Česko posílí spolupráci s Embraerem. Armáda koupí dvě C-390, navýší se i výroba v AERO

03.10.2024 2 příspěvky

Brazilský výrobce letounů Embraer ve středu v Česku dohodl dva důležité kontrakty. Armáda oznámila záměr pořídit dva stroje C-390 Millennium, Aero Vodochody pak rozšíří dosavadní spolupráci.

Dvě takovéto C-390 by už příští rok mohly být i v českém vlastnictví
Dvě takovéto C-390 by už příští rok mohly být i v českém vlastnictví (Zdroj: Embraer)

Ministerstvo obrany pořídí dva transportní letouny Embraer C-390 Millennium. Armáda ČR díky nim získá nové schopnosti při přepravě lidí nebo materiálu, při hašení rozsáhlých požárů, evakuaci zraněných nebo při tankování paliva. O zakázce dnes ministryně obrany Jana Černochová informovala vládu. Smlouva s brazilským výrobcem by měla být uzavřena do několika týdnů a první stroj budou mít vojáci k dispozici už příští rok. Ministerstvo zájem o nákupu letounu poprvé avizovalo 17. října loňského roku, završila se tak roční práce. 

Armáda ČR v současné době nemá k dispozici letadla, která by například dokázala evakuovat větší počet lidí z krizových oblastí nebo by do nich naopak přivezla vojáky i s technikou. „Posílit schopnost přepravit na delší vzdálenosti těžší a objemnější náklady nebo zajistit převoz lidí z krizových oblastí potřebuje Armáda ČR dlouhodobě. Naplno nám to ukázaly třeba evakuace z Afghánistánu nebo Súdánu,“ poznamenala ministryně Černochová. Zároveň poukázala na to, že nutnost co nejdříve získat střední transportní letouny podtrhla i zhoršená bezpečnostní situace ve světě. „Jsem proto ráda, že první stroj dostaneme už příští rok,“ uvedla.

C-390 Millennium je velmi populární stroj v Brazílii, domově Embraeru. Využívá se jako tanker i na hašení velkých požárů (Zdroj: Embraer)

 

Česká republika letouny pořídí za podobných podmínek jako další spojenecké země. Cena za samotná letadla je podle dostupných informací, které podléhají obchodnímu tajemství, srovnatelná nebo dokonce lepší, než kolik zaplatily jiné země, které často objednávaly vyšší počet letounů. Nad rámec pořízení samotných letounů Ministerstvo obrany nakupuje řadu doplňkového vybavení, které umožní naplno využít schopnosti letadla a které v současné době Česká republika zásadně postrádá. Jde například o schopnost hašení ze vzduchu, modul pro transport pacientů nebo tankování za letu. Součástí zakázky je také pořízení pozemního vybavení, počáteční dodávky náhradních dílů nebo školení personálu. Celková cena zakázky včetně samotných letounů i veškerého doplňkového vybavení je 11,3 miliardy korun bez DPH, v částce je započítána i kurzová rezerva. „Jsem přesvědčena, že se podařilo dojednat maximálně možně výhodné podmínky,“ zdůraznila ministryně Černochová.

Zdroj: Embraer

 

 

K podpisu smluv došlo i v Aero Vodochody, které se podílí na programu C-390 Millenium od jeho začátku v roce 2011 a je zodpovědné za výrobu zadní části trupu, dveří pro výsadkáře i posádku, nouzových dveří, poklopů, nákladové rampy a náběžné hrany. Nová smlouva potvrzuje posílení partnerství mezi Aero a Embraerem s cílem zajištění dlouhodobé bezpečnosti dodávek v rámci programu C-390. Klíčovým prvkem této spolupráce je zvýšení českého podílu na výrobě, včetně přesunu části produkce přímo do Aero a k dalším českým dodavatelům. Navíc bude výroba letounu výrazně navýšena – ze čtyř sad v roce 2024 na osm v roce 2025, s výhledem na produkci až dvanácti sad ročně v následujících letech. Toto navýšení odráží rostoucí poptávku po letounech C-390, kdy se Jižní Korea, Rakousko a Nizozemsko staly novými zákazníky v posledních dvou letech.

