Michal Illich: Zuri otevře možnosti, které letadla nemají a mít nebudou

16.05.2023 43 příspěvků

Michal Illich se celý život zabýval nejnovějšími technologiemi. Má za sebou řadu úspěšných projektů především ve světě webů a programování. V nejvyšším patře budovy Tetris office building v Praze jsem si s ním povídal o jeho projektu hybridního letadla Zuri.

Michal Illich: Zuri otevře možnosti, které letadla nemají a mít nebudou
Michal Illich: Zuri otevře možnosti, které letadla nemají a mít nebudou (Zdroj: Aeroweb.cz)

Můžete krátce projekt Zuri představit?

Zuri je letadlo s kolmým startem pro individuální regionální dopravu. Plánovaný dolet by měl být 700 km, pohon bude zajišťovat osm elektromotorů, které čerpají energii z turbogenerátoru a baterií. Letadlo je určené pro pilota a čtyři cestující.

Co vás vedlo k nápadu pustit se to tohoto projektu?

Asi před šesti lety jsme s rodinou podnikli cestu kolem světa a byla to skvělá příležitost, jak poznat všechny frustrace a nedostatky spojené s cestováním. Hodně času trávíte čekáním na letištích. Když se přepravujete mezi ostrovy, jste odkázáni na pomalé lodě, ve městech vás zase často omezují dopravní zácpy. Tohle všechno by letadlo s kolmým startem mělo být schopné vyřešit. Můžete létat odkudkoli kamkoli, potřebujete jen helipad. Nepotřebujete ranvej, takže se vyhnete velkým letištím.

Proč jste se rozhodli začít projektovat zrovna letadlo s doletem kolem 700 km? Nebylo by bývalo jednodušší začít třeba s letadlem pro krátké lety?

Plně elektrická VTOL (Vertical Take-Off and Landing; letadla se svislým startem i přistáním) letadla mají dolet kolem 100 km a to nám přišlo málo. Když se potřebujete přepravit na vzdálenost do 100 km, což může být typicky třeba z Prahy do Poděbrad, pojedete autem. Ten let by nepřinesl nic navíc, bude to marginálně rychlejší v řádu jednotek minut, ale ty minuty stejně strávíte onboardingem a dopravou na helipad a z helipadu. Navíc to celé bude dražší, takže z našeho pohledu to nemá moc výhod. Případy, kdy lety do 100 km smysl dávají, sice existují, ale je jich málo. Z kalkulací, které jsme si dělali, nám vychází, že benefit letadla se promítne od 300 km a dál. Technicky se pomocí hybridního pohonu dá dosáhnout kolem 700 km.

Proč VTOL? Proč ne STOL, letadlo s krátkým startem a přistáním? Proč ne tradiční letadlo, které by využívalo třeba travnatá letiště? Stojí vůbec ta komplikovanost za to?

Naše letadlo bude schopné obou druhů provozu, tedy jak kolmého startu, tak krátkého startu. Nicméně jakmile jste schopni plně kolmého startu, tak vám to otevře možnosti, které konvenční letadla prostě nemají. Třeba starty ze středu města na vrchu nějakého mrakodrapu. Také tímhle způsobem můžeme zpřístupnit obrovské množství ostrovů, kde není ani krátká ranvej a ani 300m ranvej by se tam nevešla nebo by bylo drahé ji udělat. Třeba na Maledivách je tisíc nádherných ostrovů, kde nikdo nebude stavět ranveje. Takže kolmý start otevře opravdu mnoho možností.

Samotná technologie VTOL novinkou není, třeba V-22 Osprey vzlétl už v roce 1989, jiné typy ještě dříve. Co je podle vás hlavní příčinou toho, že se v současnosti tato myšlenka začíná prosazovat i v civilním letectví?

Osprey je velmi nebezpečné letadlo, s dlouhou historií smrtelných nehod a osobně bych do něj nesedl. VTOLy staví na moderních technologíích, hlavně elektromotorech a počítačovém systému kontroly letu.

Zuri má osm motorů, proč je jich vlastně tolik?

Kvůli redundanci. Když kterýkoli motor vysadí, letadlo dál bezpečně funguje. Ceny elektromotorů rostou lineárně s hmotností, to znamená i s výkonem, takže je poměrně jedno, máte-li osm malých motorů, nebo čtyři trochu větší. Osm vám však umožní imunitu vůči výpadkům. Ve vertikálním letu může Zuri letět se sedmi motory, v horizontálním letu stačí samozřejmě ještě méně.

Jaký byl důvod zvolit právě hybridní pohon? Bylo vaším cílem hlavně snížení emisí?

Hybrid nám vyšel jako nejlepší řešení a navíc se ukazuje, že letadlo bude nízkoemisní. Počítáme s využitím Sustainable aviation fuel (SAF), což jsou buď biopaliva nebo syntetická paliva a z takového letadla jsou emise extrémně nízké. Vychází nižší než u auta a překvapivě i nižší než u eVTOLů. Syntetická paliva jsou drahá, ale počítáme i s využitím HEFA, což jsou biopaliva. Jsou sice dražší než běžná paliva, ale emise jsou o 80% nižší.

Máte v plánu postavit v budoucnosti plně elektrické letadlo?

Ano, je to možné. To se ale bavíme o budoucnosti třeba za padesát let. Baterie se zlepšují velmi pomalu; například baterie Tesla, které jsou nejlepší v automobilovém průmyslu, se zlepšují asi o 15 % za pět let. Takže počítáme s tím, že ještě v následujících zhruba padesáti letech tu zůstane obrovská výhoda hybridu.

Jaká je aktuální situace vašeho projektu, jak daleko jste s vývojem?

Máme za sebou testování na několika generacích zmenšených modelů 1:4, na nichž jsme už úspěšně otestovali přechod mezi vertikálním a horizontálním letem, kdy se v případě našeho nejnovějšího modelu natáčí všech osm vrtulí. Máme letový demonstrátor s rozpětím křídel jedenáct metrů, který už také absolvoval letové testy ve vertikálním módu. Další takový test nás čeká příští měsíc. Tohle je aktuální stav a v současnosti sháníme investici, která by nás posunula dál, a to k velkému prototypu.

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri
Zmenšené modely Zuri během testování / Foto: Michal Illich

Pomáhá vám v tom skutečnost, že jste sám investorem?

Aktuálně mi to zrovna pomáhá, protože firmu financuji já, ale to je jen dočasný stav. Nejsem tak velký investor, abych byl schopen sám zaplatit vývoj a certifikaci takového letounu. Na to jsou třeba řádově větší peníze, než kterými já disponuji.

Měl jsem na mysli spíš to, že máte vhled do toho, jak projekt prezentovat.

Ano, za život už jsem stál mnohokrát na obou stranách. Jak na straně investora, kterému lidé prezentují projekty, tak v posledních letech jsem ten, kdo Zuri prezentuje investorům. Tyhle zkušenosti se dobře doplňují, protože vím, jak obvyklý investor uvažuje, které informace potřebuje, na co se zaměřuje.

Pojďme se teď od Zuri přesunout k letectví obecně. Jak vidíte budoucnost všeobecného letectví? Jaké změny můžeme podle vás očekávat třeba s čím dál častějším zaváděním elektrického pohonu?

Teď nastane doba hybridů. Velké množství letadel se bude pomalu měnit na hybridy. Nestane se nějaký zázrak, přinese to nějakou úsporu paliva, možná trochu lepší výkony, ale nebude to nějaká fundamentální revoluční změna. Pro výcvikové letouny se začnou používat i plně elektrická letadla. Například Pipistrel, který už se používá, nemá nějak skvělé technické parametry, ale na odlétání několika okruhů je to dostatečné.

