nebo až nyní, nebo v obou případech.

Gigafactory Letiště Plzeň-Líně

Vedle toho letos na jaře také jedná opět Ministerstvo obrany s vlastníkem jiného bývalého vojenského letiště Hradčany (LKHRAD), které se jeho současný vlastník (Liberecký kraj) nejspíš chystá také zlikvidovat, o jeho možné (byť občasné) reaktivaci pro „nárazový provoz“ a v komunikaci s veřejností ho rovněž nazývá strategické.

Když jsme se pak na Ministerstvu obrany ptali, jak tedy to rozhodování kolem letiště v Líních dopadlo, dostali jsme tuto odpověď: „Informace bohužel poskytnout nemohu; 31. srpen byl deadline pro dílčí analýzu, nikoli pro projednání na vládě. Materiál je navíc neveřejný. Předkladatelem návrhu je Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), proto se v této věci prosím dále obracejte na jejich tiskového mluvčího,“ řekla Klára Krištofíková z tiskového oddělení MO.

Najde se aspoň jeden člověk, jemuž to celé trochu dává smysl?

Tohle letiště zaplatili naši dědové, otcové i my

Šéf letecké školy Flying Academy Radim Olbrecht v diskusi pod jiným článkem k tématu možného zániku letiště v Líních píše: „Na celé situaci mě nejvíce mrzí, že naši politici neuvažují ve smyslu: Kolem letiště postavíme průmyslový park... Zachováme a vylepšíme letiště, které zaplatili naši dědové, tátové a možná my z našich daní... Snažíme se hledat řešení, synergie... I např. letecká škola vylepšuje místní ekonomiku...“

Samozřejmě chápeme autorovu „zkratku“ ohledně placení daní v době socialismu, dovolíme si s názorem souhlasit a úvahu rozvíjíme dál: Je skutečně správně, že o (možném) definitivním konci takto velké a vskutku strategické státní investice, která začala už před sedmdesáti lety a je tedy starší než drtivá většina dnešních aktérů, nyní v relativně rychlém procesu a zjevně bez odpovídající veřejné debaty rozhodují lidé, o nichž dost možná nejdéle po nejbližších volbách už třeba ani neuslyšíme? Měli tito lidé likvidaci letiště v programu, s nímž předstoupili před své voliče? A mohli bychom ten program vidět?

Mimochodem, co se to děje kolem Hradčan? 

Letos 12. dubna vydalo tiskové oddělení Ministerstva obrany vyjádření k případnému opětovnému využití bývalého vojenského letiště Hradčany v Ralsku: „Jednání s Libereckým krajem (hejtman Martin Půta, pozn. red.) ve věci opětovného využití bývalého vojenského letiště Hradčany jsou v počátcích a Ministerstvo obrany rozhodně nechce v tomto prostoru obnovovat stálý letecký provoz. Záměrem je mít v dnešní složité bezpečnostní situaci, v případě potřeby, možnost tento strategický prostor nárazově využívat, například pro výcvik. Mohlo by jít o výsadkový výcvik na dva až tři dny zhruba čtyřikrát až pětkrát do roka. Podobný výcvik už v tomto prostoru v minulosti probíhal a nijak výrazně by neomezil místní aktivity a neznamenal by znepřístupnění oblasti,“ píše za MO mluvčí Jana Zechmeisterová.

Zhruba v polovině června se pak objevila informace, že se mělo uskutečnit jednání mezi už zmíněným hejtmanem Půtou a zástupci spolku LETECKÝ KLUB LAA z.s. Letiště Hradčany nad Ploučnicí, který na letišti funguje. Výstupem z jednání dle předsedy spolku Pavla Půty je informace, že preferovanou variantou vlastníka letiště, tj. Libereckého kraje, je výstavba velké solární elektrárny a nájemní smlouva spolku už nebude po 31. prosinci 2023 krajem dále prodloužena.

Tak si to shrňme: Hejtman Půta (minimálně) v dubnu jedná s Armádou ČR o možnosti využívat letiště (např.) pro výsadkový výcvik, aby – v podstatě paralelně, časový odstup je minimální – na jiném jednání řekl, že záměrem kraje je stavba solární elektrárny. Chce tedy výsadkáře, nebo soláry? Obojí totiž asi těžko. Napadne někoho soudného provádět desantní činnost nad polem solárních panelů?