Viktor Sotona (vpravo) a zástupce společnosti Embraer při podpisu dodatku o prodloužení spolupráce (Zdroj: AERO)

„Úspěšná spolupráce mezi Aero a Embraerem, kterou jsme zahájili již v roce 2011, se neustále prohlubuje. Jsme exkluzivním dodavatelem částí pro letoun C-390 Millenium, podílíme se jak na jejich výrobě, tak i vývoji. Jsme hlavním partnerem Embraeru v Česku a jedním z nejvýznamnějších v celé střední Evropě. Nyní dosahujeme nové mety a rok 2024 je pro nás přelomovým. Podpis dodatku kontraktu je významným krokem nejen pro Aero, ale i pro celou Českou republiku. Tento strategický projekt má pozitivní dopad na udržitelný rozvoj celého českého leteckého průmyslu, který Aero reprezentuje. Pozitivní je i vliv na zaměstnanost, rozvoj inovací, know-how a posílení naší pozice na globálním trhu," uvedl prezident a předseda představenstva AERO Viktor Sotona.

Aero pro brazilskou firmu vyrábí hned několik částí C-390. (Zdroj: AERO)

 

Na základě plánovaného navýšení výroby a zvýšení podílu Aero na programu C-390 se očekává, že celková roční hodnota dodávek přesáhne 700 milionů korun a bude v dalších letech růst. Tato spolupráce představuje nejen významné ekonomické přínosy pro Aero a Českou republiku, ale i nové investice do technologií, které Aero umožní nabídnout své unikátní schopnosti dalším zákazníkům z oblasti civilního a vojenského letectví v západní Evropě. Nákup letounů C-390 Českou republikou je pro udržení výrobní kapacity v Aero klíčový. Pokud by k akvizici a s ní související dohodě o průmyslové spolupráci nedošlo, mohl by Embraer v budoucnu přesunout výrobu do jiné země, což by mělo negativní dopad na zaměstnanost a rozvoj technologických schopností českého průmyslu. „Chtěl bych poděkovat Ministerstvu obrany České republiky a společnosti Embraer za jejich spolupráci a podporu, která byla klíčová pro dosažení této dohody. Bez jejich trvalé podpory a důvěry by toto rozšíření partnerství nebylo možné," uvedl viceprezident AERO Filip Kulštrunk.

Zdroj článku: TZ MO a AERO

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Tankování za letu

08.10.2024 v 10:01 Radek

Možnost vlastního tankování za letu je určitě dobrá. Problém je, že F-35A je pro boom-operated tanking (pevné ráhno), které KC-390 nemá. F-35B/C se tankují probe+drogue a je možné objednat je i pro F-35A, jen se to musí udělat před zahájením výroby. Doufám že někdo nezapomněl.

Odpovědět

RE: Tankování za letu

15.10.2024 v 12:44 Shp

Noo, já bych tuto "chybku" až tak dramaticky neviděl - pořád doufám, že nesmysl s pořízením F35 bude ještě revidován a zrušen. Pro minizemi v současných ekonomických podmínkách jde dle mého o omyl, následek okamžitého fanatického vřeštění v souvislosti s Ukrajinou. Náklady na letovou hodinu 30 000 USD F35 vs 4 000 USD Gripen (průměry z částek zjistitelných na relevantních serverech- ověřte si) jsou pro nás prostě úplný nonsens, nejsme Norsko apod. Existence DVOU základen, ze kterých jsou tyto obludy na rozdíl od jednoduchého Gripenu schopny operovat (Čáslav, Náměšť) = ve velmi nepravděpodobném případě konfliktu 2 raketky a je po letectvu, 

Gripen si poradí... :-)

Odpovědět

Přidat komentář