Co automatizace a umělá inteligence, jak se to podle vás projeví ve všeobecném letectví?

Co se týká automatizace, tam si myslím, že budeme svědky postupného přechodu. Čím dál tím víc práce bude děláno automaticky, nějaký autotrim, autolevel, autoheading. Prostě věci, které už teď jsou v dražších letadlech, se budou postupně dostávat do všech letadel jako standardní výbava. Zároveň trochu doufám, že se změní způsob letecké komunikace, že se nebude tolik pracovat s rádiem, protože už teď má většina letadel odpovídače, které mnohokrát za sekundu odesílají velmi přesné informace o poloze a identifikaci a nedává smysl, aby totéž ještě člověk říkal do rádia.

Vy sám jste ve výcviku PPL. Jak to vidíte jako soukromý pilot, neztratí letectví s čím dál tím větší automatizací něco ze svého kouzla?

Naopak, odpadne otravná a monotónní práce, pilot si bude moct let více užívat nebo si ve vzdálenější budoucnosti místo pilotování odpočinout.

Plánujete do budoucna autonomní provoz Zuri?

Určitě. Chceme, aby na to letadlo bylo už od prvního okamžiku hardwarově vybavené, tedy aby mělo potřebné senzory a letový počítač, schopný ten let řídit. Očekáváme, že ještě dlouho nebude připravená legislativa na to, aby se létalo zcela bez pilota. Počítáme, že vývoj proběhne zhruba ve třech fázích: v té první fázi budou VTOLy, ať už je to Zuri nebo jiné, létat s klasickým pilotem. Poté nastane nějaká mezifáze, kdy tam pilot formálně bude, ale už nebude v letadle. Přejde se na dálkové ovládání, takže pilot bude spíš v roli dispečera, který ten let hlídá ze země a pravděpodobně bude moct hlídat i několik letadel zároveň. Nakonec nastane situace, kdy bude provoz zcela autonomní.

Máte v plánu Zuri nejen vyrábět, ale i provozovat?

Je to jedna z možností. To je opravdu hodně vzdálená budoucnost, o které můžeme spíš spekulovat než jednoznačně něco uvádět. Myslím, že by bylo dobré, abychom třeba v České Republice a blízkém okolí provozovali nějakou menší flotilu Zuri, ale není to nutné. Primárním cílem firmy je to letadlo vyvinout, certifikovat a prodávat.

V jakém časovém horizontu můžeme očekávat vzlet velkého prototypu, kdy předpokládáte uvedení Zuri na trh?

To je velmi obtížné předpovědět. Myslím si, že do roku 2026 v Evropě žádný VTOL komerčně nevzlétne, možná s výjimkou Volocopter, to je multikoptéra na ultra krátké vzdálenosti. Pokud se nám podaří financování, tak by mohlo stačit několik let, ale je to opravdu velmi obtížné odhadnout.

Jak je to se stávajícími pravidly pro certifikaci? Je to věc, která by vás nějak brzdila?

Certifikační pravidla se vyvíjí velmi dobře. EASA je v tomhle proaktivní a připravuje věci dopředu, konkrétně předpis SC-VTOL, takže tam si nemůžeme stěžovat, že bychom nevěděli, podle čeho to certifikovat nebo že by tam něco podstatného chybělo.

Jak konkrétně probíhá prezentace vašeho projektu letecké veřejnost?

Například na posledním veletrhu Aero Friedrichshafen jsme měli stánek 10x10 metrů a letadlo jsme vystavili - vzali jsme s sebou náš poslední model o rozpětí 3,4 metru. Byl to ten samý, na němž budeme po návratu pokračovat s letovými testy. Také jsme tam představili VR simulátor,na němž jak pilot, tak i pasažéři budou moci ve virtuální realitě zažít, jaké je letět v Zuri.

Prohlédněte si návrh designu letadla Zuri v galerii:

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Michal Illich projekt VTOL Zuri

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Zuri????

16.05.2023 v 23:11 Ilja

Článek je napsaný velmi dobře, ale právě tím ukazuje, že je to rozhovor, jak s Karlem Mayem o pravých indiánech. Zuri JE letadlo... Osprey je velmi nebezpečný... Dolet 700 km...:-))))   Startup... Takže valte prachy a my si budeme hrát a doufat, že za pár let někdo vynalezne zdroj energie, který umožní tyhle andersenovske pohádky realizovat. Zatím je podobný přístup dobrý jen k pobavení. 

Odpovědět

RE: Zuri????

25.05.2023 v 15:01 Michal Illich

Hezký den,

zdroj energie už existuje, jde u turbínu - variantu takové, která se posledních 20 let používá v helikoptérách.Neboli stavíme na současných technologiích, nepotřebujeme technologický průlom.

MI

Odpovědět

RE: RE: Zuri????

29.05.2023 v 17:22 Mikuta

V reálu ovšem taková turbína neexistuje. Ale to nevadí, pam Illich umí "odpovědět".

Odpovědět

Zuri

17.05.2023 v 9:04 Radek

Zuri má právě výhodu v tom, že je hybrid, tedy spalovací motor vyrábí elektřinu pro optimální režim, k velkému výkonu pro start a přistání pomáhají baterie. Ze všech těch nesmyslů (včetně e-Pipistrelu) je tohle nejvíc reálné. Problém bude cena. Robinson bude výrazně levnější.

Odpovědět

RE: Zuri

17.05.2023 v 10:02 Emil

Reálné ....

.... jaký je význam toho slova ? .. že něco je, existuje ? Pak Pipistrel "je" a funguje, samozřejmě si můžeme vykládat jak.... ale Zuri ? Myslím že je mimo realitu a ... souhlasím s názorem, že to je "mlýnek na peníze", aby se ten pán měl čím bavit....

E.

Odpovědět

RE: Zuri

17.05.2023 v 14:55 igi

ono to pouzitie elektromotorov je zaujimave z toho pohladu, ze mozem relativne lahko zabudovat motorov kolko chcem a kam chcem, a tie motory su lahke a spolahlive. Aj keby som mal tu elektrinu vyrabat nejakym piestovym alebo turbinovym generatorom.

Odpovědět

RE: RE: Zuri

17.05.2023 v 16:22 čáp

Elektromotory jsou sice lehké a spolehlivé, ale to se už nedá říct o tom zbytku, který je potřeba k pohonu oněch elektromotorů. Resp. je možné, aby to bylo spolehlivé, ale životnost bude pak řádově nižší, než je u dnešních letadel. Stačí se podívat na moderní auta a jejich problémy s elektroinstalací po několika letech. A proudové odběry motorů letadla nebudou malé, což životnosti elektroniky též nepřidá. 

Jo, pán jmenuje Osprey, jako mimořádně nebezpečný stroj. V čem je bezpečnější věc, kterou na startu drží ve vzduchu elektromobily řízené počítači?

Bell, Boeing, to jsou firmy letectvím se zabývající mnohem déle a mnohem významněji než Zuri.

Ještě by mne zajímalo, jaké výhody má prezentovaný stroj oproti vrtulníkům? 

Odpovědět

RE: RE: Zuri

19.05.2023 v 8:07 Radek

Zuri ma vyhodu ve vyssi horizontalni / cestovni rychlosti - 300-350 km/hod oproti 250 km/hod turbinoveho draheho vrtulniku a 200 km/hod Robinsonu. Nevyhodou je slozitost konstrukce. Vetsi mnozstvi vrtuli zvysuje vztlak kridla. Bude to drahe, pro vetsi vzdalenost - lety na 300 km a dal to ale dava smysl. Uvidime. Na kolene postavite prototyp, ne serii.