V každém případě, Liberecký kraj je na informace ohledně plánů s letištěm Hradčany zjevně poměrně skoupý. Čekali bychom aspoň zmínku na webu, ale buď neumíme hledat, nebo tam za letošek k tématu prostě vůbec nic není.

Vlastnická struktura letiště Hradčany – modré plochy patří Libereckému kraji / Foto: cuzk.cz
Vlastnická struktura letiště Hradčany – modré plochy patří Libereckému kraji / Foto: cuzk.cz

Za SLZ plochou Velešín

Ostatně, solárnímu parku, jak se eufemisticky plochám solárních panelů někdy také říká, už muselo v minulosti ustoupit třeba malé letiště v jihočeském Velešíně. „Měl jsem v plánu tu plochu koupit a letiště tam dál provozovat, probíhala finální jednání, ale nakonec mě ,vyšachovali‘ právě kvůli solární elektrárně, která záhy hned vedle vyrostla. Nemohl jsem pak samozřejmě riskovat, že některému žákovi třeba nevyjde rozpočet a skončí v těch panelech, proto jsem to ve Velešíně raději celé ukončil a vše přestěhoval na dnešní plochu pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení Kaplice,“ řekl Aerowebu Jaroslav Sedláček, bývalý provozovatel Velešína a také výrobce UL letadel Fascination, Evolution a dalších.

Myslíme si na základě těchto informací jenom my, že projekt „Strategická průmyslová zóna Holešov“ ocenil především jeho investor, tedy Zlínský kraj, který do projektu vložil bizarní částku z veřejných peněz, ale další (více, či méně) zúčastnění toto nadšení ani zdaleka nesdílí?

Letiště v Plzni rychle ožilo čilou aktivitou

Kolem letiště Plzeň-Líně i přímo na ploše mezitím vznikla či se odehrála celá řada aktivit: místní provozovatelé na protest proti záměru zaplnili část plochy letadly, vznikla petice s bezmála deseti tisíci podpisy, existuje velmi solidně vedená stránka na facebooku, místní provozovatelé pořádají společenské akce, vydali protestní noviny Letoviny atp.

A především, ani po několika měsících se nezměnilo vůbec nic na tom, že starostové přímo dotčených lokalit změnu na „baterkárnu“ prostě nechtějí a my se jim nedivíme. Ostatně, zaznívá odsud, že s nezaměstnaností region minimálně prozatím problém nemá a místní si už nejspíš někde přečetli, co takový provoz může do klidného kraje také přinést.

Vskutku jsme se toho mnoho nedozvěděli, zejména pokud by nás například zajímalo, jaká by měla být návratnost takové investice. Také nás poněkud překvapilo, že vládní zmocněnec a zjevně cosi jako manažer celého projektu dle svých slov nedisponuje informacemi o stavu v konkurenčních destinacích. Každopádně vyčkáme do přelomu září a října na slíbenou prezentaci pro veřejnost.

Vlastnická struktura je v Plzni komplikovanější, tyto modré plochy patří obci Nová Ves / Foto: cuzk.cz
Vlastnická struktura je v Plzni komplikovanější, tyto modré plochy patří obci Nová Ves / Foto: cuzk.cz

Ve hře o plzeňské letiště je však minimálně ještě jeden významný hráč.

Legenda Ota Černý by se zeptal: A co na to občan?

Odpovědi Edvarda Kožušníka i Petra Kutného do celé věci vnášejí spíše více otázek než odpovědí, mj. proto, že žádná jednání mezi státem a firmou, která má letiště v nájmu dle stále platné smlouvy, zjevně neprobíhají.

Pokud by se tedy stát přesto pustil bez dohody do nějaké „větší akce“, nejspíš není z pozice druhé strany jiná možnost než žaloba na stát a s tím související riziko následného odškodňování.

Vzhledem k různým a často zcela protichůdným informacím, které se objevují zejména v ekonomicky zaměřených médiích, je nakonec dost dobře možné i to, že jde jen o bouři ve sklenici vody a že z celého záměru nakonec sejde.

