Královské norské letectvo (Luftforsvaret) a společnost Lockheed Martin oznámily 1. dubna 2025 úspěšné dokončení dodávky všech objednaných 52 stíhacích letounů F-35A Lightning II. Poslední dvě letadla s označením 5826 a 5823 přistála 3. dubna na norské letecké základně Orland. Tímto krokem se Norsko stalo vůbec první partnerskou zemí v rámci mezinárodního programu F-35, která kompletně dokončila svou objednávku dle schváleného plánu (Program of Record, PoR).
Slavnostní oficiální ceremonie k završení dodávek proběhne ještě během dubna přímo na základně Orland za přítomnosti norských obranných představitelů a dalších hostů.
Dokončení dodávek představuje významný milník pro norské letectvo
Celý proces obnovy norské stíhací flotily začal již v září 2015, kdy byl veřejnosti představen první letoun F-35A v norském zbarvení a s označením 5087. Samotné první tři stroje F-35A dorazily do Norska v listopadu 2017. Norská vláda následně vyhlásila počáteční operační schopnosti (Initial Operational Capability, IOC) své flotily F-35A 6. listopadu 2019, tedy jen pár dní po dvouletém výročí příletu prvních strojů.
Norsko je přitom jedním z celkem 11 evropských uživatelů stíhaček F-35, mezi které dále patří například Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Dánsko, Polsko nebo nově i Česká republika.
Cesta norského letectva k moderním strojům 5. generace
Stíhací letouny F-35A Lightning II jsou všeobecně považovány za nejpokročilejší bojové stroje současnosti díky svým unikátním vlastnostem stealth, pokročilým senzorům a vysoké interoperabilitě napříč aliančními jednotkami. Tato kombinace zajišťuje Norsku schopnost efektivně chránit rozsáhlé severní oblasti a účastnit se aliančních misí NATO.
Unikátní schopnosti F-35A zásadně posilují obranu Norska a spojenců NATO
Norský ministr obrany Tore O. Sandvik označil F-35 za „nejlepší stíhací letoun světa“ a uvedl, že jeho provoz umožňuje Norsku lépe hájit svou svrchovanost a lépe kontrolovat oblast vzduchu, moře i souše.
Velitel 132. leteckého křídla v Orlandu, plukovník Ole Marius Torrisplass, ocenil včasný průběh dodávek, za což dle jeho slov patří velký dík všem zapojeným agenturám a dodavatelům. „Letouny F-35 provozujeme již několik let a jsme s nimi velice spokojeni,“ uvedl Torrisplass.
Chvála ze strany norských představitelů a Lockheedu Martin
Stíhací letouny F-35A nahradily v lednu 2022 norskou flotilu F-16AM/BM v rámci pohotovostních rychlých reakcí (Quick Reaction Alert, QRA). Vedle domovské základny Orland stroje působí také ze základny Evenes a od června 2024 rovněž i z horské podzemní základny Bardufoss, která byla po 40 letech opět reaktivována. Tato dnes modernizovaná zařízení umožňují bezpečné rozptýlení letadel, čímž zvyšují jejich odolnost vůči raketovým a dronovým útokům.
Operativní nasazení: pohotovostní mise, ochrana severu a nová koncepce rozptýlení
Od ledna roku 2025 norské letectvo zavádí do svých provozních postupů směsi udržitelných paliv (SAF) obsahujících až 40 % biopaliv. Touto iniciativou Norsko naplňuje závazek snižovat еkologické dopady vojenských letů.
Ekologie jako klíčový aspekt provozu F-35A v Norsku
Program F-35 čelí kromě politických nesouladů také praktickým problémům v logistice a podpoře, zejména co se týče závislosti na dodavatelských řetězcích ze Spojených států. Jedním z příkladů možných problémů bylo nedávné zpoždění upgradů v rámci modernizace technologie s označením Technology Refresh-3 (TR-3), což vede к obavám z omezení schopností strojů F-35 v budoucnu.
Geopolitické napětí a logistická závislost na USA jako výzva budoucnosti F-35
Dokončení kompletní dodávky letounů představuje pro Norsko strategický krok ke zvýšení beпečnosti a hlubší integraci spojeneckých sil NATO. Norsko bude v dalších desetiletích spoléhat právě na schopnosti flotily F-35A, která se stává páteří obrany vzdušného prostoru této severské země.
Zdroje: The Aviationist, Lockheed Martin, Luftforsvaret