Odpovědět

RE: Zuri

25.05.2023 v 15:07 Michal Illich

Souhrnně k tomuto vláknu:

- ano, na reálnosti (využívání stávajících technologií) si dáváme celkem záležet

- ano, dobře popsaná výhoda elektromotorů: lehké, malé, možno umístit kamkoliv

- problémy s elektroinstalací u elektromobilů: jako majitel první Tesly S v ČR bych si tohle dovolil rozporovat: elektromobily nepotřebují ani zdaleka takovou údržbu jako konvenční auta - ať se to týká elektroinstalace nebo obecně

-  bezpečí: právě v tom co jmenujete: redundance na úrovni jak pohonných jednotek, tak "počítačů"

- výhody oproti vrtulníkům: nižší cena než komerční vrtulníky, řádově tišší chod, redundance

 

Odpovědět

Máte zbytečné milióny a nevíte co s nimi ?

17.05.2023 v 10:00 Josef

Utopte je v projektu ZURI.

Odpovědět

Monotónní práce pilota

17.05.2023 v 11:28 Martin

Chápu, že se dá pilotování rozdělit na práci, která může být monotónní a na zájmnou činnost, u který si snad každý pilot, pokud je normální, užívá plnné řízení letadla a kontrolu nad ním. Obvzláště někdo kdo si dělá PPL a je tak očekávání, že chce lítat kvůli požitku. Jak může někdo říct, že ,,odpadne otravná a monotónní práce, pilot si bude moct let více užívat nebo si ve vzdálenější budoucnosti místo pilotování odpočinout" Sorry, to není pilot a s tímto přístupem ani nebude. 

Odpovědět

RE: Monotónní práce pilota

18.05.2023 v 7:23 Václav

Hmm, hmm, Martine, jestli tomu dobre rozumim, tak kazdy, kdo pouzije autopilota je spatny pilot a nikdy z nej dobry pilot nebude (tedy vsichni dopravni piloti nebo letecti cestovatele, napr.) Spravny pilot je ten, co lita kolem komina a triska s vlecnou o zem :)

@Radek, no tenhle prototyp (pokud by se prodaval za cenu nakladu na ten vyvoj) bude urcite drazsi nez helikoptera. Pokud se to ale chyti a uspokojive vyresi ty tisice potencialnich problemu, muze pak mit vyrazne lepsi efektivitu pri preletech (nelita mu to "kridlo/nosna plocha" dopredu a dozadu pod mensim uhlem nabehu - ale jen dopredu :) Ona ta helikoptera mela taky spousty tezkosti oproti letadlum, nez se vubec vznesla a byla jakz takz riditelna... 

Odpovědět

Zur - dobrý koncept, čeká ho dlouhá a obtížná cesta, ze všech konceptů se mi zdá nejvíc životaschopný

18.05.2023 v 8:08 Filip Zejda

Ten kdo navrhuje,  zkouší počítat a sám si staví letadla či je upravuje a zalétává je a opravuje po sobě  své chyby, dokáže ocenit práci na tomto projektu i jeho  výrazný potenciál. Ti kteří si jen odplivují a kritizují mohou jít do hospody k sobě rovným a svou energii nechat utopit v chlastu s postupnou degradací mysli. Nebo mohou povstat a zvednout hlavu uchopit nářadí, počítač a jít něco smysluplného dělat, tvořit a vyvíjet. Tím násobně rostou a okolí je podpoří.

Obrovskou výhodou k bezpečnosti létání u ZURI je klasické křídlo a zaklopitelné vrtule, které umožní lepší dokluz a lepší ovladatelnost stroje při fatální poruše elektroinstalace ( já vím stát se to nemůže nebo nesmí). Stále ještě hledáme vhodné akumulátory, které jsou limitem těchto strojů LIFEPO4 se jeví zatím nejlehčími s dostatkem proudového zatížení. Vznikají nové akumulátory.

Nicméně je i docela odlišný koncept jak dostat letadla a létající stroje do vzduchu a tam je nekonečně dlouho udržet přes elektrický potenciál popsaný zde: https://www.letecka-skola-vysocina.cz/blog/letadla-na-elektriku-zamysleni/

Ale bohužel současní většinoví konstruktéři vůbec netuší o čem je řeč a nejsou schopni si vyhledat patřičné podklady k  obsažným tématům. Chci jen podotknout, že toto je také cesta, byť to bude zcela jiné elektrické napětí a proud než ten, který dosud známe a používáme. 

Rovněž bude nutné střídání jeho potencionálu tak jak dosud se běžně neděje k rozrušení  elektromagnetických polí. I to je cesta jak efektivněji rozuměj velmi levně rozkládat vodu na její složky tedy vodík a kyslík, které mohou v počátku konceptu pomoci jako jednodušší varianta pohonu. 

Existuje spousta dílčích projektů, které se danou problematikou zabývaly a jsou tajné, zapomenuté, známé úzkým skupinám lidí a takto střežené, nebo potlačované. A nejde pouze o teorie, to zjistí každý, kdo se tím bude dlouhodobě a intenzivně zabývat.

Přeji Vám výdrž a hodně úspěchů a ať Vám to  se ZURI létá!

Odpovědět

RE: Zur - dobrý koncept, čeká ho dlouhá a obtížná cesta, ze všech konceptů se mi zdá nejvíc životaschopný

18.05.2023 v 11:19 čáp

Tyhle multikoptéry jdou s rozvojem elektroniky do módy. Jsem zvědav, jak se to uchytí. Jen si tak říkám, že ono dělat počítečové programy je něco úplně jiného než vyrábět certifikovaná letadla. Ale proč ne, třeba se to Zuri podaří.

Ovšem čistě technicky - tak krásný stroj, jako je na těch prezentacích, má-li letět 300, vyvolává řadu otázek: kolik asi bude potřeba výkonu pro tak rychlý let tak zaodporovaného letadla, kolik asi bude potřeba výkonu pro kolmý vzlet a přistání. Ty krásné štíhlé motory asi budou potřebovat nějak chladit, a bude po jejich eleganci. Ty krásné štíhlé naklápěcí motory budou potřebovat bytelný mechanismus pro naklápění, a váha nám roste a s ní potřebný výkon a dimenze...

Tohle nebude levné létání. Což ovšem není žádné tajemství - kdo chce ve vzduchu zastavit a zaviset, ten potřebuje hodně peněz. Přejme tedy Zuri hodně odvážných investorů!

 

Odpovědět

RE: Zur - dobrý koncept, čeká ho dlouhá a obtížná cesta, ze všech konceptů se mi zdá nejvíc životaschopný

18.05.2023 v 16:02 Martin

Pane Zejdo, Ad:

> Chci jen podotknout, že toto je také cesta, byť to bude zcela jiné elektrické napětí a proud než ten, který dosud známe a používáme.

Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná. To co je potřeba vyřešit je ukládání elektrické energie ve větším množství a v kratším čase. To ale na charakteru elektrické energie jako takové nic nemění a měnit nebude.

> Existuje spousta dílčích projektů, které se danou problematikou zabývaly a jsou tajné ...

V tom případě nejsou asi tajné dost případně spadají do kategorie konspiračních teorií. Jako vždy chybí jak zdroje a tak i data. Prosím podpořte svá tvrzení.