Téma budeme určitě i nadále sledovat; jistě bude užitečné se podívat třeba i na to, kdo konkrétně by opravdu z celé akce mohl mít největší prospěch. Rovněž se budeme nadále zajímat i o to, jestli už se Ministerstvo obrany rozmyslelo, zda toto letiště je, či není strategické. 

Odsud z redakce Aerowebu jsme uměli vždy moudře poradit. A pokud by se „baterkárna“ přece jen v Česku měla stavět, rádi poradíme i tentokrát:

Když už to musí být, což však v kombinaci tzv. gigafactory + lokalita letiště Plzeň-Líně rozhodně nepovažujeme za jisté, postavte tedy tuto strategickou státní investici tam, kde přitom zároveň nenávratně nezničíte jinou strategickou státní investici. Kdybychom totiž měli v Česku všeho tolik, jako tu už máme prázdných „strategických průmyslových zón“, bylo by v této zemi opravdu dobře.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

penize a zase penize

12.09.2022 v 9:24 ml

shrnu šumy které jsem stran celé akce LKLN zaslechl: 

- Jeden z hlavních aktérů je údajně Bernard (STAN), který je domluvený s firmou APB, že to celé z dotací EU zdemolují (jedná se o vyšší miliardy Kč). To je hlavní motiv a zdroj peněz

- už se ví, že VW tady žádnou baterkárnu nepostaví, lokalita je na to nevhodná, ale je to výborný důvod na spuštění této akce i když to trochu spěchá než to vyjde najevo. Zůstane zničené, ale atraktivní uzemí, které si postupně místní landlordi rozdělí a rozkradou - další zdroj financí

- údajně v tom hraje významnou roli i Ženíšek (TOP09), který to také tlačí politicky vpřed

- politicky je prý rozhodnuto a je shoda to zničit (přece jenom je tam dost peněz na rozdávání) , je jenom potřeba to protlačit veřejnosti a zrealizovat to.

- snad je v úvahách partyzánská akce, že na podzim/v zimě se "omylem" kopne do přistávací dráhy, která se staně neprovozuschopnou, nikdo to už nebude schopen/ochoten opravit a hlavní odpor letců a ostatních subjektů se logicky celkem rychle vytratí... pak už to pojdede jako na másle. odpor obcí se postupně zlomí penězi a politikou. 

- Ministerstvo obrany je údajně "pořešené" že to nebudou chtít jako strategické letiště, ale informačně se čeká dobu kdy to zapadne do víru dalších důležitějších událostí

 

Tolik jsem zaslechl z politických kuloárů na plzeňsku. Netuším zda se zakládají na pravdě nebo jsou to jenom drby.  Možná to bude někdo schopen doplnit nebo zpřesnit.

 

Odpovědět

RE: penize a zase penize

12.09.2022 v 18:11 Michal Vozobule

Dobrý den,

omlouvám se ale jedna z částí Vašeho textu není pravdivá. Celá plzeňská TOP 09, včetně Marka Ženíška, je jednoznačně proti zničení letiště. Nevím, kdo se snaží kolegům Ženíška očernit, ale je to nesmysl.

hezký den

Michal Vozobule,

předseda TOP 09 Plzeň

Odpovědět

RE: penize a zase penize

12.09.2022 v 18:46 Marek Ženíšek

Dobrý den, vzhledem k tomu, že v textu uvádíte lživě moje jméno, tak Vás žádám, abyste svůj příspěvek smazal, nebo jej opravil. Normálně bych na takovou lež ani nereagoval, ale vzhledem k tomu, že jsem naopak od začátku proti tomu, tak mi to doslova uráží. Na to, že tady o mne píšete takto lživě mne upozornili lidé, se kterými od začátku koordinujeme kroky a jsou doložitelné.

Marek Ženíšek

 

Odpovědět

RE: RE: penize a zase penize

13.09.2022 v 8:49 ml

Celkem mi překvapuje že i politici chodí na odborné servery. Pokud teda je nick pravdivý a nejedná se o marketingové oddělení strany a jeho prohlášení.

