Rozbor: Nácvik vysazení motoru skončil na světle a bez podvozku

12.10.2023 4 příspěvky Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

26. června letošního roku studentka nacvičovala s instruktorkou nouzové situace. Ta poslední - vysazení motoru - ale skončila nehodou. Úřad pro zjišťování příčin leteckých nehod nyní uveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.

Vyjetí z dráhy se obešlo bez zranění
Vyjetí z dráhy se obešlo bez zranění (Zdroj: ÚZPLN)

Výcvikový let probíhal v podvečerních hodinách na letišti v Benešově.  Instruktorka se studentkou naplánovaly hodinový letový výcvik, kterému předcházela stejně dlouhá pozemní příprava a předletová příprava letounu (Tecnam P2002, reg. OK-AOC). Ten byl před letem technicky v pořádku, měl platné dokumenty a na palubě bylo veškeré potřebné vybavení. Hmotnost (557 kg) a vyvážení letounu (25,9 % SAT) byly v provozních limitech. Během letové hodiny provedly sedm přistání s letmým vzletem, s rozdílovými simulacemi pro nácvik nouzových postupů. Poslední let prováděly nácvik vysazení pohonné jednotky v poloze po větru pravého okruhu RWY 24.

Prah RWY 24. V pozadí je vidět havarované letadlo (Zdroj: ÚZPLN)

 

Až po dráhu vše v pořádku

Po nastavení volnoběhu, pro simulaci ztráty výkonu motoru, studentka nastavila vztlakové klapky do polohy pro vzlet a pokračovala v klouzavém letu směrem k prahu RWY 24 rychlostí 70 uzlů, rozpočet na přistání se jevil v pořádku. Po přeletu nad obcí Semovice, studentka vysunula plně vztlakové klapky do polohy pro přistání, rychlost klouzání udržovala 60-65 uzlů, rozpočet se stále jevil dostatečný pro přistání. Závěrečná fáze přiblížení vycházela na práh RWY, mírně napravo od středové osy.

Při provádění přechodového oblouku instruktorka zpozorovala před pravou polovinou křídla prahové světlo na RWY 24, zvýšila výkon, ale uslyšela zvuk nárazu do světla. Nastavila tedy výkon na volnoběh a obě začaly brzdit. Letounu poklesla pravá polovina křídla na zem a zabočil k pravému okraji RWY 24. 

Letoun definitvně zastavil 115 m od prahu dráhy, 5 m vpravo od kraje v úhlu cca. 75° od osy. Před zastavením letoun ulomil pravou podvozkovou nohou postranní světlo na RWY 24, pravé kolo pak zůstalo mezi trupem letounu a vztlakovou klapkou, připojené brzdovou hadicí. Letoun přišel o šest spodních potahových panelů trupu a poškodil si druhou trupovou přepážku. Obě ženy vyvázly bez zranění.

Letadlo skončilo přední polovinou mimo RWY. Ve spodní části fotky je vidět uražené světlo (Zdroj: ÚZPLN)

 

Na vině byl špatný odhad i péče o RWY

Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že příčinou nehody byl špatný úsudek instruktorky. Ta se domnívala, že přistání těsně za práh RWY bude dostačující a nevzala v úvahu, že RWY 24 je osazena světly. Z metodického hlediska výcviku provedla chybný postup. Rozpočet nácviku přistání se simulovanou vysazenou pohonnou jednotkou, by měl mít bod dosednutí cca v 1/3 plochy (RWY). Instruktorka měla nácvik přerušit v bezpečné výšce nad zemí a provést postup nezdařeného přiblížení. Šlo přitom o zkušenou pilotku, která má nalétáno bez čtyř minut 1 603 hodin (z toho 77 h 19 min na tomto typu letadla). 

Vyšetřovatelé se ale věnovali i obsluze letiště. Tu „pokárali“ za vysokou trávu v okolí světel. Ze vzrostlého porostu vyčnívaly pouze vrchní části výstražných kuželů umístěných u světel. 

Plánek místa nehody (Zdroj: ÚZPLN)

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nácviky

12.10.2023 v 18:52 Petr Tichý

Tato nehoda se naštěstí obešla bez zranění a s poměrně malou škodou na letadle, ale zajímala by mě statistika za posledních cca 10 až 15 let, ke kolika nehodám došlo při skutečném "ostrém" vysazení motoru za provozu, a ke kolika nehodám došlo při podobných nácvicích. Jinými slovy - kolik pilotů se zabilo při nácviku situace, která by je jinak pravděpodobně nikdy nepotkala.

Odpovědět

RE: Nácviky

13.10.2023 v 14:01 Igi

Mna by zaujimala takato statistika pre nacvik letu na jeden motor pri MEP vycviku. Z tunajsej diskusie po februarovej havarii DA42 pri Trencine, ako aj z roznych clankov k tejto teme, som vyrozumel ze let na jeden motor (nebodaj este po vzlete) je viacmenej balancovanie na hrane...

Odpovědět

znalosť

13.10.2023 v 9:55 T

Únava alebo neznalosť prvkov na letisku kde inštruktorka robila vývcik? Každopádne mi jej je ľúto. Je to náročná a nevďačná robota. 

Odpovědět

Nácviky a znalosť

14.10.2023 v 21:02 bob

Správně řečeno.

odpovědný instruktor musí žáka seznámit se všemi situacemi, které mohou při létání vzniknout. Víra že k tomu nikdy nedojde je anglicky glosována výstižně: "Shit happens"

Létání MEP je vždy balancování na hraně.  Asi neexistuje MEP letadlo, u kterého po vysazení jednoho motoru při vzletu se nejedná pouze o "protažení času k reálné katastrofě", můžeš si tedy jen trochu prodloužit čas k finálnímu nouzáku do terénu v závisloti na výšce.  Ale ten nouzák následuje vždy. Málokdy to letí pouze v solo obsazení s minimem paliva.

A že dívčina nabrala světlo? To je to instruktorské dilema...nechám žáka dokončit manévr, protože je to nácvik nouzáku na letiště a můžu až na zem? Nebo mu do toho hrábnu a nechám ho v nejistotě, že by / zda by to zvládnul?

Zde tedy při reálném vysazení a nouzáku by pilot od letounu odešel po svých...jedná se tak o zcela úspěšné přistání. V tomto případě by byl instruktor hrdinou.

Ale protože to byl nácvik, holt bude instruktor považován za idiota...ze strany UZPLN.

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala....nebo se staňte instruktorem

Odpovědět

Přidat komentář