Odpovědět

Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

18.05.2023 v 21:43 Filip Zejda

Vážený pane Martine, tvrzení že:"Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná." je velmi odvážné a možná odvážnější, než jakékoliv mé tvrzení dosud zveřejněné, které vyvolalo Vaši reakci. Vzpomeňme na Nikolu Teslu. Dodnes přesně a konkrétně veřejnost  nezná  nic z toho  co tajné služby, které po, při, nebo během jeho smrti zkonfiskovaly.  Odvezly veškeré jeho vynálezy, vzory a funkční prototypy, písemnosti i záznamy a udělaly z nich tajemství. Vy k nim máte svobodný přístup? Ke všem? Jste si stoprocentně jist ,že jsou volně dostupné veškeré - každý jeden jeho podaný patent a vše ostatní mnohem důležitější co nebylo patentováno?  Něco málo tajné služby uvolnily do muzea, však pouze to co je pro ně  nevinné. Nic z toho co by narušilo dodávky drahé elektřiny a co by mohlo poškodit výrobce a hlavně distributory nic z toho co by se dalo využít v obraném a útočném vojenském programu. Nebo je to jinak?  Nikola Tesla měl své následovatele, kteří dokázali obdivuhodné věci. Všem byly zkonfiskovány v národním zájmu, jejich laboratoře byly zlikvidovány. Byli pomluveni, zesměšněni atd. Zajímavé téma k samostudiu!

 

Odpovědět

RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

18.05.2023 v 23:48 Martin

Pletete zde dvě věci které spolu nesouvisí. Jedna je: definice fyzikálních veličin - napětí, proud, el. energie. Ty jsou opravdu jen jedny a jsou dané jejich definicemi. Tedy nějaký jiný proud nebo napětí již nebude z definice elektrický proud nebo elektrické napětí.

Netvrdím tím že nemůže existovat jiný typ energie, ten bezesporu existuje (tepelná, kinetická, potencionální, apod.). Ale neexistuje jiný typ elektrické energie kterou by lidstvo neznalo - ta je definovaná a popsaná.

Druhou věc kterou do toho mýcháte je dojmologie o tom co měl kdo za vynálezy v laboratoři v roce 1943. To je z hlediska definic irelevantní i když to mohlo být aplikačně zajímavé.

Jestli by ty údajné vynálezy byly schopny ohrozit trh s drahou elektřinou nechme konspirátorům. Z principu se dokazuje existence, nikoliv neexistence něčeho. Tedy dokažte své tvrzení o existenci jiné elektřiny a dle nejlepších vědeckých a inženýrských tradic to podpořte důkazem. V opačném případě je to dohad/dojmologie/konspirace.

Odpovědět

RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

19.05.2023 v 10:53 Emil

Teda pane Zejdo, to je "silná káva", na to, že stavíte a létáte v reálných letadlech .... podobné teorie bych čekal od snílků ..... Nevěřím na tyto teorie a myslím, že kdyby na nich něco bylo tak buď Howard Hughes nebo Elon by to už "rozjeli" v komerci, přestože oba "jedou" i za erární peníze....

Tak alespoň nějaká jména vámi "nahozených" zneuznaných vynálezců.... dík. E.

Odpovědět

RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

19.05.2023 v 13:33 igi

ked tak dobre viete co mal Nikola Tesla v laboratoriu, na co potrebujete ten udajne zhabany vyskum? Co vam brani si tie carostroje postavit doma a navzdy sa vysmievat energetickemu priemyslu? 

Odpovědět

RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

20.05.2023 v 14:27 Coffin Corner

Je legrační, jak v předchozím příspěvku odkazujete skeptiky do hospody k sobě rovným a pak se vytasíte s konspiračními teoriemi o tom, jak vlády zatajují revoluční vynalezy Nikoly Tesly :D

Odpovědět

RE: RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

20.05.2023 v 20:02 Filip Zejda

V rychlosti zkuste prosím  tyto vynálezce:

Stenly Mayer -  spalovací motor pracující na rozloženou vodu. Termíny pro vyhledávání: "Brawnův plyn" "Vodíkový článek" " Hydrogen Fuell cels" "HHO". Zajímejte se o pokročilý rozklad  pomocí napětí proudu a převracení polarit na elekrodách a změny polí a polarit šokově  na vysokých frekvencích se správným tlakem a skokovou změnou napětí z DC na AC a obráceně, ne ten  " projekt" který je  běžně vidět na 12VDC a používá se v autech - ten je s malou efektivitou!

"Testatika" jako přístroj fungující  na volnou energii a produkující napětí a proud.  Tam zejména pochopíte souvislosti, že napětí i proud může být jiný než známý a popsaný. To je velmi zajímavé téma.

"Perendjev" a jeho výzkumy magnetické energie a vysokofrekvenčních polí a desítky jiných autorů  využití volné energie pokud vládnete angličtinou zkuste "free energy" ... Pozor dobrá polovina  všeho textu i videí jsou falešné stopy. Pro toho, kdo se neorientuje, rychle dojde k zmatení, a odrazení, ale to je záměr těch, kteří tyto technologie potlačují. Je tedy potřeba zvolit správný vyhledávač a Google ani Seznam to není! Pak prohlížet až od 5-10 strany vyhledávače, protože první strany jsou pod kontrolou a jsou záměrně manipulované tak, aby jste se nic potřebného nedověděl.

Už jsem zase zapoměl jaký vyhledávač... Ale snad něco s TOR - em nejlépe přes cizí VPN. Postupem času pokud se budete zajímat a opravdu  poctivě zajímat najdete řešení jak se k pravdivým informacím dostat...

Promiňte mám špatnou krátkodobou paměť, víc si z hlavy nepamatuji viz  Prohlídka na ULZ na Medical Class 1. https://www.letecka-skola-vysocina.cz/blog/medical-class-i-pomyleni-doktori-oftalmolog-a-psycholog-na-ulz-praha/

Snad to bude stačit... A jak vidíte víc nevím!  Tedy pro tento materialistický  režim  s vírou ve vědce kontrolované jinými "vědci" závislými na grantech  a tedy schopných říci cokoliv pro momentální vládnoucí vrstvu je zřejmé.  Takže mohu volně téměř libovolně "blábolit" jak připadne jiným.... Zbytek je na Vás a Vašem samostudiu. Přeji Vám poznat Wow efekt!

Odpovědět

RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

21.05.2023 v 2:04 Martin

Principiálně nemůže existovat žádné zařízení typu perpetum mobile, na tom se snad všichni shodnem. Funguje totiž něco čemu se říká zákon zachování energie. Tedy ve zkratce energii nelze ani vyrobit ani zničit - lze jen přeměnit na jiný typ.

Z toho důvodu nemůže žádná "volná energie" či energie zadarmo existovat. Proto se nikdo seriózní nebude pokoušet sestrojovat něco co vyrábí energii z ničeho. První kdo by po něčem takovém mimo jiné skočil (pokud by to existovalo) by byly právě ty společnosti vyrábějící drahou elektřinu. Jaký by měly pak důvod nakupovat drahá paliva kdyby nemusely.

> Zajímejte se o pokročilý rozklad  pomocí napětí proudu a převracení polarit na elekrodách a změny polí a polarit šokově  na vysokých frekvencích se správným tlakem a skokovou změnou napětí z DC na AC a obráceně ...

Toto je z pohledu elektriky nesmysl. AC znamená alternating current (střídavý proud). Tedy jakékoliv přepínání napájení které sebou přinaší změnu směru proudu je z princilu střídavé, tedy žádné DC tam není. Nanejvýše to lze rozložit na stejnosměrnou a střídavou složku. Mimo to "šokově" nic změnit v elektrice nejde. Probíhají přitom přechodové jevy které jakoukoliv takovou snahu jaksi vyhlazují.