Možná by jste nám tedy mohl přiblížit jak situace okolo letiště vypadá, kdo to tlačí dopředu a jaké jsou v tom skutečné zájmy a cíle. Určitě máte lepší informace než jsou šumy a drby, které jsem slyšel já. Každý z politiků prohlašuje, že v tom nemá prsty a je proti zrušení letiště, ale skutečná situace vypadá naprosto opačně. 

Třeba by i redakce přivítala nějaký krátký článek/vyjádření od Vás na toto téma, pokud bude faktické k věci. Ale i v diskusi nám můžete sdělit řadu informací. 

Děkuji

Odpovědět

RE: RE: penize a zase penize - pro politiky TOP09

13.09.2022 v 14:02 Petr

Uvítal bych, kdybychom se tedy od politiků dozveděli, kde je tedy pravda (jsem stále nenapravitelný optimista) a jaká je aktuální situace. Z následujícího článku nevyplývá, že by nejaké transparentní jednání se zainteresovanými subjekty vůbec probíhalo. Napopak si myslím, že vzhledem k blížící se energetické katastrofě se ti co tahají za nitky budou velmi snažit to v nastálé mlze protlačit tak, aby už to nešlo zvrátit. Značka STAN je zárukou, že to rozhodně transparentní a čisté nebude, ale to jistě pánové z TOP09 velmi dobře vědí, neboť mají zkušenosti z celostání politiky a aktuálních kauz STAN. Děkuji předem za odpověď.

https://plzenska.drbna.cz/zpravy/9985-kraj-nam-nepokryte-lhal-besni-starostove-obci-u-letiste-v-linich-kde-ma-vyrust-obri-prumyslovy-park.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=779100&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=779100&dop_vert_id=art1&dop_req_id=cr0kFoYOTLv-202209131113&dop_id=17774375y

Odpovědět

RE: RE: RE: penize a zase penize

14.09.2022 v 8:45 Václav

Jasne, mily "ml", nemaz se s nim, co nam sem ten Zenisek leze, kdyz ho tady pomlouvame. Jeste k tomu asi neni ani pilot... A mozna to ani nebyl on.... Jen tak dal...

Mozna by bylo namiste se nejdrive omluvit a poprosit za odpusteni, kdyz uz jste se takhle ztrapnil, a pak se mozna ptat na dalsi informace ohledne toho rozhodovani.  Vychazet z jednoho novinarskeho clanku jako dogmatu je osemetne - tech najdete samozrejme desitky s naprosto protichudnymi obsahy, zalezi kdo je psal (na ktere strane  barikady stoji).

Podobny priklad uz roky sleduju zblizka - dohady ohledne Hitlerovske dalnice kolem Brna. Uz se to tahne 30 let a dalsich 30 let bude - a obe strany maji naprosto neprustrelne argumenty a spoustu "znaleckych expertiz"... A pomluv se kolem toho uz navrsily tuny...

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: penize a zase penize

14.09.2022 v 14:04 ml

Psal jsem jasně, že to jsou šumy a drby, nevidím důvod se komukoli omlouvat. Pokud by chtěl, mohl napsat jak si situace stojí, kdo to podporuje. Je součást zastupitelstva kraje, takže informace má. Hodil jsem do diskuse pouze informace co jsem zaslechl z politických kuloárů.  

Skoro všichni politici co se okolo toho motají, tvrdí že likvidaci letiště nepodporují. Kdo to tedy podporuje, kdo zvedl ruku pro likvidaci, že to došlo až takto daleko? že by ti samí politici co tvrdí že já nic já muzikant?? Takže mám trochu dojem, že potrefená husa se ozvala. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: penize a zase penize

14.09.2022 v 19:27 Václav

Pokud tu potrefenou husou myslite me, pak vas muzu ujistit, ze Zeniska neznam osobne ani nejsem politik, ani nejsem TOPkar, jen me vadi pomluvy.

Pokud potrefenou husou myslite jeho, pak vas muzu ujistit, ze by Vam taky nebylo jedno, kdyz Vas nekde pomlouvaji a dozvedel jste se to..

Myslite, ze jedinou starosti jakychkoli zastupitelu je vyvracet lzi a famy na vsech tisicich diskusi? To by nedelali nic jineho a stejne si nepomohli.

Nekdo se zastydet dokaze, nekdo to proste nedokaze, a jeste prida...

