Antonov staví na utajeném místě druhou Mriju

10.11.2022 3 příspěvky

Ukrajinská letecká firma Antonov hodlá využít díly z druhého letadla, které nebylo nikdy dokončeno, k stavbě zbrusu nového letounu An-225 Mrija. Montážní práce na novém letounu probíhají na utajeném místě. Nový An-225 Mrija má být náhradou za stroj, který byl zničen na letišti Hostomel u Kyjeva v počátku ruské invaze na Ukrajinu.

Generální ředitel společnosti Jevhen Havrylov předběžně odhadl náklady na dokončení nového letounu na cca 500 milionů eur, ale skutečné náklady se mohou vyšplhat řádově výš. Společnost Antonov také uvedla, že v současné době začínají konstruktérské práce na novém letounu. „Podle názoru expertů je nyní k dispozici přibližně 30 procent dílů, které lze použít pro stavbu druhého stroje,“ uvedla společnost pro server RBK-Ukrajina.

An-225 Mrija / Foto: Facebook.com @AirlinesAntonov
Antonov chce postavit druhou Mriju / Foto: Facebook.com @AirlinesAntonov 

Nákladní letoun Antonov An-225 Mrija o maximální vzletové hmotnosti 640 tun byl navržen během 80. let 20. století sovětskou konstrukční kanceláří Antonov. Jediný vyrobený kus nesl ve své novodobé historii ukrajinskou civilní imatrikulaci UR-82060. Jeho výroba byla dokončena v roce 1988.

An-225 byl původně navržen za účelem podpory sovětského kosmického programu. Měl sloužit pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Mrija vzlétla poprvé s raketoplánem Buran na svém trupu v květnu 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur.

Po zrušení programu sovětských raketoplánů v roce 1994 byl letoun osm let odstaven na letišti v Hostomelu. Později byl modernizován a znovu nasazen do obchodního provozu pro přepravu nadměrných nákladů pod společností Antonov Airlines.

Antonov v minulosti začal s výrobou druhého letounu, avšak projekt byl přerušen z důvodu nedostatečné poptávky. Nyní pravděpodobně povstane z popela, aby vdechl život novému snu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

moc nevěřím

11.11.2022 v 8:31 M

že je to pravda. Nějaké práce asi probíhají, ale šance že vznikne další letadlo si myslím že je velmi nízká. Náklady na vytvoření, certifikaci apod. budou obrovské, 500mil EUR rozhodně nestačí. 

Už předchozí Mrija byla výdělečná hlavně díky tomu, že byla v podstatě "zadarmo". Její vývoj a stavba se zaplatila z dob CCCP v rámci kosmických letů. POkud se teď náklady na stavbu začnou plně počítat do ceny provozu, tak cena letové hodiny bude astronomická, tím pádem zájem bude ještě nižší. 

Mám dojem, že snahou spíše bude inkasovat různé příspěvky a dotace..... Ale rád se nechám příjemně překvapit.

Odpovědět

RE: moc nevěřím

11.11.2022 v 11:50 Josef

Antonov je ve schizofrenní situaci.  Na utajovaném místě se souřadnicemi 50. 27. 46.1  s.š  30. 23  37.2 v. d.  může stavět Mriju jen v současnosti kdy jsou dárcovské země ještě ochotné pustit nějaký dolar nebo euro s tím rizikem že po nějaké provokaci jim Rusko z toho "utajovaného"  hangáru udělá kůlničku na dříví nebo počkat až se situace uklidní s rizikem, že už jim nikdo nedá ani cent.

Odpovědět

RE: RE: moc nevěřím

12.11.2022 v 10:23 igor

nie som si isty co myslite tou "provokaciou" - doteraz to bola hlavne samostna existencia ukrajinskeho naroda, ako to popisal putler vo svojej eseji. Obavam sa ze s touto provokaciou sa bude musiet rusko zmierit.

Ale kedze rusky pohlad na svet je 200 rokov pozadu, bude to chvilu trvat, a dovtedy pravdepodobne pridu o vsetky rakety schopne robit kulnicky na drivi. Konieckoncov uz teraz  najvacsie vysledky dosahuju s dronmi nakupenymi z krajiny tretieho sveta ;)

Odpovědět

Přidat komentář