Při vší úctě začínáte být dosti mimo. Naštěstí paměť vám ještě slouží dobře, nezapomněl jste reklamní vsuvku: Více najdete na

.

Odpovědět

RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

21.05.2023 v 19:12 Igi

Tak zopakujem otazku - preco niektory z tych carostrojov nepostavite a nevytrete celej energolobby zrak? Zjavne su vsetky volne pristupne na webe, len jaksi nepochopitelne vsetci stale jazdia na drahu naftu a platia ucty za elektrinu

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud - elektrická energie je jen jedna a je docela dobře v lidském poznání popsaná.

22.05.2023 v 6:37 čáp

Zvrhlo se to tady v debatu o metavesmíru...

Ale zajímavější bude vrátit se na zem - nějak nevěřím tomu, že takovýhle superstroj bude levnější a jednodušší než vrtulník. Energie, a okamžitého výkonu  si s sebou bude muset vézt taky hodně. A k tomu všemu mraky výkonové elektroniky a počítačů. Jistěže vývoj jde stále dál, ale když vidíme, že i věhlasná firma je schopna certifikovat a prodávat stroj, kde tyto systémy nejsou zcela odladěny, tak jak to bude asi vypadat u firmy, která si říká "start-up"?

 

 

Odpovědět

Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

23.05.2023 v 8:18 Filip Zejda

Odpověď Igimu a Martinovi i ostatním.

Věta: „Principiálně nemůže existovat žádné perpetum mobile, na tom se snad všichni shodnem. „ je velmi záludná a manipulativní i když to zatím tak nevnímáte. Následně popisujete platné fyzikální zákony, které platí zde na zemi, a za přesně daných podmínek, tedy těch při kterých byl daný „fyzikální zákon“ zkoumán a ověřován. Stačí změnit dvě, nebo tři podmínky ( tlak, teplota, frekvence, magnetizmus a jiné) a zákon neplatí. 

 Jsme letci? Víme něco o aerodynamice, magnetických polích, které umožní létání? O narušení elektromagnetického pole a vytvoření „díry“ která vtahuje předmět 7 až 8 násobnou rychlostí světla? Velmi málo, v podstatě nic. 

 Tak si položme jednoduchou otázku: Jak to, že čmelák létá? Má tak velké a těžké tělo a tak malá křídla! Porušuje veškeré zákony aerodynamiky. No on to neví, tak si spokojeně létá. Pokud máte širší rozhled a zajímají Vás i jiné světy a dimenze zjistíte, že vše co na Zemi v naší kultuře je popsáno je v podstatě ohnuto, nebo zcela přepracováno za jediným účelem- zotročení lidstva.

  Prosím všechny čtenáře, kteří dočetli až sem a bytostně je daný text rozčiluje, aby dál nečetli! Zachráníte si své duševní zdraví a nenastanou u Vás trvalé nevratné změny! Byli jste Varováni! 

 Jakákoliv oblast lidského vědění a hlavně její záznamy je zfalšována už od tak jednoduché věci jako je čas. Manipulují nám časem letní-zimní, atd. Je to politické rozhodnutí. Všechny kalendáře a že jich je, jsou zfalšované myslím tím židovský, křesťanský, mayský, každý má jiný letopočet atd. Všechny víry jsou zfalšované a ohnuté ve prospěch toho kdo jimi vládne. Nejblíže skutečnosti jsou snad Védské hymny – možná- ale stále jde o převyprávění příběhů příslušníků mimozemských civilizací.

Mnoho skutečných věcí je manipulováno a potlačováno, běžný člověk se pravdu a skutečnou historii jeho země „ prostoru planety odkud pochází“, národa, kmene a své duše nedoví. Mnoho lidí nevěří ničemu - jen „vědě“ 

 Ta věda byla v jistých dobách přínosem, když tady řádila církev a přisvojovala si na základě „víry“ moc nad lidstvem a jednotlivým člověkem, upálila naše ženy, ty které měly daleko větší cit pro pravou realitu.  Pak věda ukázala člověku a lidstvu, že je vše jinak! Byl to velký krok a posun. Tento proces trval někde několik století, jinde stále nebyl dokončen a jinde se to už zvrhlo v takovou "vědu", která je znovu církví a tvrdí nám globální oteplování a jiné zhovadilosti, aby mohli lépe ovládat své věřící ve "vědu" a vybírat odpustky – promiňte: vyšší daně a emisní povolenky a zakazovat auta a letadla. Viz Schwab a jeho klika. Mám tím na mysli, že tato „věda“ už je tak úzce svázaná s poltikou a zcela jinými cíli, je taková, že je povolen jeden jediný názor a ostatní jsou marginalizovány a potlačeny až tak, že máme ministerstvo lži - promiňte vnitra, které říká co je správně a co špatně – blokuje zpravodajské a jiné weby, i pravé vědecké poznání, to aby jste náhodou neprozřeli! Systém se velmi bojí myšlenky, která je tak smyslná, tak pravdivá a tak silná, že umožní narušit a rozklížit i zhroucení tohoto, nebo jakéhokoliv jiného systému jak ho známe a jak zněj mnozí přisáti na různé neziskovky, státy a globální nadnárodní organizace tyjí. Proto je systém schopen bez mrknutí oka zlikvidovat takové unikající informace, které jsou způsobilé vyvolat změnu. Teď netrvrdím, že tento náš systém v ČR je špatný, nebo velmi špatný ve světle jiných systémů jinde! Mohl bych napsat román. To není potřeba, protože pokud Vás daná problematika a nazírání na vesmír zákony a lidské rasy a jiné rasy bytující na jiných planetách a jejich technologie a vynálezy v našem prostoru budou zajímat, příslušné práce si sám najdete.

Dovolil bych si Vás odkázat na knihu „Interwiev s mimozemšťanem“ a knihu „ Tajemství amenti“ a  útlý svazek „Protokoly sionských mudrců“ třeba najdete to co hledáte. Možná i získáte a odpovědi na Vaše otázky a přibyde Vám „milion“ otázek nových, ale stále budete v bodě 0. Protože poznat informaci mnoho neznamená. Teprve její přijetí, aplikace, prožívání a vědomé jednání vás posune buď do plusu nebo mínusu – jestli půjdete cestou dobra, nebo jinou. Ať Vás síla provází! 

Ps: Každý člověk na této planetě byl obdařen obrovskou mocí, část té moci, která mu byla dána je možnost „svobodné volby“. Dál už nebudu přispívat pod toto vlákno. Děkuji Vám všem za pochopení. F.Z.

Odpovědět

RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

23.05.2023 v 17:11 Václav

Tyvoe, pane Zejdo, to musi byt material, co uzivate, dejte mi taky....

Ted uz jste utekl tolik z naseho uboheho prizemniho poznani, ze vlastne ani nevim, odkud to zacit vyvracet.

Jednou veci jste se mne ale dotknul: Ty cirkve, co upalovaly "vase" zeny, ve skutecnosti zajistily zachovani recke a anticke matematiky, fyziky, prava a politologie behem barbarskeho prvniho tisicileti, a pridaly nekonecne lepsi etiku a moralku, ktera nas (alespon obcas) drzi zpet, abychom se nepomlatili na potkani. Budte zdrav.

Odpovědět

RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 9:31 Dan

> Tak si položme jednoduchou otázku: Jak to, že čmelák létá? Má tak velké a těžké tělo a tak malá křídla! Porušuje veškeré zákony aerodynamiky.