Odpovědět

Rada mého kolegy z tajné Služby

12.09.2022 v 12:25 Mav

Léta jsem pracoval pro stát v oblasti boje proti pašerákům čehokoliv. S kolegou z tajných Služeb jsme se téměř vždy shodli na jednom: Za Vším Hledej Stopu Peněz !

Máte pravdu, příteli, je to tak, jak výše píšete.

Jsou s Tím již trapní, jsou neschopni vyrobit dobrou Věc, kterou by prodávali do světa s velikými zisky,  neumí to, jako to uměli naši Dědové,, tak jenom KRADOU a při tom Ničí, podle 30 let starého schématu, přesně Tak, jak je to naučili jejich Rodiče....

Od toho jsme Tu My, abychom využili veškerých svých kontaktů ve Státní správě a Veřejnosti,  v bytostním zájmu našeho Potomstva a Republiky .

Prezident Tomáš Garrigue Masaryk, kdyby žil, nechal by je jediným výnosem vyházet ze Státní správy, a hlavní osnovatelé by skončili za Katrem.

 

Odpovědět

RE: Rada mého kolegy z tajné Služby

12.09.2022 v 14:40 Tomas

Nepleťte si statni spravu a samospravu. Akce Líně je v režii 45ti krajskych zastupitelu https://www.plzensky-kraj.cz/zastupitelstvo-plzenskeho-kraje-2 . Bez ohledu na to, co si kdo kde s kym domlouval, pro to musi zvednout ruku aspon 23 techto svobodne zvolenych zastupitelu. Nema smysl bez dukazu obvinovat z kradezi a posilat za katr. Je to těch 450 tisic (plus minus) volicu, kteri musi sve zastupitele presvedcit, ze rusit letiste je politicka sebevrazda. - pak pro to ruce nezvednou.

Odpovědět

RE: Rada mého kolegy z tajné Služby

12.09.2022 v 16:00 Václav

Tomas tedy dokazal odpovedet alespon nejak, ale ja se upne ztratil.

@Mav: Kdo jsou "Oni" - ti trapni a zli. Kdo jsme "My" - co je budem vyhazovat z uradu, kam jsme je vlastni volbou zvolili? Vsiml jste si, ze uz tady nemame okupaci ani nemeckou ani sovetskou, ale vladnem si sami??? Ja jsem v tom prispevku uplne ztracen...

Ale ze byl Masaryk defenestrator, to jsem fakt netusil. Dnes uz tady nejsem zbytecne - konecne jsem se neco dozvedel :)

Aby mi to nikdo nepodsouval, tak chci verejne rict, ze je mi taky lito letiste...

Odpovědět

RE: RE: Rada mého kolegy z tajné Služby

14.09.2022 v 22:07 Honza

Tomáš má naprostou pravdu, ale ta může znamenat jediné. Že se teď všechno naoko uklidní a hlasovat se bude až po volbách. Bohužel pro nás to ty krajské nebudou - a zrovna krajští zástupci budou zvedat ty ruce...

Odpovědět

Rada mého kolegy z tajné Služby

12.09.2022 v 21:34 Mav

Všichni to známe, ale dám to sem.

Hledejme sprátelené rody, které za Tím vším stojí.

https://www.youtube.com/watch?v=g1N5ModMtPI

Bojujme !!

 

 

Odpovědět

RE: Rada mého kolegy z tajné Služby

14.09.2022 v 8:58 Václav

:))) Dost dobry video, to jsem neznal.

Skoda, ze se Prorok Ringo seknul o 25 let. Takovy proroctvi umim taky:

"Vezte lide, ja vam pravim, bude prset...." A budu mit stoprocentne pravdu, ono jednou zaprsi.

Ale jednu vec vam Mave reknu vazne: Nezavidim vam svet ve kterem zijete - plny bubaku a strasidel, zlodeju a nactiutrhacu. Jeste, ze JA jsem jediny spravedlivy ...

Odpovědět

ČTK: armáda Letiště Líně potřebuje

16.09.2022 v 14:49 Jan

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/letiste-line-kde-by-mohla-stat-gigafactory-armada-potrebuje-uvedly-zdroje-ctk/2257615

Odpovědět

Přidat komentář