Letecký průmysl se aktuálně potýká s vážnou krizí dodavatelských řetězců. Nedostatek náhradních dílů, dlouhé dodací lhůty nových letadel a geopolitické turbulence nutí aerolinky i leasingové společnosti přijímat zcela nezvyklá opatření, aby si zajistily provozuschopnost flotil. V následujícím článku se podrobně zaměříme na klíčové problémy, s nimiž se letecké společnosti a jejich partneři potýkají, i na možnosti, jak může celé odvětví tuto krizi překonat.
Airbus A220 rozebraný na náhradní díly: první případ svého druhu
Jedním z neobvyklých opatření, které zdůrazňuje závažnost situace s dostupností komponent, je nedávná spolupráce mezi leasingovou společností Azorra a Delta Material Services (DMS). Společně se rozhodly rozebrat na náhradní díly moderní letoun Airbus A220-300. Rozebírání takto nových typů letadel je krajně nezvyklé a signalizuje dramatický krok, ke kterému jsou společnosti nuceny kvůli pokračujícím dodavatelským nedostatkům.
Problémy motorů Pratt & Whitney ochromují provoz letounů Airbus A220
Jednou z hlavních příčin současné krize jsou dlouhodobě přetrvávající potíže s motory Pratt & Whitney PW1500G, které pohání právě flotilu letadel Airbus A220. Přestože jsou tyto motory známé nízkou spotřebou paliva, opakovaně vykazují potíže se spolehlivostí. Kvůli těmto technickým problémům musí být motory častěji kontrolovány a jejich dlouhodobější odstávky znamenají výrazné provozní komplikace pro letecké dopravce. Nedostatek dostupných náhradních agregátů situaci dále prohlubuje.
Zpoždění výroby letadel se stále prohlubuje
Potíže však nepřinášejí pouze motory Pratt & Whitney. Významným faktorem krize jsou rovněž rostoucí zpoždění v produkci nejžádanějších letounů. Například podle nejnovější analýzy společnosti Alton Aviation Consultancy aerolinky nyní čekají na dodávky úzkotrupých letadel, která tvoří páteř krátkých a středních linek, až téměř deset let. Podobná situace se objevuje i u širokotrupých letadel, jejichž doba dodání se pohybuje mezi sedmi až osmi lety. V důsledku těchto situací jsou letecké společnosti nuceny prodlužovat životnost svých stávajících strojů, což vyvolává další řadu obtíží.
Zvýšené nároky na MRO služby: výpadek pracovní síly komplikuje servis letadel
Prodloužení provozní životnosti stárnoucích strojů vede ke zvýšení poptávky po službách údržby, oprav a renovací známých pod označením MRO (Maintenance, Repair & Overhaul). Ovšem právě toto odvětví samo bojuje s citelnými výpadky významné části pracovníků. Během pandemie covidu-19 opustila sektor řada kvalifikovaných techniků, a mnoho z nich se již do oboru nevrátilo. Vyškolení nových odborníků trvá roky, zatímco poptávka po kvalitní údržbě razantně vzrostla. MRO společnosti proto zápasí s omezenými kapacitami, což prodlužuje potřebné odstávky letadel a komplikuje zajištění bezpečného provozu.
Geopolitické napětí komplikuje dodávky kritických materiálů
Dodávky základních surovin, jakou je třeba titan, negativně ovlivňují geopolitické komplikace a sankce uvalené na tradiční exportéry – především Rusko. Výrobci letadel jsou nuceni hledat alternativní dodavatele, což výrazně zvyšujejejich náklady. Firmy se stále častěji uchylují k nouzovým a netradičním opatřením, což ukazuje právě výše popsaná situace s rozebráním moderního Airbusu A220.
Ekonomické příležitosti krize: mohly by zisky aerolinek naopak vzrůst?
Navzdory všem obtížím krize přináší paradoxně i zajímavé nové příležitosti. Jedna z největších leasingových společností na světě, Avolon, předpovídá, že současná situace může přispět ke změně dynamiky celého trhu. Zmenšená nabídka ve vztahu k poptávce by mohla aerolinkám umožnit přesněji cílit na jejich nejvýnosnější trasy, optimalizovat vytížení flotil a díky tomu dokonce zvýšit jejich celkové zisky. Podle analýzy Avolon by čisté zisky leteckých společností do roku 2025 mohly vzrůst až o 16 % na přibližně 36 miliard dolarů. Přestože ekonomická situace zůstává nestálá a období růstu obvykle trvají mezi 4 až 6 lety, současné zotavení trvá již pátým rokem, což zvyšuje pravděpodobnost možného zpomalení ekonomiky v blízké budoucnosti.
Závěrečné shrnutí: letecký trh v bodě zlomu
Současná krize dodavatelských řetězců, zpomalení výroby letadel a pokračující potíže s nedostatkem pracovních kapacit jsou zásadní výzvou, která nutí celé odvětví hledat nezvyklá řešení. Zároveň však může jít i o příležitost ke změně přístupu, optimalizaci provozu a zvýšení efektivity. Ať už bude budoucí směr jakýkoli, jedno je jisté: Letecký průmysl čelí momentu výrazných změn, na jejichž konci může být výrazně proměněná podoba trhu.
Zdroje: Flying Magazine, Alton Aviation Consultancy, Avolon Insights