 

Kdyby je porusoval tak neleta, jenze on je neporusuje. (a jestli chcete odpoved na to proc hmyz leta tak se zamerte na reynoldsovo cislo)

Odpovědět

RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 9:50 igi

ad cmelak - ten samozrejme fyzikalne zakony neporusuje. Jednu dobu nebolo vedcom jasne, ako moze lietat, ale to neznamena porusovanie fyzikalnych zakonov, to znamena len obmedzenost nasho poznania. Po vyskume v tejto oblasti bolo lietanie cmeliakov objasnene a pochopene - ale legenda o "porusovani zakonov" uz ostala a zije vlastnym zivotom

K ostatnym veciam ani nema zmysel diskutovat.

Musim ale povedat ze po tomto "Víme něco o aerodynamice, magnetických polích, které umožní létání? O narušení elektromagnetického pole a vytvoření „díry“ která vtahuje předmět 7 až 8 násobnou rychlostí světla?" by som k Vam do lietadla nesadol ani keby bolo posledne na svete. 

Odpovědět

RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 10:35 Tom

"Nuže, rozbijí-li se atomy nebo oddělí-li se jejich jádro od elektronů a protonů na jednom pólu, musí zmrtvět. Výsledek: oddělení kladného pólu od záporného. Každý z nich pak bude samostatný ve své přitažlivé i odpudivé moci. ....Chci tím dosíci dvojího: prvý výsledek má základ v předpokladu, který považuji za nesporný, že totiž všecka tělesa obíhající ve vesmíru jsou jako Země nabita elektřinou, a z nich mnohé elektřinou kladnou. Ta jsou přitahována Zemí, její elektřinou zápornou. Ale současně na ně ze stejného důvodu působí přitažlivost jiných těles a tím je udržován jejich odvěký, pravidelný koloběh. Ústřední silou, která řídí toto víření hvězd a komet, planet a světů, je ovšem Slunce." - J.M. Troska, Zápas s nebem - a tam to vsechno je.

Odpovědět

RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 12:25 Milan

Vážený pane Zejdo, není to poprvé, kdy Vaše příspěvky či články vyvolávají relativně bouřlivou debatu. To je v pořádku a od toho debaty jsou. Tentokrát jste svou "argumentaci" postavil na zcela novou úroveň, která jak už bylo řečenou mými předpřispěvateli, nezasluhuje protiargumentaci. Téměr kteroukoliv Vaši tezi by šlo pochopitelně vyvrátit, ale ve Vašem kospiračním viděním světa rácio nemá místo. Není ani proč vyvracet. Pokud někdo potřebuje žít v tom, že jeho život ovládají nějaké temné napopsané síly, proč mu to brát. Nám ostatním zase vyhovuje žít ve světě, kde jsou prostě věci takové, jaké jsou. Ale nám chybí jen ty správné informace.

Jediné co ně doposud nechávalo chladným bylo to, že se debata vedla o elektrické energii a věcí kolem ní. Bylo to zábavné. Doufal jsem ale, že se jako letci alespoň shodneme na té aerodynamice, mechanice letu apod. Nyní vidím, že ani zde to není tak jak si většina z nás tady naivně myslí a jak se někteří z nás snaží tyto základní kameny předávat novým adeptům létání. Přestava, že své alternativní pojetí vědy přenášíte i na své žáky, mně upřímně řečeno trochu děsí. Snad nebudou ve své praxi vycházet z toho, že když čmeláci ke svému létání aerodynamiku nepotřebují, že to projde i jim. Přeji Vám i Vašim žákům dlouhý a spokojený život, ve kterém Vás nebudou ovládat celosvětová a intergalaktická spiklenecká společenství. 

Odpovědět

RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 12:38 Martin

Ad:

> Věta: „Principiálně nemůže existovat žádné perpetum mobile, na tom se snad všichni shodnem. „ je velmi záludná a manipulativní i když to zatím tak nevnímáte.

Ten dovětek byl od začátku myšlen tak nějak manipulativně, ale záludná ta věta není. Jen mimo jiné zjišťuje zda na perpetum mobile věříte nebo ne. Odpověď jsem dostal - děkuji. :-)

Ad věda vs. víra:

Zásadní rozdíl mezi vědou a vírou je ten jakým přistupuje k novému "poznání". Víra je postavená na dogmatech. Stanoví to jak věci podle ní fungují - na začátku ví absolutně všechno a pak pod tíhou důkazů (a vnějších okolností) se snaží svůj přístup racializovat. Tedy pokud nemá zároveň moc, to pak nastupuje středověký způsob řešení a vymyslí ty zmíněné čarodejnice, kacíře apod.

Příklad: Stvoření světa v křesťanství prý trvalo bohu 6 dní. Nyní ale víme podle vykopávek že takto rychle svět nevznikl. Odpověď víry: Bůh má jinak dlouhý den ...

Věda narozdíl od víry na začátku neví nic. Staví na pozorování, důkazech a snaží se nepodložené dohady odstraňovat a nestavět na nich dál. Věda není jedna, není to církev, je to přístup k přemýšlení, je to filozofie.

Podobné, mimo jiné, vyžaduje i inženýrský přístup, ale tam si můžu na začátku dovolit si postulovat, ale nakonec to stejně musím exaktně dokázat. To jsou mimo jiné věci které většinou chybí ve vašich místních článcích - vymyslíte si nějakou teorii, zdůvodníte si jí nějak a nakonec na základě toho odhadnete parametry vašeho výtvoru a to vše bez exaktních měření.

To co tu teď předvádíte je prvotřídní přístup víry. V tomto případě ne v boha, ale v tajemnou volnou energii která jde nějak čerpat atd. a tak podobně. Zvažte jaké máte pro tyto věci důkazy a do jaké míry je to jen vaše doměnka. Také zvažte zda vás v oblasti teoretické fyziky vaše vzdělání (střední průmyslovka strojní + automechanik) dostatečně připravilo. Objev "volné energie" by totiž byl na nobelovku, takže pokud by měli vaše "zdroje" pravdu, tak už by za to tu nobelovku někdo už dávno dostal.

PS: Původně jsem si myslel že se za vás jen někdo vydává, tak jsem to nebral až tak vážně. Pak jsem si ale projel v rychlosti ten váš blog na stránce vaší "letecké školy" a nestačím žasnout. Prosím konzultujte vaše nápady s AME, možná by vám k tomu měl co říct.

Odpovědět

RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 14:58 Filip Zejda

Myslíte to berozměrné "Reynoldsovo číslo", které se určuje pro jednotlivé případy experimentálně?  Nemyslím si! Je to podobné jako ve strojírenské konstrukci, spoustu věcí neumíme přesně spočítat, přestože se tváříme že ano a pomáháme si různými "Reynoldsovými čísly" neznáme všechny možné případy namáhání a neznáme všechny možné kombinace materiálů, teplot, tlaků, fekvencí a jiných destrukčních aktivit působících na daný uzel, nebo součást a už vůbec ne na celek v podobě různých zrychlení a zatížení. A víte co? Proto  používáme různé "bezpečnostní koeficienty" na kde co. - třeba oblíbený 1,5. Znamená volně přeloženo: Sice jsme to spočítali, trvalo to dlouho , zahrnuli jsme do výpočtu vše co známe, udělal jsme počítačové simulace, ale stejně se to pokazilo a životnost byla nepředpokládaleně nízká. Tak jsme to o polovinu zesílili, je to sice těžké a drahé je to zbytečné, ale neumíme zatím najít správné konstrukční řešení, - nebo by bylo extrémně drahé a ekonomicky nenávratné. A tak doufáme, že se to nepokazí- teda nepokazí alespoň tak brzy, aby se to nedalo při  předepsané servisní kontrole vyměnit... Následně to pak v provozu stejně nevydrží, přestože to skupiny inženýrů z nejprestižnějších škol a firem s dlouhodobou praxí počítali dlouhé roky. Vždy na konci všeho probíhají praktické provozní a zatěžkávací  zkoušky, které  jindy více a jindy méně věrohodně simulují reálné podmínky a mnohdy potvrzují vadné  výpočty, špatně zvolené koeficienty a další neznalosti. Je toho velmi mnoho co nevíme! Vzpomeńme na raketoplány.  Ale, díky za pokus... Reynoldsovo číslo rozhodně nevysvětluje proč čmelák létá.

