Švýcarský start-up hodlá představit první VTOL stroj na vodík

14.01.2024 10 příspěvků

Švýcarský start-up Sirius Aviation na 17. ledna naplánoval první let svého Sirius Jet - prvního VTOL stroje poháněného vodíkem. Vyrábět se bude i v luxusní variantě.

Vizualizace Sirius Jetu. Díky přetlakované kabině může létat i ve vysokých horách
Vizualizace Sirius Jetu. Díky přetlakované kabině může létat i ve vysokých horách (Zdroj: Sirius Aviation)

Sirius Jet je výsledkem spolupráce švýcarského start-upu s automobilkou BMW, respektive jeho studiem Designworks a Sauber Group, strojírenské firmy, která je známá hlavně díky svému týmu Formule 1. Jednat se má o vysoce výkonný bezemisní VTOL stroj, který bude vybaven pohonným systémem založeným na přeměně vodíku na elektřinu.

Podle výrobce je letadlo oproti elektrickým VTOL strojům mnohem tišší, výkonnější a baterii využívá jen cca. 90 vteřin. Výhodou oproti dalším strojům má být přetlakovaná kabina, Sirius tak bude moci vystoupat až do výšky 30 000 stop a letět cestovní rychlostí 600 km/h. Z bezpečnostní výbavy nebude chybět například padák, který se spustí automaticky, jakmile systém vyhodnotí vážnou situaci.

Technický model letadla (Zdroj: Sirius Aviation)

 

Vyrábět se bude ve dvou verzích - Millenium Jet pro standardní civilní dopravu, a Business Jet, který bude upraven pro více luxusnější prožitek. Maximální dolet je stanoven na 1 200 km u standardní verze a až 1 850 km u Business Jetu, což spolehlivě pokryje většinu Evropy. Millenium Jet pojme až pět cestujících, Business pak až tři. 

Business verze sice pojme méně cestujících, bude ale mít větší výkon a pohodlí (Zdroj: Sirius Aviation)

 

Start-up plánuje plné uvedení do provozu příští rok. První veřejná ukázka je naplánována na středu 17. ledna na švýcarském letišti v Payerne, vzdáleného přibližně 40 minut od Bernu. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

nasledujúci rok?

15.01.2024 v 16:23 igi

"Start-up plánuje plné uvedení do provozu příští rok. První veřejná ukázka je naplánována na středu 17. ledna na švýcarském letišti v Payerne, vzdáleného přibližně 40 minut od Bernu."

to akože majú prototyp? Aj keby - keby to malo byť uvedené do plnej prevádzky budúci rok, muselo by to byť v tomto čase už prakticky certifikované. Nie je to preklep? 

Odpovědět

RE: nasledujúci rok?

16.01.2024 v 11:14 Marek

Dobrý den,

V jaké fázi certifikace jsou není známo, může to být finální, prakticky schválený model, ale i prototyp.

Marek Baloun, šéfredaktor 

Odpovědět

RE: RE: nasledujúci rok?

16.01.2024 v 14:55 igi

ďakujem

Na ich stránke som našiel pomerne mätúce "news", ktoré hovoria že bude verejné predstavenie, ale ďalej tá správa hovorí iba o pohonnom systéme. 

Rozumiem tomu teda tak, že v stredu ukážu iba vodíkový pohonný systém. Budúci rok potom dúfajú v zálet prototypu. Ak by už certifikovali hotové lietadlo, určite by sme o tomto type už dávno počuli :)

 

Odpovědět

Vyvoj

17.01.2024 v 12:02 Radek

Tak ten vyvoj je na nekolik let. Problemu bude spousta: preklopne kridelka s pohonem, baterie pro vzlet a pristani, vodikovy palivovy clanek pro let cestovni rychlosti. Za 90 sekund nedosahnou letove hladiny a rychlosti, takze stroj bude asi stoupat a zrychlovat pomalu, aby to clanky zvladli. Naklady na certifikaci astronomicke, a pak jeste v provozu problemy se skladovanim letadla a vodiku (vodik unika rychlosti 3-4% za den z jakekoliv nadrze, hromadi se u stropu, takze pozadavky na hangary). Padak pro takhle velky a tezky stroj uz neni nic jednoducheho. Investovat do tohoto start-upu je rozhodne velmi riskantni.

Odpovědět

RE: Vyvoj

17.01.2024 v 15:13 Vaclav

Tech 90 vterin urcite neni na nastoupani hladiny, ale na odlepeni od zeme do 15 metru a ziskani alespon padove rychlosti pro kridla.

Neznam presne efektivitu palivovych clanku, ale nemusi byt spatna. Nejaka hmotnost se spotrebuje na ty ocelova tlakove lahve, ale vodnik sam je extreme lehky vzhledem k vyuzitelne energii.

Vsechno to bude stat a padat do budoucna, jestli bude nejaka infrastruktura pro tankovani vodiku..

Ale samotny hybrid vodik-elektro - na to bych si mozna i vsadil, nebo jsem na to minimalne zvedav ;)

Zitra to ale urcite nebude, to souhlasim ;)

Odpovědět

RE: RE: Vyvoj

17.01.2024 v 15:37 igi

predpokladam ze tie tlakove lahve budu skor COPV - uhlikovym kompozitom obalena tenkostenna lahev z kovu alebo nekovu.

 

Odpovědět

RE: RE: RE: Vyvoj

17.01.2024 v 17:28 Vaclav

To je mozne. kazdopadne ani tak to nebude lehke - ty tlaky jsou u vodiku obrovske, 200-700 atm nam to stlaci na hustotu asi 2-4% hustoty vody. (jinak jsou to desetitisiciny)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage

A pro tekuty vodik (ten ma asi 7% hustoty vody) bychom to museli trvale chladit na -253stC, nebo upoustet, jak se to odparuje. LNG je jednoduzsi, tam staci ubohych -160 stC ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage#/media/File:Storage_Density_of_Hydrogen.jpg

No uvidime, jak si s tim veda a  technologie poradi ...

 

Odpovědět

Prezentace

20.01.2024 v 10:30 David Bruner

Zjistil jsem, jaká akce proběhla 17.1.2024 v sídle firmy v Baar.

Jednalo se o předvedení funkce, kdy po spuštění vodíkového palivového článku byla jeho energií napájena jedna pohonná jednotka, určená pro pohon projektovaného letounu. Informaci mám od kolegy, který akci navštívil.

Odpovědět

RE: Prezentace

21.01.2024 v 10:39 igi

tak to je prevratne :)))

Odpovědět

RE: Prezentace

23.01.2024 v 7:47 Radek

Takže předvedli palivový článek, jehož energie roztočila jednu vrtulku. Očividně shání peníze, aby mohli vůbec začít.

Takže příští rok představí model 1:10 nebo maketu stroje. A pak dojdou peníze jiných lidí....

S klidem můžeme zapomenout.

Odpovědět

Přidat komentář