Odpovědět

RE: RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

24.05.2023 v 19:26 Vlado

Predpokladám , že p. Zejda ma minimálne PhD zo strojariny, fyziky a elektrotechniky. Minimálne jeho spochybňovanie známych teórii z týchto vedných disciplín o tom svedčí , či ?😀

Odpovědět

RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

25.05.2023 v 7:08 Filip Zejda

Věda a létání a víra a létání.  Nerozporuji vědu jako takovou, ani jakoukoliv víru jako takovou. Věda se stává  od určitého okamžiku pouze vírou. Viz můj článek: "Je věda ještě vědou, nebo už je to  nová církev". K tomu dospěli mnozí  dokonce i světoznámí vědci jako Hawking. Pokud se tím budete zajímat opravdu do hloubky zjistíte to. Když je člověk mladý, kolem puberty, někdy si položí otázku co je smyslem života a jeho úkolem na zemi. Jak buduje karieru, stará se o děti a o to jak přežít a být úspěšný na tyto myšlenky zapomene, nebo je potlačí. Později když už vše má, nabyl životních zkušenností a ty aplikuje, stává se otázka smyslu života u někoho klíčovou. Ne každý si na ní umí odpovědět a tak mnozí hledají a tápou. Někdo tímto procesem není zasažen ani trochu...

Nyní bych trochu vysvětlil vaše obavy:  Cituji: "Přestava, že své alternativní pojetí vědy přenášíte i na své žáky, mně upřímně řečeno trochu děsí. Snad nebudou ve své praxi vycházet z toho, že když čmeláci ke svému létání aerodynamiku nepotřebují, že to projde i jim. Přeji Vám i Vašim žákům dlouhý a spokojený život, ve kterém Vás nebudou ovládat celosvětová a intergalaktická spiklenecká společenství. " Ad.1. Alternativní pojetí vědy nepřenáším na své žáky. Je daná osnova LAA a student postupuje dle ní. Jsou dané teoetické otázky, ty musí být jasné ve světle toho, jak je učí všichni stejně, tedy tak jak jste se je naučil z učebnic i Vy sám. Tak to také dělám.  V praktických cvičeních kladu důraz na to, aby pilot cítil letadlo a nemusel sledovat přespříliš přístroje. Pouze jimi ověřoval své cítění  nehledě k tomu jak obrovské chyby a zpoždění  ty přístroje mají. To je možné, protože létáme nejjednodušší letadla a nelétáme IMC. Díky tomu se ženy naučí létat rychleji a efektivněji a muži- někteří mohou zvládnout výcvik ve velmi krátkém čase v řádu 14 dní až měsíce a bezpochyby umí to co ostatní v jiných školách za několik měsíců, nebo let. Pokud dělali tak dlouho základní výcvik, pak samozřejmě jen stále opakovali a výcvik byl násobně dražší. Cit a poznání, praktická aplikace je v  ultralehkém VFR létání ( mimo řízených letů) efektivnější, než strojnické sledování přístrojů na palubní desce - to si nechme do IMC. a létání GA. Alespoň takové je mé poznání za 15 let praxe.  Nevěřil by jste u kolika pilotů se razantně zvýší citlivost pro let a čistota letu, když mají zakryté přístroje a jsou nuceni letět podle citu, když mohou zapojit to co je obvykle  nezapojeno. Ad.2 Čmelák zřejmě ke svému letu využívá jiných, než  dosavadní "vědě"  a nám známých principů. Proto to "vědcům" není jasné. Ad.3.Reynoldsovo číslo a podobné berličky "vědců" v podobě koeficientů a experimentálně určovaných oprav jsem Vám vysvětlil a nespatřuji v tom žádnou "skutečnou vědu"  jen nějaké korekce, aby to opět zase nějak vyšlo a byla zajištěna alespoň nějaká životnost. Viz předchozí článek. Ad.4. Stejně jako Církev tak i "věda" a " vědci " neustále korigují své výroky ve světle nových poznání. Jinak by jim jejich ovečky nevěřily a systém by se jim rozpadl, což se různě v čase v různých krajích průběžně stává. Je to tím, že získáváme nové a nové poznatky, které nejde umlčet. Nejlépe to uvidíte ve filmu "dolů hleď"  Ad.5.  Děkuji za Vaše upřímné přání . Ovládat  mne budou "celosvětová a intergalaktická spiklenecká společenství" jak jste napsal , jen ale  do té míry nakolik poznám, že mne ovládají a budu si moci zvolit svou cestu na základě své svobodné vůle. I Vy to tak můžete udělat, pokud dojdete poznání. Část poznání, korigované Vaším úsudkem můžete najít v těch knihách, které jsem zde v diskuzi zmínil, včetně filmu "dolů hleď" tím, bych začal, je nejjednoduší pro pochopení materialistů a bodem 0. I Vám přeji upřímně hodně spokojený a plný život poznání  stojí to za to!

Odpovědět

RE: RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

25.05.2023 v 11:20 čáp

Já bych se vrátil v debatě raději k projektu "elektrifikovaného konvertoplánu" Zuri. Zajímalo by mne, jestli tohle bude mít své zákazníky. I když předpokládám, že si to majitel dopředu rozmyslel, že to není jen rozmar milionáře, který se cestou kolem světa nudil a vadilo mu, že musí čekat na letadlo.

Ale pořád mám pocit (samozřejmě nepodložený jakýmikoliv výpočty), že tento způsob létání bude extrémně drahý, energeticky náročný, letadlo nebude nijak výrazně rychlejší, než stávající známé konstrukce, zato bude obsahovat řadu prvků snižujících bezpečnost letu. 

Baterie jistě v budoucnu čeká razantní vývoj a zvýšování kapacity a tento projekt s tím počítá, ale čert ví, kdy to bude. Aby tento předpoklad nebyl na podobné bázi, jako pana Zejdy doufání v objevení jiného principu létání.

Zatím se tedy patrně předpokládá zcela pragmatická výroba elektřiny přímo na palubě letadla turbínou. To bude zajímavé konstrukční cvičení - turbosoustrojí úspěšně pohánějí lokomotivy - tam se na nějaký ten gram, ale nehledí. U letadla to bude úplně jiná věc. To není jen zvětšení jednotky APU. Nebude to ani jednoduché, ani levné, ani lehké, a čert ví, jak spolehlivé to bude. Takže asi pěkná hračka pro miliardáře, kteří se nebojí - třeba sedět mezi palivovými nádržemi obklopenými vodiči, kterými protékají vysoké proudy. Už jen odstínit všechna ta elektromagnetická  pole bude zajímavé (vím, že podobné věci už létají - takže to nějak jde, ale je otázka jaké mají výkony).

Odpovědět

RE: RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

25.05.2023 v 13:31 Milan

Děkuji Vám pane Zejdo za uklidnění ve věci vzdělávání Vašich žáků. Dovolil bych si s Vámi přece ještě jednou polemizovat a snad se už příště udržím a tím pádem je to nyní naposledy.

Elekřině a věcí kolem ní vůbec nerozumím, není mi sympatická, tudíž jsem v tomto oboru čistý analfabet na to abych  s kýmkoliv vdl odbornou debatu. Stačilo trochu vyhledávat abych si na Vaše teze udělal vlastní názor.

V aerodynamice se necítím také moc zdatný - v tomto oboru mám znalosti pouze na úrovni dvou semestrů na VŠ (aerodynamika nízkých a vysokých rychlostí). Takže jen v podstatě úvod do problematiky.

Čemu jsem ale jakž takž v životě porozumněl je problematika výpočtů pevnosti leteckých konstrukcí, se kterou jsem strávil nemalou a krásnou část svého profesního života a mohu Vás zcela ubezpečit, že tvrzení věta: "....třeba oblíbený 1,5. Znamená volně přeloženo: Sice jsme to spočítali, trvalo to dlouho , zahrnuli jsme do výpočtu vše co známe, udělal jsme počítačové simulace, ale stejně se to pokazilo a životnost byla nepředpokládaleně nízká. Tak jsme to o polovinu zesílili...." znamená, že minimálně tomuto opravdu, ale opravdu nerozumíte.

Takto se věc nemá. Součinitel bezpečnosti 1,5 opravdu nevyjadřuje skutečnost, že bychom potřebovali 50%-ní rezervu, protože nevíme, jak to spočítat a tím pádem by se nám to rozsypalo pod zadkem. Tento součinitel bezpečnosti vyjadřuje rozdíl mezi provozním a početním zatížením. Při té první úrovni (provozním zatížení) nesmí při pevnostní zkoušce dojít (po odlehčení) k plastickým deformacím, při početním, nesmí dojít ke zlomu (po dobu 3 s), tedy ke ztrátě integrity konstrukce. Pomíjím zcela, že do toho plantáte životnost a problematika únavy je další kapitola sama pro sebe. Abych předešel nedorozumnění - netvrdím, že při výpočtech nemůžeme udělat chybua že jsou vždy 100%-ní. Ale většinou je to chyba (nebo nevědomost či nezkušenost) daného výpočtáře, ne oboru jako takového. I když ten se stál zdokonaluje a vyvíjí.

Listvo zcela jistě pamatuje ve své historii několik osobností, které vynikly ve vícero oborech. Hrozně bych Vám přál, abyste patřil mezi ně, ale zatím to bohužel vypadá, že nový da Vinci nebudete. V této debatě, místo toho, abyste nás pochybovače přesvědčil nějakou konkrétní odpovědí na konkrétní otázky, které padly, jen celou debatu rozmělňujete a kladete jen další a další otázky. Když dojdou argumenty, máme si to sami najít a nastudovat. Ale taková je dnes doba, nejste sám. 

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

25.05.2023 v 15:14 Michal Illich

Hezký den,

ohledně ceny a náročnosti: naopak, vůči komerčním helikoptérám (jejichž mise bude Zuri schopné nahradit) budeme výrazně levnější a energeticky šetrnější. To díky křídlům.Ale máte pravdu, že oproti konvenčnímu letadlu budeme dražší -- tam ale zase otvíráme možnosti propojit i místa, kde není velké letiště.

Baterie: Zuri počítáme nad současnými bateriemi, nepotřebujeme se dočkat technologického průlomu.

Turbogenerátor: Plánujeme použít přímo letecký turbogenerátor od světoznámé firmy, který používá turbínu z helikoptér, tedy velmi dobře optimalizovanou na vysoký výkon a nízkou hmotnost.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

05.06.2023 v 21:31 Jenda

Ohledně té Vaší "Světoznámé firmy " . 

Pozemní záložní generátory jsou za poslední púlstoletí známy jen s motory PW, Klimov a Solovjev. Nerozšířily se ani v energetice a pro letectví jsou ťežké. Náš Sirius, kde se o tom uvažovalo, je malý a nevýkonný. Jediní kdo kdy popošel trochu dál, byl RR s motorem Trent a ti to vzdali ješťe v devadesátkách a Turboméca a ti od toho projektu utekli tak pred 15 lety. A vy tu odborné veřejnosti tvrdíte, že existuje něco, co je spolehlivé , ozkoušené a nikdo o tom neví ?

 

Vaše investice mi připomíná jiné letadlo. Říká se tomu ..  "Pyramidová hra "......

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: Všem tápajícím k RE: RE: RE: Elektrické napětí a proud...

06.06.2023 v 10:05 Čáp

Tak věřím, že ekonomickou rozvahu konstrukce máte udělanou. Na 1. pohled to vypadá neuvěřitelně, že by stroj plný elektroniky, silových obvodů, nejrůznějších mechanismů měl vycházet levněji a praktičtěji než vrtulník.

Ale vzlétnout kolmo a pak letět přes 300 s platícím zatížením min. 650 kg, to už vyžaduje dost energie, a ani údržba nemůže být nejlevnější. Když uvážíme už jen takový detail, že kromě leteckého mechanika bude potřeba ještě kvalifikovaného elektrikáře, elektronika.

Třeba to nějakého zákazníka najde, ale co vím, tak si v padesátých letech velké letecké společnosti slibovali podobné nasazení od vrtulníků, a některé je i provozovaly, ale nějak to zapadlo.

Vůbec bude zajímavé sladovat vývoj těch elektrických vícemotorových strojů. Asi to je budoucnost - změna mnoha letech stejných konstrukcí. Ovšem v historii letectví se vždy objevily nějaké "zázračné" nové konstrukce, a přestože občas i dobře létaly, z nějakých důvodů je naprostá většina letadel stále stejně konvenční.

 

Odpovědět

Slepá ulička.

05.06.2023 v 21:14 Jenda Zima

Myslím, že i když se tahle věc chytne u investorú, nechytne se u koncových zákazníků. I Ospreje měly už od začátku svoje kritiky a na jejich argumenty časem došlo.

 

Jinak klobouk folú. Bylo asi fuška naučit tuhle houpost lítat. 

 

To už i Ornitoptéry byly ve svojí době nadějnější.....

Odpovědět

Co takhle udelat ten pohon z nejake APU..

07.06.2023 v 2:09 Jenda Zima.

.... a jine pohadky. Pokud by konstrukteri meli napad pouzit k pohonu zalozni energetickou jednotku, tak napriklad SEKO industries jednu takovou vyrabi.

Vahove i vykonove vhodnou s cca 180 kw. Bohuzel technicke naroky na bezpecnost a spolehlivost energetickych agregatu a pohonnych agregatu jsou dost daleko od sebe.

Neumim si predstavit vyrobce, ktery by ty upravy a certifikaci ufinancoval, aby to byla navratna investice.

Odpovědět

RE: Co takhle udelat ten pohon z nejake APU..

07.06.2023 v 13:50 čáp

180 kW předpokládám na hřídeli turbíny. I kdyby to bylo 180 kW elektrických, pro slibované výkony je to málo.

Odpovědět

RE: RE: Co takhle udelat ten pohon z nejake APU..

10.06.2023 v 15:57 Jenda Zima

Tech 180 kw na hrideli by mozna stacilo. Ale SEKO nebo kdokoli jiny nebude delat upravy a certifikace kvuli 50 prodanym jednotkam rocne, kdyz by to stalo desitky milionu USD. A bez tech certifikaci takovy stroj muze jen do kategorie ULLA nebo Experimental. A to s provoznima omezenima. To prvni bude, ze to nevleti nad obydlenou oblast. Takze taxi letici ze strechy Myslbeka v Praze, je v tu chvili jen naivnim snem. Ale jak uz jsem nekde napsal. - investori tomu casto nerozumi....

Odpovědět

Přidat komentář